Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Na 15.000 km fietsen ineens knieproblemen - Forum Wereldfietser

Na 15.000 km fietsen ineens knieproblemen

Hallo fietsers!

Ik ben in 2011 vanaf Amsterdam naar West Afrika gefietst, heerlijk! Daarna 3 maanden in Nederland en sinds een maand weer on the road. Na 3 weken ineens ontzettend veel pijn in mijn knie !

We zitten nu in de Elzas en nemen een week rust in de hoop dat het over gaat. Geen straf met dit weer! En ik wil er graag alles aan doen om pijnloos nog heel lang verder te fietsen.

Dit zijn de klachten;
- Pijn op mijn knieschijf, precies in het midden
- Lichte uitstraling aan de zijkant, linksvoor
- Wanneer ik stop is het wisselend in de avond nog pijnlijk, na een nachtje slapen gaat het beter en na 20 km fietsen neemt de pijn weer toe.
- Nu is het ondraaglijk en ben ik gestopt (gevoel dat als ik door zou gaan het zou 'knappen'
- Lopen en traplopen is ook pijnlijk
- In het begin iets vocht erin maar dat was al snel weg, nu voelt het als irritatie en aanwezig

Actie;
- Ik smeer nu voltaren gel en hou rust
- Neem een beetje beweging (lopen naar het dorp)
- Voorkom om op mijn knie te zitten

Vragen;
- Ik heb 15.000 km in een bepaalde stand gefietst en bij nameten kan het zadel volgens het boekje 2 cm hoger, is dat slim om te doen? (heb het even gedaan en hielp niks maar dat kan natuurlijk doordat de knie al irritatie had)
- Ik heb in Nederland een korte stuurpen erop gezet, zou dat invloed kunnen hebben op de kniestand? Het stuur is nu dichterbij en hoger
- We hebben drie maanden rust gehad en daarna meteen 80 - 90 km met slecht weer en kou gefietst, zou daar de overbelasting van kunnen komen?
- Ik lees over verkorte beenspieren en voel dat die van mijn behoorlijk strak staan, oefeningen en stretchen? Kunnen jullie oefeningen geven die zinvol en opbouwend zijn?
- Hoe lang moet ik rust houden?
- Mocht je andere tips hebben, heel erg graag!

Groetjes uit het nu zonnige Elzas !!!
Heerlijk na de sneeuw en kou in de hoge venen!
gewoonons schreef:Hallo fietsers!

Ik ben in 2011 vanaf Amsterdam naar West Afrika gefietst, heerlijk! Daarna 3 maanden in Nederland en sinds een maand weer on the road. Na 3 weken ineens ontzettend veel pijn in mijn knie !

We zitten nu in de Elzas en nemen een week rust in de hoop dat het over gaat. Geen straf met dit weer! En ik wil er graag alles aan doen om pijnloos nog heel lang verder te fietsen.

Dit zijn de klachten;
- Pijn op mijn knieschijf, precies in het midden
- Lichte uitstraling aan de zijkant, linksvoor
- Wanneer ik stop is het wisselend in de avond nog pijnlijk, na een nachtje slapen gaat het beter en na 20 km fietsen neemt de pijn weer toe.
- Nu is het ondraaglijk en ben ik gestopt (gevoel dat als ik door zou gaan het zou 'knappen'
- Lopen en traplopen is ook pijnlijk
- In het begin iets vocht erin maar dat was al snel weg, nu voelt het als irritatie en aanwezig

Actie;
- Ik smeer nu voltaren gel en hou rust
- Neem een beetje beweging (lopen naar het dorp)
- Voorkom om op mijn knie te zitten

Vragen;
- Ik heb 15.000 km in een bepaalde stand gefietst en bij nameten kan het zadel volgens het boekje 2 cm hoger, is dat slim om te doen? (heb het even gedaan en hielp niks maar dat kan natuurlijk doordat de knie al irritatie had)
- Ik heb in Nederland een korte stuurpen erop gezet, zou dat invloed kunnen hebben op de kniestand? Het stuur is nu dichterbij en hoger
- We hebben drie maanden rust gehad en daarna meteen 80 - 90 km met slecht weer en kou gefietst, zou daar de overbelasting van kunnen komen?
- Ik lees over verkorte beenspieren en voel dat die van mijn behoorlijk strak staan, oefeningen en stretchen? Kunnen jullie oefeningen geven die zinvol en opbouwend zijn?
- Hoe lang moet ik rust houden?
- Mocht je andere tips hebben, heel erg graag!

