Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 3 jonge jongens van utrecht naar venetie advies. - Forum Wereldfietser

3 jonge jongens van utrecht naar venetie advies.

Beste lezer,

Ik ga deze zomer 2013 met 2 goede vrienden van mijn naar Venetie fietsen wij houden hier bij de route van Benjaminse aan, we zijn 17,18 en 19 jaar oud en zijn een keer eerder naar Parijs gefietst maar daar houd het qua lange afstand fietsen ook weer op.

we proberen onze reis zo lowbudget mogelijk te doen ( goede fietsen hebben we al) dit is simpel weg omdat we niet veel geld hebben.

nou heb ik een paar vragen.

1. de route is ongeveer 1600 kilometer lang hoe veel dagen zullen wij ongeveer moeten uitrekken voor de totale trip? en eventuele rust dagen ?

2. heeft iemand ervaring met goed koop onderdak vinden in Venetie?

3. wat is de goedkoopste en makkelijkste manier om weer terug te komen, bus trein vliegtuig ?

4. heeft iemand ervaring met het wild kamperen in zo wel Frankrijk Zwitseland als Italie?

5. zijn er nog plaatsen die we niet mogen missen onderweg ( wij zijn uiteraard ook op zoek naar leuke plekken om avonds een goed biertje te drinken onderweg)

6. hebben jullie nog tips en trics wat we echt niet moeten vergeten tijdens bij voorbeeld het klimmen in de alpen of misschien iets heel anders.

Bij voorbaat dank

( ik hoop dat ik niet te amateuristisch klinkt :p )
mkleinjans schreef: 2. heeft iemand ervaring met goed koop onderdak vinden in Venetie?
www.warmshowers.org
www.hospitalityclub.org
www.couchsurfing.org

Niet in het bijzonder voor Venetië, maar ook voor Venetië mogelijk bruikbaar.

Renaat
In volgorde van je vragen:

1. Wij fietsten in 2006 in effectief 12 dagen van Basel naar Venetië, waarbij we de Simplon per trein (tunnel) deden vanaf Goppenstein, en zo ook t drukke Rhone dal hebben overgeslagen. We namen een rustdag in Bern en Verona, en plakten er nog 3 dagen aan vast om Venetië bekijken (niet vergeten te doen - je fietst er niet voor niets t hele end naar toe :D ). 17 dagen in totaal dus (zonder heen en terugreis).


2. In Venetië is er een camping op het Lido eiland, Camping San Nicolo (http://www.campingsannicolo.com/nl/servizi/), wat ons betreft een meer dan prima uitvalsbasis voor bezoek aan de stad.

3. Terugkomen deden we per trein, maar dat was meer praktisch gedreven doordat we onze hond meenamen en op een tandem fietsten dan door prijs - geen idee wat t goedkoopst is.

4. Veel ervaring met wildkamperen hebben we niet, in Frankrijk stonden we eens naast de kerk en t kerkhof - best wel praktisch omdat ze daar vaak een kraantje hebben voor de bloemetjes op de graven... 8)

5. In Bern is het Paul Klee centrum de moeite waard (als je van moderne kunst houdt tenminste), en Verona is zeer zeker een dag waard.

6. Zorg dat je in Venetië niet te lang op t San Marco plein en bij de Rialto brug blijft rondhangen (je kunt er over de hoofden lopen), maar dwaal vooral af naar de minder platgetreden delen van de stad. En vergeet in Italië sowieso niet af en toe een ijsje te pakken bij een van de vele gelateria's :)

Veel succes,
Roef
Ik ben afgelopen zomer ook die kant op geweest, niet via een route uit een boekje, maar al te groot zal het verschil niet zijn. Wanneer jullie een beetje getraind zijn kan je het prima in 14 (fiets)dagen doen. En als je vervolgens nog een dagje terug fietst naar het Caldonazzomeer dan kan je daar misschien met een fietsbus van Cycletours mee terug (180 euro p.p. enkele reis).
Oh, en wat wildkamperen betreft, dat is volgens mij in geen van de landen waar je door komt toegestaan, dus zoek naar plekken die goed uit het zicht zijn of, beter, vraag bij bijvoorbeeld boeren of je ergens op het erf of zo mag staan.
1. Hoe snel je fiets verschilt van persoon tot persoon. Mijn simpele rekenregel is altijd: ruwweg 100 km per dag plus een paar dagen speling (voor als het tegen zit).

2. Nee

3. Ik denk inderdaad ook OAD-Cycletours. Heb zelf wel eens de bus genomen vanuit Florence. Dat ging eigenlijk best goed en je fiets komt gelijkertijd (en helemaal intact) aan op je eindbestemming.

4. Ja, heel veel ervaring met wildkamperen. Maar in Europa is het bijna overal verboden, m.u.v. Engeland en Zweden. Dus: zoek een goed verdekt plekje. Maar er is genoeg keus en ik heb nog nooit problemen of bekeuringen gehad. Overigens zijn de gemeentecampings (camping municipals) in Frankrijk zo goedkoop dat wildkamperen (om economische redenen) in Frankrijk nauwelijks de moeite loont. In Italie en Zwitserland wel.

