Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 'Henrie's eerste fietsreis'-topic ;) - Forum Wereldfietser

'Henrie's eerste fietsreis'-topic ;)

Ik wil dit topic graag gebruiken voor advies, informatie, discussie, enz. over mijn eerste fietsreis. Ik wil dit jaar een eerste tocht gaan maken. Aangezien ik al een (andere) vakantie naar de VS heb gepland in september, zal het geen lange tocht worden. Dus waarschijnlijk een week, of hooguit 2 weken. En daarbij blijf ik waarschijnlijk in Nederland, of ik ga hooguit even de grens met Belgie en/of Duitsland over. De precieze reis staat nog totaal niet vast, maar dat komt nog wel...

Eerst wil ik m'n fiets aanpassen. De fiets die ik wil gaan gebruiken is deze:
Afbeelding

Ik ga sowieso andere banden monteren, want ik ben niet van plan veel off road te gaan rijden. Ik ben voor mijn woon/werkfiets heel tevreden over Schwalbe Kojak banden, dus die ga ik hier ook op monteren (in de maat 26 x 2.00). Ik zit verder nog te denken over spatborden en mogelijk een ligstuurtje. Maar ik wil eerst een bagagedrager toevoegen, want die heb ik hoe dan ook nodig...

Nou is mijn fiets voorzien van de nodige nokjes...
Afbeelding

Afbeelding

...dus er kan een drager op. Maar vanwege de schijfremmen zal niet elke willekeurige drager passen. Ik weet van het bestaan van Old Man Mountain-dragers, maar die vind ik tamelijk duur, en die heb ik ook niet per se nodig, vanwege de aanwezigheid van nokjes. Ik zat daarom aan een Topeak Explorer Tubular Rack te denken. Ik heb ook nog naar de Topeak MTX Beamrack gekeken, maar die constructie lijkt me toch minder stevig. Er kan bovendien niet zo gek veel bagage op/aan (9kg, tegen 25kg voor de Explorer)...

Zijn er mensen die ervaring hebben met racks van Topeak, en in het bijzonder het Explorer Tubular Rack?

Over tassen, paklijst, enz. later meer...
Mijn eerste fietsvakantie ging ook met een alu drager, van Cordo, op een fragiel stalen racefietsje van Spanje naar Maastricht. Geen problemen mee gehad, maar ik ging dan ook van jeugdherberg naar jeugdherberg. Hoefde dus geen al te zware lasten mee te zeulen.
Toch is het wel heel erg plezierig (gevoel van zekerheid) als je drager echt deugdelijk strak aan je fiets te monteren is. Ik zou zelf dus gaan voor de merken tubus (disco) of omm (sherpa).
Aan de andere kant, als je toch in de buurt van NL blijft, kan je eigenlijk niks gebeuren. Je zou zelfs een gokje kunnen wagen met die beamrack.
Bikepacking met rugzak kan natuurlijk ook altijd nog, heb je helemaal geen rekje nodig. Of een extrawheel kopen, gaat ook heel gemakkelijk in het vlakke land. E.e.a. afhankelijk van je packlijst uiteraard.
AB schreef:Mijn eerste fietsvakantie ging ook met een alu drager, van Cordo, op een fragiel stalen racefietsje van Spanje naar Maastricht. Geen problemen mee gehad, maar ik ging dan ook van jeugdherberg naar jeugdherberg. Hoefde dus geen al te zware lasten mee te zeulen.
Toch is het wel heel erg plezierig (gevoel van zekerheid) als je drager echt deugdelijk strak aan je fiets te monteren is. Ik zou zelf dus gaan voor de merken tubus (disco) of omm (sherpa).
Aan de andere kant, als je toch in de buurt van NL blijft, kan je eigenlijk niks gebeuren. Je zou zelfs een gokje kunnen wagen met die beamrack.
Bikepacking met rugzak kan natuurlijk ook altijd nog, heb je helemaal geen rekje nodig. Of een extrawheel kopen, gaat ook heel gemakkelijk in het vlakke land. E.e.a. afhankelijk van je packlijst uiteraard.
Aangezien ik niet lang van huis ga, hoef ik niet zo veel mee. Maar ik heb geen lichtgewicht tent en/of matje en/of slaapzak, dus ik zal ook zonder (grote) achtertassen nog wel wat gewicht (en volume) mee moeten nemen. Dus helemaal zonder rekje, dat gaat niet lukken denk ik...

