Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in de Ardennen - Forum Wereldfietser

Fietsen in de Ardennen

Hallo,

mijn vriend en ik willen deze zomer ongeveer 2 weken rondtrekken in de Ardennen. Weet iemand een leuke route? En wat is voor dit gebied een goede fietskaart?

Alvast bedankt voor de reactie!

Groeten van Nienke
Hoi,
Voor België zijn er maar een beperkt aantal kaarten die ik kan aanraden.
De Michelinkaarten 1:200.000 is een must, omdat vrijwel alles wat er op staat klopt, en met een goedkope kaart ben je compleet. Helaas is de schaal wat klein om de allerkleinste weggetjes te vinden.
Dan heb je de erg gedetailleerde IGN-kaarten 1:50.000. Daarmee vind je de kleinste weggetjes, maar je hebt veel kaarten nodig dus is het duur. Voor de hele Ardennen zou je 25 kaarten nodig hebben. (5,70 euro, www.ign.be, in NL verkrijgbaar bij buitensportzaken en uitgebreide boekhandels)
Alle andere kaarten zijn op het gebied van kleine wegen zijn m.i. onbetrouwbaar en het fietsen van een weg die nergens naar blijkt te leiden is niet wat je wilt. De bekende Geocart fietskaarten zijn gebaseerd op een ondergrond die waarschijnlijk meer dan 50 jaar oud is, wat ik kan zien aan het feit dat er hier in de buurt weggetjes op staan waarvan ik weet hoe lang ze buiten gebruik zijn.
Ik denk dat als je niet op zoek bent naar MTB-wegen je er met de Michelins wel komt, zeker als je op afstand van steden blijft.

Een route? Wat wil je zien of juist niet zien? Steile heuvels en diepe dalen? Glooiende hoogvlaktes? Toeristische stadjes (met veel auto's)? Verlopen toeristische dorpjes met authentieke cafeetjes? In twee weken kun je veel zien. Op de Michelinkaart kun je aan de groene vlekken goed zien welke gebieden bosrijk zijn en welke rijk aan uitzichten. Als in een gebied vele wegen parallel lopen lopen de dalen meestal in die richting, zoals in de Famenne, zeg maar de lijn Luik - Dinant, handig als je op wilt schieten.
Grensgebieden zijn meestal het rustigste; persoonlijk zou ik daarom het grensgebied met Frankrijk ten westen van Boulllon nog wel eens willen verkennen.
Veel plezier.
Leon

Als het niet teveel uit de richting is, kun je altijd langsgaan bij de Fietsvakantiewinkel in Woerden. Daar ligt toch aardig wat aan kaarten en ze hebben vaak ook wel goede adviezen over de meest geschikte kaart voor jouw gebruik.

Hoi!

Wij zijn op onze route naar Barcelona ook door de Ardennen gefietst en vonden het laatste deel richting Frankrijk (Montmedy) erg mooi. Bomen, bossen en heuvels! Prachtig gebied!

Kaarten: inderdaad michelin, staan ook campings op, is altijd handig!

Succes,
El & El

Hallo,

Ga even kijken naar volgende website :

http://www.klimroutes.nl/

verschillende leuke fietsroutes in de Ardennen!

Mvg

Willy
Leon schreef:Dan heb je de erg gedetailleerde IGN-kaarten 1:50.000. Daarmee vind je de kleinste weggetjes, maar je hebt veel kaarten nodig dus is het duur. Voor de hele Ardennen zou je 25 kaarten nodig hebben. (5,70 euro, www.ign.be, in NL verkrijgbaar bij buitensportzaken en uitgebreide boekhandels)
Ook te koop: héél België in een atlas 1:50.000 voor ong. 45 euro. Wel een zwaar boek, maar je kunt hem demonteren...

Hi,

Tegenwoordig bestaan er ook knooppunten routes in de Ardennen (ik heb ze in een touristische winkel in Malmedy zien liggen). Ik heb enkel gezien dat ze bestaan, wat of hoe weet ik niet.


Wim

Hi,

De Ravel routes (door het Waalse gewest uitgetekende rustige fietswegen) bevatten misschien nuttige tips (of je kan er deeltrajecten van afkijken): http://ravel.wallonie.be/

je hebt ook nog de Rando_velo routes (vergelijkbaar met LF routes ?) op http://randovelo.org/ .

De knooppunten routes zijn blijkbaar enkel in Duitstalig Wallonie.