Groetjes uit het nu zonnige Elzas !!!
Heerlijk na de sneeuw en kou in de hoge venen!
Wat zei de arts...?
gewoonons schreef:We hebben drie maanden rust gehad en daarna meteen 80 - 90 km met slecht weer en kou gefietst, zou daar de overbelasting van kunnen komen?(sneeuw en kou in de hoge venen!)
Wat denk je? Drie maanden pauze is veel; kijk maar eens naar een getraind persoon die zijn been breekt en dat been drie maanden in de gips heeft: smal pootje. Maar het hoeft daar niet ann te liggen.
"Nu is het ondraaglijk en ben ik gestopt": is dat niet wat laat?
Go see the doctor! (Der Arzt in jouw geval)
Leon
3 maand weinig of geen fietsen+aanpassing op je fiets(stuurpen)+3 weken fanatiek fietsen lijkt mee een perfect cocktail voor kniepijn..... :oops:

Het je de oude stuurpen nog ergens liggen?
Zonder te pretenderen om een dokter te zijn:
-als de pijn enkel ontstaat bij het fietsen en niet bij bv wandelen, dan lijkt het waarschijnlijk dat het niet gaat om een kraakbeen probleem.
-ter hoogte van je knieschijf zijn er weinig dingen die kunnen geiiriteerd geraken: de typische slijmbeurs ontstekingen geven pijn aan de zijkant
-dus twee opties: de pees die over je knieschijf loopt en deze op zijn plaats houdt is ontstoken geraakt. Iets ontstekingsremmend nemen en stretchen (op 1 been staan, hiel tegen achterwerk trekken en bekken naar voor kantelen). Of er is wel iets aan je kraakbeen (scheurtje, of schilfer bot die tussen gewricht en schijf is gesukkeld: hup naar de dokter!

Ik ben zeker geen voorstander van doorgedreven zelfdiagnose en zelfmedicatie. Maar ik geloof wel dat je zelf kan voelen hoe ernstig een bepaalde pijn is en waar je grens ligt. Stretchen gaat (zolang je het met normale kracht doen) weinig risico op schade geven, en mogelijk wel helpen. Ontstekingsremmers werken binnen de week of werken niet, dus blijven nemen haalt niets uit. Stretchen zou ook na enkele dagen al de irritatie moeten doen afnemen.
Hoi! Tjek ook even het bericht
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =46&t=7815

Ik heb dit ook gehad, en ben echt moeten stoppen met fietsen voor 2 weken ofzo. Daarna trok het pas bij. Warme tights dragen/ knieeen warm houden kan helpen, maar het belangrijkste is; probeer een andere zadelpenhoogte!
Voor nu ben je al te laat en zul je rust moeten houden voor een tijdje.

Groet van Daan
gewoonons schreef: - Nu is het ondraaglijk
--> Dokter?!

Renaat
Revanho schreef:
gewoonons schreef: - Nu is het ondraaglijk
--> Dokter?!
gewoonons schreef: - We hebben drie maanden rust gehad en daarna meteen 80 - 90 km met slecht weer en kou gefietst, zou daar de overbelasting van kunnen komen?
De vraag stellen is ze beantwoorden?

Renaat
Dit is wat ik weet:
- zadel te laag: pijn achterin de knie, niet al te schadelijk
- zadel te hoog: pijn voorin de knie, lijdt wel tot schade

In jouw geval (pijn aan knieschijf, dus voorin knie) zou het dus een te hoog zadel kunnen zijn, linke soep in dat geval dus.

Hoe dan ook goed uitkijken, en de knie goed laten herstellen.

En een (sport)arts raadplegen is een goed idee, wie weet ligt de oorzaak helemaal ergens anders.

Bij slecht weer (temperatuur lager dan 20 °C) altijd de knie bedekken en warm houden.

Stretchen is achterhaalde onzin (tenzij je aan ballet doet).

Als laatste: fietsen staat er om bekend juist niet belastend te zijn voor de knieën. Ik heb bijvoorbeeld al heel wat voetballers ontmoet die zijn gaan fietsen omdat hun knieën door het voetballen verrot zijn gegaan.
Ik fiets al 2 jaar niet meer vanwege knieklachten. Eerst was het de meniscus, en na de operatie had ik ook bovenstaande klacht. Op een gegeven moment ontdekte ik dat lopen gemakkelijker ging dan fietsen. De arts kon eerst niks vinden met allerlei oefeningen tot nog een dingetje. Auuuuuu!!! Dat was hem dus. Korte conclusie van de arts, de knieschijf! Hij verwees me door naar een fysiotherapeut voor oefeningen. Ondertussen gaat het wandelen (ook met stoeptegel in mijn rugzak) al aardig goed en loopt de voorbereiding voor de wandelvakantie in Noorwegen goed.

Om een lang verhaal kort te maken. Ik zou als ik jou was even stoppen met fietsen, en ik bedoel helemaal. Ga naar je dokter/arts en vraag om advies. Kijk ook of wandelen wel goed gaat.
Fiets je met klikpedalen? Een versleten schoenplaatje kan er ook voor zorgen dat je geleidelijk verkeerd gaat trappen, met blessures als gevolg.