Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wat voor mountainbike? - Forum Wereldfietser

wat voor mountainbike?

he mensen,

jullie kunnen mij vast wel helpen, als ik ga kijken voor een mountainbike, welke merken zijn dan goed? en kan ik er op laten zetten in principe wat ik wil? zoals banden van schwalbe marathon? ik ga namelijk een beetje via internet rondkijken voor wat betaalbaars en dus dacht ik dat jullie me wel konden helpen...

groetjes nathalie

He tijger!

Wil je nieuw of tweedehands?

John.

Het hangt er allemaal van af hoeveel je MTB mag kosten en wat je er wil mee doen (klinkt misschien triviaal, maar dat is het niet). Er zijn tientallen merken elk met een gamma van goedkoop tot heel duur....
Ook belangrijk is of je er zelf kan aan sleutelen of niet, want dan wordt de service van een fietswinkel dan weer belangrijk...

Misschien moet je hier eens kijken :
http://www.mountainbike.nl/forum/viewfo ... 61895fa885

of hier :
http://forum.mountainbike.be/viewforum.php?f=10

Succes zou ik zeggen....

Koen

ik denk dat als ik voor nieuw ga ik al mijn eigen wensen eraan kan toevoegen toch?

ik wil het het liefst zelf kunnen samenstellen, een soort bouwpakket met licht frame, een stuur wat je ook met handvaten rechtop hebt, schwalbe marathon banden natuurlijk :) en dat ik er alles zelf aan kan verstellen en doen...
nathalie schreef:als ik ga kijken voor een mountainbike, welke merken zijn dan goed? en kan ik er op laten zetten in principe wat ik wil? zoals banden van schwalbe marathon?
Een mountainbike, maar je wil er kennelijk niet mee mountainbiken. Wat wil je dan wel?
/Marten

nathalie schreef:ik denk dat als ik voor nieuw ga ik al mijn eigen wensen eraan kan toevoegen toch?

ik wil het het liefst zelf kunnen samenstellen, een soort bouwpakket met licht frame, een stuur wat je ook met handvaten rechtop hebt, schwalbe marathon banden natuurlijk :) en dat ik er alles zelf aan kan verstellen en doen...
Als je voor nieuw gaat kan je inderdaad al je wensen er aan toevoegen, maar meestal niet anders dan de manier waarop je dingen toevoegt aan een 2e hands fiets. Wat ik bedoel te zeggen: als je een trek 8500 (oid) koopt dan levert trek hem kant en klaar aan de fietsenmaker met bijv bontrager banden, 32 gaats velgen, een mannenzadel etc... Als je dan dingen wil veranderen moet je hopen op een coulante fietsenmaker die de nieuwe standaard onderdelen wil ruilen (tegen bijbetaling) voor de dingen die jij wenst.

Aangezien je hier op het wereldfietserforum bent en een mountainbike wil voorzien van Marathons neem ik aan dat je de fiets voor fietsvakantieachtige doeleinden wil gebruiken... klopt dat? Wil je er ook bagagedragers, spatborden etc op zetten? Bedenk je dan dat de gaatjes om drager goed te bevestigen niet altijd aanwezig zijn op een standaard mountainbike mountainbike (dat is mijn ervaring althans).

Wat je zou kunnen overwegen: www.santos-bikes.nl Je kunt daar o.a. kiezen voor een mountainbike-achtig frame, de travelmaster en dan ook nog voor alu en staal. Verder kun je lekker aanvinken wat je wil en gelijk zien hoeveel het allemaal gaat kosten. Een zelfde principe hanteert www.sneltweewielers.nl met de savanne. Die is echter alleen in staal verkrijgbaar, je kunt minder mooi allerlei opties kiezen en je kunt ze alleen bij de vakantiefietser in a'dam en bij snel zelf in u'recht kopen. Ik weet het niet zeker maar vermoed dat je bij een Snel al snel de catalogusprijs betaalt terwijl je op een Santos toch makkelijk 5% korting moet kunnen krijgen. (Nederlander die ik ben)

Valt Santos binnen je budget of zoek je iets goedkopers en wil je weten wat je dan om kan bouwen?

