Additionally, paste this code immediately after the opening tag: overheersende windrichting egypte - Forum Wereldfietser

overheersende windrichting egypte

hallo

hoe waait de wind in de winter door egypte. In verschillende reisverslagen hebben ze geregeld harde wind tegen bij het fietsen naar het zuiden.

is dit toeval of kan je in december ,januari, februari beter van zuid naar noord fietsen.

groet
joris
Beste Joris!

Wij (Robin en Heleen) zijn nu in Jordanie, en binnen 10 dagen in Egypte. We willen langs de 5 westelijke oases fietsen, en hebben precies dezelfde vraag. Heb je tegenwind als je van noord naar zuid rijdt, of als je van zuid naar noord gaat, in januari/februari? Heb verschillende tegenstrijdige dingen gehoord, dus blijf net als jij zoeken! Zodra ik iets zinnigs hoor zet ik het hier weer neer!

Wat verder boeiend is, is of we UBERHAUPT kunnen/mogen fietsen langs Nijl of langs oases. Op lonelyplanet thorntree forum staat een verhaal van iemand die in december in Egypte wilde fietsen, en OVERAL behalve aan de kust (vanaf Hurghada naar het zuiden) werd tegengehouden door de politie, in convooi moest rijden of gewoon om moets keren.
Wie weet daar meer van????

antwoord via forum of
robin_heleen@wanadoo.nl

Joris, en alle andere egypte-fietsers, succes!
Heleen

hoi

wat leuk dat jullie daar nu zijn. Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Ook hoe het in jordanie is.

wij zijn van plan om na egypte via jordanie en syrie naar turkije te gaan. Dit stuk middenoosten vormt ons overwinterings deel van een reis van nederland naar china.

veel plezier
groet
joris

ps

als iemand nog goede ideeen heeft om anders dan met het vliegtuig in egypte te komen vanuit europa, dan hoor ik het graag.

Boten zijn er nauwelijks en zijn erg duur. maar als iemand andere ervaringen heeft zou ik het graag weten


groet
Laatst gevraagd naar de heersende windrichting in Egypte in januari/februari

Nog erg weinig reacties gehad.... weet niemand dit?

Zelf wat heen en weer gesurft op internet en naar alle waarschijnlijkeid is dit het antwoord;

In jan/feb waait er een noord/noordoosten wind in Egypte. Dus wij gaan eerst naar Cairo en vanaf daar afzakken via de 5 westelijke oases naar Luxor en dan verder langs de Nijl naar Aswan.

Wie denkt dat we ons nu toch echt vergissen, vertelle het mij....

See you in the desert,

Heleen en Robin op weg naar de horizon...
Ja, nu heb ik betrouwbare info!

Kwam vandaag Timo en Petra tegen in Dahab (Egypte) die net de 5 oases ten wetsen van de Nijl fietsten, actuele info dus!

*de wind gaat van noord naar zuid (in dit jaargetijde) en blaast constant (jij gaat dus ook noord naar zuid dus ook als je slim bent)
*om de 50 a 60 km is er een poltie of ambulancepost die je WATER kan geven, tegen de dorst heel fijn, en je hoeft dus niet met volle klotsende jerrycans te gaan rijden...

See you in the desert

heleen
fietst met robin naar de horizon...

hallo

bedankt voor de info.

ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

groet
Joris

Hallo Joris
Onze tocht van noord naar zuid door de westelijke oases (niet allemaal) ging voornamelijk met de wind in de rug of zijwind. Zie het verslag:
http://www.casamundo.net/middenoosten/egypte.htm

Je kunt bij weeronline (gedeeltelijk tegen betaling) historische weersgegevens opvragen. Bepaalde gegevens krijg je gratis (temp) en andere (wind) tegen betaling. Zie:
http://www.weeronline.nl/Egypte.htm

Succes
Jan
Beste Jan Eleveld,
Dank voor het antwoord op de windrichting-vraag!

Ik heb meteen je site bekeken en het verhaal over de fietstocht langs de 5 oases gelezen; klinkt goed!