Heb overigens wel aan bikepacking gedacht, want dat spreekt me op zich wel aan. En een mooi klein rugtasje heb ik al wel: een Wildebeast Senanga 17 (ziet er net zo uit als deze, al is dit de '22'):
Afbeelding

Maar ik zal toch ook nog ergens de tent, het matje en de slaapzak kwijt moeten. Dus of ik nou met of zonder achtertassen op weg ga, zonder rekje gaat niet lukken...
Is 76euro boven je budget? Een alu drager zal ongetwijfeld wat goedkoper zijn...
http://www.rose.nl/artikel/tubus-bagage ... aid:254825

- tentje bovenop samen met drypack (matje/slaapzak)
- twee kleine voortasjes aan de zijkant
- stuurtasje
- gastank op de bovenbuis
- rugzak

moet je ver kunnen komen.
Zonder achtertassen gaat alleen met een (dure) lichte en compacte uitrusting. In de praktijk ontkom je niet aan achtertassen denk ik, en vermoedelijk niet aan grote. Mijn kinderen hebben vergelijkbare Cube mtb's, maar nog met velgremmen, en daar hebben ze OMM Red Rock dragers op. Die passen denk ik niet met discs. Maar het zijn wel heel stevige dragers, met het plankje bovenop als spatbord tegen de modder. De open bovenkant is wel het nadeel van de Tubus dragers op een mtb. Ik zou zeker kiezen voor een stevige drager, want dat helpt enorm tegen het zwabberen van de bagage. Slappe dragers rijden heel naar, en zwakke dragers gaan onherroepelijk kapot, al zal dat nog niet op deze tocht gebeuren (controleer of de boutjes na een dag nog vastzitten). Die Topeak beam zou ik daarom niet eens half serieus overwegen - de Topeak Explorer eventueel wel.
Zelf zou ik kiezen voor de 50 mm Big Apple banden. Die hebben net nog een beetje profiel voor op natte bospaadjes.
Je zegt dat je nog geen lichte uitrusting hebt: betekent dat dat je niets hebt of zware spullen? In dat laatste geval zou ik mijn eventuele geld steken in betere/lichtere/compactere slaapspullen. Die tent gaat toch bovenop, maar de slaapzak en het matje moeten nog wel ruimte in de tassen overlaten.
Veel succes,
Wim
Zover steekt die klauw toch niet uit ten opzichte van het drageroog? Past er niet gewoon een Tubus Cargo op met een dikke spacer.
AB schreef:Aan de andere kant, als je toch in de buurt van NL blijft, kan je eigenlijk niks gebeuren.
Behalve dat je misschien met twee of drie tassen in je hand of aan je stuur naar het dichtstbijzijnde station moet lopen om de trein naar huis te nemen, wat niet levensbedreigend is maar toch jammer van je vakantie.

Mijn eerste voordrager was een Gazelle, met Gazelle-voortasjes erbij. (Geen idee welke bedrijven die drager en tassen werkelijk geproduceerd hadden en daar een Gazellesticker op geplakt, resp. -logo op geborduurd hadden.) Ik was op mijn eerste rit ermee mijn stad nog niet uit of het ding zakte bij het nemen van een verkeersdrempel ineen, in mijn voorwiel. Gelukkig was het maar een kwartiertje lopen naar huis, met de fiets aan de hand, de twee voortassen in de andere hand en een setje verwrongen 'Gazelle'-buisjes hangend aan mijn stuur.

Waarmee ik niet wil zeggen dat iedere wat goedkopere achterdrager het even spectaculair zal begeven als die voordrager van mij, maar wel dat het ook als je in Nederland blijft zonde is om je vakantie te moeten afbreken vanwege ondeugdelijk materiaal. Een gebroken spaak kun je onderweg nog eens vervangen en anders haal je er de eerstvolgende fietsenmaker nog wel mee, maar een drager is tamelijk cruciaal, niet iets wat je op reserve meeneemt en hoeveel fietsenmakers hebben goede dragers op voorraad?

Veel fietsplezier gewenst,

Carl
Hoi Henrie,

Je kunt ook anders naar de prijs van een drager kijken. Een Tubus Cargo gaat minimaal 40.000 km mee. Mocht je dus ooit een nieuwe fiets kopen of er zelf een opbouwen om je fietsvakanties mee te doen dan kun je die drager gewoon overzetten. Dit heb ik destijds met mijn vakantiefiets ook gedaan. Zo kun je nu al sparen voor een andere fiets.

Sjirk
@AB: Die Tubus Disco lijkt me wel een interessante optie. Denk dat die wel gaat passen. €76 is op zich niet boven mijn budget (vooral omdat ik me geen budget heb gesteld :lol: ), maar het is mijn eerste reis, dus het is om een keer uit te proberen of ik het leuk vind. Natuurlijk kun je een goed rack later wel weer verkopen op marktplaats, dat dan weer wel, maar om dan meteen allemaal dure spullen te gaan aanschaffen, dat zie ik niet zo zitten. Vandaar ook dat ik op mijn mtb ga, want dat is mijn meest geschikte vakantiefiets. Mijn racefiets is gewoon niet geschikt. Mijn Koga 'stadsfiets' zou kunnen, maar die heeft wel wat weinig verzetten (en dat is niet fijn als ik besluit over de Holterberg te fietsen) en is ook vrij licht gebouwd (lichter dan mijn mtb, en maar iets zwaarder dan mijn racefiets)...

@Wim: De Topeak Beam was bij mij eigenlijk ook al afgevallen. Misschien een optie als je ultralicht gaat, maar dat kan in mijn geval niet (tenzij ik niet ga kamperen). Het gaat/ging me meer om de Explorer, vooral ook omdat die geschikt is voor fietsen met schijfremmen (en toch gebruik maakt van de nokjes op het frame)...

Wat de banden betreft: ik rij al de hele winter op Kojaks en alleen in de sneeuw is het enigszins glibberen (maar hier wordt 'gelukkig' achterlijk veel met zout gestrooid). Ik fiets altijd een stukje onverhard naar m'n werk en heb tot nu toe nooit problemen gehad met grip. Ook niet met lekke banden trouwens. Dus ik denk dat het toch de Kojaks worden...

Wat mijn uitrusting betreft. Ik heb 'alles' al: tent, slaapzak, matje... Maar het zijn geen ultralichte spullen. Ik heb geen weegschaal, dus ik kan ze niet voor je wegen. Bovendien ligt de tent bij mijn zusje in Weesp (en dat is eind fietsen vanaf hier ;) ), maar wellicht dat er op mijn matje en/of slaapzak wel een gewicht vermeld staat. Ik zit nu nog op mijn werk, maar zal straks thuis even kijken...

@m-gineering: Ik zal straks even kijken hoever de klauw uitsteekt t.o.v. het oogje. En eventueel een fotootje maken...

Kunnen jullie die foto's in mijn openingspost zien trouwens? Want ik zie hier (op mijn werk) 'kruisjes'. Wellicht wordt Imageshack geblokt hier... :roll:

Bedankt zover voor de reacties!
Tubus disco bij bike-components.de voor €69
Henrie schreef:Natuurlijk kun je een goed rack later wel weer verkopen op marktplaats, dat dan weer wel, maar om dan meteen allemaal dure spullen te gaan aanschaffen, dat zie ik niet zo zitten.
Een ogenschijnlijk off topic vergelijking. Ik heb twee kamerthermostaten over. Een moderne touch screen van 2Heat, 2 jaar oud, nieuwprijs 99 euro. En een Honeywell, met knoppen, 15 jaar oud en vergeeld, nieuwprijs 100 gulden. Die Honeywell was ik via MP direct kwijt voor 15 euro, die 2Heat heb ik na vier pogingen nog steeds niet verkocht, zelfs niet voor 15 euro...

