Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Camera voor op de fiets - Forum Wereldfietser

Camera voor op de fiets

Om mijn handen vrij te houden en toch mijn tochten door Europa te kunnen doen wil ik voor de zomer een goede sportcamera op mijn stuur monteren. Na een tijdje googlen vond ik een groot aanbod aan camera's. Maar de vraag is, welke is de beste?
Wat ik erg belangrijk vind is goede beeldkwaliteit, timelapse en gps. Van het merk contour schijn je vooral bij dat laatste goed te zitten (gps kaart in beeld): http://www.x-sportsworld.nl/sport-camer ... amera.html

Heeft iemand ervaring hier mee? En met de bijgeleverde software?

Dank alvast!
Hoi,

Foto's, filmen of wil je alle 2 doen?

gr
robert-hart schreef:Hoi,

Foto's, filmen of wil je alle 2 doen?

gr
Het liefste allebei, maar filmen blijft het belangrijkste. Ik wil een soort roadmovie maken met een kaart in beeld en wat foto's voor afdrukken.
Geen ervaring met de camera's. Hier is een video waarin de beeldkwaliteit tussen 4 verschillende camera's vergeleken wordt (maar misschien had je die zelf ook al gevonden tijdens de speurtocht :D )
Heb ik het goed dat die sportcamera's:
- niet kunnen zoomen, maar steeds een breedhoeklens hebben (moeilijk te achterhalen wat dan de juiste beeldhoek is - bij de Hero3 bvb geen gegevens gevonden)
- niet kunnen focussen? Ook geen gegevens gevonden bij de Hero3 (die ik het beste uit bovenstaande test zag komen). Geen gegevens gevonden over de kleinste scherpstelafstand - ge zult tussendoor maar eens een vlinder of bloem willen filmen... (ik beweer niet dan het niet mogelijk is, maar vond er geen gegevens over)

Ik vind het dan ook veel geld voor wat ik persoonlijk ermee van plan zou zijn. Zelf opteer ik dan ook liever voor een goed fototoestel (ik gebruik de Olympus PEN camera E-P3 om mee te nemen) waar je ook kunt mee filmen (vind ik voor mijn doeleind beter dan een videocamera waar je ook foto's kunt mee nemen, maar dat is zeker bediscussieerbaar en afhankelijk van het voornaamste gebruik), aangevuld met een laag-kwalitatief lowcost sleutelhangercameraatje voor opname van de 'risico'-beelden. Deze beelden zijn veel lager van kwaliteit, maar in een uiteindelijk filmpje vertegenwoordigen ze niet al te veel tijd, en meestal gaat het toch om redelijk schuddende beelden vanop de fiets. Ik ben onlangs daarop gekomen via de beelden van iemand op dit forum hier (weet niet meer precies wie). Die beelden leken me wel leuk, dus heb ik ook eentje in bestelling. Die persoon moet toch al wat ervaring hebben met die lowcost cameraatjes?
Als je dan toch absoluut goede kwaliteitsbeelden wilt, neem je beter een andere oplossing dan deze lowcost.
'k Zou nog eens moeten kijken of er geen mogelijkheid is om mijn E-P3 te monteren op een veilige wijze op de fiets, via de statiefschroefdraad.
Ik gebruik zelf de ContourROAM op mijn (circuit)motortje. Erg mooie en goede beelden. Past zich goed en snel aan als er tegenlicht in de lens komt. Via de te downloaden software kan je de filmpjes bekijken en op het web zetten. Met dat laatste heb ik nog weinig gedaan, dus of dat "vriendelijke" software is weet ik niet.
Xyuny schreef:'k Zou nog eens moeten kijken of er geen mogelijkheid is om mijn E-P3 te monteren op een veilige wijze op de fiets, via de statiefschroefdraad.
http://www.vakantiefietser.nl/201104/camerahouder/
Het bezwaar, vind ik, van een film kijken die met een camera op het stuur of op een helm zijn gemaakt, die kijken ongeloofelijk saai. Een camera positie recht voor je uit.
Het is leuk voor snelle, bewegende sporten zoals bijvoorbeeld downhil maar op een tourfiets met 20 km/uur.
Xyuny schreef: Ik ben onlangs daarop gekomen via de beelden van iemand op dit forum hier (weet niet meer precies wie). Die beelden leken me wel leuk, dus heb ik ook eentje in bestelling. Die persoon moet toch al wat ervaring hebben met die lowcost cameraatjes?




http://www.youtube.com/user/bergfietser69

mogelijk heb je mijn filmpjes gezien, inderdaad een hd 808 #11 key Cam, gekocht op Ebay bij Hxelepro360, circa 30 euro. Bestel ook een extra externe batterij erbij want de interne batterij houdt het maar 30 minuten vol. Kwaliteit is ok, alleen de levensduur wat minder (heb er al een aantal versleten). Bij het ATB'en heb je wel wat last van trillingen.

