Additionally, paste this code immediately after the opening tag: TU Delft onderzoek: e-bike ongelukken Concepten op pagina 3 - Forum Wereldfietser

TU Delft onderzoek: e-bike ongelukken Concepten op pagina 3

125 berichten
Beste wereldfietser forum leden.

Ik ben een student op de faculteit Industrieel Ontwerpen en ik onderzoek voor mijn bachelor eind project het gevaar dat elektrische fietsen kunnen veroorzaken in het verkeer en hoe ik dat probleem kan oplossen aan de hand van een nieuwe koplamp.

Ik ben opzoek naar mensen die als elektrische fiets gebruiker of als medeweggebruiker (auto, voetganger, etc.) ervaring hebben met gevaarlijke situaties, ongelukken of bijna ongelukken betreffende elektrische fietsen. Ook zou ik graag willen weten op welk moment van de dag het heeft plaats gevonden.

Bij voorbaat dank,
Robert Voogt

Edit: U kunt uw ervaring hier achterlaten, of mij een persoonlijke mail sturen naar robert_d_voogt@hotmail.com
Rvoogt schreef:Beste wereldfietser forum leden.

Ik ben een student op de faculteit Industrieel Ontwerpen en ik onderzoek voor mijn bachelor eind project het gevaar dat elektrische fietsen kunnen veroorzaken in het verkeer en hoe ik dat probleem kan oplossen aan de hand van een nieuwe koplamp.

Ik ben opzoek naar mensen die als elektrische fiets gebruiker of als medeweggebruiker (auto, voetganger, etc.) ervaring hebben met gevaarlijke situaties, ongelukken of bijna ongelukken betreffende elektrische fietsen. Ook zou ik graag willen weten op welk moment van de dag het heeft plaats gevonden.

Met voorbaat dank,
Robert Voogt
Wat vraag je nu precies? Hoe moeten mensen zich bij jou melden?
Ik denk dat het idee is dat met een nieuwe koplamp, ouden van dagen minder hard twee-aan-twee blinde bochten op bospaadjes nemen.

.tsooJ
Dit probleen lost vanzelf op. Er zit voorlopig nog een generatie op zo'n fiets die niet kunnen-en gewend zijn te fietsen. Ineens rijden ze 20 km/uur. Daarvoor kwamen ze niet aan de 13. Jaren hebben ze niet gefietst. Het is electrisch en ze kunnen het wel. :lol:
multiwgb schreef:Dit probleen lost vanzelf op. Er zit voorlopig nog een generatie op zo'n fiets die niet kunnen-en gewend zijn te fietsen. Ineens rijden ze 20 km/uur. Daarvoor kwamen ze niet aan de 13. Jaren hebben ze niet gefietst. Het is electrisch en ze kunnen het wel. :lol:
Laatst hoorde ik op de radio over een eerder onderzoek dat de meeste ongelukken gebeuren bij op- en afstappen: de bejaarden schijnen niet gewend te zijn aan de massa van hun nieuwe speeltjes.
Alien schreef:Ik denk dat het idee is dat met een nieuwe koplamp, ouden van dagen minder hard twee-aan-twee blinde bochten op bospaadjes nemen.

.tsooJ
koplamp met 1000W electrisch vermogen om de accu leeg te trekken en het is inderdaad snel opgelost;)


(alle gekheid op een stokje, het reele probleem lijken mij die regelingen die de motor vol aanzetten als je bij wegrijden de cranks beweegt (itt tot lastafhankelijke regelingen)
met de bocht meedraaiende koplampen? lampen met goede achteruitkijkspiegels? lampen met snelheidsbegrenzers? lampen met verplicht e-bike rijbewijs? Wat je al niet met lampen kunt voorkomen.
Doe maar een lamp die heel hard omhoog schijnt, dan weet ik in welke richting ik niet moet fietsen :D
Alle negatieve reacties op e-bikes ten spijt: voorlopig mij er nog nooit echt aan gestoord. Een koplamp die overdag brandt, lijkt me een slecht idee want:
-zo vallen andere fietsers minder op in de ogen van ander verkeer
-dit geeft een vals gevoel van zekerheid als je probeert de snelheid in te schatten van de aankomende fietsers: "ah, geen licht, dan zal ie wel traag zijn...".

Offtopic: ze zijn dan wel even snel weg aan het licht als ik, niets zo leuk als even blijven hangen op 26 per uur, ze het gevoel geven dat ze kunnen volgen mits fiks doortrappen, en dan even doortrekken tot voorbij hun begrenzing :-)
Ik heb de eerste post aangepast.

Ideeën zijn zeer welkom, maar het liefst zoek ik mensen met negatieve ervaring met elektrische fietsen.
m-gineering schreef: (alle gekheid op een stokje, het reele probleem lijken mij die regelingen die de motor vol aanzetten als je bij wegrijden de cranks beweegt (itt tot lastafhankelijke regelingen)
Inderdaad. Wij kwamen een keer, iemand of oudere, tegen hij was waarschijnlijk nog niet gewend aan zijn fiets. In een toch wel ruime bocht ging hij weer mee trappen en vloog recht op ons af. Ik begreep niet hoe zoiets kon ontstaan. Aan mijn buurvrouw gevraagd mag ik eens even een stukje op jouw fiets. Geheel duidelijk hoe zoiets ontstaat.
Rvoogt schreef: Ik ben een student op de faculteit Industrieel Ontwerpen en ik onderzoek voor mijn bachelor eind project het gevaar dat elektrische fietsen kunnen veroorzaken in het verkeer en hoe ik dat probleem kan oplossen aan de hand van een nieuwe koplamp.
Ik vind het een bizarre gedachte dat er een probleem is met de veiligheid van elektrische fietsen dat zou opgelost kunnen worden door een andere koplamp. (En ik weet wel iets van fietsongevallenproblematiek.)

Is uit enig onderzoek gebleken dat er zich een probleem stelt dat op die manier op te lossen is of heb je enige andere reden om dat aan te nemen?

Renaat
Revanho schreef:
Rvoogt schreef: Ik ben een student op de faculteit Industrieel Ontwerpen en ik onderzoek voor mijn bachelor eind project het gevaar dat elektrische fietsen kunnen veroorzaken in het verkeer en hoe ik dat probleem kan oplossen aan de hand van een nieuwe koplamp.
Ik vind het een bizarre gedachte dat er een probleem is met de veiligheid van elektrische fietsen dat zou opgelost kunnen worden door een andere koplamp. (En ik weet wel iets van fietsongevallenproblematiek.)

Is uit enig onderzoek gebleken dat er zich een probleem stelt dat op die manier op te lossen is of heb je enige andere reden om dat aan te nemen?

Renaat
De enige oplossing zit 'm, in mijn optiek, in een gedragsverandering van de berijder. Maar om met Seasick Steve te spreken: you can't teach an old dog new tricks.
Revanho schreef:
Rvoogt schreef: Ik ben een student op de faculteit Industrieel Ontwerpen en ik onderzoek voor mijn bachelor eind project het gevaar dat elektrische fietsen kunnen veroorzaken in het verkeer en hoe ik dat probleem kan oplossen aan de hand van een nieuwe koplamp.
Ik vind het een bizarre gedachte dat er een probleem is met de veiligheid van elektrische fietsen dat zou opgelost kunnen worden door een andere koplamp. (En ik weet wel iets van fietsongevallenproblematiek.)

Is uit enig onderzoek gebleken dat er zich een probleem stelt dat op die manier op te lossen is of heb je enige andere reden om dat aan te nemen?

Renaat
De opdracht voor ons is om een nieuwe koplamp te ontwerpen voor een bestaand bedrijf. Hetgeen wat ik met de koplamp wil bereiken is dus mijn eigen invulling van het project; veiligheid. Het is niet zo dat het probleem de opdracht is en dat we daar iets voor moeten ontwerpen. Het is een andere invalshoek.

De koplamp zou wel degelijk de fietser er op attent kunnen maken dat hij of zij harder fietst dan normaal.
Rvoogt schreef:
Revanho schreef:
Rvoogt schreef: Ik ben een student op de faculteit Industrieel Ontwerpen en ik onderzoek voor mijn bachelor eind project het gevaar dat elektrische fietsen kunnen veroorzaken in het verkeer en hoe ik dat probleem kan oplossen aan de hand van een nieuwe koplamp.
Ik vind het een bizarre gedachte dat er een probleem is met de veiligheid van elektrische fietsen dat zou opgelost kunnen worden door een andere koplamp. (En ik weet wel iets van fietsongevallenproblematiek.)

Is uit enig onderzoek gebleken dat er zich een probleem stelt dat op die manier op te lossen is of heb je enige andere reden om dat aan te nemen?

Renaat
De opdracht voor ons is om een nieuwe koplamp te ontwerpen voor een bestaand bedrijf. Hetgeen wat ik met de koplamp wil bereiken is dus mijn eigen invulling van het project; veiligheid. Het is niet zo dat het probleem de opdracht is en dat we daar iets voor moeten ontwerpen. Het is een andere invalshoek.

De koplamp zou wel degelijk de fietser er op attent kunnen maken dat hij of zij harder fietst dan normaal.
Hm, ik wens je succes met dát aannemelijk te maken. Waar denk je aan? Andere kleur? Maar op zich heb je wel een actueel thema te pakken.
Gevaarlijke situaties met gebruikers van elektrische fietsen? Hier niet. Juist doordat die steeds meer worden gebruikt, zijn de snelheidsverschillen tussen ons en hen kleiner geworden.
Nu moeten ze nog wennen aan die snelheden, maar dat lost zich wel op.
Voor iedere bocht remmen tot het rode lampje op de koplamp weer uit gaat of zoiets?
Rvoogt schreef:
De koplamp zou wel degelijk de fietser er op attent kunnen maken dat hij of zij harder fietst dan normaal.
Zwaailicht?
Maar wat is dan "normaal"? RWS heeft onderzocht dat de gemiddelde snelheid van fietsers met elektrische ondersteuning ca. 18km/u is. Als dat mijn gemiddelde fietssnelheid is dan fiets ik ofwel niet op het vlakke, ofwel met wind-tegen, ofwel moet ik me schamen. Ben benieuwd naar de onderbouwing.
18 kmh betekent dat ze ook vrij vaak sneller gaan, dus 21. Als je achter fietsers hier in de stad aanfietst merk je dat de meesten nooit 20 kmh halen, ook al zijn ze jong. Velen fietsen nooit harder dan 15 kmh. Voor heropstappers is 20 kmh dus wel hard.
Leon