Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tauern Radweg - Forum Wereldfietser

Tauern Radweg

Ik wil in ieder geval dit jaar de Tauern-Radweg gaan fietsen
Heeft er iemand ervaring mee en is het echt de moeite waard?
Ik heb deze twee jaar geleden en vond deze route zeker de moeite waard, enkel het stuk van Salzburgnaar passau vond ik iets minder mooi. Ik heb dezetoen gecombineerd met salzkammergut radweg. Ook was er een stuk dat raar was omdat dit precies over een stuk autostrade f iets dergelijk was. Hier zeker goed tegen de kant blijven rijden.
Verder zou ik zeker 2 dagen of langer in Salzburg blijven.
Volgende week is het zover
Ook ga ik allerlei tochten rond de meren ten oosten van Salzburg maken
Heeft niemand meer hier iets over te melden of aan te bevelen
Ik ga voor het eerst met de trein naar Salzburg
Ben ook best benieuwd hoe dat bevalt
Dag allemaal,

Is de Tauernradweg (Krimml - Salzburg) geschikt om met kinderen te doen ?
Onze kinderen zijn 13 en 15. Ik zou de afstand per dag beperkten tot 45 km, maar ik klimmers zijn het natuurlijk niet. Vallen de hoogtemeters wat mee ?

Is er onderweg in de dorpen iets te beleven voor tieners ? Zwembad, zwemmeer, rotsklimmen bijvoorbeeld, of kan je eens een lift naar boven nemen ?

Alvast bedankt,

groeten,
Koen
In Brouter te zien is het erg vlak: https://brouter.de/brouter-web/#map=9/4 ... ,47.795836
Leon schreef:
ma 22 jan, 2024 13:32
In Brouter te zien is het erg vlak: https://brouter.de/brouter-web/#map=9/4 ... ,47.795836
Klik rechtsonder op het symbooltje van het profiel.
profiel.jpg
Koen31 schreef:
ma 22 jan, 2024 13:09
Dag allemaal,

Is de Tauernradweg (Krimml - Salzburg) geschikt om met kinderen te doen ?
Onze kinderen zijn 13 en 15. Ik zou de afstand per dag beperkten tot 45 km, maar ik klimmers zijn het natuurlijk niet. Vallen de hoogtemeters wat mee ?

Is er onderweg in de dorpen iets te beleven voor tieners ? Zwembad, zwemmeer, rotsklimmen bijvoorbeeld, of kan je eens een lift naar boven nemen ?

Alvast bedankt,

groeten,
Koen
Ik hoop het wel.
Hij staat voor ons gepland voor deze zomer met kinderen die (dan) 9&6 zullen zijn.
Ik heb de bikeline gids reeds gelezen en het hoogteprofiel valt (zoals reeds gezegd) heel goed mee.
Onderweg zag ik (op kaart) meerdere openluchtzwembaden, er zijn ook de 'klamm's (kloven) die te bezoeken zijn etc.

Ook voor ons denken we aan net hetzelfde traject (dus de verdere etape naar Passau slaan we ook over om nog een weekje te kunnen stappen).

Net ook even de video opgezocht die ons overtuigd heeft dit traject te nemen, duurt wel even, maar geeft wel een mooi overzicht van wat er onderweg zoal te beleven valt en wat je mag verwachten:
https://www.youtube.com/watch?v=1BmBYoY ... JucmFkd2Vn
Bedankt voor deze info, dit is nuttig.
De Youtube video geeft idd een mooi beeld.
Ik denk dat het deel na Salzburg minder interessant is, als ik het zo bekijk op Google street view.
Zijn jullie van plan om te overnachten op campings of in hotelletjes/pensions ?
Ik vraag me af of je da top voorhand moet reserveren...

