Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alternatief Hollowtech Deore Crankstel - Forum Wereldfietser

Alternatief Hollowtech Deore Crankstel

Ik ben voor mijn toekomstige woon- werkverkeer fiets onderdelen aan het samenstellen maar heb moeite een alternatief te vinden voor de Deore FC-M591-S.

Reden is dat ik veel lees dat de hollowtech cranksets snel kraken en aangezien ik weinig waarde hecht aan het gewicht van de crankset kies ik liever voor een duurzaam crankstel.

De onderdelen waarmee het crankstel gecombineerd wordt zijn allemaal Deore XT 10-speed, 11-32 vertanding. Over die vertanding gesproken, ik trap altijd flink door en vraag me af wat dan de beste optie is? 11-32/11-34 of 11-36? Of stel ik nu een domme vraag? Alvast bedankt voor de reacties.

gr. Thomas
Betonblok schreef:Ik ben voor mijn toekomstige woon- werkverkeer fiets onderdelen aan het samenstellen maar heb moeite een alternatief te vinden voor de Deore FC-M591-S.

Reden is dat ik veel lees dat de hollowtech cranksets snel kraken en aangezien ik weinig waarde hecht aan het gewicht van de crankset kies ik liever voor een duurzaam crankstel.

De onderdelen waarmee het crankstel gecombineerd wordt zijn allemaal Deore XT 10-speed, 11-32 vertanding. Over die vertanding gesproken, ik trap altijd flink door en vraag me af wat dan de beste optie is? 11-32/11-34 of 11-36? Of stel ik nu een domme vraag? Alvast bedankt voor de reacties.

gr. Thomas
11-32 icm een groter blad vóór (48 ofzo); maar het is vrij zeldzaam om 48x11 nodig te hebben in Nederland ;-) casettes tot 34 en 36 zijn voor 29ers, vakantiefietsers die niet snappen dat het fijner trapt met minder bagage en compact cranks
Ik zou gaan voor Sugino XD cranks. Dat zijn gewoon de mooiste traditionele cranks voor een beschaafd budget. XT is overigens niet meer de vanzelfspekende keus voor een degelijke fiets. Nieuwe XT naven bijvoorbeeld zijn bagger. Dan ben je beter uit met LX. 10 speed maakt me evenmin erg vrolijk.
Wim
Betonblok schreef:Ik ben voor mijn toekomstige woon- werkverkeer fiets onderdelen aan het samenstellen maar heb moeite een alternatief te vinden voor de Deore FC-M591-S.

Reden is dat ik veel lees dat de hollowtech cranksets snel kraken en aangezien ik weinig waarde hecht aan het gewicht van de crankset kies ik liever voor een duurzaam crankstel.

De onderdelen waarmee het crankstel gecombineerd wordt zijn allemaal Deore XT 10-speed, 11-32 vertanding. Over die vertanding gesproken, ik trap altijd flink door en vraag me af wat dan de beste optie is? 11-32/11-34 of 11-36? Of stel ik nu een domme vraag? Alvast bedankt voor de reacties.

gr. Thomas
Of je woont in een voor Nederlandse begrippen zeer exotische omgeving, of je bent een fiets aan het optuigen met 25 overbodige versnellingen waar je flink voor betaalt maar niets aan hebt. Kies je voorbladen zo groot mogelijk (zal wel op 48-36 uitdraaien als je getrouwd bent met flatbar shifters) en combineer dat achter met een cassette met tandwielen waar je in Nederland wel wat aan hebt, ie kleiner dan 25 oid.
Dank voor de antwoorden! Heb gedacht aan een singlespeed (hoe minder er op zit hoe minder er kapot kan gaan natuurlijk) maar ben ook van plan, naast de dagelijkse 35km voor werk, om met mijn vader tochtjes te maken en ik heb helaas geen budget voor 2 fietsen of een fiets met Rohloff naaf. De shimano naafversnellingen begin ik liever niet aan. Mocht je me op een of andere manier kunnen overtuigen om toch voor singlespeed te gaan hoor ik je argumenten graag aan want het scheelt denk ik behoorlijk in de portemonnee.
Nieuwe XT naven bijvoorbeeld zijn bagger. Dan ben je beter uit met LX. 10 speed maakt me evenmin erg vrolijk.
Zou je dit kunnen toelichten Wim? Spreek je uit ervaring met die naven? Ik zit niet vast aan XT maar heb er veel goede verhalen over gehoord vandaar ook de keus voor XT naven.

Dit is wat ik heb uitgezocht:

Frame: Drössiger TR-Lite
Voorvork: Drössiger TR-Lite
Stuurpen: Rose Race Attack OSC
Stuur: Xtreme Free Tour
Stuurbekleding: Softgrips
Stuurdoppen: Litech stuurdoppen
Balhoofdstel: Tange Cartridge
Spacers: Xtreme Carbon
Remmen: Magura HS33
Shifters: XT SL-T780
Cassette: XT CS-M771
Ketting: XT CN-HG94
Crankstel: Deore FC-M591-S
Achterderailleur: XT RD-M786 SGS
Voorderailleur: XT FD-M780-10-6
Pedalen: Xtreme Tour Grip IV
Zadelpen: Rose Race Attack SP-63 S
Zadelpenklem: Rose mat zwart
Zadel: Rose Lady ATB Comfort
Wielset: ATB 28"/700C Mavic A319 + XT naven
Banden: Schwalbe Marathon
Binnenbanden: Continental Butyl
Velglint: Schwalbe Super HP
Bagagedrager: Racktime Fold-It
Spatborden: Xtreme Diram
Verlichting: Sigma Lightster/Cuberider II

Ik ben nog aan het kijken of er onderdelen goedkoper kunnen zonder al te veel in te moeten leveren op kwaliteit. Totaalprijsje (met nog wat accessoires) zit nu op zo'n €1200,- en ga liever lager dan hoger met die prijs.
Moderne XT heeft (anders dan de vroegere XT) lichtere alu assen. Die moeten een grotere diameter hebben, maar daardoor is er niet genoeg plek over voor de lagers. Die moeten het dus doen met hele kleine kogeltjes, en dat is niet degelijk genoeg voor intensief gebruik. Ik heb nog maar onlangs zo'n naaf met eigen ogen gezien, maar er zijn vele berichten over.
Wim
Betonblok schreef:Heb gedacht aan een singlespeed (hoe minder er op zit hoe minder er kapot kan gaan natuurlijk) maar ben ook van plan, naast de dagelijkse 35km voor werk, om met mijn vader tochtjes te maken en ik heb helaas geen budget voor 2 fietsen of een fiets met Rohloff naaf. De shimano naafversnellingen begin ik liever niet aan. Mocht je me op een of andere manier kunnen overtuigen om toch voor singlespeed te gaan hoor ik je argumenten graag aan want het scheelt denk ik behoorlijk in de portemonnee.
Er is ook nog wel een tussenoplossing met alleen een achterderailleur en een goed gekozen voorblad. Dat zal niet veel goedkoper zijn, maar er zit in ieder geval minder op wat je niet gebruikt.
Ik fiets met plezier op een single speed langere afstanden door Nederland, en zou voor woon-werk ook zeker in de herfst/winter graag zonder derailleur fietsen. Maar ik moet toegeven, ik heb er een inmiddels een derailleurfiets bij voor tochten in de heuvels om ons land heen. Beide fietsen kocht ik tweedehands in zeer goede staat, samen binnen jouw budget ;)
urje schreef: Er is ook nog wel een tussenoplossing met alleen een achterderailleur en een goed gekozen voorblad. Dat zal niet veel goedkoper zijn, maar er zit in ieder geval minder op wat je niet gebruikt.
Ik fiets met plezier op een single speed langere afstanden door Nederland, en zou voor woon-werk ook zeker in de herfst/winter graag zonder derailleur fietsen. Maar ik moet toegeven, ik heb er een inmiddels een derailleurfiets bij voor tochten in de heuvels om ons land heen. Beide fietsen kocht ik tweedehands in zeer goede staat, samen binnen jouw budget ;)
Kan ik dan de xt derailleur blijven gebruiken of zal ik mijn complete groep aan moeten passen? Ik heb al behoorlijk wat gelezen en vind het leuk om de fiets zelf in elkaar te gaan zetten maar ben verder geen veteraan als het gaat om fietstechniek.

