Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beurs centraal in Nederland? - Forum Wereldfietser

Beurs centraal in Nederland?

Hallo,

even een vraagje off topic,

waarom wordt de WF beurs steeds zo ver in Nederland gehouden, ik bedoel, ofwel is het de RAI Amsterdam ofwel Bussum?

voor ons belgen is dat meteen een heel eind rijden, is daar een bepaalde reden voor,

ik bedoel, zijn er in die regio van Nederland gewoon meer vakantiefietsers dan in een andere regio ?

nee dit is geen commentaar, ben gewoon nieuwsgierig :D

Frank en Diane
Fiets- & Wandelbeurs in de Amsterdam RAI: goed bereikbaar vanuit geheel Nederland (OV én auto) en de organisatie (Holcus BV) neemt alle risico's qua huur van de hallen, entreeopbrengsten, etc. Maar wees niet ongerust: er is ook een versie in Mechelen (2013-editie inmiddels voorbij).

De Wereldfietsbeurs te Bussum (georganiseerd door de Wereldfietser) is een ander verhaal: het NIVON-huis werd te klein, daarna werd ook Zjaak te Rotterdam te klein (en de indirecte voordelen voor de vereniging verliepen). Bussum ligt in de buurt van Utrecht, wat per OV de 'best bereikbare' grote plaats in Nederland is (want vanuit het hele land niet meer dan 2,5 uur onderweg vanaf een intercity-station). Als we het in Alkmaar, Assen, Roosendaal of Venlo zouden houden, dan zou dat een iets ander verhaal zijn... :wink: Verder is het makkelijker om in kleinere plaatsen, zoals Bussum, goedkopere en dus betaalbare locaties te vinden. In dit geval óók nog eens bijna naast het station!

Oftewel: ik herken me totaal niet in de vraag waarom het zo ver in Nederland gehouden wordt. Het ligt juist erg centraal.

Het ziet er ook niet naar uit dat het in de nabije toekomst centraler in het Europese Nederlandse taalgebied georganiseerd zal gaan worden, en dat heeft 2 redenen.
frank en diane schreef: waarom wordt de WF beurs steeds zo ver in Nederland gehouden, ik bedoel, ofwel is het de RAI Amsterdam ofwel Bussum? voor ons belgen is dat meteen een heel eind rijden, is daar een bepaalde reden voor, ik bedoel, zijn er in die regio van Nederland gewoon meer vakantiefietsers dan in een andere regio ?
Volgens mij moeten jullie gewoon om een beurs aan de belgische Wereldfietser - De Vakantiefietser vragen :wink:
frank en diane schreef:Hallo,

even een vraagje off topic,

waarom wordt de WF beurs steeds zo ver in Nederland gehouden, ik bedoel, ofwel is het de RAI Amsterdam ofwel Bussum?

voor ons belgen is dat meteen een heel eind rijden, is daar een bepaalde reden voor,

Amsterdam ligt dichter bij Belgie dan bij Groningen :roll: :roll: !
De meeste vakantiefietsers vindt je in de strook Arnhem-Nijmegen-Randstad
m-gineering schreef: Amsterdam ligt dichter bij Belgie dan bij Groningen :roll: :roll:
Groningen ligt hemelsbreed precies even ver van Bussum als Luik (Liège), Brussel ligt zo'n 10 km dichterbij en Antwerpen nog dichterbij :wink:

Rara, hoe bedenken die Belgen dat toch 8)
frank en diane schreef:Hallo,


ik bedoel, zijn er in die regio van Nederland gewoon meer vakantiefietsers dan in een andere regio ?
In de Randstad van Nederland wonen de meeste mensen. Verder komen mensen uit andere delen van land ons gemakkelijker naar de Randstad toe dan andersom.

Behalve dat er in de Randstad de meeste mensen wonen, ligt daar ook nog eens het percentage mensen dat lid is van De Wereldfietser beduidend hoger dan buiten de Randstad.
De Wereldietser is wel bijvoorbeeld goed vertegenwoordigd in de regio's Eindhoven en Arnhem/Nijmegen (KAN), maar vanuit deze regio's is Bussum echt niet zo ver en redelijk met de trein bereikbaar.

