Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pijnlijke hiel bij ligfietsen - Forum Wereldfietser

Pijnlijke hiel bij ligfietsen

Hoi, zijn er ligfietsers die een tip voor me hebben? Ik krijg last van mijn hielen door het ligfietsen. Het maakt niet uit of ik fiets met klikpedalen en Vaude fietsschoenen of dat ik mijn normale trappers gebruik met een goretex wandelschoen van Lowa. De hielen van de schoenen boren in mijn achillespees en dat gaat na een tijdje flink pijn doen. Als ik probeer te zoeken op dit probleem kom ik alleen maar posts tegen over ontstoken archillespezen, maar dat is het zeker niet.

Je zou kunnen redeneren dat de trappers te ver weg staan en ik mijn voet teveel moet uitstrekken. Dan zou ik de afstand tot de trappers moeten verkleinen. Echter als ik dat doe krijg ik last van de bovenkant van mijn knieën.

Ik zou bijna de bovenkant van de achterkant van mijn schoenen willen wegsnijden, maar dat wordt waarschijnlijk een rommel en onbruikbare schoenen. Heeft iemand een tip om dit probleem op te lossen. Zijn er bijvoorbeeld fietsschoenen met een lage hiel?
Belle schreef:Hoi, zijn er ligfietsers die een tip voor me hebben? Ik krijg last van mijn hielen door het ligfietsen. Het maakt niet uit of ik fiets met klikpedalen en Vaude fietsschoenen of dat ik mijn normale trappers gebruik met een goretex wandelschoen van Lowa. De hielen van de schoenen boren in mijn achillespees en dat gaat na een tijdje flink pijn doen. Als ik probeer te zoeken op dit probleem kom ik alleen maar posts tegen over ontstoken archillespezen, maar dat is het zeker niet.

Je zou kunnen redeneren dat de trappers te ver weg staan en ik mijn voet teveel moet uitstrekken. Dan zou ik de afstand tot de trappers moeten verkleinen. Echter als ik dat doe krijg ik last van de bovenkant van mijn knieën.

Ik zou bijna de bovenkant van de achterkant van mijn schoenen willen wegsnijden, maar dat wordt waarschijnlijk een rommel en onbruikbare schoenen. Heeft iemand een tip om dit probleem op te lossen. Zijn er bijvoorbeeld fietsschoenen met een lage hiel?
Ik ben geen ligfietser, maar zou een hóge fiets- of wandelschoen je hiel en achillespees niet juist meer ontlasten?
Belle schreef:Je zou kunnen redeneren dat de trappers te ver weg staan en ik mijn voet teveel moet uitstrekken.
Inderdaad.
Dan zou ik de afstand tot de trappers moeten verkleinen. Echter als ik dat doe krijg ik last van de bovenkant van mijn knieën.
Te lange cranks?

.tsooJ
Fiets eens een keer met schoenen met heel slappe hielen, offer desnoods een oud paar op door er het mes in te zetten. Misschien geeft je dit inzicht.
Leon
Alien schreef:Te lange cranks?

.tsooJ
Bedankt voor je bruikbare reactie. Mijn cranklengte nagemeten, is 18 cm. (gemeten van hart beide assen). Ik ben gaan zoeken naar wat mijn crankmaat zou moeten zijn en kwam deze pagina tegen: http://members.home.nl/vd.kraats/ligfiets/pedal.html Gezien de tabel onderaan deze pagina, zijn mijn cranks dus zo'n 1,7 cm te lang.

Ik kwam ook dit nog tegen, over het verzetten van je schoenplaatjes naar de achterste postitie richting hak, dus dat ga ik ook nog proberen: https://groups.google.com/forum/?hl=nl& ... n3YC29u3r4
Belle schreef:
Alien schreef:Te lange cranks?
Bedankt voor je bruikbare reactie. Mijn cranklengte nagemeten, is 18 cm.
Wow. 180mm is echt buitenmaat, dat zie je niet vaak, zeker niet bij vrouwen. (Bij Shimano staat de cranklengte trouwens ook aan de binnenzijde van de cranks gestempeld. In millimeters.)

Die kunnen nog wel wat waard zijn, als je de juiste lange lerp treft die al een tijdje vruchteloos naar extra lange cranks op zoek is...

Waarschijnlijk ben jij met de "standaard" cranklengte van 170mm het beste af. Dat scheelt je sowieso 1cm strekken. Kun je de boel nogeens een centimeter inkoretn zonder je knieën meer dan nu te moeten buigen.

.tsooJ
Met wat voor cadans fiets je? Al es een podotherapeut of (sport)arts naar je voeten laten kijken? Evt kan een podotherapeut een aanpassing maken voor je schoenen?
Matthie9000 schreef:Met wat voor cadans fiets je? Al es een podotherapeut of (sport)arts naar je voeten laten kijken? Evt kan een podotherapeut een aanpassing maken voor je schoenen?
Ik weet dat mijn cadans rond de 80 zou moeten liggen maar ik vind 70 al echt helemaal niks. Ik ben wat fietsen betreft een soort Bernard(ina) Hinault. Ik fiets met een cadans van 60.
Belle schreef:Ik fiets met een cadans van 60.
Ja, dan willen je knieën wel kapot :roll:
Alien schreef:
Belle schreef:
Alien schreef:Te lange cranks?
Bedankt voor je bruikbare reactie. Mijn cranklengte nagemeten, is 18 cm.
Wow. 180mm is echt buitenmaat, dat zie je niet vaak, zeker niet bij vrouwen. (Bij Shimano staat de cranklengte trouwens ook aan de binnenzijde van de cranks gestempeld. In millimeters.)

Die kunnen nog wel wat waard zijn, als je de juiste lange lerp treft die al een tijdje vruchteloos naar extra lange cranks op zoek is...

Waarschijnlijk ben jij met de "standaard" cranklengte van 170mm het beste af. Dat scheelt je sowieso 1cm strekken. Kun je de boel nogeens een centimeter inkoretn zonder je knieën meer dan nu te moeten buigen.

.tsooJ
Met zaklamp en vergrootglas naar schuur getogen. Ik zie er 175 op staan, kan dat kloppen? De '5' is een beetje onduidelijk, kan ook een 6 of 8 zijn. Geen 18 cm dus, ik heb het niet goed gemeten. Maar anyway, nog steeds te lang. Het is Shimano Tiagra met twee tandwielen.

Wat mijn geslacht er mee te maken heeft snap ik alleen niet zo. Je hebt geen dames- of heren ligfietsen. Volgens mij gaat het om de lengte van je binnenbeen, die is bij mij 84 cm.
Belle schreef:Wat mijn geslacht er mee te maken heeft snap ik alleen niet zo.
Vrouwen zijn gemiddeld wat korter dan mannen.

.tsooJ
Is er kwa traptempo verschil tussen buk-en ligfietsen?

Strek je tijdens het trappen de benen niet teveel. De juiste lengte afstellen zal met een ligfiets waarschijnlijk lastiger zijn dan een fiets met een zadel. Staat het zadel op een bukfiets te hoog zal je dat snel aan je zitvlak merken.
Belle schreef:Wat mijn geslacht er mee te maken heeft snap ik alleen niet zo. Je hebt geen dames- of heren ligfietsen. Volgens mij gaat het om de lengte van je binnenbeen, die is bij mij 84 cm.
Er zijn wel dames- en heren fietsschoenen. Dat verschil schijnt belangrijk te zijn, en voor zover ik weet zit het onder andere bij de hiel. Heb je damesschoenen?

En verder zou ik idd kortere cranks nemen, en echt die cadans omhoog brengen naar minstens 80 /min. Ik kan me voorstellen dat het lastig is, maar als je er eenmaal aan gewend bent, rijdt het lekkerder.

Groetjes,
Walter
+1

Sneller ronddraaien die benen anders rijdt je je knieën de vernieling in, ikzelf heb ook een vrij lage cadans maar merk het verschil wel degelijk. Hoe het zit met je hiel in de schoen kan ik geen antwoord op geven misschien weten ze op https://groups.google.com/forum/?fromgr ... m/ligfiets wel antwoord.
eindgebruiker schreef:
Belle schreef:Ik fiets met een cadans van 60.
Ja, dan willen je knieën wel kapot :roll:
Ik heb geen last van mijn knieën, alleen van een te hoge achterkant van mijn schoen.
waltertje schreef: Er zijn wel dames- en heren fietsschoenen. Dat verschil schijnt belangrijk te zijn, en voor zover ik weet zit het onder andere bij de hiel. Heb je damesschoenen?
Ik heb deze, verkrijgbaar in maat 36 maar ook in maat 47, dus behoorlijk unisex, denk ik: http://www.kathmandu.nl/fietsschoenen/v ... 7g239.html
waltertje schreef:En verder zou ik idd kortere cranks nemen
Volgens de tabel op deze pagina (http://members.home.nl/vd.kraats/ligfiets/pedal.html) heb ik de juiste lengte cranks.
waltertje schreef:en echt die cadans omhoog brengen naar minstens 80 /min
Dit is eigenlijk iets voor een andere topic, denk ik. Maar cadans, dat zegt volgens mij niet zoveel. Het gaat erom hoe hard je trapt. Je kan ook licht trappen en langzaam, toch? Ik fiets geen 30 km/u. Ik zit zonder vakantiebagage op zo'n 24 km/u.
Hoi,

ik heb dit probleem wel eens bij wandelschoenen gehad, (dus niet tijdens ligfietsen) aangenomen dat we het over hetzelfde probleem hebben. Bij deze schoenen loopt de achterkant bij de hak naar boven toe wat naar binnen richting de achillespees waardoor dit ook wat ging irriteren bij de achillespees. Na een paar keer wandelen was dit probleem vanzelf verholpen.

