Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke nieuwe band voor OR IDWorks? - Forum Wereldfietser

Welke nieuwe band voor OR IDWorks?

De tijd is aangebroken dat ik nieuwe banden steek. De huidige band erop (Marathon Extreme 26 x 2.25 kan ik echter niet meer vinden (enkel via UK, maar daar ben ik nu niet veel mee)

Welke band is aan te raden? Ik moet deze wel kunnen bestellen in de VS

Thx!
Je vraag is wel wat vaag... Zit je momenteel in de VS en wil je daar nieuwe banden kopen? Waarvoor heb je banden nodig (off-road, asfalt, beide, veel bagage of niet)? Wat vind je belangrijk (snelheid, anti-lek, comfort)? Kijk misschien even met de zoekfunctie op dit forum voor hier weer een eindeloze discussie losbarst over... juist, banden.
De idworx dealer kan de Marathon Extreme bestellen bij idworx.
idje schreef:De idworx dealer kan de Marathon Extreme bestellen bij idworx.
Beste Gerrit,

Kan idworx ook banden opsturen naar de Verenigde Staten?

Groetjes,

Bert
wimmo17 schreef:Je vraag is wel wat vaag... Zit je momenteel in de VS en wil je daar nieuwe banden kopen? Waarvoor heb je banden nodig (off-road, asfalt, beide, veel bagage of niet)? Wat vind je belangrijk (snelheid, anti-lek, comfort)? Kijk misschien even met de zoekfunctie op dit forum voor hier weer een eindeloze discussie losbarst over... juist, banden.
kijk even in zijn blog: hij zit in de Verenigde Staten.

Waarom niet op laten sturen door een goede vakantiefietshandelaar in Nederland, bijvoorbeeld Bike4travel of de Vakantiefietser?

Ik zou persoonlijk voor de Mondial gaan ipv Extreme. Langere levensduur schijnt en Je bent nog even onderweg, denk ik.
SjirkM schreef:
wimmo17 schreef:Je vraag is wel wat vaag... Zit je momenteel in de VS en wil je daar nieuwe banden kopen? Waarvoor heb je banden nodig (off-road, asfalt, beide, veel bagage of niet)? Wat vind je belangrijk (snelheid, anti-lek, comfort)? Kijk misschien even met de zoekfunctie op dit forum voor hier weer een eindeloze discussie losbarst over... juist, banden.
kijk even in zijn blog: hij zit in de Verenigde Staten.

Waarom niet op laten sturen door een goede vakantiefietshandelaar in Nederland, bijvoorbeeld Bike4travel of de Vakantiefietser?

Ik zou persoonlijk voor de Mondial gaan ipv Extreme. Langere levensduur schijnt en Je bent nog even onderweg, denk ik.
Ik zie een tweewielige aanhanger: bij de daarbij horende route is een big ben in 2.15 misschien ook niet raar
Mag toe. Merci voor de reacties. Ik heb ze nog gevonden de originele banden.
bert claes schreef:Mag toe. Merci voor de reacties. Ik heb ze nog gevonden de originele banden.
Zonet even met de OR en 50mm Mondial bandjes enkele slippery taludjes van de lokale vuilnisbelt beklommen. Deze banden slippen niet door in tegenstelling tot Big Apples. Hoe de Big Ben zich zou houden geen flauw idee, maar met de Mondials is het heel mooi moeiteloos wisselen tussen offroad en asfalt. Op rechte stukken asfalt doen ze voor mijn gevoel maar een beetje onder voor de Big Apple. Op nat asfalt en steile afdalingen steek je menig wielrennertje voorbij, ze geven een zeker gevoel. Kortom, een mooie allround band die goed bij een allrounder als de OR past. Just my 2ct.
bert claes schreef:Mag toe. Merci voor de reacties. Ik heb ze nog gevonden de originele banden.
Zullen de allerlaatsten zijn, worden al tijd niet meer gemaakt, ook niet voor de States.
Kan je die Mondial banden een beetje vergelijken met Dureme banden dan?
Haha, eerst is iedereen zeer teleurgesteld dat de Marathon XR niet meer gemaakt wordt. Dan wil men de opvolger de Extreme weer terug hebben. Terwijl de nieuwe Mondial daar gewoon tussen in zit. Het is ook nooit goed. :(
AB schreef:Zonet even met de OR en 50mm Mondial bandjes enkele slippery taludjes van de lokale vuilnisbelt beklommen. Deze banden slippen niet door in tegenstelling tot Big Apples. Hoe de Big Ben zich zou houden geen flauw idee, maar met de Mondials is het heel mooi moeiteloos wisselen tussen offroad en asfalt. Op rechte stukken asfalt doen ze voor mijn gevoel maar een beetje onder voor de Big Apple. Op nat asfalt en steile afdalingen steek je menig wielrennertje voorbij, ze geven een zeker gevoel. Kortom, een mooie allround band die goed bij een allrounder als de OR past. Just my 2ct.
Nu je ook de Big Bens liggen hebt (op je Ogre) zou je het verschil tussen beide banden misschien kunnen duiden? Ik ben wel benieuwd welke meer grip heeft (in Performance Line-uitvoering zijn de technische verschillen miniem volgens Schwalbe, op het profiel na).
Lasse schreef:
AB schreef:Zonet even met de OR en 50mm Mondial bandjes enkele slippery taludjes van de lokale vuilnisbelt beklommen. Deze banden slippen niet door in tegenstelling tot Big Apples. Hoe de Big Ben zich zou houden geen flauw idee, maar met de Mondials is het heel mooi moeiteloos wisselen tussen offroad en asfalt. Op rechte stukken asfalt doen ze voor mijn gevoel maar een beetje onder voor de Big Apple. Op nat asfalt en steile afdalingen steek je menig wielrennertje voorbij, ze geven een zeker gevoel. Kortom, een mooie allround band die goed bij een allrounder als de OR past. Just my 2ct.
Nu je ook de Big Bens liggen hebt (op je Ogre) zou je het verschil tussen beide banden misschien kunnen duiden? Ik ben wel benieuwd welke meer grip heeft (in Performance Line-uitvoering zijn de technische verschillen miniem volgens Schwalbe, op het profiel na).
De Mondial zou ik verkiezen als je een lange reis maakt met veel verschillende type ondergrond (mix offroad/asfalt), precies waar ie voor gemaakt is, type duurzaam, onverwoestbaar. Het profiel doet het op een lang recht stuk asfalt best nog wel goed. In de bochten merk je dat ie een onderbroken profiel heeft, dat loopt gelijk minder soepel in tegenstelling tot de Kojaks, Big Apple en Big Ben wiens profiel gelijkmatig over de gehele banddoorsnede loopt. Deze banden hebben een mooie ronde doorsnede in tegenstelling tot de Mondial. De Kojaks lopen duidelijk het soepelst en dus snelst (comfortabele vering als je de klinkers en veeroosters overvliegt). Een Big Apple en Big Ben lopen ietsje stugger maar weer een stuk soepeler dan de Mondial. Hoe duurzamer de band hoe minder soepel.... hoe sneller de band, hoe minder duurzaam, etcetera.
Gezien het profiel zal een Big Ben meer profiel hebben dan een Big Apple, dus in theorie iets meer grip bij losse ondergronden. Waar je dat verschil in de praktijk zult merken zal toch echt wel van je snelheid en fietstechniek afhangen. En over het verschil tussen 26" en 28" kun je ook nog discusseren. Binnenkort staat een atb-tochtje op het programma met de big bens, dus wie weet binnenkort iets meer info over de grenzen van de bb's.... :).

Toch kun je met big apples ook prima offroad rijden, alleen als het glad wordt (nat gras, sneeuw, modder) of een echte losse ondergrond in een beklimming dan zullen ze een stuk minder grip hebben met een doorslippend wiel als gevolg. Rijstijl en snelheid aanpassen dus.... iets wat prima gaat als je geen wedstrijdsport doet. In Utah een pittig stukje offroad afdaling gereden met 60mm big apples, en dat ging best wel okay, hoewel een echte atb'er me waarschijnlijk met een tienvoudige snelheid was voorbijgevlogen. Verwacht niet dat een big ben een echte atb-band zal kunnen worden zoals een racing ralph dat wel is, maar een Tour Divide zou ik er wel mee kunnen rijden (veel rechte stukken, niet al te technisch).

Kortom je zult zelf het verschil moeten zien te ondervinden door ze gewoon eens te proberen. Zelf denk ik, verwacht ik, dat het best wel een leuk bandje zou kunnen zijn voor onverharde wegen..... maar zodra het echt technisch wordt en de snelheden hoger zul je waarschijnlijk toch het type profiel en bandbreedte willen aanpassen..... waarschijnlijk zul je dan op sommige stukken ook verlangen naar een geveerde voorvork.