Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bidon met smaakje deel II - Forum Wereldfietser

Bidon met smaakje deel II

Kris Kilowatt schreef:Vorig jaar een paar nieuwe bidon's aangeschaft. Na 2 uur op de fiets (sneller als het warm en zonnig is), krijgt het water een bijsmaakje.
Niet lekker, het smaakt op den duur zo vies dat je echt dorst moet hebben, wil je er nog van drinken. Mijn oude bidon's hadden daar geen last van.
Weet iemand naar welk materiaal ik moet uitkijken bij de nieuwe bidon's? Is dus bedoeld voor puur water. Vermoed dat het bijsmaakje te overstemmen is door bvb Isostar bij te mixen, maar dat is nog erger dan de kwaal :wink:
De originele topic werd gestart 4 jaar geleden, dus ik vermoed dat de techniek er al iets op gevonden heeft ???
- Een Alu fles vind ik in ieder geval onhandig, tijdens een inspanning is er niet uit te drinken.
- Een Pet-fles van licht materiaal is ook een heel gedoe, het dikkere materiaal past niet altijd (meestal niet)

Het kan toch niet waar zijn dat de industrie nog geen drinkfles heeft uitgevonden zonder die nare smaak. Iemand een idee anno 2013?
Ik rij met flessen van Scott (op mijn Scott Tampico ATB). Hier heb ik geen last van.
Zelfs na uren in de flessen heeft het geen rare smaak. Het enige wat ik proef is de zuigdop misschien een beetje. Dit heb je echter altijd. De fles zelf heb ik geen last van.
Ik merk wel dat een bidon 100% voor water gebruikt moet worden. Als je eenmaal ranja gebruikt hebt blijft deze er naar smaken.

Edit: Dit type alleen met een andere opdruk:

Afbeelding
Lennart-Tampico schreef:Ik merk wel dat een bidon 100% voor water gebruikt moet worden. Als je eenmaal ranja gebruikt hebt blijft deze er naar smaken.
Ik heb om die reden 2 bidons (witte van BBB, met zwarte dop), waarvan ik er 1 vrijwel uitsluitend gebruik voor alleen water (alleen in de winter soms niet, i.v.m. bevriezing) en 1 voor water of sportdrank (meestal AA-drink orange). Die laatste is inmiddels dus ook niet meer wit, maar licht geel :D

Ik heb overigens geen last van een vieze bijsmaak van de bidons. Of ik proef het gewoon niet, dat kan ook natuurlijk...

Ze lijken op deze, maar dan zonder die afdekdop...
Rokon schreef:Het kan toch niet waar zijn dat de industrie nog geen drinkfles heeft uitgevonden zonder die nare smaak. Iemand een idee anno 2013?
De kunststof zal ongetwijfels bestaan en zal beslist duurder zijn, je raad het al willen wij die hogere prijs gaan betalen. Ik proef eigenlijk weinig aan mijn bidons. Ik gebruik alleen nog bidons met een hele grote schroefdop. Bijvoorbeeld de Zefal magnum bijna 1 ltr. inhoud. De grote schroefdop maakt het mogelijk de bidon na gebruik goed om te spoelen en van binnen gemakkelijk droog te maken.
multiwgb schreef:De grote schroefdop maakt het mogelijk de bidon na gebruik goed om te spoelen en van binnen gemakkelijk droog te maken.
Ik vind het fijn als er ook een (smalle) afwasborstel in kan. Als de opening groot genoeg is voor je vingers kun je voelen dat na spoelen de binnenkant toch glad is. Dat zullen geen vervelende algen zijn, anders was ik er niet meer, maar toch.
Leon
Ik zet ze meestal gewoon in de vaatwasser, de ergste gevallen behandel ik door te weken met cola of soda, maar uiteindelijk moet ik er ook wel eens 1 weggooien helaas.
Ik heb ook lang gezocht naar een bidon zonder bijsmaakje. Vond die echter in een onverwachte hoek nl gratis bij 2 buisjes Isostar. De Decathlon heeft deze aanbieding regelmatig in de aanbieding staan.
Na gebruik spoel ik ze altijd goed om en zet ze met dop verwijderd omgedraaid terug in de bidonhouder.
Ik gebruik al jaren bidons van het merk SIGG. Deze zijn van aluminium met een coating aan de binnenkant. Aan de top zouden ze wat durven corrosie vertonen, wat er niet zo smakelijk uitziet, maar mij niet hindert, en al zeker niet van de fietsbidon, want daar drink je van de speciale dop (indrukken om te drinken) waar nog een beschermdeksel tegen vuil (vlot met één hand om te kippen) overzit.
Ben ik wel tevreden over. Niet enkel om te fietsen, ook voor in de auto steeds water bij mij te hebben, op reis, bij de picnic, voor de kinderen... De verschillende types doppen zijn uitwisselbaar, en ik vind het ook wel mooie drinkbussen.

Ondertussen hebben ze al flink wat builen (behalve mijn fiets-bidon: die is vermoedelijk nog wat sterker). De laatste jaren kap ik daar om te fietsen een blik cola in en vul bij met kraantjeswater. Onlangs ook nog gewoon water in gedaan, en geen bijsmaak geproefd.

