Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Navigeren op kaart - Forum Wereldfietser

Navigeren op kaart

Beste mensen,

Deze zomer ga ik naar zweden. Qua navigeren twijfelen wij nog tussen een GPS of een kaart. Wij hebben nog geen GPS en zouden deze dus nog moeten kopen. Als het met de kaart ook kan, is dit misschien nog wel iets leuker/avontuurlijker ook.

Nu zit ik hierover in. In zweden willen wij zo veel mogelijk de grotere wegen vermijden. De tussendoorpaden (witte wegen op google maps) vinden wij over het algemeen het leukst. Als je wat meer inzoomt bij google maps zie je de witte paden.

Hieronder een voorbeeld van een uitgezoomde kaart:
Afbeelding

Hieronder een voorbeeld van een wat meer ingezoomde kaart:
Afbeelding

Die 'witte paden' zijn het leukst om op te rijden. Dwars door de natuur en het vermijden van auto's.Over het algemeen heb ik alleen kaarten gezien die de hoofdwegen weergeven zoals de 'rode' en 'gele' wegen.

Zijn er kaarten die rekening houden met deze witte paden?

Alvast bedankt voor de tijd en moeite!
Ik maak gebruik van de "Friluftskartan Pro v2" daarop is het verschil duidelijk te zien tussen doorgaande en stille weggetjes, Gele en witte wegen. Ook geeft deze veel meer kaart details dan de gratis "Velomap Sweden". Hierop staan echter wel diverse doorgaande fietsroutes aangeduid. Gebruik ik wel om routes te maken/plannen.
Succes en laat ons weten wat je ervaringen zijn en zeker hoe het fietsen in Zweden je is bevallen. Ik vond het prachtig maar bleef wel weg van het Svergeleden, dat zijn routes over vaak doorgaande wegen met regelmatig auto verkeer.

Gr Leo
Je kunt ook aan een 'digitale kaart' denken:

Afbeelding

Maar dat lijkt wel geschikter voor langere trajecten in gebieden waar de 'grote' wegen minder vaak bereden worden dan de 'rustige' wegen in de westerse wereld.
@ Leo,
Lijkt me een mooie kaart. 8) Helaas moet hij wel gekocht worden. Misschien zorgt mijn topic voor wat onduidelijkheid. Ik zoek namelijk in plaats van een GPS en mooie gedetailleerde fysieke kaart welke ik echt in mijn handen kan houden.

Dus eigenlijk de Friluftskartan Pro v2 kaart, maar dan uitgeprint en in mijn handen, zonder GPS. Nu ik dat zo zeg, zou ik natuurlijk ook het gebied waarin ik ga fietsen kunnen uitprinten vanaf de Friluftskartan Pro v2 kaart.

Een gedetailleerde kant en klare koopbare kaart met daarop de witte wegen zou nog mooier zijn natuurlijk. Daar was ik eigenlijk naar op zoek!

@Robertjan,
Ik heb vroeger gelukkig wiskunde gehad! :lol:

Handig, klein kaartje zeg. Alleen ligt hier de route helaas al vast. Wij zoeken een middenweg. Wij hebben een bepaald punt waar we heen willen fietsen, maar hoe we er komen en hoelang dat duurt maakt voor ons niet uit. Dat willen we van dag tot dag bekijken.

Met een fysieke kaart kunnen we dit elke avond bekijken en inplannen op de kaart. Dit door middel van een stift en zo de wegen overtrekken waar we op willen gaan rijden. (voornamelijk de bospaden en zo min mogelijk de gele, met auto's bezaaide, wegen)

Wel een leuk alternatief! Hoewel je al die tijd en arbeid welke je in het maken van die kaart stopt, ook kan stoppen in je baan. Van die extra verdiende centen koop je dan weer een GPS. Lijkt je dat niet handiger? :P


Bedankt voor jullie berichten trouwens :!:
Bedoel je soms de drie kaarten/boekwerken Sverigeleden? Staan allemaal kronkelige bruine en rode weggetjes op (de meeste lopen dood en dan mag je weer terug).
Er zijn ook Freytag & Berndt kaarten (prima kaarten) of Lantmäteriet wegkaarten, maar van die laatste zijn er een stuk of 80 dus wordt dan wel erg prijzig.
Zelf gebruik ik inplaats van googlemaps http://www.hitta.se/ en http://www.eniro.se/, zij weten net wat meer elandpaadjes en vooral schuilhutten die in de winter erg handig kunnen zijn.
Tovenaar en Yopie, bedankt voor jullie berichten.