Het minst dun bezaaid zitten de leden van de Wereldfietser in de noordelijke provincies, met uitzondering van de stad Groningen, dat een redelijk Wereldfietsersbolwerk is.
Maar als Bussum voor jou als te ver is, dan geldt dat helemaal voor Groningen.

De Wereldfietser heeft in het verre verleden wel eens activiteiten georganiseerd in Eindhoven en Tilburg met informatie en lezingen (beeldreportages op z'n Vlaams). Het bezoekersaantal viel toen wat tegen.

Ook reisorganisaties met vooral verre fietsreizen melden dat hun boekingen toch vooral uit de Randstad komen.

Overigens, als je een blik werpt op de kaart van Nederland, dan zie dat Bussum toch redelijk centraal in ons land ligt.

Tenslotte: wat is "ver" voor een Wereldfietser.
Even los van de WF-beurs, maar als er in Nederland iets wordt georganiseerd, dan komt de organisatie zelden op het idee om het ergens anders te doen dan in de Randstad. Voor de meeste Randstedelingen houdt de wereld ook zo ongeveer op ten oosten van Amersfoort, dus of je het de organisatoren kwalijk kan nemen...?

Een van de argumenten is dan altijd dat de meeste mensen in de Randstad wonen. Dat is natuurlijk zo en dat zou, afhankelijk van de doelgroep, ook een argument kunnen zijn. Maar waar ik me vaak wel aan erger, is dat er dan gezegd wordt dat het evenement 'centraal in Nederland' gehouden wordt (zoals Robertjan hier ook weer). Ja, als je wereld bij Amersfoort ophoudt wel ja... Maar kijk nou eens even op de kaart. Dan kan je toch niet met goed fatsoen beweren dat Amsterdam of Bussum (of Rotterdam, Den Daag, Utrecht, enz.) centraal in Nederland liggen, of wel? Centraal in Nederland is meer in de regio Apeldoorn/Harderwijk/Ede...

Randstadstedelingen vinden dat echter al snel te ver weg. Dat krijg je als alles altijd in de Randstad georganiseerd wordt. Als het dan eens ergens anders gehouden wordt, dan gaan de Randstedelingen al snel klagen dat het ver weg is. Zijn gewoon niks gewend. Als je zegt dat je uit Groningen, Maastricht, of Enschede komt, dan is de reactie ook altijd meteen 'sjonge, wat een eind weg'. Vreemde reactie vind ik dat altijd. Want voor mensen uit Groningen, Maastricht of Enschede is de Randstad ook een eind weg, maar die zal je dat nooit horen zeggen...

Nou zal ik wel allemaal Randstedelijke wereldfietsers over me heen krijgen, dat zij niet zo zijn... :roll: ;)
Henrie schreef: Centraal in Nederland is meer in de regio Apeldoorn/Harderwijk/Ede...
Verklaar je nader ? Waarom 40 km oostelijker ?
Als ik een lijn trek van Middelburg naar Groningen en van Maastricht naar Den Helder dan zit het snijpunt in de directe omgeving van Amsterdam. Dus daar zit dan het middelpunt (lagereschoolwiskunde) :wink:
Henrie schreef:Even los van de WF-beurs, maar als er in Nederland iets wordt georganiseerd, dan komt de organisatie zelden op het idee om het ergens anders te doen dan in de Randstad. Voor de meeste Randstedelingen houdt de wereld ook zo ongeveer op ten oosten van Amersfoort, dus of je het de organisatoren kwalijk kan nemen...?
Vierkante meters grond komen niet naar een beurs, mensen wel. Dus als je optimaliseert op veel mensen op korte reisafstand kom je idd in de buurt van de randstad uit. En als je vervolgens naar de infrastructuur kijkt zul je ook zien dat die daarheen gericht is.

Uiteraard vinden randstedelingen alles buiten het eigen dorp ver weg. Dat moet ook zo blijven, want daarom is het daarbuiten nog prettig wonen ;). Daarom af en toe een uurtje langer reizen is een kleine prijs ;)
frank en diane schreef: waarom wordt de WF beurs steeds zo ver in Nederland gehouden, ik bedoel, ofwel is het de RAI Amsterdam ofwel Bussum?

voor ons belgen is dat meteen een heel eind rijden, is daar een bepaalde reden voor,
Amsterdam 'ver in Nederland'? Natuurlijk is voor Belgen Rotterdam, Den Haag, ... dichter bij. Maar men kan toch moeilijk beweren dat Amsterdam 'ver in Nederland' ligt. En als je als doelpubliek zowel Nederland als Vlaanderen neemt, dan nog is de ligging helemaal niet zo vreemd.