groeten,
Koen
Koen31 schreef:
wo 24 jan, 2024 12:17
Bedankt voor deze info, dit is nuttig.
De Youtube video geeft idd een mooi beeld.
Ik denk dat het deel na Salzburg minder interessant is, als ik het zo bekijk op Google street view.
Zijn jullie van plan om te overnachten op campings of in hotelletjes/pensions ?
Ik vraag me af of je da top voorhand moet reserveren...

groeten,
Koen
Wij gaan er van uit dat er altijd een plaatsje te vinden is voor een kleine tent.
Vorig jaar (Fyn, Denemarken) is dat perfect gelukt, dit jaar wordt het waarschijnlijk wat drukker/populairder, maar toch denken we enkel de eerste campingnacht te reserveren en dan telkens adhv weersvoorspellingen een volgende camping te reserveren de dag zelf.
Wij zijn van plan om deze tocht in de meivakantie te doen met onze 2 kinderen (13 en 10).
Het zou leuk zijn om met de trein naar Passau of Innsbruck af te reizen, maar helaas lijkt er geen ruimte voor de fietsen te zijn. Heeft iemand ervaring met treinvervoer met 4 fietsen die richting op? Dan het stuk van Passau naar Krimml. We hebben een routeboekje uit 2018 waarin wordt gezegd dat er veel overgestapt moet worden. Als laatste zouden we met de auto kunnen gaan en deze in Zell am See neer zetten.
Ik hoor graag jullie ervaringen.
zoek even op bahn.de en zie wat er allemaal wel (of niet) mogelijk is. Erg ver vooruit plannen is alleen nog lastig.
windvanger schreef:
zo 11 feb, 2024 10:55
Wij zijn van plan om deze tocht in de meivakantie te doen met onze 2 kinderen (13 en 10).
Het zou leuk zijn om met de trein naar Passau of Innsbruck af te reizen, maar helaas lijkt er geen ruimte voor de fietsen te zijn. Heeft iemand ervaring met treinvervoer met 4 fietsen die richting op? Dan het stuk van Passau naar Krimml. We hebben een routeboekje uit 2018 waarin wordt gezegd dat er veel overgestapt moet worden. Als laatste zouden we met de auto kunnen gaan en deze in Zell am See neer zetten.
Ik hoor graag jullie ervaringen.
  • Een goed idee van wat er op dit moment mogelijk is qua fiets+trein, en de reistijden, vind je op (en kan je ook boeken via) https://www.fiets-mee.nl/salzburg/
    en
    https://www.fiets-mee.nl/innsbruck/
  • Op de reisplanner https://int.bahn.de/nl kun je inderdaad zelf de treinen zien met fietsplaatsen, als je kiest voor "Fiets toevoegen". Dat werkt ook voor de (regionale) treinen met fietsplaatsen tussen Nederland en Duitsland (niet naar België en Frankrijk).
    De Duitse treinplanner is aan te bevelen voor alle internationale verbindingen, veel beter dan die van NS, NMBS of dergelijke.
  • Je kunt op dit moment nog niet met de fiets op de snelle ICE-treinen Amsterdam-Frankfurt en Brussel-Frankfurt (wel op andere ICE's in Duitsland). De toelating voor de nieuwe ICE 3neo-treinstellen met 8 fietsplaatsen wordt deze zomer verwacht, dus te laat om deze zomer nog op te rekenen. Persoonlijk zou ik de plannen richting Oostenrijk daarom een jaartje uitstellen, en dit jaar een bestemming dichter bij huis kiezen.
  • Met een gewone fietsdrager op de trekhaak (max 60 kg) is het niet toegelaten om het gewicht van vier normale trekkingfietsen te dragen, dus vraag ik me af hoe je dit zou doen met vier personen en vier fietsen?
