Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Agressie tegen fietsers - Forum Wereldfietser

Agressie tegen fietsers

Heeft iemand dat weleens meegemaakt, op reis of thuis.
Behalve de locale honden.
Ik wordt tegenwoordig soms in mijn ogen geschenen soms door een laser, ik ben een keer verhaal wezen halen en toen was het ik weet van niks, maar dat schijnt gewoon door een zonnebril heen, iemand tips ?
Of gewoon negeeren ?
Daar mag je aangifte bij de politie van doen. Het lijkt me een fors vergrijp als iemand je probeert van de fiets te laseren.
Leon
Zelf nooit meegemaakt. Maar in het nieuws is het wel vaker, het schijnt met name een sport te zijn vliegers (piloten) te belaseren.
Wat je er mee moet? Niet in de laser kijken, dat schaadt de ogen. Doorfietsen of idd de moeizame weg van het aangifte doen. Foto maken van de daders.
Ja, ik loop ook aardig scheel te kijken, ik probeer ook te negeeren maarja als je niet kijkt loop je dalijk tegen een mes aan ofzo, of je hebt een ongeluk, aangifte doen, is een optie maar ik denk als ik een foto wil maken dat het nog voor opschudding ga zorgen en voordat ik een camera te pakken hebt.
Als er ook auto's rijden waar ze op schijnen mag je - vind ik dan - ook 112 bellen. Het is namelijk ook gevaarlijk voor jou om een auto over je heen te krijgen.
Leon
hoi,

helaas heb ik wel verbale agressie tijdens fietsen meegemaakt. Ik ben enkele keren door zo'n irriterende laserstraal beschenen. Alle keren heb ik de politie gebeld, of dat nog geholpen heeft betwijfel ik. Volgens mij kun je deze ongein in Duitsland legaal kopen :?

Sinds ik een ligfiets heb ben ik ook enkele keren zonder aanleiding door gedrogeerde jeugd uitgescholden: "fiets normaal klootzak" en: "imbiciel". Mijn ervaring is dat dit alleen in Nederland gebeurt want over de grens (bijv. Duitsland) zie ik dit achterlijke gedrag nooit.

Maar 99% van de ontmoetingen zijn gelukkig positief :)
Op mijn reis naar het station kom ik het redelijk vaak tegen. Er rijden er veel scholieren. Ik rij altijd wat harder dan gemiddeld en dat lokt vaak reacties uit.
(schelden enz). Soms staan ze ook mensen op te wachten rond de bushokjes.
Ze zetten dan de fietsen op het fietspad en gaan erachter staan. Dit om gewoon mensen bang te maken of te klieren. Ik richt dan gewoon op de voorwielen en geef gas. Ze gaan of aan de kant of de voorwielen vliegen wel aan de kant :D

Op de mountainbike zijn het vooral de wielrenners. Ik rij in de zomer veel op de weg en rij dan rondjes van 25 of 70km met 35 km per uur gemiddeld. Ik zit dan qua snelheid rond de wielrenners. Ik kom dan van die groepjes van die wielrenners tegen die denken dat ze de tour rijden. Als ik er op de atb langs wil blijven ze rijden (zo'n ATB'er zijn we toch wel de baas enz). Ze gaan dan steeds sneller rijden. Als het me dan nog niet snel genoeg gaat steek ik de berg over naar de weg en ga er zo voorbij. Is vaak teveel voor de ego's van de wielrenners. Dan krijg je de scheldwoorden ook naar je hoofd en af en toe de inhoud van een bidon.

Verder wel eens geweld gevoeld. Bijvoorbeeld een man die viel omdat hij te hard reed bij gladheid en vond dat het mijn schuld was omdat ik niet ver genoeg aan mijn kant van de fietsstrook reed. (terwijl ik toch echt helemaal rechts reed). Kwam hij me achterna en probeerde me van de fiets te meppen. Aan zijn spraak merkte ik wel dat hij dronken was. Na de eerste dreun tegen zijn voorwiel getrapt waardoor hij weer viel en ik ervandoor kon.
Dat klopt overigens ook: met een groep wielrenners ben je een solo atb-er de baas, met gemak; met 2 vingers in je neus!

Wat je nog zou kunnen doen is een bel monteren op je fiets, met dit apparaat (het is een soort hightech, puur mechanisch device met een human input extension) kun je kenbaar maken dat je er langs wil. Dit werkt fantastisch.

Wat je ook zou kunnen doen is er achter hangen en een gesprek beginnen: bijvoorbeeld over poëzie, of over het nut van rode ventieldopjes en of je die nou wel of niet weg moet laten. De groep wielrenners werkt dan als een soort privé-windschild waardoor je met gemak 45-50km/h gaat (wederom met gemak; met 2 vingers in je neus!). Deze laatste optie heeft mijn persoonlijke voorkeur, vooral als ik net 200km heb gefietst.
Allemachtig, in welke gebieden wonen jullie?
Ik heb in de Randstad toch weinig tot geen last van agressie.
Misschien is het met een ligfiets anders, aangezien alles wat anders is agressie veroorzaakt. Wordt snel als aanstellerij gezien denk ik.

Maar scholieren die een roadblock opwerpen, neen, nooit gezien. Maar ik fiets wel altijd in m'n Krav Maga shirt, misschien is dat het, en voor de brutaalste haal ik altijd even m'n vuurwapen tevoorschijn, voordat ik daarmee de juwelier bezoek. Dat tuig ook overal.
Matthie9000 schreef: Wat je nog zou kunnen doen is een bel monteren op je fiets
Ik geef duidelijk aan dat ik er langs wil (met de remhendels of bel). Ze blijven dan gewoon breeduit rijden en versnellen dan. Erlangs laten ze je niet. De groepjes hier rijden niet zo makkelijk de snelheden die jij noemt. Zijn van die groepjes in de zelfde shirtjes die denken dat ze pro's zijn. Erg fanatieke amateurs dus. Die rijden altijd gemiddeld zo'n 28. Gaat de groep sneller vallen de eersten vaak al af. Ze denken echter wel dat de weg van hun is. (word in de omgeving ook erg veel over geklaagd)
Matthie9000 schreef: Wat je nog zou kunnen doen is een bel monteren op je fiets, met dit apparaat (het is een soort hightech, puur mechanisch device met een human input extension) kun je kenbaar maken dat je er langs wil. Dit werkt fantastisch.
Toch is een bel geen wondermiddel. Want als je belt is het voor sommigen niet goed (je kan er toch langs) en als je niet belt is het voor anderen niet goed (die schrikken en worden kwaad of wijken plots naar links uit). Het probleem is dat het erg moeilijk is om te voorspellen welke van de twee categorieën je voor je hebt. (Je hebt natuurlijk - en gelukkig - nog de grote massa die wel gewoon netjes opzij gaat of blijft en je zo de kans rijdt voorbij te rijden.)
Georg schreef:Maar ik fiets wel altijd in m'n Krav Maga shirt, misschien is dat het,
Ik weet niet hoe zo'n T-shirt er uit ziet, maar het zou me verbazen dat er veel mensen bekend zijn met Krav Maga.

Verder gelukkig nog niet zo veel agressie meegemaakt agressie buiten de agressieve reacties van mensen die ik (al dan niet vriendelijk) terechtwijs vanwege hun onverantwoord rijgedrag (of parkeergedrag). Agressief rijgedrag kom in dus wel teveel tegen (al gedraagt de meerderheid zich wel redelijk).

Wel eens een flesje naar mij geworpen gekregen en één keer bewust aangereden geweest omdat ik niet snel genoeg opzij ging (gelukkig zonder ernstig gevolg).

Renaat
Ik heb eigenlijk nooit last van agressief gedrag van anderen tegen mij. En andersom ook niet trouwens. Volgens mij roep je agressie ook over jezelf af (*knuppel* --> *hoenderhok* :P )...
Henrie schreef:Ik heb eigenlijk nooit last van agressief gedrag van anderen tegen mij. En andersom ook niet trouwens. Volgens mij roep je agressie ook over jezelf af (*knuppel* --> *hoenderhok* :P )...
Deels klopt dat. Maar als je een flesje naar je toegeworpen krijgt vanuit een auto waar je verder totaal niets met te maken hebt of hebt gehad?

Renaat
Dan heeft de gooier je helemaal niet gezien, maar wilde hij op asociale wijze zijn afval kwijt?
In alle ernst; ik heb vrijwel nooit te maken met echte agressie, ook (zelfs) in de Randstad niet. Hooguit met onbeschoftheid/ongemanierdheid.
Op tochten in het buitenland ook niet.
Je zoekt als vakantiefietser toch meestal mooie en natuurlijke routes op, het liefst ver van steden. Daar doet het fenomeen zich al helemaal niet voor.
En in het verkeer geldt; geen aanstoot aan nemen is de beste raadgever. Zeker als kwetsbare fietser moet je gewoon zeer defensief rijden.
Wij Nederlanders zijn al iets te goed in 'corrigerend' optreden, dat geeft ook irritatie bij de ander.
Georg schreef:Je zoekt als vakantiefietser toch meestal mooie en natuurlijke routes op, het liefst ver van steden. Daar doet het fenomeen zich al helemaal niet voor.
Daar heb ik toch andere ervaringen mee. Je fiets die over het asfalt gesleept wordt, bespuugd worden in het Atlasgebergte omdat je één of andere prachtige steen of kristal niet wilt kopen (terwijl je tassen vol zitten en je nog een pas over wilt). Niet echt sociaal, mijns inziens.
Revanho schreef:
Henrie schreef:Ik heb eigenlijk nooit last van agressief gedrag van anderen tegen mij. En andersom ook niet trouwens. Volgens mij roep je agressie ook over jezelf af (*knuppel* --> *hoenderhok* :P )...
Deels klopt dat. Maar als je een flesje naar je toegeworpen krijgt vanuit een auto waar je verder totaal niets met te maken hebt of hebt gehad?

Renaat
Heb ik vorige week ook gehad. Ik was gewoon lekker aan het toeren op mijn Kestrelleke, toen er vanuit een Golf(inclusief petje, hoe typisch wil je het hebben) iets naar me gegooid werd.
Maar goed, da's eigenlijk nog niet zo heel erg. In Pakistan zijn wel ergere dingen gebeurd.
Tja. Je bent als vakantiefietser natuurlijk wel een 'sitting duck' voor mensen met kwaad in de zin; je hebt overduidelijk alles bij je, inclusief de dure electronica die veel mensen meenemen tegenwoordig, en je bent traag want bepakt.
Die wetenschap geeft wel eens een onprettig gevoel in mindere buurten.
Zijn er fietsers die bewapend op pad gaan, met pepperspray of tasers oid?
Georg schreef:Tja. Je bent als vakantiefietser natuurlijk wel een 'sitting duck' voor mensen met kwaad in de zin; je hebt overduidelijk alles bij je, inclusief de dure electronica die veel mensen meenemen tegenwoordig, en je bent traag want bepakt.
Die wetenschap geeft wel eens een onprettig gevoel in mindere buurten.
Zijn er fietsers die bewapend op pad gaan, met pepperspray of tasers oid?
Als ik dat moet gaan doen... is voor mij de lol er wel af, denk ik.
Mijn mond staat echt open van verbazing, ik heb echt nog nooit te maken gehad met agressie tijdens onze fietstochten of wanneer dan ook op de fiets eigenlijk.