Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weet iemand een leuke route? - Forum Wereldfietser

Weet iemand een leuke route?

Een goedemiddag,

Mijn vader, broer en ik zijn van plan om in de zomervakantie een week te gaan fietsen.
Het gaat hier om 9 dagen. Van zaterdag t/m zondag(met daar tussen de week natuurlijk :D ).
Omdat dit mijn eerste echte fietsvakantie word weet ik nog niet echt hoeveel kilometer ik kan komen in die week. Ik dacht zo'n 60-70 kilometer per dag? Hoe dan ook ik heb op Google maps alvast een opzetje gemaakt(http://goo.gl/maps/m54Pv).Zoals je kan zien heb ik rekening gehouden met 1 dag rust(op camping E). Is dit een goede (maar vooral mogelijk) route of weet u misschien een betere. Dan hoor ik het namelijk graag.

Wel hebben we een paar criteria zo willen we liever niet op zo'n recreatie camping met animatie team of tropisch zwemparadijs maar wel op een boerencamping of natuurkampeerterrein.

Ik hoor het graag als u hier iets over wil zeggen,

Mvg Mathieu
Mathieu180005 schreef:... of weet u misschien een betere.
Van Ravenstein naar het westen zou ik over de Maasdijk gaan ipv langs de drukke Dorpenweg. Naar Ravenstein gaat een pontje (vanaf de Veerweg) en zit je direct op de Maasdijk, veel leuker dan langs die drukke snelweg + leuk restaurantje voor koffie daar in Ravenstein :wink:

Verders niet gekeken 8)
Hallo Mathieu,

Tips over je route heb ik niet zo direct, maar wel een algemeen advies.
Mathieu180005 schreef:Omdat dit mijn eerste echte fietsvakantie word weet ik nog niet echt hoeveel kilometer ik kan komen in die week. Ik dacht zo'n 60-70 kilometer per dag?
Voor een eerste fietsvakantie is het misschien handig niet te zeer vast te houden aan een afstand per dag, maar gewoon te zien hoe ver je komt. Binnen Nederland zijn er in het algemeen wel genoeg campings te vinden zodat je rustig nog wat verder door kunt fietsen als je zin hebt. Ik heb natuurlijk geen idee hoe oud je vader, broer en jij zijn, hoe jullie conditie is en wat jullie gewend zijn aan fietsafstanden, maar het zou goed kunnen dat je schatting van 60-70 km/dag aan de lage kant is. Bedenk bijvoorbeeld nog een lusje extra dat je zou kunnen doen als je harder opschiet dan verwacht. Misschien op de terugweg nog wat meer Veluwe erbij, en dan om het Veluwemeer heen? Levert je nog een dagje meer op denk ik.

Hm, nu ik zo zit te kijken, misschien toch nog iets over de route :) ; dat stuk langs de A50 boven Arnhem, zou het niet leuker zijn Arnhem meer richting Rozendaal te verlaten en dan via het Rozendaalsche Veld naar Loenen te rijden? Zit je niet zo langs de snelweg.

Veel fietsplezier gewenst in elk geval!

Carl
En na Ravenstein recht omhoog, pontje bij Ochten, pontje bij Kesteren (Blauwe Kamer bezoeken, koffie drinken bij het Veerhuis aan de Zuidkant bij veer) en dan over de dijk naar Wageningen. Twee keer door Nijmegen zou ik zelf in niet doen; de route door Wijchen en Dukenburg is saai (imho). Daarna Renkum, en weer via de Veluwe (bijvoorbeeld Otterlo, Kootwijk weer naar Garderen).
Carl schreef:Hallo Mathieu,



Hm, nu ik zo zit te kijken, misschien toch nog iets over de route :) ; dat stuk langs de A50 boven Arnhem, zou het niet leuker zijn Arnhem meer richting Rozendaal te verlaten en dan via het Rozendaalsche Veld naar Loenen te rijden? Zit je niet zo langs de snelweg.

Carl
Klopt, dat is een stuk mooier en heeft minder verkeerslawaai. Je kunt er gelijk ook een beetje kennismaken met een paar aardige klimmetjes (naar Nederlandse begrippen dan).
Leuke opzet! De meest zuidelijke camping is wel eenheel grote. In Belgisch Limburg zijn helaas veel minder campings dan in NL; boerencampings heb je inBelgië niet. Daarbij zijn de meeste zijn ook grote recreatieoorden. Wel leuk voor fietsers is http://www.holsteenbron.be in de buurt van Genk. Het is wel een lastig (druk bebouwd) gebied om een leuke route te vinden daar bij Genk en omstreken, in de praktijk zul je je beperken tot de knopppuntenroutes. Nederlands Limburg is heel anders en je hebt veel meer campings.
Goed weer gewenst!
Leon
Abacus schreef:
Carl schreef:Hallo Mathieu,



Hm, nu ik zo zit te kijken, misschien toch nog iets over de route :) ; dat stuk langs de A50 boven Arnhem, zou het niet leuker zijn Arnhem meer richting Rozendaal te verlaten en dan via het Rozendaalsche Veld naar Loenen te rijden? Zit je niet zo langs de snelweg.

