Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pas in 2017 gewone trein Arnhem-Düsseldorf - Forum Wereldfietser

Pas in 2017 gewone trein Arnhem-Düsseldorf

Op belangrijke spoorwegverbinding tussen Nederland en het Duitse Ruhrgebied via Arnhem is het onmogelijk om fietsen mee te nemen: met uitzondering van de CitynightNightLine. Tussen Zevenaar en Emmerik rijden namelijk géén gewone treinen, maar alleen maar ICE-treinen en in deze treinen mogen géén fietsen mee.
Al jaren wordt gediscussieerd over het laten rijden van regionale treinen op deze missing link.
Deze week kwam het bericht dat NS-dochter Abellio de concessie heeft gekregen. Helaas gaan de eerste treinen niet voor 2017 rijden.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bui ... orf-145121
Overigings heeft de DB nieuwe ICE-treinstellen besteld mét plaatsen voor de fiets. Er is echter geen zicht of en wanneer deze treinstellen op Amsterdam zouden kunnen gaan rijden.

[MODERATOR: "1917" in de titel aangepast naar "2017".]
Sinds 6 april jl. is de lijn Arnhem - Düsseldorf in bedrijf. Deze trein was onderdeel van mijn rit vanuit Basel naar Zwolle. En dat beviel mij prima.

http://www.abellio.de/de/deutschland-no ... llio-die-0
Ik heb voor mijn reis naar Lugano gebruik gemaakt van deze trein. Blijkt een nuttige schakel. Van en naar Dusseldorp gaan rechtstreekse EC-treinen naar Zwitersland.
Nadeel is dat deze regionale trein tussen Emmerik en Oberhausen werkelijk overal stopt.
Op de terugreis was de trein tussen Dusseldorp en Arnhem uitgevallen. Betekende een trein van een uur later. De late Intercity vanaf Arnhem ging niet verder dan Utrecht. Gelukkig kon ik in Utrecht nog overstappen op een andere Intercity naar Amsterdam.
Kwam wel anderhalf uur later aan dan gepland. Inmiddels was het dik na 24:00 uur.

Prijs voor Lugano - Amsterdam was met Sparpreis Europa 58 Euro.
Komt nog bij 12 Euro voor de fiets en 4,50 voor de reservering.
Totaal dus 74,50. En dan te bedenken dat je bij "prijsstuntvliegmaatschappij" Ryanair al 60 Euro voor je fiets betaalt. Daar komt je bagage nog bij.

Reserveren is belangrijk, want In de Zwitserse rijtuigen op de EC van en naar Dusseldorp zijn per rijtuig twee genummerde fietsplaatsen. Je moet je fiets ophangen. Er staat ter plekke niet aangegeven of de fietsplaats gereserveerd is. Een passagier had dat blijkbaar ook niet gezien, want deze persoon had een stapel hutkoffers op mijn plek gestald. Dankzij mijn reserveringsbewijs gaf de conducteur aan de eigenaar van de bagage opdracht om deze daar te verwijderen.
Ik heb even gekeken wat deze reis met Flixbus zou kosten: € 64 incl. fiets, je bent wel ruim 20 uur onderweg, maar ik denk dat het met de trein ook niet veel sneller gaat!
bert sitters schreef:Prijs voor Lugano - Amsterdam was met Sparpreis Europa 58 Euro.
Komt nog bij 12 Euro voor de fiets en 4,50 voor de reservering.
Totaal dus 74,50. En dan te bedenken dat je bij "prijsstuntvliegmaatschappij" Ryanair al 60 Euro voor je fiets betaalt. Daar komt je bagage nog bij.
Mooie prijs vanuit Zuid-Zwitserland (hoe lang was je in totaal onderweg?), maar in het algemeen geldt: of de trein of het vliegtuig goedkoper is, hangt helemaal af van de boekdatum, de reisdatum, het contingent Sparpreis-tickets, de hoeveelheid ruimbagage, de bestemming, het vertrekpunt, het aantal reizigers, de ticketagent en nog zo wat dingetjes.
peter de rijk schreef:
bert sitters schreef:Prijs voor Lugano - Amsterdam was met Sparpreis Europa 58 Euro.
Komt nog bij 12 Euro voor de fiets en 4,50 voor de reservering.
Totaal dus 74,50. En dan te bedenken dat je bij "prijsstuntvliegmaatschappij" Ryanair al 60 Euro voor je fiets betaalt. Daar komt je bagage nog bij.
Mooie prijs vanuit Zuid-Zwitserland (hoe lang was je in totaal onderweg?), maar in het algemeen geldt: of de trein of het vliegtuig goedkoper is, hangt helemaal af van de boekdatum, de reisdatum, het contingent Sparpreis-tickets, de hoeveelheid ruimbagage, de bestemming, het vertrekpunt, het aantal reizigers, de ticketagent en nog zo wat dingetjes.
Ik zou volgens schema 14 uur onderweg zijn, maar door de uitval van de regionale trein tussen Dusseldorp en Arnhem werd dat bijna anderhalf langer. Voor mij nog altijd voor wat comfort en reistijd betreft vele stukken aantrekkelijker dan al die nachtelijk uren door te moeten brengen in een bus, die slechts 10 Euro goedkoper is.

Inderdaad wisselen de tarieven voor veel internationale treintickets sterk: net als bij vliegtickets. Het is echt een zaak om op het juiste moment te boeken. Ik heb prima ervaringen met de Treinreiswinkel. Zij zoeken echt voor mij tickets op maat uit.

Overigens had ik een kampeeruitrusting bij mij, dus dat zou bij menige airline nog eens extra geld hebben gekost.
bert sitters schreef:Op de terugreis was de trein tussen Dusseldorp en Arnhem uitgevallen. Betekende een trein van een uur later. De late Intercity vanaf Arnhem ging niet verder dan Utrecht. Gelukkig kon ik in Utrecht nog overstappen op een andere Intercity naar Amsterdam.
Kwam wel anderhalf uur later aan dan gepland. Inmiddels was het dik na 24:00 uur.
Was de verbinding via Venlo geen optie?
De Rijn-IJssel-Express rijdt! Zie mijn bericht:

viewtopic.php?f=27&t=31708&p=311253#p311253