Wim, bedankt voor je input. Zal sowieso de naven aanpassen.
Heb ondertussen een aantal zaken gewijzigd waaronder de naven, dat worden nu DT swiss naven. Tevens heb ik een crankstel op het oog maar weet niet welke trapas ik daarvoor nodig ga hebben en of dat allemaal past in het drossiger frame:

http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=2146

Frame:
http://bike-x-perts.com/frames/trekking ... ahmen.html

Ketting en cassette zijn aangepast naar 9 speed. Kan iemand beamen dat bovenstaande gaat passen en welke lagerset heb ik dan nodig?
Das een singlespeed crankstel :?:
Zoals urje zei zal ik 30 versnellingen niet gaan gebruiken, vandaar dat ik een crank heb uitgezocht met enkel blad, trapas zou overigens een shimano BB-UN55 worden.

Andere mogelijkheid is een afgeprijsde crankset van FSA:

http://www.rose.nl/artikel/fsa-crankste ... aid:513826

Wat duurder maar ik behoud 3 voorbladen en lijkt me een stuk degelijker dan de hollowtechs. Ik downgrade m'n shifters sowieso naar LX, cassette wordt ook een 9 speed LX variant.
Die FSA is er dacht ik een voor externe lagers. Loop daar dus omheen.
Wim
Dus mijn aanname dat een BSA crankstel met bracketbreedte van 68mm past op een BSA frame met bracketbreedte 68mm klopt niet? Ik dacht dat je alleen onderscheid had tussen vierkante trapassen of lagercups voor cranks waar de as al op zit (zoals de hollowtechs)?
Je snapt het dus niet, maar erg helder is het ook niet. 68 mm is de maat van de huls in het frame (soms ook 73 mm, maar niet vaak). Daar kun je dus cranks met een vierkante as in doen, of cranks met externe lagers (Hollowtech II of ook iets dergelijks van andere merken). Als je zoals ik zou advisren cranks met vierkante as gebruikt (zoals de Sugino XD) dan moet daar een trapas van de juiste lengte bij om te zorgen dat je een mooie rechte kettinglijn krijgt. Dat is meestal iets van ongeveer 110 mm tot iets van 125 mm. Dit is afhankelijk van het model van de cranks, en heeft dus niet te maken met de lengte van de bus waar die trapas in gaat (dat is dus meestal 68 mm). Duidelijk?
Wim
Kijk dat is verhelderend, had al wat info gezocht over trapassen maar er zijn nogal wat soorten blijkbaar. Ik begrijp alleen niet waarom 80% van de mensen met externe lagers rijdt (zo werken de hollowtechs blijkbaar) als de vierkante as nog steeds beter werkt...

Heb overigens al gezocht naar sugino xd cranks maar die zijn in nederland slecht te krijgen heb ik t idee?
Het FSA crankstel is inderdaad een extern crankstel die geschikt is voor zowel 68 als 73 mm bracket potten. Het bottom bracket wordt geleverd met 3 spacers. Als jouw frame idd een 68 mm bracket pot heeft moet je alledrie de spacers monteren, 2 aan de drive side, 1 aan de non drive side. (Met een E-type voorderailleur vervalt er één aan de drive side.)