Carl
Klopt, dat is een stuk mooier en heeft minder verkeerslawaai. Je kunt er gelijk ook een beetje kennismaken met een paar aardige klimmetjes (naar Nederlandse begrippen dan).
Dat was ook het stuk dat mij meteen opviel. Je kunt daar prachtig fietsen over het Nationaal Park Veluwezoom en dan zet je een route uit langs de A50... Zou niet mijn keus zijn geweest ;)

De Posbank is een mooi klimmetje. Ben daar vorig jaar nog wezen fietsen, vanaf Loenen, bij de 'Waterval' (die ik verder niet gezien heb overigens)...
Persoonlijk zou ik nooit fietsroutes met Google maps plannen, die neemt de fietspaden langs drukke N-wegen en omwegen. Gebruik liever de fietsrouteplanner van de fietsersbond of bv de OSM versie op http://www.fietsrouteplanner.nl bv via knooppunten.
De tovenaar schreef:... of bv de OSM versie op http://www.fietsrouteplanner.nl bv via knooppunten.
Die snapt het precies :wink:

Afbeelding
De planner van http://www.fietseropuit.nl is ook een handig hulpmiddel.
Bijv. deze route tussen Almere en pakweg Rhenen lijkt me aantrekkelijker dan de oorspronkelijke A-B route.
http://www.fietseropuit.nl/draw_map.php ... b7446ba07f
Dank jullie allemaal voor de vele reacties,

Ik heb ondertussen de route in gevuld bij http://www.fietsrouteplanner.nl.
Omdat je hier maar 6 bestemmingen in mag vullen moest ik het per dag opslaan.
Ik heb alles in een pdf bestand opgeslagen en dat staat op deze site: :arrow: http://sdrv.ms/12YCh2X
Hopelijk heb ik alle route tips er ingezet. Maar omdat het per dag moest was het wel moeilijk. Wel heb ik een grote fout ontdekt en dat was dat ik vrijdag was vergeten in te plannen :oops: .
Nog bedankt voor alle andere tips ik zal ze in mijn achterhoofd houden :D.

Nogmaals bedankt :!: ,

Mvg Mathieu
kleine aanvullende tip.
wanneer je b.v. de bikepointer gebruikt voor het noteren van de knoopunten wordt het onderweg nog eenvoudiger om al dat papierwerk te voorkomen. :wink:
De tovenaar schreef:Persoonlijk zou ik nooit fietsroutes met Google maps plannen, die neemt de fietspaden langs drukke N-wegen en omwegen. Gebruik liever de fietsrouteplanner van de fietsersbond of bv de OSM versie op http://www.fietsrouteplanner.nl bv via knooppunten.
Inderdaad, ik ken het gebied van de noordelijke lus vrij goed en je fietst daar met deze route vrijwel alleen langs drukke (provinciale) wegen (met een fietspad erlangs, dat wel; barneveldseweg, zelderseweg, valkseweg, edeseweg, wekeromseweg, bennekomseweg etc). In alle gevallen zijn er veel leukere, minder drukke alternatieven. Voorbeelden: parallel aan de Barneveldseweg bij Nijkerk loopt de veel rustigere Slichtenhorsterweg; in plaats van de Edeseweg/Wekeromseweg kun je ook via een fietspad langs het Wekeromse zand rijden. Met het knooppuntennetwerk kun je dit soort drukke wegen vermijden.
Aan de oostkant zou ik als eerder gezegd ook wat verder ten oosten van de A50 fietsen, door NP Veluwezoom bijvoorbeeld.
Verder zou ik het lange, saaie stuk door de bebouwde kom van Arnhem (van Rijkerswoerd helemaal tot Alteveer) willen vermijden door bijvoorbeeld vanaf Nijmegen via Berg en Dal en Ooij naar de Millingerwaard te fietsen. Daar met het pontje over naar Doornenburg en dan ofwel ten oosten, ofwel ten westen van het Pannerdens kanaal richting Velp/Rozendaal/Rheden en de Veluwe.
Veel fietsplezier!
Gr Dirk
De tovenaar schreef:Persoonlijk zou ik nooit fietsroutes met Google maps plannen, die neemt de fietspaden langs drukke N-wegen en omwegen. Gebruik liever de fietsrouteplanner van de fietsersbond of bv de OSM versie op http://www.fietsrouteplanner.nl bv via knooppunten.
De fietsrouteplanner van de fietsersbond laat bij mij geen "echte" fietsroutes en/of fietspaden zien in het NP Veluwezoom. Wat is de beste route van west naar oost bv er van uitgaande dat ik bij KP49 nabij Grijsoord uit kom. Ik wil dan de route via de Schelmseweg vermijden. Noordelijker mag ook, maar ook kilometerslang de Koningsweg wil ik vermijden . De fietsrouteplanner geeft aan dat het gebied voornamelijk wandelgebied is. Wie is daar bekend en heeft tips?
ruudvp schreef: De fietsrouteplanner van de fietsersbond laat bij mij geen "echte" fietsroutes en/of fietspaden zien in het NP Veluwezoom. