Additionally, paste this code immediately after the opening tag: [enquete] windmolens aan de kust - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

[enquete] windmolens aan de kust

Revanho schreef:
m-gineering schreef: Plattelandsbewoners hebbn iha gekozen voor een leven op het platte land. Niet zo raar dan om de essentie dat het land plat is te willen behouden
Beseffen die plattelandsbewoners dat dat platteland er maar bestaat doordat anderen er voor 'kiezen' om in de stad te gaan wonen en dat zij dus geen alleenrecht hebben op dat land?
ik zou het eerder omdraaien,welk recht hebben de stadsbewoners om niet alleen hun eigen leefomgeving, maar ook nog die van een ander ten eigen nutte te ruineren.?
En zijn die plattelandsbewoners bereid de extra kosten die hun keuze veroorzaakt (aanleggen nutsvoorzieningen, postbedeling, organiseren openbaar vervoer, gemiddeld meer vervuiling door het grotere autogebruik, ...) te financieren?
geen moeite mee, als we het samen met de aardbevingsschade mogen verrekenen met de aardgasbaten :roll:

Wat is trouwens 'de essentie van het platteland'
Een cultuurlandschap dat niet overheerst wordt door stedenbouw of industriele activiteiten?
en tast iedereen die in het platteland te gaan wonen zonder activiteiten uit te oefenen die specifiek aan het platteland gebonden zijn (landbouw, bepaalde vormen van toerisme, ...), net de essentie van het platteland niet aan?
Iedereen heeft een invloed op zijn omgeving, maar de meesten zijn beschaafd genoeg om te proberen dat te beperken. Een ronkende windmolen die je van 40km ver ziet en die met laagfrequent geluid en flitstlichten een groot gedeelte van de directe omgeving terroriseert gaat wel erg ver.
En als je iets opsteekt op het platteland is het wel dat een monocultuur niet werkt!
Revanho schreef:Veel te weinig, ...
Ik weet nog wel een mooie plekje voor een giga-windpark, direct voor jullie kust. Die is toch al zwaar verpest door die lintbebouwing en snelwegen en kunnen ze hem mooi het Leopold Zeepark noemen. Of hebben ze geen geld over voor die zwaar gesubsidieerde 'groene' energie? 8)
m-gineering schreef: Iedereen heeft een invloed op zijn omgeving, maar de meesten zijn beschaafd genoeg om te proberen dat te beperken.
Inderdaad, een mooi nieuwbouw-nep-boerderijtje, 500 m² tuin met wat coniferen om de buren niet te moeten zien, allemaal erg rustiek en onopvallend. Wel liefst aangevuld met een viervaks-autostrade om naar het werk in de stad te rijden. Een winkelcentrum langs een invalsweg om na het werk snel te kunnen shoppen, liefst voorzien van een parkeerplaats per klant. En ons afvalwater? Dat dumpen we lekker in de beek die we lokaal overwelven om de stank niet te ruiken. (ook dat laatste is in Vlaanderen wat ernstiger dan in NL.)

Lang niet iedereen zijn situatie valt over dezelfde kam te scheren en ik kan begrijpen dat mensen windmolens niet mooi vinden. Maar we maken heel wat keuzes in ons leven die een grote impact hebben, maar die we niet meer in vraag stellen. Het is makkelijk om te schieten op windmolens omdat het een nieuw gegeven is, maar de wereld zoals hij er vandaag uitziet is het gevolg van onze keuzes. Om maar een voorbeeld te geven: de schade door olielekken in Rusland, Alaska, Nigeria, ... is een gevolg van onze keuze om olie te willen. (en om liefst de goedkoopste te hebben). Vanuit ons standpunt rijden er leuke auto's rond en kunnen we er netjes elektriciteit mee maken, maar op andere plekken op aarde richten we massa's schade aan. Het is een utopie te denken dat onze invloedzone zich beperkt tot het lapje grond rond je huis.

Ik woon niet naast een windturbine, wel in de 40 kilometer zone ;-) maar heb me er nog nooit aan gestoord. De dichtsbijzijnde grote staan in Schelle, daar is het geluidsargument de basis van het buurtprotest. Diezelfde mensen suizen elke morgen gezellig over de Antwerpse ring alwaar ze voor een achtergrond geluid zorgen dat de windmolen volledig zou overstemmen (en dat is geen gezever: onze pompstations die in buitengebied moeten omkast worden om hinder te vermijden, draaien in Deurne gewoon in openlucht, want de metingen laten niet toe om de pomp te onderscheiden van het achtergrond geluid van de autostrade). Om vervolgens 's avonds terug in hun tuintje te gaan denken dat die mensen in de stad toch wel losers zijn.

Misschien is het grootste probleem van een windturbine (en gedecentraliseerde opwekking in het algemeen) wel dat mensen geconfronteerd worden met het gevolg van hun keuzes, het doorbreken van hun idyllische gedachte dat zij alles netjes houden en dat het "de anderen" zijn die vervuilen.
Michael W schreef:Ik weet nog wel een mooie plekje voor een giga-windpark, direct voor jullie kust. Die is toch al zwaar verpest door die lintbebouwing en snelwegen en kunnen ze hem mooi het Leopold Zeepark noemen. Of hebben ze geen geld over voor die zwaar gesubsidieerde 'groene' energie? 8)
Ook in België is er discussie geweest over hoe dicht windmolen bij de kustlijn mochten geplaatst worden. Hierbij liet o.a. de burgemeester van Knokke-Heist (Leopold Lippens - een beetje de zonnekoning van de Belgische kust) heel sterk zijn stem horen en hierdoor zijn de windmolens veel verder van de kust geplaatst moeten worden met alle extra kosten die daarbij komt te kijken.

Wat mij betreft in ieder geval geen probleem met een giga-windpark aan de Belgische kust, die inderdaad al een groot deel verknoeit is door de lintbebouwing en ultralelijke appartementsblokken langs bijna de hele kustlijn.

Renaat
EnriceV schreef:
m-gineering schreef: Iedereen heeft een invloed op zijn omgeving, maar de meesten zijn beschaafd genoeg om te proberen dat te beperken.
... ik kan begrijpen dat mensen windmolens niet mooi vinden. Maar we maken heel wat keuzes in ons leven die een grote impact hebben, maar die we niet meer in vraag stellen. Het is makkelijk om te schieten op windmolens omdat het een nieuw gegeven is, maar de wereld zoals hij er vandaag uitziet is het gevolg van onze keuzes. Om maar een voorbeeld te geven: de schade door olielekken in Rusland, Alaska, Nigeria, ... is een gevolg van onze keuze om olie te willen. (en om liefst de goedkoopste te hebben). .

Die vermijdbare schade is gedeeltelijk het gevolg van het goedkoop willen, maar ook voor een fors deel het gevolg aan scheit aan de omgeving hebben. En dat begint al heel klein. Voorbeeld, mijn hele omgeving wordt momenteel overhoop gehaald om een 1m dikke hogedruk gasleiding aan te leggen. Overal waar de werkzaamheden een weg kruisen heeft de aannemer borden neergepleurd "fietsers afstappen" . Hij is geen gast in de omgeving, de omgeving heeft zich maar aan hem aan te passen. De borden staan er 168 uur per week, en op de locaties wordt echt nog geen 40 uur gewerkt.
Ik begrijp de drukte omtrent windturbines niet. Toen ik in 1989 in de jongste gemeente (sinds 1984) van Nederland kwam wonen, woonde er circa 5.000 inwoners op circa 252 km2. Er draaide toen 2 windturbines.

Nu wonen er ruim 21.000 mensen en staan er ruim 300 windturbines in m'n achtertuin. Diverse opbrekingen meegemaakt om de opgewekte stroom via kabels in de grond af te voeren. De laatste windturbines reiken, inclusief rotorbladen, boven de 150 meter. Ik fiets meerdere keren per week tussen die turbines door. Ik weet niet beter.

Het enige bezwaar vind ik de zwaar gesubsidieerde doelstelling betreffende windenergie. Te veel molens zijn te snel en ondoordacht geplaatst en technisch snel verouderd. Dit komt deels door de bezwaren van Nozema, met zenderparken voor korte- en middengolf, waardoor vele turbines te laag zijn gebouwd.

Voor de agrariërs een goede bron van inkomsten. Met het vervallen van de EG subsidies voor gewassen wordt nu gesubsidieerde stroom geoogst.

Piet.
PietV schreef: Ik fiets meerdere keren per week tussen die turbines door. Ik weet niet beter. .
Als ik een touw om je nek leg, je een meter ophijs en 5 minuten laat hangen ben je daar ook aan gewend. :roll:

(maar ik zal daarmee nog even wachten tot er een fijne subsidieregeling is! ) :D
Dit heeft allemaal wel een heeeeeeel erg NIMBY gehalte toch? :wink:
dik5 schreef:Dit heeft allemaal wel een heeeeeeel erg NIMBY gehalte toch? :wink:
Maar kenners weten al heel lang dat windmolens niet erg geschikt zijn om er elektriciteit mee op te wekken. De technologie is al zo oud als de weg naar Kralingen, dus veel technologische verbeteringen zitten er niet meer in: iets betere materialen misschien maar verder moet het vooral komen van steeds meer en hoger bouwen.

Twee windwaarheden er dan maar weer even tegenaan.
1. De wind is weliswaar gratis maar niet goedkoop.
2. Windmolens draaien niet op wind maar op subsidies.
De grootste flop van de 21e eeuw in wording 8)
dik5 schreef:Dit heeft allemaal wel een heeeeeeel erg NIMBY gehalte toch? :wink:
1) beetje raar als de direct gedupeerden niet aan de discussie mogen meedoen
2) zolang je de energie die de windmolen -vooral s nachts- opwekt niet fatsoenlijk op kunt slaan, en dus achter iedere windmolen een snel bijschakelbare dus minder efficiente centrale moet zetten moet je zo'n ding bij niemand in de achtertuin zetten.
m-gineering schreef:
dik5 schreef:Dit heeft allemaal wel een heeeeeeel erg NIMBY gehalte toch? :wink:
1) beetje raar als de direct gedupeerden niet aan de discussie mogen meedoen
2) zolang je de energie die de windmolen -vooral s nachts- opwekt niet fatsoenlijk op kunt slaan, en dus achter iedere windmolen een snel bijschakelbare dus minder efficiente centrale moet zetten moet je zo'n ding bij niemand in de achtertuin zetten.
1)natuurlijk mag dat wel
2)alternatieve energie staat nog in de kinderschoenen,en moet een kans krijgen.

Oja,NIMBY is ook op mij van toepassing hoor :?
Maar wat is het alternatief ??

Ps. De topic ging over molens ver in zee
dik5 schreef:Ps. De topic ging over molens ver in zee
Over uitzicht bedervende molens in de open/lege ruimte!! Maar iedereen weet dat geef ze één vinger en ff later ben je je hele hand kwijt. Eerst 23 km uit de kust, vanwege onderhoudskosten steeds dichterbij komend en nog goedkoper is het op het Groningse en Friesche platteland 8)
dik5 schreef: Maar wat is het alternatief ??
Zonne-energie en alles wat ze nog moeten uitvinden,
maar waar door het geldverslindend bouwen van windmolens geen geld aan wordt besteed 8)
Michael W schreef:De grootste flop van de 21e eeuw in wording 8)
Ik twijfel nog steeds maar jij bent zo stellig dat je vast een link kan plaatsen waar jouw uitspraak wordt bevestigd. Liefst in het Nederlands. :wink:

Ik woon in de Hoekse-Waard en we zijn ook aan de beurt. Er moeten een flink aantal locaties worden aangewezen.
Michael W schreef:
dik5 schreef:Ps. De topic ging over molens ver in zee
Over uitzicht bedervende molens in de open/lege ruimte!!
jonathanweegink schreef:Heb een vraagje aan jullie allemaal over windmolens voor de NL kust. Ben benieuwd hoe jullie als fietsers/recreanten in de buitenlucht aankijken tegen het plaatsen van windmolens aan de kust.
:roll:
Maar goed, Michaël weet het allemaal zo goed.
Robertjan schreef:Maar goed, Michaël weet het allemaal zo goed.
Als ik het voor het zeggen zou hebben ... 8)
dik5 schreef:2)alternatieve energie staat nog in de kinderschoenen,
Daarom heet het alternatief :D :wink:
Ik heb eind jaren tachtig scheikunde gestudeerd aan de TU Eindhoven en zo'n beetje alle milieurelevante keuzevakken gevolgd die er waren. Ik trok toen al de conclusie dat energieproblemen niet technisch van aard waren, maar politiek. Een paar jaar laten kwam de onthutsende ontdekking dat er niet te weinig fossiele brandstoffen zijn, maar te veel.
Leon
Snel alle windturbines slopen en over gaan op schone kolencentrales. Kunnen zware importheffingen op goedkope Chinese zonnepanelen achterwege blijven.:D

Piet.
multiwgb schreef:Ik twijfel nog steeds maar jij bent zo stellig dat je vast een link kan plaatsen waar jouw uitspraak wordt bevestigd.
Misschien is dit wat voor je ?
http://www.milieucentraal.nl/themas/bro ... indenergie
Dank je wel. We gaan het lezen.
Leon schreef:
dik5 schreef:2)alternatieve energie staat nog in de kinderschoenen,
Daarom heet het alternatief :D :wink:
Ik heb eind jaren tachtig scheikunde gestudeerd aan de TU Eindhoven en zo'n beetje alle milieurelevante keuzevakken gevolgd die er waren. Ik trok toen al de conclusie dat energieproblemen niet technisch van aard waren, maar politiek. Een paar jaar laten kwam de onthutsende ontdekking dat er niet te weinig fossiele brandstoffen zijn, maar te veel.
Leon
Te veel fossiele brandstoffen??? :?:
Ben wel met je eens dat veel problemen politiek van aard zijn.
Eindelijk komen de zonnepanelen in opkomst, en, wat verzint de EU :( :oops:

Dirk