Misschien is het een idee om (aangenomen dat je ook redelijk kunt lopen op deze schoenen) dagelijks bijv. 1 a 2 uurtjes te wandelen op deze schoenen? Misschien dat ze door nieuwigheid nog wat stug zijn. Evt. kun je ook een platbektang op de hiel zetten en hiermee proberen wat rekken. Ik dacht dat de schoenmaker hier een apart gereedschap voor heeft.

Overigens heb ik ook tijdens mijn ligfietsvakantie vorig jaar na enkele dagen problemen gekregen met pijnlijke achillespezen. Na even de google ligfietslijst te hebben geraadpleegd, leerde ik dat ik mijn afstand zitje - trapas iets moest verkleinen. Daarna was dit probleem binnen enkele dagen verdwenen.

Bij knieklachten zou ik toch eens kijken of die cadans van 60 wat omhoog kan :D Mijn ervaring is dat het wat tijd kan kosten (hogere cadans) maar dat je dit wel kun aanleren. Ik ligfiets tegenwoordig met een cadans van ongeveer 110.
multiwgb schreef:Is er kwa traptempo verschil tussen buk-en ligfietsen?

Strek je tijdens het trappen de benen niet teveel. De juiste lengte afstellen zal met een ligfiets waarschijnlijk lastiger zijn dan een fiets met een zadel. Staat het zadel op een bukfiets te hoog zal je dat snel aan je zitvlak merken.
Dat je op een bukfiets zit, merk je sowieso aan je zitvlak ;-)
Belle schreef:Ik heb geen last van mijn knieën, alleen van een te hoge achterkant van mijn schoen.
Fijn dat het probleem al zo duidelijk is. Misschien heb je niet je juiste schoenen voor je voeten? Dat je niet de juiste voeten voor je schoenen hebt suggereert een wat al te rigoureuze oplossing, die waarschijnlijk niet door je verzekering wordt gedekt.
Leon
jeroen_ schreef:Hoi,

ik heb dit probleem wel eens bij wandelschoenen gehad, (dus niet tijdens ligfietsen) aangenomen dat we het over hetzelfde probleem hebben. Bij deze schoenen loopt de achterkant bij de hak naar boven toe wat naar binnen richting de achillespees waardoor dit ook wat ging irriteren bij de achillespees. Na een paar keer wandelen was dit probleem vanzelf verholpen.
Dit klopt denk ik. De achterkant is hoger en ziet er uit als een zwaluwstaartje, bij beide schoenen.
jeroen_ schreef:Misschien is het een idee om (aangenomen dat je ook redelijk kunt lopen op deze schoenen) dagelijks bijv. 1 a 2 uurtjes te wandelen op deze schoenen? Misschien dat ze door nieuwigheid nog wat stug zijn. Evt. kun je ook een platbektang op de hiel zetten en hiermee proberen wat rekken. Ik dacht dat de schoenmaker hier een apart gereedschap voor heeft.
Helaas geen oplossing. De GoreTex-schoenen waarmee ik dit probleem ook heb, zijn al jaren oud en zeer ingelopen, maar bedankt voor de tip.
jeroen_ schreef:Overigens heb ik ook tijdens mijn ligfietsvakantie vorig jaar na enkele dagen problemen gekregen met pijnlijke achillespezen. Na even de google ligfietslijst te hebben geraadpleegd, leerde ik dat ik mijn afstand zitje - trapas iets moest verkleinen. Daarna was dit probleem binnen enkele dagen verdwenen.
Ik heb de afstand tot de trapas juist vergroot zodat ik geen last meer krijg van mijn knie, dat maakt dit juist zo'n lastig probleem.
jeroen_ schreef:Bij knieklachten zou ik toch eens kijken of die cadans van 60 wat omhoog kan :D Mijn ervaring is dat het wat tijd kan kosten (hogere cadans) maar dat je dit wel kun aanleren. Ik ligfiets tegenwoordig met een cadans van ongeveer 110.
Ik heb geen knieklachten. Ik fiets gewoon langzaam met een cadans van 60-70, dus volgens mij niet te zwaar. Maar misschien als ik straks kortere cranks heb, dat ik dan wat sneller kan.