Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Praktische vragen over Malawi - Forum Wereldfietser

Praktische vragen over Malawi

Dag Afrikafietsers,
Vanaf half juli ga ik 5 weken in Malawi fietsen. Vanaf Lilongwe eerst naar het westen en dan langs de grens een ronde door het zuiden. Afhankelijk van hoe snel ik ga, ga ik mogelijk ook nog een klein stukje naar het noorden.
Ik heb nog een paar praktische vragen:
1. Een simpele: kun je de fietsdoos in bewaring geven op het vliegveld van Lilongwe?
2. Heeft de open street map Malawi genoeg gedetailleerde meerwaarde om een GPS mee te nemen? Ik ga namelijk graag onverharde weggetjes in. Of heeft dit geen meerwaarde boven de Malawi/Mozambique kaart van ITM (1:900.000)? Hoe minder elektronische spullen mee, hoe liever.
3.Na een bezoek aan het dzalanyamaforestreserve wil ik grofweg langs de grens fietsen van Dedza naar Mwanza. Op de kaart (en op Google Earth) slingert hoofdweg 1 en later de S135 regelmatig een klein stukje over de grens met Mozambique. Is dit Afrikaanse humor of moet ik rekening houden met een paar keer grensovergangen en eventueel gedoe met een visum voor Mozambique?
4. Ik wil graag door natuurparken fietsen, maar in steeds meer parken wordt groot wild uitgezet en mag je niet meer fietsen.
Wie heeft recente informatie of je door de volgende parken mag fietsen en/of je in ieder geval naar het bezoekerscentrum en/of camping mag fietsen:
Majete: of je naar de camping mag fietsen(zal wel niet gezien de leeuwen die ze hebben uitgezet).
Lengwe, Mwabvi, Liwonde, Nkhotakota, Kasungu
5. Enige ervaring op deze route met winkeltjes onderweg voor eten en drinken? (Ik heb altijd noodvoorraad eten voor 2 extra dagen)

Uiteraard zijn alle andere suggesties ook van harte welkom. Ik ben overigens meer van de natuur dan van menselijke drukte :) Dus tips over mooie routes door ruige natuur zijn altijd welkom (mogelijk wil je daarom het noorden aanraden, maar ik wil deze keer niet al te veel heuvels :wink: )!

Erik Veenstra
Dag Erik,

1. Geen idee, maar er zijn wel een paar backpackers hostels in Lilongwe waar dit waarschijnlijk wel kan (ik ben een nacht in Mufasa backpackers gebleven maar vond het niet bijzonder).
2. OSM Malawi was prima voor de hoofdwegen, geen idee voor de kleineren, Ik vind de Riese know how kaarten van Afrika wel aardig, geen idee hoe de ITM zijn. Voor Malawi zal GPS niet veel extra waarde hebben denk ik.
3. S135 kan ik niet zeggen maar ik heb wel de 1 gefietst van Blantyre naar Lilongwe en dat blijft in Malawi, ik vermoed dat het hetzelfde is voor de S135...
4. Niet geweest
5. Op alle grote routes zijn er dorpen elke 10-20m waar je wat kan halen, vooral patat :)

Afbeelding
P1000719 by shanecycles.com, on Flickr

Als je meer voor het natuur ben dan menselijk druk dan weet ik niet of Malawi de juist keuze is, hopelijk dat het mee valt als je de onverhard wegen neemt. Bereid je geestelijk voor de bekende "Mzungu give me money." :evil:
Als je wilt kun je met Carla een afspraak maken om eens op een donderdagavond in de winkel onze tocht door Malawi door te nemen. (Zij werkt niet in de winkel en kan alle tijd daarvoor nemen. Bij mij ontbreekt die vaak :cry: )

Hier zijn wat filmpjes: http://www.vakantiefietser.nl/reisimpre ... -filmpjes/

Afbeelding
Dag Erik,

Wat een goede keuze! Malawi! Lekker fietsen, genieten en safari-en op 1 vakantie!
Hierbij wat reacties op je vraagjes:
1. geen ervaring mee (fietshoes)
2. OSM malawi is uitstekend, ITM kaart was ook zeker ok, wij gebruikten de kaart om te navigeren, de GPS om af en toe te checken/ en de te loggen.
3. weet ik niet
4. Majete en Liwonde geen probleem (maar onder begeleiding van de guide). het visitorscentrum is eerst, daarna wordt je begeleid naar de kampeerspot. 's Nachts blijft er een guide slapen op de camping. De overige parken zijn we niet geweest
5. genoeg winkeltjes, theehuisjes, markten etc. Wees voorbereid op veel nsima en weinig westers eten. Wij hadden om de 1,5 week een Engelse lodge/backpackcamping als alternatief om weer even bij te komen. (en vergeet vooral de Italiaan in Zomba niet! zal thuis opzoeken waar dat precies was). Kaas was er nooit (ook al stond op de kaart dat er pizza geserveerd werd). Al het westerse eten was erg prijzig bij Peoples Supermarket. En oh ja, ze hebben er gin-tonic uit een plastic zakje, erg handig voor fietsreizigers :-D

