Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke gps en waarom - Forum Wereldfietser

welke gps en waarom

Ik ga volgende week een gps kopen. Ik vroeg mij af welke gps hebben jullie als fietser en waarom?

Mario
Een Garmin. Reden:
-Bij gebrek aan beter :|
-Groot aanbod kaarten
-Ik mijn eigen kaarten kan maken :P
-Slikt gewone (oplaadbare) penlites
-Kan tegen een stootje
Ik heb een Garmin Dakota 20. En wel hierom:
- Klein en licht;
- Je hebt er geen moeilijke windows-programma's voor nodig;
- Loopt op penlites;
- Je kan de kaarten op een micro-SD zetten, zodat je ook op lange tochten alle data mee kan nemen;
- Mijn vrienden snappen hoe hij werkt.

Grtjs,

Walter
Ik twijfel nog tussen een dakota 20 of de oregon 450. de etrex vinfd ik wat te klein.

Ik heb al een micro sd-kaart besteld bij Michael Wannet.

Nemen jullie batterijen mee of de oplader voor onderweg.

Mario
Ik probeer me ook een beetje in de GPS en navigatie hiermee te verdiepen. Nu lees en hoor ik inderdaad veel goed verhalen over de Garmins. Toch vraag ik me af met merken als Mio en Bryton, is het niet juist een groot nadeel dat ik naast de aanschaf van een Garmin ook nog relatief duur kaartmateriaal dien te kopen, terwijl dat op de Mio en Bryton al standaard geprogrammeerd is en in de aanschafprijs ook nog eens een levenslange updaten van de kaarten inbegrepen is?

Overigens lijkt me de nieuwe 600-serie van Garmin wel erg mooi! Maar ja, het totaal bedrag wordt wel een stuk hoger dan de boven genoemde ...
supermario schreef:Nemen jullie batterijen mee of de oplader voor onderweg.
Ik heb net deze lader gekocht: http://www.nkon.nl/maha-powerex-sanyo-e ... mqr06.html
Lichtste snellader die ik kon vinden. Heb meestal drie sets oplaadbare batterijen mee, dan hoef ik niet elke dag te laden en kom toch niet zonder navigatie te staan.

Groetjes,

Walter
Gijsbert Visser schreef:is het niet juist een groot nadeel dat ik naast de aanschaf van een Garmin ook nog relatief duur kaartmateriaal dien te kopen, ...
[reclame] zeer betaalbare OpenFietsMap topokaarten [/reclame]
Garmin Ertrex. Lange battterijduur, gratis kaarten, goed afleesbaar, werkbaar en betaalbaar.
Garmin montana 600. Kan ik aflezen zonder (lees)bril ...
Maar als ik nu iets nieuws zou kopen zou de oregon 600 vrij hoge ogen gooien: goed scherm en twee penlites. Overigens functioneert de montana ook zonder accu op mijn naafdynamo.
Voordeel van de Garmins tov de minder verkochte Mio's en Brytons is dat er al heel wat ervaringsdeskundigen hier op het forum en niet te vergeten het forum.gps.nl te vinden zijn. Heb je problemen of moeite met de bediening dan is er meestal altijd wel iemand die je snel helpen kan.
Ik heb gelezen in de oppad die de mio testte, dat deze vaak verkeerde routes berekenen.

Mario
Michael W schreef:
Gijsbert Visser schreef:is het niet juist een groot nadeel dat ik naast de aanschaf van een Garmin ook nog relatief duur kaartmateriaal dien te kopen, ...
[reclame] zeer betaalbare OpenFietsMap topokaarten [/reclame]
Deze kaarten zijn ook niet zo duur: http://garmin.openstreetmap.nl/

Walter
Gijsbert Visser schreef:Overigens lijkt me de nieuwe 600-serie van Garmin wel erg mooi! Maar ja, het totaal bedrag wordt wel een stuk hoger dan de boven genoemde ...
Op Marktplaats worden momenteel veel wat oudere GPS toestellen aangeboden voor leuke prijsjes, leuk voor beginners, maar wel oppassen natuurlijk, niet alles wat blinkt is goud :wink:
Ik zag iemand in de draad twijfelen tussen de dakota(20) en de oregon(450).

Zelf ben ik begonnen met een etrex(30), omdat ik dacht dat joystickje handiger te vinden dan touchscreen. Na ruim een jaar gebruiken/spelen liep ik min of meer bij toeval tegen een goedkope oregon(400t) aan, die heb ik gekocht vooral om te ontdekken of touchescreen mij beter beviel. Toen touchescreen mij daadwerkelijk beter beviel ontdekte ik ook de voordelen van een wat groter scherm. Je zult mij niet horen zeggen dat groter absoluut beter is, maar als je rijdende plaatsnamen wilt aflezen en ook nog wat datavelden boven de kaart wilt weergeven dan kan een groter scherm (meer pixels) best prettig zijn.

Probeer dus bij de verkoper of kennissen welke vorm van bediening je het prettigste vind.
Probeer de toestellen fysiek in je handen te krijgen om er gewoon even mee te spelen, voor een indruk van het formaat en afleesbaarheid.
Controleer voor je een goedkoop speeltje van iemand koopt op welke manier je hem via de pc kunt aanspreken. Bijvoorbeeld de garmin oregon 400 kun je alleen via mapsource vullen/wissen en persoonlijk vind ik basecamp net iets eenvoudiger werken.
Na 3+ jaar en ca. 7.000-8.000 km. met een 60CSx zou ik Garmin categorisch afraden.

