Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kennis delen over de Garmin GPS map 62 s - Forum Wereldfietser

Kennis delen over de Garmin GPS map 62 s

Een paar weken heb ik nu een GPS in huis maar ik vind het geen sinecuren om het apparaat volledig te doorgronden. Jammer want mijn enthousiastme begint aardig te kelderen. Kaarten zitten er in en ook mijn laptop is voorzien van kaarten Europa. Ik zou graag tracks willen laden op mijn GPS. Een route in Europa die ik dan kan fietsen.
Is er iemand die aan mij wat kennis kan overdragen? Ik woon in Dordrecht.
Vr. gr. Ad
Je kan bij Bever en Garmin Waypoint op veel verschillende plaatsen cursussen volgen.

Mario
Probeer Google eens daar vind je ook veel.
Op de garmin website staan heel veel filmpjes hoe het moet.

Succes!
Als je problemen hebt, kun je die misschien beter nauwkeurig omschrijven.

Tracks zijn sporen die je kunt volgen, je hebt dan een lijntje op het scherm dat je zelf moet bijhouden. In principe heb je daar niet eens aan kaart voor nodig.

Een route bestaat uit een aantal waypoints. De 62s berekent dan een route van waypoint naar waypoint op basis van de route informatie van de kaart. Met zo'n route krijg je aanwijzingen waar je moet afslaan, en kun je zien hoever je nog moet tot het volgend punt, of tot de eindbestemming.

Tracks, routes en waypoints kunnen allemaal in een GPX bestand opgeslagen worden.

Met het programma GPS Trackmaker kunnen tracks naar routes geconverteerd worden. (Tools -> Tracklog and Routes -> Tracklog Reducer...)

Verder is er nog héél véél te vertellen.
Ad,

Ik neem aan dat je vele basis-instellingen al onder de knie hebt en dit filmpje gesneden koek voor je is.

http://www.youtube.com/watch?v=5390wQLKBW4

Piet.
Heel veel informatie over het gebruik en de nukkigheden van een GPS vind je hier:

Forum gps.nl

Het kost je even tijd, maar ik heb er veel kennis vandaan gehaald.

Peter
Hoi,

Ik heb een Garmin 62 St. Het valt in het begin niet mee, maar na veel vragen, wat studie en door er gewoon mee aan de slag te gaan lukt het mij nu behoorlijk goed er mee om te gaan, sterker nog... Het werkt geweldig.

Ik heb oa heel veel aan dit forum gehad en daardoor ook mensen leren kennen die mij heel goede informatie gaven.

Over twee weken ga ik naar Rome, alles op de GPS tracks. (Ik heb er twee tracks van gemaakt.)

Henk

kunst en fietswerk
Topicstarter is blijkbaar best wel tevreden met alle gegeven antwoorden, maar een reactie kan er niet af; niet dat dat moet maar dan weet je wel dat je niet in het luchtledige hebt gereageerd. 8)
Of dit waren niet de antwoorden waarop Ad zat te wachten?
De aanmoediging voor een antwoord op de vele reacties had ik niet echt nodig maar natuurlijk druk met de vele sites bezoeken.
Er gaat even wat tijd in zitten maar zeer nuttig. DANK!.
Mocht er toch nog iemand in Dordrecht of omgeving zijn, die een route van een site in de GPS kan zetten (wat PCvrees) ......welkom!
Hartelijks en groet Ad
ad04 schreef:Een paar weken heb ik nu een GPS in huis maar ik vind het geen sinecuren om het apparaat volledig te doorgronden. Jammer want mijn enthousiastme begint aardig te kelderen. Kaarten zitten er in en ook mijn laptop is voorzien van kaarten Europa. Ik zou graag tracks willen laden op mijn GPS. Een route in Europa die ik dan kan fietsen.
Is er iemand die aan mij wat kennis kan overdragen? Ik woon in Dordrecht.
Vr. gr. Ad
Ja, ja, veel fimpjes en site bezocht. Route (Limes Regensburg) staat nu in BaseCamp maar in mijn GPS alleen nog maar vlaggetjes(waypoints?). Zucht!
Wie weet, iemand bij Dordrecht?
hartelijks Ad
Ik heb wel een dienst in de vorm van Privé GPS cursus of GPS Helpdesk waarmee ik je kan helpen als je dat wilt.