Oftewel: kwaliteitsspullen van een bekend merk houden langer waarde en blijven gewild.

Ik zou dus investeren in goede dragers van een topmerk als Tubus. Als het vakantiefietsen je niet bevalt, zet je de drager hier te koop en ben je hem in no time voor een goede prijs kwijt. Maar bovenal: je gaat er veel plezier van beleven.
Gear update:
Mijn slaapzak is van het merk Active Leisure, type Apache, formaat 210cm x 80cm, gewicht (staat erop) 1900g. Hij is al jaren oud (ik denk een jaar of 10), maar hij lijkt nog steeds te koop te zijn: klik...

Het matje is van het merk Joshua Trail, type onbekend, formaat +/- 194cm x 62cm x 6cm. Kan er verder niks over vinden via Google. Het is zo'n zichtzelf opblazend matje met schuim erin. De ene zijde is rood, de andere zijde grijs. Geen idee wat ie weegt, maar hij voelt iets zwaarder aan dat de slaapzak...

Ik ben (nog) niet zo thuis is de kampeerspullen, maar het lijkt me allemaal niet erg lichtgewicht. Wel vrij comfortabel, en dat is ook wat waard...
Gear update 2:
Mijn tent ziet er ongeveer zo uit (plaatje geleend van een ander forum):
Afbeelding

Ander kleurtje (geloof ik :oops: ) en het is niet van die glimmende stof, maar het lijkt meer op textiel. Hij is al vrij oud. Ik heb 'm ooit eens samen met m'n broer gekocht, toen we voor het eerst naar Pinkpop gingen. Dat zal al snel 13 of 14 jaar geleden zijn. Was toen een van de goedkoopste modellen (tja, arme scholieren/studenten he...).

Zoals gezegd ligt de tent nu bij mijn zusje (die zal 'm als laatste gebruikt hebben), dus ik kan 'm niet bekijken, opmeten, enz. maar wat ik me ervan kan herinneren is dat ie akelig zwaar was om mee vanaf station Landgraaf naar de camping te sjouwen. Maar dat kan ook aan mij gelegen hebben... ;)
Die marktplaats-tip geldt andersom natuurlijk ook: je hoeft zelf ook niet nieuw te kopen. Zeker als je de tijd hebt is er veel te vinden op MP. Ik heb geen kaas gegeten van bagagedragers, maar er staat nu bijvoorbeeld een complete Tubus Logo op, en een incomplete Cargo (geen idee of de missende onderdelen voor een goede prijs te vinden zijn).
Dan over je kampeerspullen:
Het zou me niet verbazen als die slaapzak nog wel wat zwaarder is dan 1,9kg. Mijn oude zak van Perry heeft een tasje waar '1200g' op staat, maar in dat zakje weegt ie 1,55kg. Dit kan wel een stuk lichter, maar dat wordt al snel prijzig denk ik (al was het maar omdat ik niet zo happig ben op 2e hands slaapzakken waar anderen in hebben liggen stinken)
Een matje is heel persoonlijk, een goede nachtrust is natuurlijk heel wat waard. Als deze inderdaad 2kg weegt, dan is daar wel makkelijk een kilo te winnen voor een paar tientjes: een dunner zelfopblaasbaar matje weegt minder dan de helft, en deze staan genoeg op MP omdat veel mensen overstappen naar een comfortabelere en en nog lichtere Therm-a-rest NeoAir of Exped Synmat variant (hoewel dat ook wel wat zegt over het comfort van deze matjes natuurlijk)
Dan je tent, die zal snel 3-4 kg wegen, gok ik zo, en als ie van katoen is al snel 5. Afhankelijk van het startpunt is er vast wel wat te winnen. Ik heb een tijdje tentjes in de gaten gehouden op MP (dit jaar ook voor het eerst een rondje op de fiets), en ik vond het persoonlijk nog niet mee vallen wat er langs kwam. Misschien wordt dit beter als mensen de komende maanden hun tenten weer van zolder gaan halen. In ieder geval, onder zeg 100 euro vond ik maar weinig tenten van rond de 2kg, en geen die me ook nog praktisch leken. Uiteindelijk ben ik voor een nieuwe MSR Hubba HP gegaan omdat ik online een goede deal vond (250eu @ funktionelles.de), maar dat had ik niet gedaan als ik niet al wist dat ik kamperen toch wel leuk vind. Daarom heb ik nu wel een Eureka Gossamer over, als je interesse hebt mag je die voor niks hebben. Dat is wel een echt klein tentje (meer een veredelde bivakzak) waarin omkleden een kunst is en die alleen geschikt is voor claustrofielen, en dan ben je rond 1,4 kg klaar ;) (maar je hebt ook verhoogde kans dat je vanwege die tent weinig plezier in het kamperen gaat krijgen...)
Maargoed, misschien eerst maar eens dat tentje bij je zus ophalen, en je verzameling spullen naast elkaar leggen. Dan wordt vast duidelijker of je het allemaal op een fiets gaat krijgen, of waar iets te upgraden valt...

Edit: en alvast veel plezier met de voorbereiding natuurlijk! Leuk dat je er een draadje van maakt, dan kan ik meelezen. Ik kan zelf altijd erg genieten van plannen maken, en zien hoe ze langzaam concreet worden. Zo heb ik vandaag voor het eerst gekookt met m'n nieuwe Trangia setje. Gewoon in de keuken, één stapje tegelijk ;)
urje schreef:Edit: en alvast veel plezier met de voorbereiding natuurlijk! Leuk dat je er een draadje van maakt, dan kan ik meelezen. Ik kan zelf altijd erg genieten van plannen maken, en zien hoe ze langzaam concreet worden. Zo heb ik vandaag voor het eerst gekookt met m'n nieuwe Trangia setje. Gewoon in de keuken, één stapje tegelijk ;)
Hehe... Nou, koken ben ik thuis al geen fan van, dus dat ga ik die week zeker niet doen :D Scheelt ook weer een hoop spullen meeslepen (en aanschaffen)...

Een nieuwe slaapzak en/of een nieuw/ander matje ga ik overigens zeker niet kopen. De slaapzak en het matje die ik nu heb, daar ga ik het mee doen. Een andere tent zou nog het overwegen waard zijn, maar ik moet nog wel meer aanschaffen, dus die staat niet hoog op de prioriteitenlijst. En over de ruimte in de tent: ik vind de mijne al tamelijk krap om in om te kleden, dus dan zal die 'oude' van jou wel helemaal een ramp zijn... ;)