Wij zijn na 5 maanden fietsen nu even in Dahab "toeristje" aan het spelen, en bij aan het bruinen en aan het opwarmen, na alle kou die we in Jordanie, Syrie, en de Oekraine hadden.

Als we lekker zijn bijgekomen gaan we enthousiast verder in Egypte!

Hallo Heleen, Robin en Joris,

Twee jaar geleden hebben wij een klein fietstochtje in Egypte gemaakt. Samen met onze twee kinderen (toen 4 en 6). We hebben (helaas) niet de Westelijke tocht langs de Oases gemaakt. Ik heb gehoord dat je daar wel kan fietsen. Langs de Nijl naar het zuiden is problematischer, maar met wat proberen kun je misschien wel verder komen. Zie onze ervaringen hieronder.

We hadden al geboekt en vervolgens zijn we via de wereldfietser gaan navragen hoe het fietsen in Egypte was. We kregen eigenlijk alleen maar negatieve berichten: veel te druk en verder dat je op doorgaande routes alleen in convooi kon rijden. Hoe dan ook. We zijn vertrokken onder het motto: we zien wel. Meestal lukt er dan meer dan je van te voren bedenkt.
En dat bleek ook zo.

We zijn gevlogen op Cairo. Op het vliegveld hebben we 's nachts (voor weinig geld) een busje geregeld die ons naar hotel zou brengen. Fietsen boven op en we werden keurig bij een backkpackershotel in het centrum van Cairo afgezet. De volgende dag ben ik de drukte op straat eens gaan bekijken. Het is daar inderdaad superdruk en fietsen is schier onmogelijk. Auto's, voetgangers, karren, alles krioelt door elkaar en toetert maar raak. Maar ja men komt uiteindelijk wel vooruit en wij besloten ons ook maar in het verkeersgewoel te begeven. En als je er middenin zit, lukt het ook nog. We moesten een kleine kilometer naar de Nijl. We verwachtten daar wel een mooie wandelpromenade waar je ook wel op kan fietsen. Dat bleek inderdaad zo te zijn. Laverend tussen de bloembakken kun je prima fietsen.
Vanaf de Nijl zijn we naar de piramides (aan de Westkant van Cairo) gefietst. Deze piramides liggen zo'n 15 km van het centrum. Vanaf de Nijl is dat goed te befietsen. De uitvalsweg er naar toe is breed en het verkeer is daar niet zo hutjemutje druk. Onderwerg kwamen we veel posten van de toeristenpolitie tegen. Men is er sinds de aanslag in luxor van jaren geleden nog steeds bang voor nieuwe aanslagen. Op zich wel een veilig gevoel, maar ook wel weer erg veel van het goede.

Bij de piramides was het geweldig om daar per fiets langs te rijden. Ook hier zie je in de woestijn overal bewakers. Ik vond het een kick om met fiets op de foto voor de grote piramides te staan.

Vanaf de piramides zijn we naar het zuiden gefietst. Er lopen verschillende wegen parallel aan de Nijl. Die staan allemaal niet op de kaart. We hebben de weg genomen die tegen de woestijn aan ligt. Deze weg gaat langs meer piramides en was goed befietsbaar en er was daar niet zoveel verkeer. Je fietst dan langs kanaaltjes die met Nijlwater zijn gevoed. We hebben daar geen toeristenpolitie gezien.