En in Moordrecht en Vessum zit Waypoint, ook daar geven ze ook regelmatig cursussen, en dan is er nog de videocursus BaseCamp.
Na veel vijven en zessen deze week gps toestel aangeschaft: GPSmap 62s.

Redenen om voor dit toestel te kiezen:
-ik kan beter met knoppen overweg
-afleesbaarheid


De basic's lukken aardig:
-kaartmateriaal
-routes
-tracks
-waypoints

kan ik installeren.

ik moet me nog verdiepen:
-tripcomputer instellen
-foto's taggen: ik heb foto's gemaakt bij bezienswaardigheid die als waypoint in toestel is opgeslagen.
Dit waypoint staat ook in basecamp. Of moet je gps daarvoor met camera zijn uitgerust?
-verder heeft dit toestel heel wat in zijn mars; maar een aantal mogelijkheden zijn voor mij absoluut niet nuttig.

Leercurve, bij momenten steil!
grote hulp was de video: basisinstellingen voor GPSmap62.
Evenals de vier video's van Nederlandfietsland. Glashelder uitgelegd en voor beginner zeer nuttige informatie.

mvg
Benie
benie schreef: -foto's taggen: ik heb foto's gemaakt bij bezienswaardigheid die als waypoint in toestel is opgeslagen.
Dit waypoint staat ook in basecamp. Of moet je gps daarvoor met camera zijn uitgerust?
Je kan a.h.v. je GPS track al je foto's van coördinaten voorzien, ik gebruik geosetter:
http://www.geosetter.de/en/screenshots/
JaVaWa heeft ook een handig tooltje hiervoor: http://www.javawa.nl/fotogeotag.html
@ Tovenaar en GPSExpert: bedankt voor jullie reacties.
Dit lijkt me een hele kluif.
Dan toch beter de cameraversie gekocht?
5mp is niet zo veel, maar ik verklein mijn foto's meestal; zodat dit geen zo'n probleem hoeft te zijn.
Aan de andere kant vind ik op de fiets(waar gps hoofdzakelijk voor wordt gebruikt) een afzonderlijke camera toch handiger. Telkens weer de gps uit de houder halen is op de duur toch ook niet zo gezond?
Voor toestel en houder.

Ik heb prima kleine camera die in achterzakje van fietsshirt past.
Dus in tegenstelling tot gps met camera gaat foto's nemen heel vlot zo.

Ik ga me rustig in deze materie verdiepen en laat zeker iets horen hier.

mvg
Benie
Wat ik kan adviseren is om het boekje "GPS wijzer" aan te schaffen als je beginner of onbekend met deze materie of apparaten bent. Ik heb mijn GPS al een jaar of 5 en door het boekje ben ik hem maximaal gaan gebruiken. :D
Is bij veel boekwinkels en ik heb hem ook wel bij de Bever gezien.
isbn. 978 90 475 1605 7
Beste forumleden;

Taggen:
Tijdens een tochtje maakte ik drie waypoints en nam er telkens enkele foto's.
Dit als eenvoudige oefening om het taggen onder de knie te krijgen.

Na enig zoekwerk is het me gelukt om dit vanuit BaseCamp te doen.
Het gaat enkel met een track die door het gps-toestel is opgenomen.
NIET met een track die in BaseCamp werd getekend.

Dan kwam ik erachter dat het tijdtip van de genomen foto erg belangrijk is.
Omdat mijn fototoestelletje nog in zomeruur staat moest ik dus een uur corrigeren.

Dit zou het een beetje moeten zijn:
http://adventures.garmin.com/en-US/by/b ... keiem/#top

Vanuit BaseCamp vind ik het eenvoudig om doen.

Tips, opmerkingen, ik hoor het graag.

mvg