Afgezien van de slaapzak, het matje en de tent verwacht ik eigenlijk niet echt andere zware/grote dingen mee te slepen. Ik heb al eens zitten denken wat ik allemaal mee wil nemen (daar over later meer), en daar zit verder niet veel groots tussen. Misschien een klein hoofdkussen. Ik heb nog genoeg schapenwol (vulling) liggen, en als ik mijn moeder een keer lief aankijk wil ze vast wel een kussentje voor me maken. Een opblaaskussen vind ik niks (helaas, want dat zou wel veel ruimte schelen)...
Je zou hier http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf kunnen kijken voor veel recente informatie, ook over kampeeruitrusting. Ik kan het op dit plaatje niet zien, maar je wilt geen enkeldakstentje. Voor de rest gaat het vooral om de vraag of de tent je droog zal houden. Dat moet je gewoon uitproberen als er flink regen voorspeld is. Hoe groot en zwaar die tent dan is maakt binnen grenzen een stuk minder uit voor zo'n eerste keer: hij ligt toch gewoon bovenop.
Je slaapzak is zwaar (en vast nog zwaarder dan je denkt, en ook volumineus. Als je pech hebt is hij nog niet eens warm. Je matje zal ook flink aan de maat zijn, en zwaar.
Omdat je de uitrusting zo compact wilt houden dat je geen (ook weer dure) voortassen en voordrager nodig hebt zul je dus vooral iets moeten doen aan de spullen die in de tassen moeten, of wel de slaapzak en de mat. Als je een compacte slaapzak wilt heb je het over dons. Kies dan ook iets dat warm is tot rond het vriespunt of iets daaronder. Als je een compacte matras wilt heb je het over moderne geisoleerde luchtbedjes en niet meer over self inflatables. Betaalbare (70-80 euro) mogelijkheden zijn dan de Exped Synmat Basic, of de Synmat Basic UL. Die laatste is lichter en compacter, maar ook kwetsbaarder en iets minder warm. Zie http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage_ga.nsf
Op de WF beurs in Bussem geef ik lezingen voor beginners.
Wim
Ach ja, ieder z'n ding natuurlijk. Maar ik geloof dat tent-slaapzak-mat voor vrijwel iedereen de grootste drie dingen zijn, dus reken je niet rijk omdat je geen frituurpan meeneemt... Ik zou denk ik eerst die dingen wat beter in kaart brengen voor ik een achterdrager zou kopen - het zou jammer zijn als je daarin investeert om er vervolgens achter te komen dat je voor je spullen beter een bob had kunnen regelen. (zegt dus iemand zonder ervaring verder :roll: )
Dat is precies het probleem: je neemt goedkope volumineuze spullen mee maar hebt vervolgens een dure Bob of behalve voor- ook achtertassen en een voordrager nodig.
Wim
Wim schreef:Dat is precies het probleem: je neemt goedkope volumineuze spullen mee maar hebt vervolgens een dure Bob of behalve voor- ook achtertassen en een voordrager nodig.
Wim
De vraag is ook of die volumineuze spullen in een achtertas passen..... en of die achtertassen dan weer zodanig groot moeten zijn dat je met de hak van je schoen tegen de achterkant van die tassen aan komt (standaard atb achtervork is minder lang dan die van een trekkingbike).
Met kleine voortassen (ortlieb frontroller) op je achterdrager heb je geen hakproblemen, maar dan is het wel de vraag of je je slaapmat en je slaapzak in die kleinere tassen kunt herbergen. Ik zou zeker investeren in iets compacter spul. Combineer je bv een slaapzak met een lange onderbroek en ondershirt van craft (overigens zijn die ook niet gratis) dan zou je met een vrij eenvoudig slaapzakje die niet te volumineus is (en misschien ook wat goedkoper dan superlightweight dons) heel goed uit de voeten kunnen.... vooral in de zomer.
Overigens gewicht is iets wat ik op persoonlijk minder belangrijk vind, een compacte packlijst is veel interessanter, iets wat gelukkig heel goed samengaat met lichtgewicht ;)
Twee andere goede redenen zijn om nu alvast te investeren in lichtgewicht spullen is dat je 1) het toch wel leuk gaat vinden zo'n fietsreis en 2) dat je het waarschijnlijk toch wel erg leuk gaat vinden zo'n fietsreis.
AB schreef:De vraag is ook of die volumineuze spullen in een achtertas passen.....
En de vraag is ook of dat nodig is. Ik had, voordat ik een tent en slaapzak had die compact genoeg waren om in mijn achtertassen te passen, mijn tent (een oude katoenen), slaapzak en matje allemaal los op de bagagedrager. Eerst gewoon in een vuilniszak verpakt, later had ik voor de slaapzak een stoffen waterdichte zak met rolsluiting (en luchtdoorlatende bodem, erg handig!). Ging ook prima. Oké, vuilniszakken zijn op een lange reis niet handig, want dan moet je ze steeds vervangen omdat er gaatjes in komen, maar een weekje of zelfs 2 is best te doen. Maar ik had wel al een stevige bagagedrager op mijn fiets.
Hier wil ik maar mee zeggen dat investeren in compacte slaapspullen niet perse hoeft. Al ben ik het natuurlijk helemaal met AB eens wat betreft de redenen om wél te investeren. :)