Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Haarlem - Oslo en verder tips & tricks - Forum Wereldfietser

Haarlem - Oslo en verder tips & tricks

Beste fietsers,

Deze zomer zal ik op de fiets naar Oslo rijden vanuit mijn huis in Haarlem. Omdat dit mijn eerste echte fietsreis wordt zou ik graag wat ervaringen horen/tips oppikken mbt de volgende dingen:

- ik ga op de race fiets, met bob yak erachter. Ik vlieg terug, en nu lees ik her en der dat uiteindelijk je fiets inpakken in een (stevig) plastic fietstas waarschijnlijk het handigst/makkelijkst is op de vlucht terug. Maar wat doe ik met de bob yak? Volgens de maatschappij moet ik die ook inpakken. En wat weegt zo'n fietstas? (ivm meezeulen)

- grotendeels fiets ik de Noordzeeroute, in ieder geval tot Hamburg. Vanaf daar op de bonnefooi naar Kiel en de boot naar Göteborg, en dan weer de Noordzeeroute. Voor het laatste deel van Moss naar Oslo weer op de bonnefooi. Daarna wil ik dan nog met de trein naar Lillehammer en de bergen in, maar voor de stukken die ik dus niet de Noordzeeroute volg, wat is het handigst qua navigatie? Ik wil niet zo'n GPS ding aanschaffen.

- op de eerste rudimentaire planning die ik heb gemaakt fiets ik 8 dagen achter elkaar minstens 80km per dag, met uitschieters tot 150. Is dit ambitieus of te doen? Ik heb een goede basisconditie, maar qua fietsuren kom ik pas net kijken. Ik lees dat 100km per dag een mooi ijkpunt is, maar geldt dit ook 8 dagen achter elkaar? En hoeveel daalt die 100km op het moment dat je de hele dag moet klimmen? (het hele stuk tot Oslo is pak hem beet 1400km, wat ik in 17 dagen wil doen, met 2 dagen Hamburg en een dag Göteborg)

- in het verlengde hiervan: zijn er wondermiddelen tegen zadelpijn? Ik ben twee weken terug 3 dagen met een vriend van me gaan fietsen waarbij we 140 per dag reden, maar na die drie dagen kon ik even zoveel dagen nauwelijks zitten :) Is dit gewoon een kwestie van zitvlees kweken of zou dit niet mogen en is er dan iets mis met hoe ik op mijn fiets zit bijvoorbeeld?

- Ik wil in Noorwegen met name gaan wildkamperen; zijn er hierbij nog echte do's en don'ts (bv ivm beren of wolven), of is het zo makkelijk als het lijkt? Misschien in Duitsland ook, maar daar is het verboden, dus das wat lastiger.

- overige zelfbedachte tips :)

Alvast bedankt!

Jacob
Welkom!
heel goed idee om lekker te gaan fietsen!

tips:
1- gewoon gaan, je vindt het zelf onderweg wel uit
2- gewoon gaan, je vindt het zelf onderweg wel uit
3- gewoon gaan, je vindt het zelf onderweg wel uit
4- Verpakkingsmateriaal voor vliegtuig kun je bij een bouwmarkt in Oslo kopen, zeil, bubblefolie, wikkelfolie, tape. trek een halve dag uit om spulletjes te vinden.
5- kijk even in vervoersvoorwaarden van luchtvaartmaatschappij hoeveel kilo, stuk bagage en fietsbagage
6- Beren en wolfen, zijn beren op de weg, niets van aantrekken
7- In Duitsland kun je ook goed wildkamperen.
8- oriëntatie gaat heel goed met de kaart, koop kaarten met voldoende detaillering
9- zadelpijn kan van alles zijn, verkeerd zadel (te small, te zacht, te breed, te hard) of gewoon gewenning, probeer nog meer te fietsen en te proberen, lees topics over zadels
10- afstanden zijn iets persoonlijk, jouw afstanden kan ik aan, kan jij het aan? kan ik niet beoordelen.

veel plezier,

Sjirk
Als je nu al de conditie hebt om 3 dagen achtereen 140 km p/d te rijden dan zit het daarmee wel goed. Al te veel hoogtemeters kom je het eerste stuk niet tegen, beetje afhankelijk van de route. Bij Lillehammer wel natuurlijk, maar dan ben je al flink getraind, dat gaat wel goed komen. 100 km. p/d in de bergen gaat prima.
Wat zadelpijn betreft: (Ik neem aan dat je een koersbroek met zeem draagt) het is vaak ook gewoon een geïrriteerde huid. Dat is met een goede broekcrème prima te voorkomen/behandelen. Anders moet je misschien een ander zadel proberen (veel wereldfietsers prefereren leren zadels (leer = ademend) zoals die van Brooks (zoek maar eens op het forum).
Navigeren gaat prima met kaarten van 1:250.000 (zie bijv. hier: http://www.fietskaarten.nl )
Voor wolven en beren hoef je echt niet bang te zijn, je mag al blij zijn als je überhaupt wat wild te zien krijgt. Je hoeft je eten niet in de boom te hangen zoals in Canada. Als je in Dld. gaat wildkamperen, zorg dan dat je uit het zicht staat, of vraag bij een boer of je op zijn land mag staan.
Veel plezier.
Als je met je Bob Yak terug wilt vliegen, moet je dat wel heel goed en waterdicht regelen met de luchtvaartmij. Anders kan het een hele dure grap worden.

Gerd