Een mountainbike, maar je wil er kennelijk niet mee mountainbiken. Wat wil je dan wel?
/Marten

he marten,

hoezo trek jij de conclusie dat ik niet wil mountainbiken?

ik wil alleen geen standaardmountainbike...

nathalie schreef:hoezo trek jij de conclusie dat ik niet wil mountainbiken?
ik wil alleen geen standaardmountainbike...
Hoi Nathalie,
Kun je hier eens een lijstje maken wat je precies zou willen? (mag best lang zijn :D
Wat je tot nu toe beschreven hebt kan namelijk bij heel veel MTB's.
En hoe heftig wil je gaan mountainbiken? Zoek je een fiets met voor- en/of achtervering? Wil je er ook een trekking mee gaan doen? Wat bedoel je met "licht frame" etc.
Ik ben benieuwd!
Groetjes,
Leon

Ha die Nathalie,

Verklap eens wat je voor een fiets wilt uitgeven.
Pas dan kan je iets verzinnen of adviseren.

Groeten, John.

nathalie schreef:Een mountainbike, maar je wil er kennelijk niet mee mountainbiken. Wat wil je dan wel?

hoezo trek jij de conclusie dat ik niet wil mountainbiken?
ik wil alleen geen standaardmountainbike..
.
Voor mij is een MTB een fiets om in het terrein mee te fietsen. Jouw eerste eis is er een band onder te zetten die daar niet voor geschikt is.

Vertel dus eerst maar eens wat voor gebruik je van die fiets denkt te gaan maken, wat het budget is en wat de motivatie voor de eis 'niet standaard' is.
/Marten

he marten,

nu snap ik wat je bedoelt... nee, ik wil er niet mee het terrein op nee, mijn bedoeling is een tocht te maken over twee jaar(waarmee ik nu al veel gewoon kan rijden om op conditie te komen) waarbij ik de hele wereld over rijdt. ik doe een opleiding die het mogelijk maakt voor mij in de reisbranche een eigen bedrijf te starten. ik weet niet of het me volledig gaat lukken, maar de grote plannen zijn er al. voor mij is de eerste stap een goede uitrusting en dus een fiets die tegen een stootje kan. en die mij mogelijkheden biedt door te rijden als er bijvoorbeeld alleen nog zand is of als er steile heuvels zijn.

he leon, ik weet niet de voordelen van voor en achtervering, wel weet ik dat als je vering hebt je stuur de ergste klappen voor je opvangt... klopt dat?
mijn budget is ongeveer 500 euro, en dat zal dan tegen de zomer uitgeefbaar zijn, om dat ik nu mijn idee wil rondmaken...

500 € is niet veel voor een kwalitatieve MTB... en zeker geen volledig geveerde... Ik zou eerder rekenen op een 700 à 800 € voor een MTB met voorvering alleen, en zéker boven de 1000 voor een volledig geveerde.
Voor die prijzen heb je de Deore groep, wat toch wel een minimum is als je een goede fiets wil die tegen een stootje kan...

groeten,

Koen

Hoi Nathalie,

Kijk eens op de site van bike 2 build bij het merk CUBE.
Dit merk geeft veel voor weinig, je hoeft niet hun imago te betalen.

In Haarlem zit ook een Cube dealer, volgens mij heet ie groen tweewielers, zit ergens bij de oude schiphol weg.

Hieronder wat uit bike 2 build site gekopieerd.
Als je echt € 500 wilt uitgeven, zou ik naar 2e hands kijken.
Anders de beuk erin gooien wbt sparen.


