Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Helminfo op wiki? - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Helminfo op wiki?

Peter M schreef: Vooral nadat eerder geschreven is:
Als je door een auto/vrachtwagen "genomen" wordt
A dirty mind is a joy forever.

Peter
Dank je :P Wel even de schrijver van dit stukje proza vermelden! :wink:
Han schreef:Dit is aanzienlijk beter !
Sorry hoor, maar de vorige versie vond ik veel beter.
De betutteling slaat zo weer toe 8)
@Han: Hoe kun je nou iets aanraden waarover men het niet eens is. Je blijft in mijn ogen maar proberen jouw mening in die Wiki te krijgen. Pas die Wiki dan aan of maak een eigen webpagina met jouw mening en kras die link in de Wiki-pagina. Maar probeer ook eens begrip op te brengen voor een mening die niet met die van jou strookt.

Ik heb geen mening over het gebruik van een helm, maar ben redelijk allergisch voor meningen die niet tolerant zijn ten opzichte van anderen, op welk onderwerp dan ook.

Robertjan: mooie, open tekst. Dank voor al je inspanningen.
@Michael: wees vrij de tekst minder betuttelend te maken. Maar, het zou kunnen dat Leon precies dát nu aan het doen is. :wink:
gios schreef:
Peter M schreef: Vooral nadat eerder geschreven is:
Als je door een auto/vrachtwagen "genomen" wordt
A dirty mind is a joy forever.

Peter
Dank je :P Wel even de schrijver van dit stukje proza vermelden! :wink:
Het is ook nooit goed. :D
Ik had juist de kritische (?) berichten geanonimiseerd.
gios schreef: Als je door een auto/vrachtwagen "genomen" wordt
:lol:


Peter
Robertjan schreef:@Michael: wees vrij de tekst minder betuttelend te maken. Maar, het zou kunnen dat Leon precies dát nu aan het doen is. :wink:
Ik ben nu klaar :D Veel heb ik niet aan RJ's tekst veranderd, alleen de scherpe kantjes eraf gehaald denk ik.
Wel heb ik het stuk over verkeersgedrag naar Veiligheid Onderweg verplaatst, dit valt namelijk niet onder het hoofdstuk Uitrusting.
Leon
Robertjan schreef:@Michael: wees vrij de tekst minder betuttelend te maken. Maar, het zou kunnen dat Leon precies dát nu aan het doen is. :wink:
Hij is zo al een stuk beter RJ op onderstaande zin na :wink:

Bedenk wel dat in een klim de helm makkelijker zijn werk kan doen, en dat bij vermoeidheid (zoals in een klim) ook makkelijker (stuur)fouten gemaakt worden.
Dat laatste stukje doe ik nou expres niet. Laat Han dat maar doen. :lol:
arnob schreef:@Han: Hoe kun je nou iets aanraden waarover men het niet eens is. Je blijft in mijn ogen maar proberen jouw mening in die Wiki te krijgen. Pas die Wiki dan aan of maak een eigen webpagina met jouw mening en kras die link in de Wiki-pagina. Maar probeer ook eens begrip op te brengen voor een mening die niet met die van jou strookt.
We hebben meer aan een compromis tussen bestaande meningen onder de wereldfietsers. Meningen van andere doelgroepen zijn niet noodzakelijk bruikbaar voor ons. Daarom wil ik die niet op onze pagina. Dat is geen intolerentie maar voorkeur aan juiste info voor de juiste doelgroep.
Han schreef:
We hebben meer aan een compromis tussen bestaande meningen onder de wereldfietsers. Meningen van andere doelgroepen zijn niet noodzakelijk bruikbaar voor ons.
niet noodzakelijk, impliceert dus mogelijkerwijs wel. Lijkt me dus niet juist om je daar bij voorbaat voor af te sluiten!
Daarom wil ik die niet op onze pagina. Dat is geen intolerentie .....
je hebt zelfs al moeite met het spellen van intolerantie :D
nog een land met helmplicht (of een tekort aan deviezen)

Afbeelding
Mooie duidelijke aanvulling/wijziging in de wiki. Dat mijn aanzet als voetnoot is blijven staan, vind ik een aardige geste. ;-)
Wiki meer doelgroepgericht?

tekstvoorstel:
Overweeg om een hoed op te zetten. Net als de helm beschermt het goed tegen de zon, voorkomt dat er zweet in je ogen loopt en is ook nog eens warm als het koud is. Een hoed met brede rand beschermt daarbij ook nog de nek als de zon echt moordend is.

Het grootste voordeel van de hoed zit in hoe men in veel culturen er op reageert. Het mooie van een hoed is dat men deze op de rand kan aantikken als gebaar van begroeting of dat men deze even kan optillen als gebaar van respect. Bij oudere mensen is het geheel afnemen van de hoed een zeer goede binnenkomer. Deze gebaren zijn redelijk universeel en leiden veelal tot een hartelijke reactie.

Let bij het kopen van een hoed met brede rand, bijvoorbeeld een Australische "cowboyhoed', op de stevigheid van de rand. Deze moet niet gaan flapperen bij 50 km/uur tegenwind. Ook is het handig als je een touwtje onder je kin kan bevestigen mocht de kans op afwaaien groot zijn. De stoffen tropenhoedjes die ze bij de buitensportwinkels in Nederland verkopen zijn door de slappe rand af te raden. Leer heeft de voorkeur.
Ha Robertjan,
Robertjan schreef:
Carl schreef:
Robertjan schreef:Het belangrijkste nadeel aan een fietshelm is wel dat het niet de klap opvangt die de hersenen te verduren krijgen tegen de binnenkant van de schedel, waardoor men alsnog ernstig gewond raakt of komt te overlijden.
Hersenbeschadiging door de klap tegen de binnenkant van de schedel is geen nadeel van een helm maar een nadeel van vallen/aangereden worden, net als de verderop aangehaalde schaafwonden, arm- of beenbreuken enz. Geen argument tegen het dragen van een helm, want het niet dragen van een helm helpt daar ook niet tegen!
Heb je in een eerder bericht van me het filmpje van Kassa gezien waarin de rotatiebeïnvloeding van de helm op het hoofd wordt gemeten? Een helm met veel oneffenheden buitenop (bijv. ventilatiegaten) kan juist de rotatiesnelheid enorm verhogen, waardoor het hersenletsel sterk vergroot wordt. Het is dus wel degelijk een nadeel van een fietshelm.
Eerst zeg je: het belangrijkste nadeel aan een fietshelm is dat die iets niet doet wat geen fietshelm ook niet doet. Vervolgens voeg je toe dat een helm de rotatiesnelheid van het hoofd kan vergroten, waardoor het letsel vergroot wordt. Dat je dat wel als nadeel van een helm kan noemen, schreef ik verderop in mijn bericht al.

Groeten,

Carl
Beste Carl,

Veel mensen denken dat een fietshelm 'de klap opvangt die je hoofd bij een ongeval te verduren krijgt'. Dat is simpele taal, en geef men eens ongelijk om zo eenvoudig te denken. Een helm voldoet toch immers aan 'de normen'? (EN 1078 in dit geval.)

Echter ondanks dat een helm aan 'de normen' voldoet, wil nog niet zeggen dat 'ie gemaakt is waarvoor men 'm koopt! Ik kan nou ook niet zeggen dat iedere fietsenboer weet waar een helm voor gemaakt wordt, dus je kunt niemand de schuld geven van deze discrepantie, anders dan de normerende instantie (de EU in dit geval).

Aangezien het een verwachting is van mensen dat een helm 'de klappen' opvangt, maar veel helmen juist verwondingen verergeren, lijkt me dat juist een nadeel! En ja, dat is ten nadele van de helm, want zonder helm zou het hoofd minder snel roteren (zie filmpje Kassa). Dus het is wel degelijk dat door het dragen van de helm het risico vergroot wordt.
Robertjan schreef:Dat laatste stukje doe ik nou expres niet. Laat Han dat maar doen. :lol:
Bedankt voor de moeite. De informatie is nu aanzienlijk beter dan wat erop stond. Ik heb niets meer toe te voegen, misschien het volgende voor de pagina Veiligheid:

Er zijn 2 soorten covers speciaal voor helmen verkrijgbaar. Ze hebben twee functies: de helm wind- en waterdicht maken en meer zichtbaarheid in het verkeer.

Het gebruik van de reflecterende cover om je helm in combinatie met een reflecterende hoesje of jasje, kan je veiligheid aanzienlijk vergroten op wegen met veel verkeer dat geen of nauwelijks fietsers is gewend. Dit is vrijwel altijd het geval buiten Europa waar geen gescheiden fietspaden bestaan.
Daar ben ik het dan weer compleet mee oneens. Als er op een weg 1 minibusje per week rijdt, vind ik dat niet veel. Dat ze fietsers niet zo gewend zijn doet er dan mijns inziens niet zo toe. De veiligheid is extreem hoog op dat type wegen, aangezien het gedeelte Kans in [Gevaar = Kans x Risico] vrijwel nihil is.
Bovendien staat er al dat op een drukke weg je het beste op kunt vallen. Dus om dat nou 2x te gaan plaatsen ?! Maar goed, je mag zelf aanpassingen doen. We zullen zien hoe lang ze stand houden. Dat is het hele idee van een wiki: dat je gezamenlijk tot informatie komt die door velen gedragen wordt.
m-gineering schreef: niet noodzakelijk, impliceert dus mogelijkerwijs wel. Lijkt me dus niet juist om je daar bij voorbaat voor af te sluiten!
Exact, ook tegenstanders hebben argumenten waar ik naar luister. Ik weet ook wel dat de helm niet alles beschermt. Maar ik ben blij dat het bestaat en dat ik het samen met andere beschermende maatregelen kan gebruiken om mijn veiligheid op de weg te vergroten.

Mag ik vragen waarom je de bon uit Namibie hier publiceert?
Robertjan schreef:Daar ben ik het dan weer compleet mee oneens.
Dan hoeft t niet, is idd ook genoemd :)
Han schreef:Mag ik vragen waarom je de bon uit Namibie hier publiceert?
Helmwiki misschien al gelezen?