Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietspomp topeak en therm-a-rest matjes - Forum Wereldfietser

fietspomp topeak en therm-a-rest matjes

Hallo,
wij hebben voor onderweg de fietspomp topeak turbo morph en slaapmatjes therm-a-rest trail pro.De matjes blazen zich niet genoeg zelf op.Bestaat er iets van een ventieladapter of een opzetstukje ,zodat we met de fietspomp de matjes kunnen opblazen?

Groetjes
manni
Wat dacht je van twee lippen als adapter?
manni schreef:Slaapmatjes therm-a-rest trail pro, De matjes blazen zich niet genoeg zelf op.
Klopt, maar hangt ook af van de tijd (na een uur zit er meer lucht in) en de temperatuur. Tent opzetten, matjes naar binnen en voor het slapen gaan bijblazen. (Als het 's avonds flink afkoelt is dat bijna altijd nodig).
manni schreef:Bestaat er iets van een ventieladapter of een opzetstukje ,zodat we met de fietspomp de matjes kunnen opblazen?
Trialpro is 5 cm dik, toch? Met een pomp (klein volume) is dat ongeveer net zo veel moeite als met je mond. Ons oudste matje is 20 jaar, dus het argument dat dit niet goed is voor het matje (vocht) ligt hier al jaren in de prullenbak. Wel ventiel open laten staan als je het opbergt.
En nee, ik ken geen adapter voor dit ventiel. Wel voor een 'klassiek' luchtbed, maar dan weer alleen bij een grote voetpomp. Want ook hier geldt: alleen die heeft voldoende volume.
Tot nu toe heb ik ze zelf opgeblazen,maar ik krijg er rare droge lippen van ,een onaangenaam gevoel.Ze worden niet uit zichzelf vol genoeg om op te slapen.
Exped? Met ingebouwde of losse pomp (45 gram)...
manni schreef:krijg er rare droge lippen van ,een onaangenaam gevoel.
Lippencreme gebruiken tijdens het fietsen.
Leon
Als de TrailPro niet uit zichzelf 'voldoende' opblaast, dan zijn er 2 mogelijkheden:
  • je hebt een defect matje. Koop een nieuwe of breng 'm terug onder de garantie.
  • het matje is niet geschikt voor je. Kijk of je 'm kunt ruilen/tweedehands verkopen, en koop een model welke wél geschikt is voor je.
Buiten de 2,5cm-matjes van Therm-a-Rest zijn er geen modellen die je zelf zou hoeven bij te blazen.
Robertjan schreef:Buiten de 2,5cm-matjes van Therm-a-Rest zijn er geen modellen die je zelf zou hoeven bij te blazen.
"Zou hoeven" is leuk, maar als wij hier de beide Therma-a-rest prolitematjes niet bijblazen liggen we toch echt met de knoken op de stenen.
Leon
Robertjan schreef:Buiten de 2,5cm-matjes van Therm-a-Rest zijn er geen modellen die je zelf zou hoeven bij te blazen.
Mijn ervaring is dat geen enkel van die 'zelfopblazende matjes' vanzelf voldoende gevuld geraken en het dus altijd nodig is om (een beetje) bij te blazen.

Renaat
Maar de vraag is dus of daar een adapter oid voor bestaat, voor zover ik weet niet (heb dezelfde vraag bij een neoair all season). Dus je zult waarschijnlijk zelf creatief moeten worden, knutselen.
Matthie9000 schreef:Maar de vraag is dus of daar een adapter oid voor bestaat,
Als al aangegeven door Renaat : https://www.youtube.com/watch?v=Kz8jbfu1tgs