Ik was even een tijd weg in mijn zoektocht naar bruikbare kaarten. Zag jullie antwoorden net pas. Ik heb alle links bekeken en de HITTA en ENIRO kaarten vind ik het handigst.

Waarom? De witte wegen zijn goed te zien wanneer je uitzoomt tot een schaal van 1000 meter. Ook belangrijk vind ik de wateren die duidelijk aangegeven zijn. Kamperen langs het water vinden we geweldig, vandaar.

Mijn plan is dan ook het gebied waar wij in gaan fietsen uit te gaan printen. Dus opzoeken op de HITTA of ENIRO kaart, daar een screenshot van maken en dat uitprinten. Beetje omslachtige manier. Maar moet werken.

Op deze manier kunnen we s'avonds bij de tent ook met ze'n drieën om de kaart heen zitten en de route voor de volgende dag uitstippelen.

Ben ik nou erg moeilijk bezig? Zijn er misschien handigere en/of betere manieren om te navigeren zonder GPS. Met zo een kaart kunnen we er tenminste met ze 3e omheen zitten, op zo een kleine GPS zou dat alleen maar gepriegel worden.
dvdc15 schreef:Op deze manier kunnen we s'avonds bij de tent ook met ze'n drieën om de kaart heen zitten en de route voor de volgende dag uitstippelen.
Ben ik nou erg moeilijk bezig? Zijn er misschien handigere en/of betere manieren om te navigeren zonder GPS. Met zo een kaart kunnen we er tenminste met ze 3e omheen zitten, op zo een kleine GPS zou dat alleen maar gepriegel worden.
Je zou ook een tablet kunnen meenemen om op de camping (als die tenminste wifi heeft) de bovengenoemde websites te kunnen bekijken.
Helaas zelf geen Tablet. Om dat naast mijn telefoon ook nog te voorzien van stroom :shock:

Plannen veranderd. We gaan naar Noorwegen. Ik zoek nu dus een goede kaart van zuid-noorwegen. Al veel gelezen op het forum en internet en de Freytag & Berndt kaarten op school 1:250.000 komen vaak naar voren. :)

Echter las ik ook een negatieve review op een site. Zie onderstaande;
Tsja, 1:250.000 is redelijk goed voor de meeste verharde wegen maar met name interessant aan Noorwegen zijn de paden door het bos. Daarvoor zijn de wegen op deze kaart helaas niet gedetailleerd genoeg, tenzij het je doel is te verdwalen. Verder is het prettig dat er campings op staan, maar minder prettig dat heel veel er van niet meer bestaan of op een andere locatie blijken te zijn dan op kaart aangegeven... Kortom, kaart is prima om op te fietsen als je geen groot pakket aan kaarten mee wilt/kunt nemen (zoals meestal het geval is bij een fietsvakantie). Echter, voor goed fietsen is een wat meer gedetailleerde kaart echt prettiger...
Ik zie ook genoeg opmerkingen dat het prima fietsen is met deze 1:250.000 schaal kaarten.

Hebben mensen ervaring met DEZE kaart? Moet hij echt gedetailleerder? Of red ik mijzelf met deze kaart in zuid-noorwegen? Zo nee, welke kaart is dan wel wat gedetailleerder dan deze Freytag & Berndt kaarten?
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik vind ze niet. :cry:

Maar misschien hoef ik ze niet te vinden, omdat de 250.000 Freytag & Berndt kaarten van zuid-noorwegen voldoende en prima om op te fietsen zijn.

Groetjes,
Dave :D
dvdc15 schreef: welke kaart is dan wel wat gedetailleerder dan deze Freytag & Berndt kaarten?
Fjällkaarten en Turkaarten.

Hier een zweedse link (zie Europa - Norge - turkartor etc):
http://www.kartbutiken.se/kartbutiken/se/

en een kaartoverzicht zuid Noorwegen (keus genoeg :D ) :
http://www.kartbutiken.se/kartbutikened ... norge1.jpg

Ik gebruik fjällkaarten voor mtb tochten (de modderpaadjes waar ik van hou staan nl niet op andere kaarten) en voor zwerftochten op de ski's (weet ik bijna zeker dat ik niet verdwaal). Voor gewoon vakantiefietsen vind ik de F&B kaarten prima.

En misschien heb je hier wat aan?
http://ut.no/kart
http://www.statkart.no/Kart/