  • Een Nederlandse meivakantie duurt amper een week, ik vind het een "verre" bestemming om even over en weer te gaan in een goede week, de tocht te fietsen en op de tocht ook nog alles te bezoeken wat de moeite is. Persoonlijk deden wij de lus van de Tauern Radweg (Salzburg - Zell am See - Salzburg) met kinderen van 14 en 11 jaar in de zomervakantie over twee en een halve week, en namen dan ook de tijd om op veel plaatsen twee of zelfs drie nachten te blijven. Je kunt onze "trage" fietsvakantie dan ook geen typische fietsvakantie noemen.
  • Ik probeer wel regelmatig de fiets mee te nemen op de trein, maar wegens de huidige beperkingen op de ICE naar Duitsland, en de weerzin bij de partner, namen wij gewoon de snelle ICE-treinen tot Salzburg, en huurden daar 4 trekkingfietsen bij www.avelosalzburg.com. Dat kost natuurlijk meer dan eigen fietsen.
_Peter_ schreef: zoek even op bahn.de en zie wat er allemaal wel (of niet) mogelijk is. Erg ver vooruit plannen is alleen nog lastig.
Waarmee je wellicht bedoelt dat om een voordelig ticket (supersparpreis) te kopen, en je fietsplaats (en ongetwijfeld ook best vier zitplaatsen rond een tafeltje) te reserveren, je best VELE maanden van tevoren de trein en dus je reisplanning regelt? (De treintickets en de fiets- en zitplaatsreserveringen kun je 6 maand van tevoren kopen, wat ik zou aanbevelen.
De treinplanning bij Deutsche Bahn is wel al zichtbaar tot begin december
Koen31 schreef:
ma 22 jan, 2024 13:09
Is de Tauernradweg (Krimml - Salzburg) geschikt om met kinderen te doen ?
Ja. Er is wel een stuk op een grotere verbindingsweg zonder echt fietspad, tussen Werfen/Tenneck en Golling. Niet dat er veel verkeer was.
Onze kinderen zijn 13 en 15. Ik zou de afstand per dag beperkten tot 45 km
Heel verstandig.
Vallen de hoogtemeters wat mee ?
Niet volgens Nederlandse normen, maar wel volgens Oostenrijkse :-)
Als je verwacht zoals in Nederland te fietsen, kun je serieus vloeken als het maar omhoog en omhoog blijft gaan.
Is er onderweg in de dorpen iets te beleven voor tieners ? Zwembad, zwemmeer, rotsklimmen bijvoorbeeld, of kan je eens een lift naar boven nemen ?
Zeker: zwembaden, attracties zoals rotskloven en grotten,
Je kunt in de zomer hier en daar boeken om aan raften te doen, dan voeren ze je in een busje naar Taxenbach, in een groep. Dat doe je dus best bij een aanbieder als je daar in de buurt bent. (Er is zelfs een aanbieder in Taxenbach die ook de fietsen mee vervoert, moet je niet terug stroomopwaarts mee :-)
Als je boekt om te canyonen (springen van hoogte in een bergbeek), dan voeren ze je bijvoorbeeld naar de buurt van Hallein.
Op heel wat plaatsen kabelbanen naar de hoge toppen. Wie boekt in bepaalde regio's in een hotel, krijgt een Gästekarte om ermee naar boven te gaan, anders kan die duur zijn.
Allemaal best om vooraf uit te zoeken.
DriesO schreef:
di 13 feb, 2024 16:39
[*]Met een gewone fietsdrager op de trekhaak (max 60 kg)...
Ik doe de fietsen van de kinderen op het dak en onze op de fietsdrager.
DriesO schreef:
di 13 feb, 2024 16:39
[*]Een Nederlandse meivakantie duurt amper een week...
De kinderen hebben 2 weken meivakantie. Inclusief stops tussendoor moet dat te doen zijn.
DriesO schreef:
di 13 feb, 2024 16:39
[*]Ik probeer wel regelmatig de fiets mee te nemen op de trein...
We gaan niet met de trein. Dat idee hebben we laten varen.

We hebben nu wel een andere uitdaging die we niet hadden verwacht. De weersverwachting is erg winters. Voordat we het roer omgooien en helemaal ergens anders naartoe gaan. Zijn er voldoende betaalbare accommodaties langs de weg?