We hebben nacht doorgebracht bij particulieren in een dorpje. In het niet-toeristische Egypte.
We wilden naar Al Fayum, de grote oase 200 km ten zuiden van Cairo. We zijn richting hoofdweg gefietst en daar hebben we een lift geregeld met een vrachtwagen. Die bracht ons zo'n 120 km verder naar de hoofdstad van de oase (voor 20 euro geloof ik). Onderweg kwamen we langs verschillende controleposten, maar onze chauffeur wist daar handig langs te manoevreren. ' s Avonds in het donker kamen we in Medinet Fayum. Bij het hotel stonden drie mannen van de toeristenpolitie. Heel vriendelijk hielpen ze ons in het hotel. We mochten echter niet naar de stad om wat te gaan eten. Eerst even met de kapitein bellen. Gelukkig gaf die toestemming, zodat we toch de stad in mochten.
Volgende dag wilden we fietsen naar het grote meer (Birke Qarin). Ook daarvoor moest eerst toestemming worden gevraagd aan de kapitein. Dat mocht gelukkig ook. Zo fietsten we door de oase (eigenlijk een groot gras-gebied). Bij het meer konden we een huisje huren. Ook hier weer toeristenpolitie.
Vanaf Al Fayum wilden we per trein naar Luxor. Toen we uiteindelijk in een hele drukke plaats op het station kwamen, kwam er direct hulp van de toeristenpolitie. Waar wilden we naar toe? Ah naar Luxor. De trein vertrekt over vijf minuten. Ik help jullie wel even.
Eigenlijk wilden we het plaatsje nog even bekijken, nog wat eten en zo mogelijk de volgende dag naar Luxor, maar voor dat we er erg in hadden zaten we in de nachttrein naar Luxor. Kaartjes konden we in de trein wel kopen. De politieman had zo een zorg voor buitenlanders minder.
Om 3 uur 's nachts kwamen we aan in Luxor. Daar is het 's nachts rustig. In en rond Luxor kun je wel aardig fietsen. Leuk is ook om naar de koningsgraven te gaan en de zandweggetjes waar geen toeristen komen. Probleem bleek alleen dat je niet verder dan 10 km naar het noorden en 10 km naar het zuiden mag. Toeristenpolitie houd je daar tegen. We hebben verschillende pogingen gedaan. Het schijnt dat dit alleen in convooi mag. Uiteindelijk hebben we ons nog maar twee dagen langer in Luxor opgehouden want vandaar vlogen we terug.

Jan Willem van Dalen
Beste fietshelden...

Na 3 weken westerse oases een stuk wijzer geworden over dat deel van Egypte. Ik zal bij de landeninfo meer schrijven over de weg, afstanden, waterpunten, oases, hotels etcetera.

Maar hier even het onderwerp WIND;

Dat er een constante noord/noordoosten-wind waait klopte dus niet voor ons. Als ik iets kloppends moet zeggen over de windrichting in Egypte en in de westelijke oases, moet ik dit zeggen;

A- het waait altijd, en meestal hard (5 a 6 a 7 BF)
B- de wind draait per dag, gedurende de dag op onvolgbare wijze; ene dag westelijk, andere dag oostelijk, dan weer zuid dan weer noord.... :o
C- op de een of andere manier hebben wij al sinds de Sinai tot nu aan Luxor ALTIJD (op 2 dagen na in 2 maanden...) tegenwind of schuinvoor...wat we ook doen, welke kant we ook op gaan. Om gek van te worden soms... :roll:
D- je krijgt er sterke benen van en Egypte is wel erg mooi en leuk om doorheen te fietsen!!! :wink:

In de maanden februari (nu wij er waren) en vooral maart waait het het hardst van het hele jaar, soms ook zandstormen (ik kan je verzekeren dat dit absoluut een hele ervaring is...) en de temperaturen in de westelijke woestijn lopen op tot 37 graden! Ik las voor ik de woestijn in ging over temperaturen rond het vriespunt 's nachts, maar daar hebben wij niks van gemerkt, het was 's nachts aangenaam koel na de hitte van de dag!

Later dan maart fietsen in de woestijn zal een zeer hete (temp. tussen de 40 en 60 graden celcius 8O zijn niet ondenkbaar, zo hoorde ik van een nederlander die al 20 jaar in de westelijke woestijn loopt met kamelen) aangelegenheid worden, waarin je dus NOG meer water mee moet slepen. Dus misschien kan ik het beste aanraden voor tussen december en maart in dit gebied te fietsen, en je voor te bereiden op wind uit alle hoeken..

Bij landeninfo meer over deze streek....

Vanuit Luxor veel fietsplezier gewenst,

Heleen, die met Robin naar de horizon fietst.....