Een combinatie van een smartphone met een goede stuurhouder (zoals de NC17 iPhone houder, of RAM, of LifeProof case met stuurhouder), oplader/dynamo (Plug II of eWerk lader + SON, Supernova of Shutter Precision dynamo) en een paar navigatie en GPS logger apps zou 't beter redden dan 'n Garmin.
Sinds een paar jaar gebruik ik alleen maar een iPhone (verschillende iteraties door de jaren heen), stuurhouder (RAM & NC17 - allebei zijn heel goed, maar RAM is wat lomper), portabele accu's (N.B.: ze blijken veel te korte levensduur te hebben), vanaf een tijdje - eWerk & SON Delux (ik raad de SON 28 of SuperNova / Shutter Precision dynamo's aan, want de Delux is net niet efficient genoeg voor 26" of grotere wielen).
Van een paar testen heb ik kunnen concluderen dat de GPS in een iPhone kan 2 GPS signaal-afhankelijke programma's tegelijk benutten (zoals, bijvoorbeeld, Sygic / TomTom - voor navigatie - en MotionX GPS / Cycletracker - om de tracks op te slaan, etc.).
Ben ooit begonnen met een Etrex, heb nu een oregon 450 en ben sinds jaar en dag Garmin-adept en wel om de volgende redenen:
- robuustheid van het toestel (mijn Oregon is ooit in de bergaf tegen 60km/u van de fietssteun geschoten en buiten een ferme kras op het achterdeksel werkt hij nog altijd perfect (was overigens mijn eigen fout))
- AA batterijen
- intern en extern geheugen via mini-sd
- als je niet voor kaarten wil betalen bestaan er ook nog gratis (openstreetmap)
- immense beschikbaarhaid van routes en tracks
- touch-screen, ook met handschoenen

Wat de keuze betreft ts een Dakota en een Oregon? Plaats ze alle twee op een fietssteun en je zal onmiddellijk het verschil zien! Groter is zeker niet altijd beter, maar in dit geval toch handiger. De wandelaar kan wat spelen met de afstand tov het toestel, hetgeen je bij een fiets zeker niet kan!
Zeker als je zicht niet meer 100% is, geniet de Oregon zeker de voorkeur
Ondanks het feit dat MapSource niet meer ondersteund wordt door Garmin gebruik ik het nog altijd liever dan BaseCamp. (wsl nostalgie). In ieder geval maak ik zelden routes, maar steeds tracks. Zo weet ik perfect langs waar, hoe en vooral 'de juiste afstand' en het hoogteprofiel (bij gebruik topo-kaarten)
Het berekenen van routes op een fiets-GPS vind ik persoonlijk nooit goed. Het algoritme van de GPS stuurt je gewoonlijk langs wegen die je net liever zou vermijden. Met de wagen is dat een ander verhaal...
Binnenkort vertrek ik voor een rit van 2800km en alle tracks kunnen netjes geladen worden, ook de kaarten geraken makkelijk op de beschikbare 2 Gb en er is nog plek zat om alle, effectief gereden wegen op te slagen.
Het enige wat rest zijn de batterijen (ik vertrek met 8 Eneloop batterijen en een laderke)
Volledig ge-update kaarten zijn m.i. niet echt nodig op de fiets. De nieuw aangelegde wegen zijn toch niet bedoeld voor de tweewieler.

Mijn raad? Oregon.
Eenmaal het Garmin principe wat onder de knie heb je er jaren plezier van
Wat betreft de Mio, kwam ik tijdens mijn internet zoektocht nog een bericht tegen over de 'nieuwe' Mio 800-serie. Ik was hiervan nog niet op de hoogte. Hij is vanaf april verkrijgbaar.

Hierbij een linkje;
http://www.pocketnavigation.nl/news/vie ... 3.7.1.html
StFrancesco schreef:Na 3+ jaar en ca. 7.000-8.000 km. met een 60CSx zou ik Garmin categorisch afraden.
Hallo StFrancesco,

Kun je aangeven waarom je tot deze conclusie bent gekomen?
Na 3+ jaar en ca. 7.000-8.000 km. met een 60CSx zou ik Garmin categorisch afraden.
Na 5 jaar 60CSx gebruik ben ik er nog steeds tevreden over, maar stap ik nu over op een eTrex 20; op de 60 zat te veel, wat ik niet gebruikte en het aantal tracks wat je kan opslaan was mij te beperkt. Verder een geweldig apparaat!
Inmiddels is de 60 naar een tevreden koper gegaan.
Via Marktplaats zijn er nog wel te vinden.
Ik gebruik alleen nog maar OpenFietsMap en raad die, na een donatie, ook aan: prima up-to-date, goede (fiets)informatie!
(De donatie is geen voorwaarde, maar een geste naar de makers/onderhouders)

Mvrgr, Erik
Ik heb steeds voor Garmin gekozen omwille van de samengang met de computerprogramma's. Begonnen bij een Etrex Vista, dan Edge 705, nu Montana 650 (enorm lomp, maar wel heel groot luxueus touchscreen: heel aangenaam).
Ook ondersteunt Garmin Apple-computers, wat bvb niet van Polar (hartslagmeters) kan gezegd worden.

Het is wel verre van perfect, in mijn ogen. De gebruiksvriendelijkheid van Basecamp kan nog veel beter, het maken van routes veel vlotter.
Indertijd kocht ik Fugawi bij de etrex: die stonden tien jaar geleden al zo ver als Basecamp nu. Eigenlijk verder: het was mogelijk papieren kaarten in te scannen en te kalibreren, om daar je routes op uit te stippelen. Die routes kwamen dan in de GPS (de kaarten jammer genoeg niet).