5. -

6. Klimmen doe je vooral met je hoofd, dan pas met je benen. Bestudeer van te voren de klim goed op de kaart en stel je in op de lengte van de klim. Ga gewoon in je eigen tempo naar boven; dan kom je altijd aan. En vergeet niet ervan te genieten.

Succes!
>quote="mkleinjans"

> zijn een keer eerder naar Parijs gefietst
> we proberen onze reis zo lowbudget mogelijk te doen
> ( goede fietsen hebben we al) dit is simpel weg omdat
> we niet veel geld hebben.
Zo low buget mogelijk = de goede fietsen verkopen, brakke tweedehandsjes kopen en het geld gebruiken om onderweg eten te kopen. :wink:
Hoe low budget low budget is verschilt.

> de route is ongeveer 1600 kilometer lang hoe veel dagen zullen
> wij ongeveer moeten uitrekken voor de totale trip?
Ik heb geen stom idee hoeveel km jullie op een dag ver vinden. De een vindt 50 km echt ver, de ander vindt 200 km best aardig. Zelf heb je wel een idee van de reis naar Parijs. Als je toch aan een biertje zit kun je het op de rand van een viltje uitrekenen. Als het heuvelachtig en bergachtig wordt tel je per dag 20% minder kilometers. Ga er grof van uit dat de helft of iets meer van de reis onder heuvelachtig valt.

>en eventuele rustdagen ?
Bij rotweer heb je soms na elke 3 dagen een wasdag nodig om alles een beetje droog te krijgen. Bij mooi weer kun je wel een week achter elkaar, maar dat best al veel, meestal komt er vanzelf een reden om een dag te stoppen.

> heeft iemand ervaring met het wild kamperen in zo wel Frankrijk
In Frankrijk mag het onder voorwaarden:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Camping_sauvage
(vertaling google: http://translate.google.nl/translate?sl ... ng_sauvage)
De plek op het veldje bij de begraafplaats van een klein Frans plattelandsdorpje is in ieder geval de meest klassieke :D
Wildkamperen gaat in ieder geval overal beter naarmate je verder van de steden af bent. In de buurt van foute wijken van grote steden doe ik het liever niet.
Of het in Zwitserland of Noord-Italie goed, ongestoord en aangenaam lukt weet ik niet.

> leuke plekken om avonds een goed biertje te drinken onderweg
Als die niet meer te vinden zijn dan ben je zeker 2000 km te ver gefietst!

> hebben jullie nog tips en trics
Begin hier:http://wiki.wereldfietser.nl
[beroepsdeformatie]Lees ook alle veiligheidstips[/beroepsdeformatie]

Veel plezier,

Leon
mkleinjans schreef: ( wij zijn uiteraard ook op zoek naar leuke plekken om avonds een goed biertje te drinken onderweg)
Biertjes op het plein zijn doorgaans duurder dan in de minder trendy zijstraat :wink:
En als je wilt zitten is het duurder. Neem wijn, dat is ook een stuk goedkoper dan bier.
Wim
Wim schreef:En als je wilt zitten is het duurder. Neem wijn, dat is ook een stuk goedkoper dan bier. Wim
Ze willen een leuke plek om een goed biertje te drinken.
Dronken worden is idd het goedkoopste met een karton wijn uit de Lidl, die hebben ze ook in Frankrijk.
Leon
...en eenmaal aangekomen in Venetie maak dan niet de klassieke fout om iets te gaan drinken op een vd vele terrasjes op het San Marco Plein met van die strijk-orkestjes. De cappuccino kost hier 12,- euro per stuk(excl. het kopje).

Als verblijfplaats in Venetie kan ik van harte Camping Fusina aanbevelen. Direct gelegen in de lagune met uitzicht op Venetie en een directe bootverbinding ieder uur tot middernacht!

http://www.camping-fusina.com/en/

Afbeelding
mkleinjans schreef:Beste lezer,

Ik ga deze zomer 2013 met 2 goede vrienden van mijn naar Venetie fietsen wij houden hier bij de route van Benjaminse aan, we zijn 17,18 en 19 jaar oud en zijn een keer eerder naar Parijs gefietst maar daar houd het qua lange afstand fietsen ook weer op.

we proberen onze reis zo lowbudget mogelijk te doen ( goede fietsen hebben we al) dit is simpel weg omdat we niet veel geld hebben.

nou heb ik een paar vragen.

1. de route is ongeveer 1600 kilometer lang hoe veel dagen zullen wij ongeveer moeten uitrekken voor de totale trip? en eventuele rust dagen ?

2. heeft iemand ervaring met goed koop onderdak vinden in Venetie?

3. wat is de goedkoopste en makkelijkste manier om weer terug te komen, bus trein vliegtuig ?

4. heeft iemand ervaring met het wild kamperen in zo wel Frankrijk Zwitseland als Italie?

5. zijn er nog plaatsen die we niet mogen missen onderweg ( wij zijn uiteraard ook op zoek naar leuke plekken om avonds een goed biertje te drinken onderweg)

6. hebben jullie nog tips en trics wat we echt niet moeten vergeten tijdens bij voorbeeld het klimmen in de alpen of misschien iets heel anders.

