Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Non turn washers hebben spelling in frame - Forum Wereldfietser

Non turn washers hebben spelling in frame

Ik ben een Koga Balance derailleurfiets aan het ombouwen met een shimano Nexus 8 premium naaf. Bij de naaf zitten de juiste non turn washers wat betreft de hoek van de naaf, de dropouts en het frame. Maar de opening van de dropouts is wat ondiep en wijd waardoor de washers spelling hebben. Nu kan ik met vijlen de dropouts wel wat dieper maken, maar smaller wordt het daarmee niet.

Mijn vraag: is het acceptabel dat de washers ongeveer 10 graden kunnen draaien? Of moet ik hier een oplossing voor zoeken?

Wout
Lijkt me volstrekt onacceptabel. Als ik jou was zou ik er een speling checker overheen gooien.

:wink:

(Sorry. Geen idee waar het verder over gaat.)
Lijkt me geen probleem. Het enige doel is dat de as niet meedraait. Er staat natuurlijk wel een flink moment op, dus er moet wel voldoende raakvlak zijn. De naaf wil maar 1 kant opdraaien dus hij draait 1 keer tot ie niet meer verder kan. Spelling is dus niet echt relevant.

Sjirk
SjirkM schreef:Lijkt me geen probleem. Het enige doel is dat de as niet meedraait. Er staat natuurlijk wel een flink moment op, dus er moet wel voldoende raakvlak zijn. De naaf wil maar 1 kant opdraaien dus hij draait 1 keer tot ie niet meer verder kan. Spelling is dus niet echt relevant.

Sjirk
Bij een nexus zit de (~)1:1 ratio ergens midden in het bereik. Je hebt dus een paar vertragingen en een paar versnellingen. Voorbij de prise directe draait het koppel om
m-gineering schreef:
SjirkM schreef:Lijkt me geen probleem. Het enige doel is dat de as niet meedraait. Er staat natuurlijk wel een flink moment op, dus er moet wel voldoende raakvlak zijn. De naaf wil maar 1 kant opdraaien dus hij draait 1 keer tot ie niet meer verder kan. Spelling is dus niet echt relevant.

Sjirk
Bij een nexus zit de (~)1:1 ratio ergens midden in het bereik. Je hebt dus een paar vertragingen en een paar versnellingen. Voorbij de prise directe draait het koppel om
Ik probeer dit als leek te begrijpen. Wil je daarmee zeggen dat op een gegeven moment die washers weer de andere kant op willen draaien, en dat de speling dus niet de bedoeling is?
Travelmaster schreef:
m-gineering schreef:
SjirkM schreef:Lijkt me geen probleem. Het enige doel is dat de as niet meedraait. Er staat natuurlijk wel een flink moment op, dus er moet wel voldoende raakvlak zijn. De naaf wil maar 1 kant opdraaien dus hij draait 1 keer tot ie niet meer verder kan. Spelling is dus niet echt relevant.

Sjirk
Bij een nexus zit de (~)1:1 ratio ergens midden in het bereik. Je hebt dus een paar vertragingen en een paar versnellingen. Voorbij de prise directe draait het koppel om
Ik probeer dit als leek te begrijpen. Wil je daarmee zeggen dat op een gegeven moment die washers weer de andere kant op willen draaien, en dat de speling dus niet de bedoeling is?
Rohloff legt het uit, laatste pagina van de tekeningset:
http://www.rohloff.de/uploads/media/Zei ... tz_OEM.pdf
m-gineering schreef:
Rohloff legt het uit, laatste pagina van de tekeningset:
http://www.rohloff.de/uploads/media/Zei ... tz_OEM.pdf
Dit stukje bedoel je?

Das Stützmoment entsteht aus der Differenz zwischen Eingangs- und Ausgangsdrehmoment der Nabe. Da das maximal mögliche
Hinterradantriebsmoment nicht über 250Nm anwachsen kann, ergibt sich bei einer Pedalkraft von ca. 1300N im 2.Gang bzw. 1140N im 1. Gang
ein maximal mögliches Stützmoment von -163Nm.
Stützmoment-Drehrichtung im Gang 1-10 entgegen der Hinterraddrehrichtung.
Stützmoment im 11 Gang gleich 0Nm.
Stützmoment-Drehrichtung im Gang 12-14 gleich der Hinterraddrehrichtung.

Dan denk ik dat ik de abracadabra goed interpreteer.
m-gineering schreef:Bij een nexus zit de (~)1:1 ratio ergens midden in het bereik. Je hebt dus een paar vertragingen en een paar versnellingen. Voorbij de prise directe draait het koppel om
Dat klinkt logisch, had ik zelf kunnen bedenken. Dus speling is dan niet handig, of je moet gewoon de helft van de Nexus niet gebruiken.

Is er voor de TS een oplossing om speling te voorkomen?

Sjirk
andere non turn washers nemen van een alfine naaf.
rvdh schreef:andere non turn washers nemen van een alfine naaf.
Ook de Alfine no turn washers (die hetzelfde onderdeelnummer hebben als bij Nexus8 ;) ) zullen geen grip hebben als de vertikale padsleuven te gauw meer als 10mm breed worden.

Meestal trap je het hardst bij wegrijden. Zet de naafmoeren losjes vast, zet de naaf in de 1e versnelling en trap even zodat de washers zich zetten. Knal de moeren vast en hoop er het beste van
Dank jullie voor de reacties! Het beste van hopen is niet mijn manier van werken, en ik ben er van overtuigd dat het ook niet de werkstijl van Marten is. Dit wordt een fiets voor mijn zoon en hij is in de zomervakantie hiermee op pad. Ik wil niet het telefoontje afwachten dat het toch niet in orde is...

Ik ben aan het denken over een alternatief in de vorm van een aanpassing aan de washers. Ik zou een gat door de verdikking kunnen boren en daar een stukje staaldraad in kunnen zetten. Dat staaldraad zou dan tegen de achtervork kunnen rusten zodat de speelruimte verdwenen is. Een andere optie is een gat boren, tappen en er wat aan vastschroeven wat de loze ruimte opvult. Ik ga eens puzzelen!

Wout
De washers zijn denk ik van gehard staal. Erg lastig boren en tappen.
JaapG schreef:De washers zijn denk ik van gehard staal. Erg lastig boren en tappen.
Verdikking opsolderen (zachtsolderen is goed genoeg) en dat pasvijlen?
m-gineering schreef: Verdikking opsolderen (zachtsolderen is goed genoeg) en dat pasvijlen?
Lijkt me een goed idee en levert denk ik de grootste kans op succes op. En lekker weinig werk, non-destructief, omkeerbaar, etc.
Ja, ik denk ook dat dit een goede optie is. Nog even zoeken welk vloeimiddel nodig is. Bedankt!