Voor betere opnames kan je beter voor de veel duurdere gopro gaan.
Robertjan schreef:
Xyuny schreef:'k Zou nog eens moeten kijken of er geen mogelijkheid is om mijn E-P3 te monteren op een veilige wijze op de fiets, via de statiefschroefdraad.
http://www.vakantiefietser.nl/201104/camerahouder/
Bedankt voor de link. Omdat het hier niet 100% thuishoort, ga ik erover verder op dit beter geschikt topic.
Heb vorige maand een EnVivo action HD cam uitgeprobeerd in Thailand. Deze was enige tijd geleden te koop bij de Aldi , kosten 25 euro incl 4GB SD kaartje. Daar kan je geen buil aanvallen.
Heb hem op mijn stuur gemonteerd met de bij geleverde accessoires.
Het geeft redelijk goeie beelden maar het is heel afhankelijk van een stabiele ophanging en het wegdek wat je berijdt. De bediening is wat knullig en hij heeft geen display
De beelden vanaf je stuur zijn veelal saai, het wordt leuker als je zelf veel info inspreekt en door dorpjes rijdt.
Conclusie het is leuk voor erbij als je hem selectief gebruikt.

Dirk
luddo schreef:mogelijk heb je mijn filmpjes gezien
Of de filmpjes van zijn broer, de tovenaar, maar dat zijn ook filmpjes die de broer van de tovenaar heeft gemaakt :wink:

Bron

Techmoan heeft erg veel van dat soort cameraatjes getest en op youtube staan, zie http://www.techmoan.com/
Merk op rijdt er iemand voor je in het beeld kijkt het filmpje al minder verveeld. En je ziet het, gaat het heuvelaf met de fiets wordt het beeld stabieler en er komt wat snelheid in je film.
Het is ook niet alles de camera in je hand houden.
Ik heb het zelfde filmpje in HD op Youtube gezet. Kijkt toch wat scherper vooral met de optie volledig scherm.
Probleem daarbij is dat youtube je filmpje wel nabewerkt en comprimeert waarbij veel kwaliteit verloren gaat, en we dus niet weten of de mindere kwaliteit aan youtube ligt dan wel aan de camera.
Mijn (beperkte) ervaringen met vimeo op dat vlak zijn veel beter.
sinds december ben ik in het bezit van een gopro hero 2 (de oude dus)

het grote voordeel vind ik dat je hem overal op kan monteren (bij het fietsen)
- stuur
- helm
- frame
- zadelpen
- borst

mij viel inderdaad ook op dat de kwaliteit door youtube ver naar beneden wordt gehaald. ook het geluid bij montage op het stuur is niet geweldig, omdat je alle schokken en remmomenten (nieuw woord?) terug hoort in de film, ook zijn er op je hoofd/helm geen referentiepunten dus lijkt het alsof je zweeft. daarom heb ik vanmiddag de chest-mount besteld samen met een lcd-bacpac om mijn gopro uit te breiden, je kan namelijk niet zien wat je filmt en ook niet terugkijken. (dat vond ik al snel een groot nadeel, maar dat is vanaf nu opgelost)

ik ben erg tevreden, ook omdat hij zeer schokbestendig is (op youtube staan verschillende filmpjes dat ze van rijdende auto's afvallen) en waterdicht tot 60m diepte
daewidd schreef:
Ik wil een soort roadmovie maken met een kaart in beeld en wat foto's voor afdrukken.
Ik kwam deze software tegen. Misschien leuk als je iets meer wilt dan alleen een kaartje in beeld.
I ga er een kopen, heb er een gezien 1080p rond de 100 euro

Mijn voorwaarde: 1080p
Beetje goeie iso
viewscreen
Ik was laatst bij Fotobooms in Amsterdam en die hadden op een tv-scherm een splitscreen van twee camera's, gemonteerd op een fiets. Links was de GoPro en recht, ik meen een Canon of anders Sony. Links rammelde het beeld behoorlijk, wellicht ook bekoorlijk want zo'n rammelend beeld heeft z'n charme. Recht was een voeiend beeld. Onwaarschijnlijk groot verschil. Flinke schudpartijen links waren rechts volledig stabiel. Respect.

Er staat een vergelijkende test op hun website, inclusief het filmpje, onderaan. Sony HDR AS 100 heeft optische én softwarematige beeldstabilisatie.