Bij voorbaat dank

( ik hoop dat ik niet te amateuristisch klinkt :p )
2 jaar geleden gefiets met compagnon. Gewone fysiek als voetballer op amateurniveau.

1. 100 km per dag en soms wat meer.

2. camping in Sottomarina. Niet slecht. Wel het blankenberge van Italie met kermis en disco's en dergelijk.

3. Teruggekomen via treinverbindingen. toch een anderhalve dag onderweg geweest en tegen de 200 euro gekost. Je kan ook citynightline vanuit Verona nemen.

4. geen ervaring mee. Moet wel lukken. Campings langs gardameer kosten wel wat.

5. Bergamo vond ik heel leuk. Bern is ook plezant om te pintelieren. probeer op de quatorze juillet en de dag ervoor in Frankrijk te zitten. Altijd feest.

6. Simplon-pass zekers doen. Knap. In Kandersteg verlaten bergweggetje pakken om af te dalen. Heel plezant. Goed pintelieren en genieten als je jong bent. Fietsen met een kater gaat immers ook. Water halen op begraafplaatsen om de dorst te lessen. een stuk brood, franse kaas en saucisse met meloen is een prima middagmaal. Geniet ervan!
Als jullie met de City Night Line terug willen koop dan je kaartje vooraf in Nederland. Op het station van Verona worden geen kaartjes verkocht voor die slaaptrein en de (duitse) treincontroleurs zijn onverbiddelijk.

Misschien is het conflict tussen de italiaanse- en duitse spoorwegen inmiddels opgelost, maar dit was de situatie 2 jaar geleden.

Frank
Voor de terugweg kan je ook kijken naar het vliegtuig. Ik heb goede ervaringen met Transavia. Als je nu boekt kan je vaak voor ongeveer €100 p.p. incl fiets naar Amsterdam, Rotterdam of Eindhoven vliegen.

Kwa budget kan je denk ik het beste zo kort mogelijk in Zwitserland blijven. Toen ik in 2011 naar milaan fietste viel het me op dat zowel het eten als de campings bijna 2x zo duur zijn als in Frankrijk/Italië.

Voor het fietsen in de alpen: Zorg dat je voor de afdaling een jasje of trui voor het grijpen hebt.
Kwa budget kan je denk ik het beste zo kort mogelijk in Zwitserland blijven. Toen ik in 2011 naar milaan fietste viel het me op dat zowel het eten als de campings bijna 2x zo duur zijn als in Frankrijk/Italië.
Toch staat mij vooral bij dat de campings aan de grote meren in Italië (Iseo, Gardameer) het duurst waren, waar je zeg maar betaalt voor het zwembad, dat al gesloten is als je aankomt, en nog niet open als je weer vertrekt.... :(

Roef
Beste jongens,

antwoord op jullie vragen naar onze ervaringen van de tocht naar Venetië:


1. Wij fietsten vanuit Basel naar Venetië en fietsten daar 7 dagen over.

2. Als je net Oriago uitfietst, net voor Venetië op kaart v7 van de Benjaminse heb je een nette camping: http://www.campingserenissima.com/ Bij de ingang van de camping stopt een bus die je in 15 minuten naar Venetië brengt.

3. Met het vliegtuig naar Brussel Charleroi was het met fietsen 250 euro (5 jaar geleden).

4. In Zwitserland hebben we in het Rhonedal een keer een nacht in een schapenschuur geslapen. Verder kun je het beste niet op de weide in Zwitserland je tent zonder toestemming van de boer neerzetten. Ons heeft dit geintje een keer 100 euro gekost en een boze boer. Onze ervaring is als je het vraagt de mensen best bereidwillig zijn.

Verder hebben wij in Italië na de beklimming van de Simplon wild gekampeerd na Mergozzo. In kaart 16 staat daar een camping voor Fondotoce, net na die camping heb je een bosje tussen de grote wegen in. Het is ons gelukt, maar prettig was het niet hoor!

5. Ik raad jullie de route via Verona aan. Er is daar een supergave stadscamping op de muren van de oude burcht. Het is een beetje primitief, maar helemaal tegek als je van leuke plekjes houdt. Verona heeft een heel mooi oud centrum en is lekker compact. Verder is de route met name heel mooie natuur.

Ook is in Zwitserland bij de Bielersee de camping Lindenhof in Sutz Lattrigen. Leuke boeren camping. Daarna fiets je naar Aarberg en kun je op het plein een fristi pakken... of een biertje natuurlijk :)

Genieten maar!
Wij hebben afgelopen jaar dezelfde route gefietst.
Zie het reisverslag op onze website: http://www.wikno.nl/2012/index.php
Ik heb afgelopen jaar van Rome naar Nederland gefietst via de Reitsema's route. Heb er 18 dagen over gedaan. Ga uit van 100 km per dag. Dat is goed haalbaar. Slapen deed ik meestal op campings, een enkele keer in een jeugdherberg.
Kijk voor de terugtocht eens naar een charter. Ik was naar Rome met fiets enkele reis 136 euro kwijt via Ryanair.
Geniet ze.

Gr Joost