Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Drauradweg of Tauernradweg? - Forum Wereldfietser

Drauradweg of Tauernradweg?

Wij willen in juni graag op fietsvakantie in Oostenrijk, maar kunnen niet kiezen tussen de Drauradweg of de Tauernradweg. Heeft iemand beide routes gereden? Welk van beide routes is landschappelijk de mooiste? Of heeft de meeste afwisseling?
Tips ivm beide routes zijn natuurlijk steeds welkom.
Alvast bedankt!
In principe weiger ik een dergelijke vraag te beantwoorden.
De Drau route hebben we in 2004 gereden. De Tauernroute hebben we geraakt in 2007. Dus lang geleden.
Objectief oordeel is niet mogelijk. Als Anke en ik deze vraag aan de koffie bediscussiëren komen er allerlei argumenten langs die voor jullie niet relevant zijn.

Bovendien denk ik: download een gps track van internet, bekijk deze in Google Earth (foto's) en trek je eigen conclusies. Waarbij je je eigen voorkeuren als uitgangspunt hanteert.

Dat gezegd hebbende:
Alles in een ruime cirkel rondom de Salzburgse meren (incl. Tauernradroute) geven wij het cijfer 10+. (Met twee stukken uitgezonderd, maar ja ze kunnen die bergen niet verplaatsen om daar een fietsroute aan te leggen.)
Alleen al het stuk dwars door Salzburg maakt de Tauernroute bijzonder. Geen ruimte voor een fietspad langs de Salzach? Dan hangen we dat fietspad toch gewoon aan de kademuur?!
Maar juist de Drauroute vonden wij, naar Oostenrijkse begrippen, minder. Beetje saai soms zelfs. Dus: 7+. Eigenlijk kan ik me weinig herinneren van de Drauroute, terwijl alle hoogtepunten van de Tauernroute ons zijn bijgebleven.
Oordeel over 'landschappelijk de mooiste' waag ik me niet aan.
Maar 'meeste afwisseling'? Tauernroute! Salzkammergut!!

Het weer is in Karintië meestal veel beter dan in Salzburg.

Algemene tip voor de Alpen.
Rij niet iedere dag met bepakking, maar blijf soms 2 of 3 nachten in dezelfde plaats. Daar vanuit rij je een dal in. Heen-en-weertje dat in geen enkele route is opgenomen. Terugweg is altijd een afdaling. Sommige van deze dalen zijn sportief, soms zelfs MTB en dan is de afwezigheid van bagage prettig. Een wandeling naar een waterval of andere toeristische attractie is gemakkelijker als je geen fiets met bagage hoeft te parkeren.
Het ZW deel van de Tauernroute rijdt wel 'gewoon' door het dal langs de Salzach. Dit stuk schreeuwt om dergelijke uitstapjes.
IK heb alleen (een deel van) de Drauragweg gefietst , dus kan de beide routes niet vergelijken. Wel een tip als je de Drau gaat fietsen. Fiets hem niet stroomafwaarts, maar stroomopwaarts. De hellingen zijn allemaal prima te doen en je fietst naar de bergen toe en niet te vergeten de lekkere koffie en het lekkere eten in Italie. IK vond de Drauroute mooi en lekker fietsen, maar wel erg druk.

Hier ons verslag: [url]http://claarenjoanne.blogspot.nl/2012/0 ... adweg.html[/url]
Knoop ze aan elkaar, begin in Slovenië of Kroatië (Osijek) waar de Drava samenvloeit met de Donau en sla in Villach rechtsaf richting het Gasteiner Tal. Echt met elkaar vergelijken is net als Appels en Peren, de Drau gaat meer door de uitlopers van de bergen en de Tauern gaat echt door de Bergen zonder echt veel klimwerk, iig tot aan het Gasteiner Tal, vanuit Salzburg gezien dan. Mocht je mijn voorstel volgen, hier zit wel wat klimwerk in om in het Gasteiner Tal te komen, al is dit met de trein te omzeilen, je zult sowieso met de trein door de Tauern heen moeten. Beide hebben hun charme.