En niettegenstaande de treinperikelen die er nu zijn, is Amsterdam al jaren een van de best bereikbare plaatsen in Nederland geweest als men de trein gebruikt. En als men dus niet alles vanuit het oogpunt van de autogebruiker beschouwd, dan is Amsterdam ook een prima keuze.

Renaat (Antwerpen)
Overigens is het bepaald niet zo dat de Wereldfietser zich bij de activiteiten voor de leden beperkt tot de Randstad. Kijk eens naar het programma voor de leden van dit jaar.
*De Carnavalsfietstocht vond plaats in Brabant;
*De fietsreparatiecursussen vinden plaats in Kiel-Windeweer (dit voorjaar 4 keer);
*Het GPS-weekend vindt plaats in Steenwijk;
*Het Beginnersweekend vindt plaats op de Veluwe;
*De Off Road trektocht in het voorjaar vind plaats in Drenthe;
*De Hemelvaarttocht vindt plaats in Brabant;
*Het Pinksterweekend (mét Frank van Rijn) vindt plaats in Drenthe;
*De Buitenlandtrektocht vindt plaats op Kreta;
*De Off Road tocht in de zomer vindt plaats in Limburg;
*De zomertocht wordt gehouden op de Veluwe;
*Het nazomerweekend vindt plaats op de Harskamperdennen;
*Er komt nog een weekend Achterhoek;
*Het najaarsweekend vindt plaats in Bosschenhoofd.
Gebeurt er dan helemaal geen ledenactiviteit in de buurt van de Randstad? Jazeker: de Paastocht op de Utrechtse Heuvelrug. :wink: :wink:

Overigens gaat deze posting over tweehandsspullen die op de Wereldfietsbeurs worden aangeboden.
Wereldfietsers met spullen in de aanbieding zijn natuurlijk gebaat bij een locatie, waar zoveel mogelijk mensen op afkomen. :lol: :lol:
m-gineering schreef:Vierkante meters grond komen niet naar een beurs, mensen wel. Dus als je optimaliseert op veel mensen op korte reisafstand kom je idd in de buurt van de randstad uit. En als je vervolgens naar de infrastructuur kijkt zul je ook zien dat die daarheen gericht is.
Er wonen nog altijd meer mensen buiten de Randstad, dan in de Randstad, dus op basis daarvan zou je voor het centrum van Nederland nog altijd dichter bij Amersfoort uitkomen, dan bij Amsterdam of Rotterdam... ;)
Uiteraard vinden randstedelingen alles buiten het eigen dorp ver weg. Dat moet ook zo blijven, want daarom is het daarbuiten nog prettig wonen ;). Daarom af en toe een uurtje langer reizen is een kleine prijs ;)
Je hoort mij verder ook niet klagen. Ik rijd voor een leuk evenement graag op en neer naar de Randstad. Want dat betekent dat ik er niet woon, en dat is me veel waard... :D
Volgens mij heeft er iemand niet begrepen dat onder 'centraal in Nederland' niet de geografische locatie, maar de bereikbaarheid per OV wordt bedoeld... :roll:
Ik vind het een perfecte locatie. Eerdere locaties in Rotterdam waren voor veel mensen lastiger, en voldeden ook niet meer omdat ze te klein waren. Er zijn niet zoveel plekken in Nederland waar je makklijk een dergelijk evenement kunt houden. Er moet genoeg plek zijn, het mag niet duur zijn, en je moet er zowel met de auto als met het ov redelijk goed kunnen komen. Veel beter dan dit is er niet denk.
Wim
Inderdaad een perfecte plaats voor zo'n evenement. Heb een boek gekocht en het Boekenweekgeschenk in ontvangst genomen. Voor de gratis treinreis van morgen. Een van de stations in de buurt is Naarden-Bussum. Kan ik met het Boekenweekgeschenk gelijk in- en uitstappen. :)
Morgen goed weer om te fietsen. De dagen worden langer en de zon gaat weer schijnen.