Bike2Build Prijs: € 699,00
Korting bij afhalen € 12,00
Grote foto of link fotogroot./cube05accessb.jpg
Gewicht 13.000 gr.
BestellenVariaties: 14 inch 16 inch 18 inch 20 inch 22 inch
Aantal:

» Omschrijving «

2005 ACCESS
>Nieuw model!
>De Access is de ideale fiets voor rijders die wat rechter op willen zitten
>De Access heeft een iets kortere bovenbuis en een iets langere balhoofdbuis
>Tevens voorzien van een comfortabel zadel en een verstelbare stuurpen
>U kunt het stuur eenvoudig hoger of lager zetten!

SPECIFICATIES
>Frame: 7005 Aluminium
>Framekleur: Glanzend witte poedercoating/geborsteld aluminium
>Voorvork: Suntour XCP75 met Lockout (blokkeerbaar)
>Balhoofd: Ritchey Logic geïntegreerd
>Stuur: Scape Rizer
>Stuurpen: Scape adjust verstelbaar!
>Grips: Profile
>Zadelpen: Scape Light
>Zadel: Scape Active Comfort
>Crankset: Shimano 440
>Bottom bracket: Shimano cartridge
>Derailleur achter: Shimano XT
>Derailleur voor: Shimano LX
>Remmen: Shimano V-brakes
>Remhendels: Shimano Deore
>Shifters: Shimano Deore
>Cassette: Shimano Deore HG-50
>Ketting: Shimano HG-53
>Velgen: Rigida ZAC 19, 32 gaats
>Spaken: DT Swiss 2.0
>Naven: Shimano Deore
>Banden: Schwalbe Fast Fred
>Pedalen: Platforms.

nathalie schreef:... waarbij ik de hele wereld over rijdt. ... mogelijkheden biedt door te rijden als er bijvoorbeeld alleen nog zand is of als er steile heuvels zijn.
Hoi Nathalie,
500 euro? Het zal niet mevallen om daarvoor een nieuwe fiets te vinden die veel beter is als die die je nu hebt; waar je een paar jaar geleden mee aankwam, dat vond ik niet verkeerd voor 275 (f/eu?) als ik me goed herinner.
Bij 500 euro is het niet erg realistisch om aan een nieuwe fiets met vering te denken. Een tweedehands MTB zou dan kunnen, maar hoe vindt je een tweedehands MTB die jou past, waar dragers op kunnen (binnen budget...) en die niet is afgeragd?
Het lijkt me realistischer om een "gewone" tweedehands te kopen en die wat te verbeteren.
Helaas kosten goede tweedehands fietsen van echte reismerken - je kent ze wel - toch vaak ook wel meer dan 500 euro, of de zijn gebruikt door lui als Dick en Els (1 tochtje van 4 jaar :roll: ). Maar het zou kunnen.
Wat mijn tip zou zijn is om een aantal fietsenmakers buiten de grote steden te bezoeken en daar een zo goed als nieuw uitziende A-merkhybride, zonder vering, op de kop te tikken die van iemand is geweest die na 1 of 2 jaar spijt had, en er drie keer mee is wezen fietsen met tante Truus. Buiten de steden zijn de 2e-hands fietsen stukken goedkoper. Die fiets pas je dan in de loop der tijd wat aan aan je wensen.
Of je past je budget aan, want als je zo lang wilt fietsen heb je wellicht andere kosten waar je op kunt bezuinigen?
Groetjes,
Leon