Die nieuwe sportdoppen op hun website ken ik nog niet. Ik gebruik op de fiets een dop die heel sterk lijkt op deze op de kinderdrinkbussen: met grote kap erop, eens kap opengescharnierd is, moet de dop ingedrukt worden om te drinken, kan door iets te draaien geblokkeerd worden. Is gemakkelijk uiteen te halen om volledig te kunnen uitkuisen. Het gaat om deze (maar dan met kap):
Afbeelding
Xyuny schreef:Deze zijn van aluminium met een coating aan de binnenkant. Aan de top zouden ze wat durven corrosie vertonen,
Ikzelf zat ook met dat probleem van bijsmaken. Ik wilde geen alu vanwege bovenstaande en onderstaande reden.

Answer: Klean Kanteen, gemaakt van RVS en dus geen nare bijsmaken, geen corrosie en al zeker geen speciale coating binnenin die kan beschadigen (wat dus slecht voor de gezondheid is).

http://www.robsbikecenter.nl/userdata/klean-kanteen.pdf
Die alu.bussen vind ik niet prettig vooral bij stevig doortrappen en je behoefte hebt aan een flinke slok water. Dan moet je gaan zuigen om wat naar binnen te krijgen. Liever een bidon waar ik ook in kan knijpen.
Zolang je bidons vult met schoon water blijven alle soorten bidons geur en smaak vrij. Ook aluminium bidons voldoen dan prima. Met aangezuurde (sport)dranken kun je het best RVS bidons gebruiken. Aluminium-oxide reageert met aangezuurde dranken, waaronder vruchtensappen en sportdranken.

Piet.
PietV schreef:Zolang je bidons vult met schoon water blijven alle soorten bidons geur en smaak vrij. Ook aluminium bidons voldoen dan prima. Met aangezuurde (sport)dranken kun je het best RVS bidons gebruiken. Aluminium-oxide reageert met aangezuurde dranken, waaronder vruchtensappen en sportdranken.
Piet.
Zij er nog ongecoate aluminiumbidons dan?
Leon
Ik heb aluminium voorraad flessen en een bidon zonder coating. Beschadigde bidons zijn beperkt gecoat. Maakt voor schoon drinkwater niet uit.
Heb in mij jonge jaren meer dan 20 jaar warm gegeten uit aluminium pannen. Maar thuis werd geen appelmoes of rabarber gekookt in een aluminium pan.

Piet.
PietV schreef:Ik heb aluminium voorraad flessen en een bidon zonder coating. Beschadigde bidons zijn beperkt gecoat.
Piet.
Liggen die nog in de winkels? Hoe krijg je een bidon aan de binnenkant beschadigd?
Leon
Weet ik niet. Heb de afgelopen 20 jaar geen aluminium bidon of -voorraad-fles meer gekocht. Slijtage of beschadigen van de coating begint bij de schroefdraad. Maar voor schoon water maakt dat niet uit.

Piet.
Ik heb net eens de binnenkant van mijn SIGG-flessen (4 stuks) eens onderzocht door er met een zaklampje in te schijnen. Ik vermoed dat ze allemaal een 8-tal jaar oud zijn.
Ter hoogte van de schroefdraad van de meest gebruikte flessen is alle coating vrijwel weg en is er dus oxidatie.
Maar ook op de bodem en de rand van de bodem zijn er oxidatieplekken te zien.

Wellicht zijn ze aan vervanging toe. Ik ga toch eens die inox-types bekijken...
De meeste kunststof bidons hebben in ieder geval na verloop van tijd geen bijsmaak. Als niet het kunststof maar de inhoud de bijsmaak veroorzaakt, dan helpt een nachtje weken met een steradent tablet goed. Dat is meen ik een merknaam voor kunstgebitreiniger. Metalen fles kan ook. Is bovendien mooi , jammer dat er in knijpen niet helpt. Als je 'echt dorst hebt is dat niet erg allemaal, dus ook bijsmaak niet :-)
multiwgb schreef:Die alu.bussen vind ik niet prettig vooral bij stevig doortrappen en je behoefte hebt aan een flinke slok water. Dan moet je gaan zuigen om wat naar binnen te krijgen. Liever een bidon waar ik ook in kan knijpen.
Vind ik ook. Bovendien valt er bij een bijna volle bidon weinig te zuigen, want je zuigt 'm vacuum. Als ie half leeg is, lukt het beter. Maar om die reden heb ik ook geen metalen bidons. Nou ja, ik heb er wel eentje (een keer gekregen). Een dubbelwandige zelfs, dus je drinken blijft er lekker koel in, maar het drinkt niet erg handig...
Ik heb bidons in alle soorten en maten. Ook metalen. Die hebben een dop met onderdruk-klep en drink je erg gemakkelijk leeg. Water drinken doe je rustig en naar behoefte. Soms fietsend en soms even afstappen met een sneetje brood. Of even een terrasje. Fietsen is een vorm ontspanning. Bewegen is gezond, maar het mag nooit in sporten ontaarden. :wink:

Piet.
PietV, wordt het niet eens tijd om op te houden om in elk topic offtopic te prediken wat andere mensen wel en niet moeten of mogen?

Ik zie dat een bikebuddy (mk3) nog niet als oplossing is aangedragen, hiermee kun je elke pet-fles tot bidon maken met een soort quickrelease systeem; zie http://www.bikebuddy.co.uk/, met pet-flessen heb ik dat probleem in ieder geval niet (maar ik vind het 'smaakje' bij een plastic bidon ook wel meevallen eigenlijk, het is meer de geur van het plastic die dat veroorzaakt :?: