Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SriLankan Airlines - Forum Wereldfietser

SriLankan Airlines

Gevlogen traject: Frankfurt-Colombo retour
Datum: februari 2013
Vervoerstarief fiets: gratis binnen bagagelimiet van 30 kg.
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: Hoes of doos, wij gebruikten een fietspyjama van Bike4travel.
Fiets tevoren aangemeld?: Ja, via e-mail, met de vraag hoe de fiets verpakt moest worden. Hierop werd snel gereageerd. Overigens moesten we op de luchthaven van Frankfurt toch een limited-releaseverklaring ondertekenen wegens "ongeschikte verpakking".
Ervaringen: Geen problemen ondervonden. Omdat we slechte ervaringen hebben met fiets-transfers in het Midden-Oosten (Emirates en zo), zochten we een rechtstreekse vlucht naar Sri Lanka. Naast Parijs was Frankfurt eigenlijk de enige optie. Dus met de auto naar Frankfurt gereden (3,5 uur vanaf Utrecht) en in een van de vele particuliere parkeergarages voor vliegreizigers geparkeerd (Platz Hirsch, op 3 km afstand). De fietsen konden gemakkelijk mee in het busje naar de luchthaven. Totale kosten € 70 voor drie weken parkeren. Prima service.
De vluchten verliepen ook zonder problemen, al gaat het inchecken op Colombo onvoorstelbaar traag. Plan voldoende tijd in! SriLankan Airlines beschikt niet over de modernste vloot, maar de service in het vliegtuig is in orde.
[quote="peter de rijk"]Omdat we slechte ervaringen hebben met fiets-transfers in het Midden-Oosten (Emirates en zo) quote]
Mijn ervaring met Emirates was totaal niet slecht. Ook van andere fietsers die met Emirates naar het oosten zijn gevlogen heb ik géén klachten vernomen over problemen met de fiets.
Emirates heeft wel nieuwe toestellen, waaronder de nieuwste Airbus met minder geluid. De service in de cabine is goed.
Groot voordeel is dat je ook bij Emirates in de Economy 30 kilo mag inchecken. De fiets valt hieronder. Verder natuurlijk het vertrek vanaf Schiphol!
Bert, dank voor je Emirates-promo, maar je zult het vast met me eens zijn dat vluchten met overstap en dus fiets overladen -- zoals naar Sri Lanka (en de rest van Azië) alle vluchten met Emirates, Etihad (Air Berlin) en Air Qatar -- een groter risico op niet aankomen en beschadiging met zich meebrengen dan een rechtstreekse vlucht. In Zuid-India hebben wij bijvoorbeeld 3 dagen op (beschadigde) fietsen moeten wachten, met dank aan de luchthaven van Dubai en Emirates. Geïnspireerd door deze persoonlijke ervaringen (nog versterkt door vertragingen/ vermissingen/ beschadigingen op intercontinentale vluchten via Madrid en Londen) prefereerden wij een rechtstreekse vlucht naar Sri Lanka.
peter de rijk schreef:Bert, dank voor je Emirates-promo, maar het feit blijft staan dat vluchten richting Sri Lanka (en de rest van Azië) met overstap en dus fiets overladen, zoals alle vluchten met Emirates, Etihad (Air Berlin), Air Qatar en dergelijke een groter risico op niet aankomen en beschadiging met zich meebrengen dan een rechtstreekse vlucht. In Zuid-India hebben wij bijvoorbeeld 3 dagen op (beschadigde) fietsen moeten wachten, met dank aan de luchthaven van Dubai en Emirates. Geïnspireerd door deze persoonlijke ervaringen (nog versterkt door soortgelijke ervaringen met nonstopvluchten via Madrid en Londen) prefereerden wij een rechtstreekse vlucht naar Sri Lanka.
Ik geef inderdaad een ander beeld dat jouw denigrerend taalgebruik van "Emirates en zo", maar spreek ook uit eigen ervaring en ervaring van anderen met een fiets op reis.
Er is inderdaad eerder kans dat fietsen na een overstap later aan kunnen komen, dan een rechtstreekse vlucht. Zeker als die vluchten uitgevoerd worden door verschillende maatschappijen. Iedere laad- en losbeweging kan kans op beschadiging geven. Gelukkig zijn deze negatieve ervaringen bij Emirates gering, getuige de positieve ervaringen die ik van fietsers krijg. Met hun nieuwe, eigen terminal in Dubai lijkt alles goed te gaan. Dat het bij jou is misgegaan is domme pech. Wanneer was jouw vlucht met problemen naar Zuid-India?
Beschik jij over een rapport over wat er recent allemaal is misgegaan bij fietsen in Dubai? Ik ben benieuwd.
Ook op de overstap van Singapore Airlines in Singapore worden nauwelijks problemen gemeld.
De luchthavens London-Heathrow en Madrid-Barajas(Borracho) staan inderdaad bekend om problemen met bagage (geldt niet alleen voor fietsen), maar deze luchthavens hoef je niet aan te doen voor vluchten met Emirates of Singapore Airlines.
Dit lijkt me verder een zinloze discussie, Bert. Ik stel alleen maar dat ik op grond van slechte persoonlijke ervaringen met Emirates en met fietstransfers in het algemeen een rechtstreekse vlucht prefereerde en daarom deze iets minder voor de hand liggende oplossing koos. Ieder moet verder zijn eigen keuze maar maken.
En wat er nog bijkwam: we hadden ook geen zin om urenlang (de hele nacht) op de altijd drukke luchthaven van Dubai rond te hangen.
Hoe ouder ik word........hoe wijzer Peter lijkt:

vroeger selecteerde ik vooral op prijs als het om een vlucht waar-dan-ook-naar-toe, ging.
Tegenwoordig vind ik het criterium: ""rechtstreeks"" steeds belangrijker: mijn ervaring is dat overstaps (en zeker als je van maatschappij moet overstappen) de kans op het niet aanwezig zijn van fiets bij aankomst behoorlijk vergroot
Helaas gaan er geen rechtstreekse vluchten van Nederland naar Sri Lanka.
Vanaf 4 december gaan er dagelijks twee Emirates-vluchten van Schiphol naar Dubai in plaats van nu een. Dubai wordt dus een steeds aantrekkelijkere hub en bij Emirates kunnen fietsen gratis mee als je totale in te checken bagage binnen de 30 kilo blijft.
Bert, hartelijk dank voor de info!
We gaan ervoor Sri Lanka deze winter!
Peter, hartelijk dank voor de info.
We gaan ervoor deze winter, Sri Lanka!