Wim

joggerke schreef:Tegenwoordig bestaan er ook knooppuntenroutes in de Ardennen (ik heb ze in een touristische winkel in Malmedy zien liggen). Ik heb enkel gezien dat ze bestaan, wat of hoe weet ik niet.
Hoi,
Het gaat maar om een klein deel van de Ardennen, meer het duitssprekende gebied - de franssprekenden houden niet zo van fietsen :evil:

Afbeelding

Voor uitleg bij het plaatje , zie http://home.planet.nl/~fietsersbond-maa ... unten.html
Groetjes, Leon

Surf eens naar www.groteroutepaden.be. Daar vind je in de webwinkel alle mogelijke routegidsen en kaartmateriaal voor België (en ook Nederland). De Waalse zustervereniging heeft een aantal topgidsen in de Ardennen.

Groetjes,

Astrid

Twee jaar geleden heb ik ook getoerd in de Ardennen. Leuk hoor! Dit jaar wil ik er op de terugweg ook weer doorheen. Wel met een andere route natuurlijk.

De Michelin kaarten van toen wil ik weer gaan gebruiken. Het is me toen prima bevallen. De Barrage de la Gilleppe of de la Vesdre ten zuiden van Eupen zijn wel geinig. Camperen in Robertville natuurlijk (1e camping links).

Ik bepaal meestal zelf mijn route, en met deze kaarten ga je moeilijk verkeerd. Ik hoor mensen er wel er eens schamperig over doen, de ardennen. Maar voordat je alle mooie plekjes er van hebt gezien . . .

Omdat ik in Zuid Limburg woon kom ik regelmatig door vooral de noordelijke Ardennen! Ten zuiden van Luik beginnen de Ardennen, Luik zelf is echt niet de moeite waard, grauwe achterbuurten en slechte wegbewijzering. Zeker proberen hier niet te rijden het is er zelfs gevaarlijk het verkeer houdt geen rekening met fietsers! zelfs ik moet daar goed opletten terwijl ik er zo vaak kom! Ook ten zuiden van de Luik en langs de Maas veel rotzooi en industrie tot ongeveer het plaatsje Andenne...Aanraders zijn de omgeving van Spa, vooral de binnenweggetjes, wel pittige klimmetjes maar de moeite waard. Vlakbij Spa heb je de hoogste punten van de hele Ardennen, mooie stille gebieden met weinig verkeer zelfs in de zomer. Er zijn 2 bijna echte 'cols' met pittige klimmetjes tot soms 4 km lang! Ten oosten van Spa ligt 'Signal de Botrange' , met 693 m het hoogste punt van België: Maar de wegen er naartoe zijn gruwelijk saai om te rijden! Vooral de weg van Eupen naar Malmedy (!) is een in de zomer ook heel gevaarlijke weg!!! Veel te veel motorrijders die te hard rijden...en erg druk. Maar de natuur eromheen is de moeite waard: Je kunt er zelf heel veel binnenweggetjes rijden, maar dan heb je een betere kaart nodig (!) Ook de weg van Eupen naar Monschau beter mijden (de N 67) Een ellenlange saaie bijna rechte klim, niet steil maar doordat er over 8 km een slechte betonweg ligt wordt je er gek van! Ten zuiden van deze hoogste punten is de omgeving van 'Robertville'de moeite waard, er liggen twee kleine stuwmeertjes met mooie uitzichten en weinig steile klimmetjes...
Langs de belangrijkste waterwegen in de Noordelijke Ardennen is het ook mooi fietsen, vele meanders dus vele bochten en vooral veel natuurschoon en niet al te druk! Aanraders: het dal van de Ambleve tussen Aywaille en Trois Ponts, hier liggen vlakbij de watervallen van 'Coo', en in mindere mate het dal van de 'Ourthe'...betrekkelijk rustig verkeer...De streek zeg maar tussen 'Liege' (Luik) Namur (Namen) en La Roche is minder interesant, dit is de 'Condroz' , niet zo hoog, maar vrij eentonig en open agrarisch gebied. Alleen daar waar water stroomt de moeite waard. De Zuidelijke Ardennen worden door een waterweg gedomineerd; de 'Semois' . Deze kronkelt zich mooi door de kalksteen en zorgt voor schitterende ver gezichten! en pittige klimmetjes: Reed zelf eens van Givet, dat is net over de grens in Frankrijk aan de Maas binnendoor naar Bouliion en het was erg mooi en rustig...eerste deel was bijna niet toeristisch, het tweede deel voerde langs de 'Semois'en is echt mooi en natuurlijk meer toerisme en drukker! Er zijn genoeg campings onderweg en zelf maakte ik gebruik van Jeugdherbergen!

Kan er nog uren over doorgaan, mocht je meer willen weten mail me gerust...(peerclassic@hotmail.com)