Additionally, paste this code immediately after the opening tag: oplader koppelen aan naafdynamo - Forum Wereldfietser

oplader koppelen aan naafdynamo

Ik heb een fyos oplader gekocht voor het opladen van mijn smartphone en deze met een apart stekkertje verbonden aan mijn shimano naafdynamo, dat werkt goed, alleen moet ik dan mijn verlichting ontkoppelen. Nu vraag ik mij af of ik de draadjes van de oplader bij de draadjes van de verlichting kan doen in het stekkertje van de verlichting zodat ik zowel met licht kan rijden en gelijktijdig mijn smartphone kan opladen cq als gps kan gebruiken. Heeft iemand dat al geprobeerd?

Egbert.
melchior schreef:Ik heb een fyos oplader gekocht voor het opladen van mijn smartphone en deze met een apart stekkertje verbonden aan mijn shimano naafdynamo, dat werkt goed, alleen moet ik dan mijn verlichting ontkoppelen..
Je kunt de draden van lader en lamp tegelijk aan de dynamo hangen. Je moet wel heel hard fietsen om en te laden en licht te hebben, dus overdag zet je de koplamp uit
Egbert, bij de meeste koplampen lukt dat wel, maar op de VSF van een maat zit een (ik meen) Sun Edelux die de spanning zo ver naar beneden trekt als hij aangezet wordt dat de oplader niet meer werkt (oplader heeft 7 volt nodig om de 5 volt USB te kunnen leveren. Ik vermoed dat dat komt door de overspanningsbeveiliging in de koplamp.
Even meten dus wat er gebeurt bij jou als je de lamp aanzet. Ik heb zelf een lumotec en die geeft geen enkel probleem met parallel werking met de oplader.
groetjes ben
Vandaag eerst maar eens een lege smartphone opgeladen zonder koppeling met de lampen, na 2 uur fietsen accu weer vol. Vanavond licht en oplader gekoppeld, oplaadfunctie en licht werken meteen bij het aan de hand meenemen van de fiets. Morgen maar eens kijken wat de oplaadtijd is als ook de lampen aan zijn. Ik fiets altijd met mijn lampen aan: verbetert direct de zichtbaarheid voor de niet oplettende medeweggebruiker! In juni ga ik een grote tocht in Noorwegen maken, ook dan is licht belangrijk bij tunnels en slecht weer.