Volgens mij zoek je een fiets om met bagage te rijden over soms slecht wegdek, of zelfs onverhard. Wat je dan nodig hebt is een stabiele en stevige randonneur/vakantiefiets met 26 inch wielen. Een echte mtb stuurt veel te nerveus, heeft vaak geen goede voorzieningen voor bagage, en heeft dure voorzieningen die je voor reizen niet nodig hebt (schijfremmen, vering). De goedkoopste goede 26 inch reisfiets die ik ken is de Fahrrad Manufaktur T 400 (zie www.bike4travel.nl): euro 900 (inclusief spatborden, Tubus dragers, verlichting etc) als je contant betaalt. Santos, Snel, of Villiger leveren zulke fietsen ook, maar zijn allemaal net wat duurder.
Voor rminder kun je ook leuke fietsen kopen (Trek Navigator en dergelijke 'comfort' mtb's) maar daar zou ik in elk geval niet op naar de andere kant van de wereld willen fietsen - zo'n tocht lijkt me al avontuurlijk genoeg. Zelf hebben we zo'n Trek Navigator 100 zonder vering voor onze dochter van negen (in de VS gekocht voor $260, en hier voorzien van spatborden en goede Schwalbe Marathon banden), en dat is voor iemand van haar gewicht en zonder veel bagage een prima fiets. Ik heb er een tijdje terug eens een stel goede dragers op gezet, en de fiets opgeladen met 30 kg bagage. Dat zwabberde niet. Het enige was dat de besturing naar mijn smaak toch wat te snel en onrustig is met zoveel bagage.
Als je pas over twee jaar weg wilt en voorlopig alleen maar in conditie wilt komen kun je als je nog geen echte fiets hebt ook een vijftien jaar oude racefiets (met 10 versnellingen, dat slijt niet zo snel) kopen voor een appel en een ei, en ondertussen doorsparen.
Veel plezier vast,
Wim

Hoi Nathalie,

In tegenstelling tot Willem ben ik van mening dat een ATB wél geschikt is als vakantiefiets. Lekker verwarrend hé.
Het nerveuse stuurgdrag is iets waar je makkelijk aan went, en heeft vele voordelen zoals makkelijk kunnen uitwijken op slecht wegdek, wat ook in Nederland vaak nodig is, bijvoorbeeld op die ellendige fietspaden met losliggende tegels of boomwortels.

Als je kiest voor een ATB van een bekend merk (hopelijk overjarig) kan je een hoop geld overhouden voor een redelijke bagagedrager e.d.
Bij een beetje aardige fietsenboer kan je de banden, stuurpen en zadel inruilen voor jouw favoriete exemplaar. Vaak hoef je alleen de meerprijs te betalen.
Kijk goed op internet of je ergens een leuke aanbieding vind.
Let wel goed op de maat, vrouwen hebben relatief korte armen, zodat je al gauw veel te gebukt op je fiets zit, met als gevolg zere schouders en nek.

Succes, John.

Nathalie,


Bij te koop/te huur wordt een tweedehands dames Koga-randonneur aangeboden door Lucy. Misschien is het een idee om die te kopen om de komende jaren te oefenen. En als je over een paar jaar een wereldreis gaat maken, geef je hem een grondige "upgrade".


Gerd

johntelleman schreef:Hoi Nathalie,
In tegenstelling tot Willem ben ik van mening dat een ATB wél geschikt is als vakantiefiets.
Het nadeel van een MTB kan zijn dat het bracket tamelijk hoog zit (om niet aan boomstronken te blijven hangen met je kettingbladen of zo...). Wat daarbij nog opgeteld moet worden is dat sommige kleinere frames klein "gemaakt" worden door het bracket nog iets hoger te maken.
Gevolg is, dat iets kleinere mensen, zoals veel dames, daar last van hebben doordat ze dan slecht met de voeten aan de grond komen. Een lager bracket is dan wel fijner. Ik merk het verschil op mijn diverse fietsen wel degelijk.
Iets om in dit geval wel op te letten denk ik.
Leon

Zie http://users.chariot.net.au/~gloria/backroad.html voor een prachtige uitleg van het verschil tussen een mtb en een 26 inch tourer. Zie http://www.rivendellbicycles.com/html/rr_stilstep.html voor een pracht verhaal over de voordelen van een lage trapas.
veel plezier,
Wim

Willem Jongman schreef:Zie http://users.chariot.net.au/~gloria/backroad.html voor een prachtige uitleg van het verschil tussen een mtb en een 26 inch tourer. Zie http://www.rivendellbicycles.com/html/rr_stilstep.html voor een pracht verhaal over de voordelen van een lage trapas.
voor de liefhebbers van folklore...

/Marten