Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pedersen - Forum Wereldfietser

Pedersen

Heeft iemand ervaring met een Pedersen of weet hoe zo'n Petersen fietst?
Ik hoor of zie nooit iets van deze klassieke fiets die uit 21 driehoeken bestaat en ook nieuw vervaardigd wordt, zelfs met Rohloff.

Afbeelding


Henk

kunst en fietswerk
Hoe voorkom je dat je steeds achter van het zadel afvalt?
Natuurlijk bestaan ze nog http://www.pedersenbicycles.com/

(En Marten kan vertellen of je er echt op kunt fietsen; die heeft er een staan.)

En voor Nederland:
http://www.pedersen-genootschap.nl/
HansvanderVeeke schreef:Hoe voorkom je dat je steeds achter van het zadel afvalt?
dat gaat vanzelf goed want je zit op een soort van schommel: het zadel zit niet op een buis maar op een 'stuk touw', dus min of meer vrij in de lucht/frame.

Edit: hangmat is een veel betere omschrijving ipv schommel
Dit is echte Kunst en Fietswerk. :)

Piet.
fiets heel comfortabel. echt prettig. maar bergop, cq heuvelop is het zwoegen. je kunt niet goed kracht zetten. We hebben ooit de 'grand prix de boulogne sur mer' gefietst met de VCC en dat was nogal hevig. maar op vlakke stukken ging het prima en als stadsfiets uiterst relaxed.
JaapG schreef:
HansvanderVeeke schreef:Hoe voorkom je dat je steeds achter van het zadel afvalt?
dat gaat vanzelf goed want je zit op een soort van schommel: het zadel zit niet op een buis maar op een 'stuk touw', dus min of meer vrij in de lucht/frame.
Hmmm, lijkt me bijzonder. Als Marten hem heeft staan, dan zal ik eens goed kijken. Misschien mag ik er wel even op fietsen...
Geen ervaring mee, maar het is wel één van de fietsen waar ik erg nieuwsgierig naar ben. Net zoals o.a. de Moulton-fietsen (http://www.moultonbicycles.co.uk/).

Overigens is de zitpositie op een Pedersen standaard heel rechtop. Of ik dat voor langere afstand leuk zou vinden betwijfel ik.

Renaat
Revanho schreef:Geen ervaring mee, maar het is wel één van de fietsen waar ik erg nieuwsgierig naar ben. Net zoals o.a. de Moulton-fietsen (http://www.moultonbicycles.co.uk/).

Overigens is de zitpositie op een Pedersen standaard heel rechtop. Of ik dat voor langere afstand leuk zou vinden betwijfel ik.

Renaat
Uit het zadel fietsend stoot je je schaambeen, je kunt niet even lager zakken voor het zadel (lastig bij stoppen of als je overall klem zit in de ketting :D , en comfortabel? Ik ben een keer naar Zuidlaren gefietst en had er twee dagen later nog last van. De hangmat knelt van alles af.

Een Moulton is prima, alleen op onverhard niet vooruit te branden en super tricky als het glad is
m-gineering schreef: Uit het zadel fietsend stoot je je schaambeen, je kunt niet even lager zakken voor het zadel (lastig bij stoppen of als je overall klem zit in de ketting :D , en comfortabel? Ik ben een keer naar Zuidlaren gefietst en had er twee dagen later nog last van. De hangmat knelt van alles af.

Een Moulton is prima, alleen op onverhard niet vooruit te branden en super tricky als het glad is
Interessant! Wat is juist de reden dat een Moulton super tricky is bij glad weer? Komt het enkel door de hogedrukbanden, of zijn er nog andere redenen?

Renaat
Revanho schreef:
m-gineering schreef: Uit het zadel fietsend stoot je je schaambeen, je kunt niet even lager zakken voor het zadel (lastig bij stoppen of als je overall klem zit in de ketting :D , en comfortabel? Ik ben een keer naar Zuidlaren gefietst en had er twee dagen later nog last van. De hangmat knelt van alles af.

Een Moulton is prima, alleen op onverhard niet vooruit te branden en super tricky als het glad is
Interessant! Wat is juist de reden dat een Moulton super tricky is bij glad weer? Komt het enkel door de hogedrukbanden, of zijn er nog andere redenen?

Renaat
Ik denk dat het een combinatie is van
super gladde en brede banden, met een hele kort contactvlak
weinig naloop waardoor je al nooit met losse handen kunt fietsen,
en met een beetje sneeuwwig voor de band gaat de contactpatch nog verder naar voren
@ Marten ,

Zijn er in Nederland frame bouwers die een Peterson maken of heb jij er misschien al eens één gemaakt? Ze komen oorspronkelijk uit Denemarken en later ook in Engeland zo ik weet. Wel chique zo'n fiets maar idd alleen voor de zondag om er een ommetje mee te maken lijkt me.

Maar toch heb ik er in 1999 iemand PBP op zien fietsen als ik me goed herinner!
De man had er een bijpassend hoedje bij op.


Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:@ Marten ,

Zijn er in Nederland frame bouwers die een Peterson maken of heb jij er misschien al eens één gemaakt? Ze komen oorspronkelijk uit Denemarken en later ook in Engeland zo ik weet. Wel chique zo'n fiets maar idd alleen voor de zondag om er een ommetje mee te maken lijkt me.

Maar toch heb ik er in 1999 iemand PBP op zien fietsen als ik me goed herinner!
De man had er een bijpassend hoedje bij op.


Henk

kunst en fietswerk
Een echte Dursley Pedersen is van 1900-1915 of zo (Mikael Pedersen was een Deen, maar de fietsen kwamen uit Engeland), en die zijn beslist leuker dan de geinspireerde. De latere komen uit Kopenhagen, maar in Engeland en Duitsland worden ze ook wel gemaakt. Wat ik heb staan is een knockdown van Jesper S/olling.

Nooit een gemaakt, ik mag iedere dag tegen een echte aankijken ;)
George van fietsverzet in bennekom heeft er nog een hangen geloof ik. Mag je vast proberen.
Deze man heeft er drie in zijn winkel staan: http://www.bikestoremember.nl. Sterker nog: hier worden ze gemaakt. Overigens is de rest van zijn voorraad ook een lust voor het oog.
arnob schreef:Deze man heeft er drie in zijn winkel staan: http://www.bikestoremember.nl. Sterker nog: hier worden ze gemaakt.
[cynisch]Toch sneu dat ze dan de moderne herinterpretatie van Jesper Solling 'nabouwen' ipv het origineel [/cynisch]