Beetje googlen vind je deze http://www.outdorado.com/Therm_A_Rest_N ... p_Pump.jsp ik vermoed dat met een stukje binnenband en duct tape dat hij passend te maken is voor veel Thermarest matjes, of andere met een extern ventiel. Alleen jammer dat je een drybag voor moet opofferen.
Bedankt voor alle reacties!
Mijn ervaring is ook,dat alle selfinflating matjes een beetje opgeblazen moeten worden.Onze matjes hebben nu 4 maanden lang zichzelf kunnen opblazen en ze zijn nog steeds niet vol!Lek zijn ze niet, we hebben er vaak genoeg op geslapen.
In een ander forum heb ik gelezen,dat het gevaarlijk is om ze met een fietspomp verder op te blazen;ze kunnen dan knappen!
Neo air tap pump heb ik ook gevonden,is evt een oplossing;maar ook wel gehannes denk ik,met zo´n zak.Ik denk dus dat ik ze maar gewoon ,net als tot nu toe,met mijn mond opblaas.
En nu mag het voorjaar worden !
groetjes
manni
manni schreef:In een ander forum heb ik gelezen,dat het gevaarlijk is om ze met een fietspomp verder op te blazen;ze kunnen dan knappen!
Klinkt als exploderende fietsbanden in een vliegtuig. Broodje aap.
Anke is er vorig jaar in geslaagd om één van die 20 jaar oude thermarest matjes te laten knappen. Vanuit stand omvallen en met je volle gewicht op het matje terecht komen... maar zelfs hierbij zijn alleen de tussenschotjes uitgescheurd. Dus nog lang niet lek.
Kun je er met een pomp meer druk opkrijgen dan met je volle eigen gewicht? Ja, dat kan, maar alleen als het boos opzet is.

Brengt me op een ander punt.
Teveel mensen slapen op te hard opgeblazen matjes. Een matje van 5 cm. dat knalhard is opgeblazen is net zo comfortabel als een 1,5 cm. matje. Mijn matje (5 cm. Exped) is zo zacht mogelijk opgeblazen, zodat ik net niet op de grond lig.
Als een fietspomp een hogedrukpomp is, dan mag het niet van de fabrikant:
"Zet een matras niet onder druk met een hogedrukpomp".
Overigens is een autoritje van 300 naar 2000 meter voldoende om een thermarestmatje volkomen onbruikbaar te maken, zo bleek een paar jaar geleden toen we uit luiheid de matrassen in het slaapgedeelte van de minicamper in opgeblazen toestand lieten. Dus zoveel overdruk is er niet nodig om met een bobbelmat te eindigen.
peter de rijk schreef:Overigens is een autoritje van 300 naar 2000 meter voldoende om een thermarestmatje volkomen onbruikbaar te maken, zo bleek een paar jaar geleden toen we uit luiheid de matrassen in het slaapgedeelte van de minicamper in opgeblazen toestand lieten. Dus zoveel overdruk is er niet nodig om met een bobbelmat te eindigen.
Overdag in de tent laten liggen bij warm en zonnig weer doet het hem ook. Op rustdagen opgepast!
Leon
manni schreef:de fietspomp topeak turbo morph en slaapmatjes therm-a-rest trail pro... ....een ventieladapter of een opzetstukje ,zodat we met de fietspomp de matjes kunnen opblazen?
Ik had min of meer dezelfde gedachte. Heb echter door schade en schande moeten leren dat een fietspomp relatief veel druk levert maar weinig lucht. Een matje heeft juist veel lucht nodig bij lage druk.

Kort samengevat: je pompt je een ongeluk voordat er ook maar een klein beetje lucht in je matje zit. Het is me niet gelukt om ook maar één matje vol te pompen met een reisfietspomp.

Met een zak aan het ventiel gaat het prima.

Frank
manni schreef: Neo air tap pump heb ik ook gevonden,is evt een oplossing;maar ook wel gehannes denk ik,met zo´n zak.
Volgens mij valt dat heel goed mee, maar dat zeg ik zonder echte ervaring. Maar gewoon een goedkope plastiek zak (al dan niet in combinatie met een stukje darm met de juiste diameter) zou ook al prima moeten werken.

Renaat
Heb een Therm-A-Rest, NeoAir All Season en die zit standaard verpakt in een pompzak van circa 10 liter. De mat meet 196 x 63 x 6,3 cm en prima te vullen met de standaard zak. De vul-tuit kan worden opgeborgen in het bodemvakje van de pompzak.

Een losse pompzak van 40 liter kan ook. http://www.outdorado.com/Therm_A_Rest_N ... p_Sack.jsp

Piet.
Revanho schreef:
manni schreef: Neo air tap pump heb ik ook gevonden,is evt een oplossing;maar ook wel gehannes denk ik,met zo´n zak.
Volgens mij valt dat heel goed mee, maar dat zeg ik zonder echte ervaring.
Ik heb een oudere Exped Down Mat die je met de zak oppompt en het gehannes valt nogal mee. Je moet het alleen niet beoordelen op de eerste keer.
Leon