Maar zou je niet eerst eens beslissen wat je nou wilt? Je kan:
- Singlespeed rijden. Voor woonwerk in het vlakkere prima te doen en wellicht dat jij je vader er ook prima op bij kan houden? Je hebt dan voor dat frame wel een kettingspanner nodig.
- Een 1*9 of 1*10 setup. Veel goedkoper is dat niet omdat je waarschijnlijk toch gewoon twee shifters moet kopen. Je bespaart wellicht alleen wat op het crankstel. Voorderailleur kan je gebruiken als chain guide, of anders bijvoorbeeld een Jump stop. Zonder guide kan, maar zou niet mijn voorkeur hebben.
- Gewoon geared rijden, 2*10 of 3*10

Qua crankstel vind ik persoonlijk een Deore of een SLX prima. Ook al is dat extern. Rijd hier zelf veel mee en de ervaringen die je veel leest heb ik niet. Piepen vind ik geen nadeel, eerder het verslijten van lagercups. (Zelf rijd ik met een Chris King die al 3 jaar mee gaat, maar die is ook een stuk duurder.)

Vierkante as kan ook, is wellicht ook wat duurzamer, alhoewel die ook echt wel nadelen hebben. Extern is stijver en de vierkante assen braken ook nog wel eens. Daarnaast worden de cranks volgens mij steeds schaarser. De keuze is veelal of low end, of high end.
Betonblok schreef:Kijk dat is verhelderend, had al wat info gezocht over trapassen maar er zijn nogal wat soorten blijkbaar. Ik begrijp alleen niet waarom 80% van de mensen met externe lagers rijdt (zo werken de hollowtechs blijkbaar) als de vierkante as nog steeds beter werkt...
Als je met een uurtje lopen weer bij de auto bent stel je andere eisen aan gewicht en betrouwbaarheid
Fanman schreef: Extern is stijver en de vierkante assen braken ook nog wel eens.
Extern is dramatisch veel stijver als je er aan meet, fietsend merk ik er alleen geen barst van. Wel lopen de lagers stroef en kom je aldoor met je enkels tegen de cranks.

Een brekende trapas is een zeldzaamheid, als we Ti exemplaren even vergeten. Wel vallen de linker cranks van de as als je die niet zorgvuldig monteert
m-gineering schreef:Extern is dramatisch veel stijver als je er aan meet, fietsend merk ik er alleen geen barst van.
Klopt, ik ook niet. Maar is een fijn idee tijdens het fietsen. :D
m-gineering schreef:kom je aldoor met je enkels tegen de cranks.
Daar heb ik nou nog nooit iets van gemerkt. Je ziet wel slijtageplekken op de cranks van de schoenen, die ik met zwarte cranks op een vierkante as ook had, maar tijdens het fietsen heb ik hier nog nooit last van gehad.

Ik ben echt geen uitgesproken voorstander van extern boven vierkant, maar ook andersom niet. Een Deore of SLX crankstel is imo zijn geld prima waard. Een Sugino crankstel ongetwijfeld ook, maar als je die compleet met kettingbladen koopt ben je toch wel duurder uit denk ik(?)
Betonblok schreef:Kijk dat is verhelderend, had al wat info gezocht over trapassen maar er zijn nogal wat soorten blijkbaar. Ik begrijp alleen niet waarom 80% van de mensen met externe lagers rijdt (zo werken de hollowtechs blijkbaar) als de vierkante as nog steeds beter werkt...

Heb overigens al gezocht naar sugino xd cranks maar die zijn in nederland slecht te krijgen heb ik t idee?
Heel misschien komt het omdat ze niet zo extreem slecht zijn als hier door vele wordt beweerd.
Als ik de verhalen hier altijd lees, dan lijkt het net of de lagers ongeveer elke week vervangen moeten worden. Ik fiets al jaren met externe lagers (2x vervangen, 35.000 km waarvan ook altijd in de winter door sneeuw en pekel). En ja ze slijten, maar dan kan je nog steeds door fietsen en het vervangen is niet veel werk.