Additionally, paste this code immediately after the opening tag: spd met o-benen - Forum Wereldfietser

spd met o-benen

Hoi,

Sinds een tijdje fiets ik met fietsschoenen en gebruik ik de spd zijde van mijn pedalen. Op zich fietst het lekker en ik heb het gevoel dat de krachtoverdracht beter is. Aangezien ik behoorlijke o-benen heb, merk ik wel dat wanneer ik op de fiets stap en in de pedalen klik het wat onnatuurlijk aanvoelt. Na een tijdje fietsen heb ik daar geen last meer van. Nu vraag ik mij wel af of het nadelig kan zijn voor mijn knieën, die toch al niet al te best zijn. Ik kan hier niet veel info over vinden.
Voor zover ik weet kan ik het plaatje in mijn schoen niet zodanig afstellen dat ik iets meer met de punt van de schoen naar buiten fiets. Ik weet ook niet of er schoenen of pedalen zijn die meer afstellingsmogelijkheden hebben.
Wellicht heeft iemand hier ervaring mee of tips hierover?
Alvast bedankt!
Groeten,
Dirk
Overpeinzing 1: Je kan eens een stukje golfkarton op een platte trapper plaatsen, dan op het zadel gaan zitten en kijken waar de drukpunten van de bal van je voet zitten. Dan weet je in ieder geval of er een drukpunt is. Vervolgens gaan redeneren hoe je de druk kunt verdelen over een groter oppervlak.

Verdere overpeinzingen: Je zou onder je SPD-plaatje een afgeschuind plaatje kunnen zetten om je knieën naar binnen te forceren. Ik zou er in ieder geval voorzichtig hiermee zijn! Gebruik SH-55 plaatjes, die hebben iets meer speling.

En verder zou ik vooral op mijn gevoel afgaan. Je schrijft dat het verder goed voelt. Dan zou ik het zo houden en niet gaan zoeken :lol:
iceman schreef:Hoi,

. Ik weet ook niet of er schoenen of pedalen zijn die meer afstellingsmogelijkheden hebben.
SPD kan behoorlijk wat afgesteld worden in alle richtingen. Als het bij het opstappen verkeerd aanvoelt, is het dit meestal ook. Als ik nieuwe schoenplaatjes en of schoenen gebruik voel ik onmiddellijk of het goed zit of niet.
Ik heb zelf enorme o benen. Maar ik denk niet dat dit op zich een probleem vormt. Ik moet ook met de tenen naar buiten rijden. Ik plaats de plaatjes zo veel mogelijk naar binnen zo komt mijn hiel niet zo dicht bij de trapstang. Het plaatje draai ik tot het goed aanvoelt. Je kunt ook eens zien hoe je voeten staan als je op een niet klik pedaal gebruikt en dan je plaatjes zo afstellen. In het pre klikpedalen tijdperk, reden de wielrenners enkele dagen zonder het plaatje onder de schoenen. De afdruk van de pedaalrand toonde hen de natuurlijke stand van hun voeten en zo lijnden ze dan het plaatgleufje er op uit.