Ps. wil je dit niet:
Shane schreef: Als je meer voor het natuur ben dan menselijk druk dan weet ik niet of Malawi de juist keuze is, hopelijk dat het mee valt als je de onverhard wegen neemt. Bereid je geestelijk voor de bekende "Mzungu give me money." :evil:
Dan moet je alleen het zuiden echt uit je hoofd zetten... Wij waren eerst 2,5 week in het Noorden, toen 2 weken in het zuiden (en een halve week op de boot) en waren daarna het zuiden wel een beetje 'zat', vooral rondom Mt Mulanje en het meer was het een stuk onvriendelijker. Ook langs de grote wegen ansich (maar die hebben we eigenlijk niet befietst) Andersom zou de route denk wel goed geweest zijn, want na 2,5 week veel aardige mensen vielen de niet-zo-aardige mensen wat meer op dan als je het andersom zou doen waarschijnlijk...

Overigens wel een voetnoot bij de opmerkingen van Shane: als ik het zo zie op z'n website heeft hij vooral hoofdwegen gefietst en pal langs lake malawi, alle andere wegen zijn waarschijnlijk veel relaxeder. Als je 5 weken (of zelfs langer zoals Eric en Carla) in het land blijft kun je prima de kleine weggetjes befietsen en juist de eerste Mzungu zijn die mensen ooit hebben gezien! (en die dan dus je alleen uitlachen omdat je er zo raar uitziet, maar je niet om geld vragen of wat dan ook).

En bergen? Malawi? koekje eitje! :-)

Als je wilt kunnen we de gps doorsturen, daar staan ook de plaatsen in waar we hebben overnacht. Guesthouses genoeg, en ze kosten maar 1 euro p.p. :-D We waren daar precies 1 jaar geleden, dus de info is vast nog vrij actueel!

Groetjes!

ps. heb je de bradt guide van malawi al?
Janneke schreef: Overigens wel een voetnoot bij de opmerkingen van Shane: als ik het zo zie op z'n website heeft hij vooral hoofdwegen gefietst en pal langs lake malawi, alle andere wegen zijn waarschijnlijk veel relaxeder.
Ja inderdaad, door omstandigheiden kon ik niets te spannends doen :cry: , en ik zou ook de boot nemen voor een kleine week, maar die deed het niet ......

Is niet anders. Goed om te weten dat er stukken van Malawi dat wel leuk zijn (Langs het meer was dat niet :D)
Nog een tip, koop wat Mzuzu koffie voor dat je Lilongwe verlaat, kan je iig lekker koffie drinken in Afrika :)
Dag Shane, Eric en Janneke,

Bedankt voor jullie meedenken.
Potverdorie, nu ga ik toch het grootste deel in het Noorden fietsen want ik ben niet zo van de groepen mensen die mogelijk van alles van je willen.
Wordt het me in het Noorden te gortig qua klimmen (bergen vind ik niet erg, maar de hele dag steil heuvel op, heuvel af :cry: )
@ Shane: ik neem geen kookspullen mee, dus even een tijdje geen lekkere koffie. Maar dus wel patat als ik je foto zie. Mjammie!!
@Eric, dank ook voor je aardige aanbod. Voorlopig red ik me met de digitale informatie. Ik kan me je tijddilemma wel voorstellen: door het vele, ongetwijfeld leuke werk wat je hebt en je verantwoordelijkheid als ondernemer, kom je soms niet meer toe aan andere dingen.
@Janneke, ik ben benieuwd hoe appeltje eitje het zal worden :? Ook een goede les voor mij om niet te lange afstanden te willen fietsen. Ik ben geen snelle fietser, maar zeker doordat ik alleen fiets en vaak vroeg vertrek kom ik meestal een heel eind op een dag. Toch maar wat vaker gaan trainen de komende maanden. Zandwegen genoeg hier op de Veluwe, 100 meter van mijn huis.
Als je nog tijd hebt, als ik het goed heb gelezen ga je deze week naar China, wil je dan nog je GPS route sturen? Of heb je een eigen website waar ie staat?
Mail: erikfiets@live.com
Ik heb inderdaad de prettig leesbare Bradt Guide.
Mijn vrouw is overigens nog niet zo overtuigd van hun mening dat leeuwen en hyena's je 's nachts niet aanvallen, zolang je maar in een tent ligt en niet buiten met je hoofd uit een slaapzak.
We zullen wel zien. Ik ben banger voor muggen.

Erik Veenstra