Peter
Dank je wel voor de snelle en nuttige reakties!

We hebben gekozen: het wordt de Tauernradweg, met links en rechts een "uitstapje" naar een dalletje, en als we tijd over hebben en het weer zit wat mee, een uitbreiding naar de meren ten oosten van Salzburg.

Weer iets om naar uit te kijken :D

Tips nog steeds welkom.
Inmiddels is de keuze gemaakt, maar toch nog een reactie.
Vorig jaar zijn wij in Oostenrijk begonnen te fietsen, door Slovenie en weer terug naar beginpunt in Oostenrijk. Begonnen in St. Michael im Lungau, de Mur-Radweg tot aan Bad-Radkersburg. Wij vonden het een erg mooie route met hellingen die goed te fietsen zijn.Voor Radkersburg wordt het vlakker en vonden wij wat saaier worden. Daar Slovenie ingereden en weer Oostenrijk in bij Villach tot Spittal. Villach tot Spittal was de Drau-Radweg. Het was fietsen over een breed fietspad langs de Drau zonder hoogteverschil met veel dagtochtfietsers. Wij vonden het als tocht en landschappelijk het mindere stuk van de vakantie. Wij zijn met de auto naar St Machael im Lungau gereden en hebben de auto achtergelaten op het terrein van de Fa. Bacher-Reisen tegen een redelijke vergoeding. Prettig om te weten dat je auto op een goede plek achterblijft. Op loopafstand is een camping.
Weet iemand van deze rubriek: de Tauernradweg waarom de meeste advertenties voor fietsvakantie etc. etc. in de makkelijke richting fietsen?
Is de andere richting soms niet mogelijk, lastig of anderszin moeilijk dat hier niet over gerept wordt? Wij willen naar Villach fietsen (en verder) en met de autotrein door de pas. Benjaminse maakt een omweg....waarom?
Dank degeen die het antwoord heeft.
Ik heb een gelijkaardige vraag (Drauradweg of Tauernradweg), maar dan met kinderen.

Ik heb hierboven al wat nuttige tips gelezen. Als ik het goed begrijp heb je op de Drauradweg wat meer kans op goed weer, maar is het in de 'uitlopers' van de Alpen ?
En richting Italië is wat mooier omdat je beter zicht hebt op de bergen ?

Is de Tauernradweg gelijkaardig aan de Drauradweg qua hoogtemeters ?

Ik vermoed dat de meesten dit gedaan hebben met verblijf op camping.
Ik ben eerder voor verblijf in hotelletjes. Denk je dat het nodig is dit te reserveren op voorhand ? Vorig jaar in Oostenrijk hebben we vrij last minute een verblijf gezocht (1 of 2 dagen op voorhand) en dat ging zeer vlot en snel. Ik vermoed (hoop) dat we het wel redden als we op voorhand een lijstje hebben van verblijfsadressen ?

Ik vermoed dat als je alles zelf organiseert er geen mogelijkheid is voor bagagetransport ?

groeten,
Koen
Koen, van bron tot uitmonding in een grotere rivier of andersom, dat is nogal een verschil. Kijk eens op http://www.tauernradweg.at/ en http://www.drauradweg.com/ of je daar het antwoord op je vragen kan vinden en meld het ons.
Dag Allemaal,

We fietsen dit jaar een rondje Oostenrijk met een tussenstop in Maribor (doopfeestje van een kleinzoon). We starten in Passau naar Wenen vervolgens richting Maribor om de Drau tot in Villach te fietsen en dan noordwaarts Salzburg en Passau te bereiken.
Al een paar recentere boekjes aangeschaft: Limes 2, Brno - Maribor, Drau is nog redelijk recent, Alpe-Adria en Tauernradweg.
Neen ik heb geen GPS en alle boekjes sleur ik niet tegelijk mee.
Dus vanaf 2 juli kan ik ook info geven daaromtrent.
Mvg,

Roec