Piet.
Robertjan schreef:Volgens mij heeft er iemand niet begrepen dat onder 'centraal in Nederland' niet de geografische locatie, maar de bereikbaarheid per OV wordt bedoeld... :roll:
Waarschijnlijk bedoel je mij met die 'iemand'. Maar dan ben ik toch benieuwd: is Bussum dan zo geweldig bereikbaar met het OV? Daar stoppen alleen boemeltjes, dus vrijwel iedereen moet in Hilversum of Amsterdam overstappen. Dan zijn, pak 'm beet, Amersfoort, Apeldoorn en Zwolle beter bereikbaar, met intercity-treinen. Het lokale openbaar vervoer (bussen) zal daar ook beter zijn dan in Bussum (ja, ik weet het, de beurs is op spuugafstand van het station, dus dat is hier niet van toepassing)...

En een goede bereikbaarheid per OV is 1 ding, maar een goede bereikbaarheid met de auto is ook wel handig. Van Bussum weet ik het niet, maar Amsterdam is een ramp met de auto. Eigenlijk geldt dat voor de gehele Randstad, zeker in de spits. Tot Amersfoort kun je vrijwel altijd goed doorrijden, met uitzondering van grote knooppunten misschien. Maar daarna is het vrijwel altijd een drama...
Henrie schreef:Dan zijn, pak 'm beet, Amersfoort, Apeldoorn en Zwolle beter bereikbaar, met intercity-treinen.
Op de fiets maakt het niets uit. De fiets is altijd intercity. Bussum, Amersfoort, Apeldoorn of Zwolle is mij om het even.

Piet.
PietV schreef:
Henrie schreef:Dan zijn, pak 'm beet, Amersfoort, Apeldoorn en Zwolle beter bereikbaar, met intercity-treinen.
Op de fiets maakt het niets uit. De fiets is altijd intercity. Bussum, Amersfoort, Apeldoorn of Zwolle is mij om het even.

Piet.
Ja, prima. En vanuit Zeewolde is het qua afstand waarschijnlijk nog te overzien ook. Vanuit Twente/Groningen/Limburg is het niet te doen. Niet voor een dagje beursbezoek althans. Maar Robertjan had het over bereikbaarheid per OV, niet per fiets...
Henrie schreef: En een goede bereikbaarheid per OV is 1 ding, maar een goede bereikbaarheid met de auto is ook wel handig.
Als iets goed met het OV bereikbaar is, dan rijdt men toch gewoon met de auto naar een goed bereikbaar station, en dan neemt men daar het OV.

Waarom is de combinatie van vervoersmiddelen (als men de verplaatsing met de auto begint, moet die toch niet volledig met de auto plaatsvinden) voor velen iets dat men zich nauwelijks kan voorstellen en dus standaard niet overweegt.

Enkel voor de mensen die echt op zo'n beurs staan, is goed autobereikbaarheid wel handig. Maar om daar de locatie op af te stemmen (zolang het niet onoverkomelijk is)?

Renaat
@Henrie
Daarom ook dat we de beurs precies tijdens de spits houden! :lol:

:roll:

Afgezien van die onzin, heb je wel een punt dat het net zo goed in Amersfoort gehouden kan worden. Ook dichtbij Utrecht en beduidend kleiner (dus goedkopere locaties?) dan de grote Randstadsteden. Maar in Bussum hebben we nu eenmaal een gunstige plek (prijs, voorwaarden) gevonden. Ook per auto goed bereikbaar: op de oudste snelweg van Nederland (A1) pak je afrit 7, bij de verkeerslichten linksaf, spoor over 1e rechts, rotonde rechts en dan je auto parkeren.
Ook belangrijk: per OV vanaf ieder intercitystation in Nederland in max. ~ 2,5 uur bereikbaar. Ook vanuit Hengelo, Den Helder, Vlissingen, Maastricht, Groningen en Leeuwarden. Als Wereldfietser geven we toch de voorkeur aan duurzamere vormen van vervoer. Helaas kan dat niet altijd, maar ik stel dan zo vaak mogelijk meerijden voor.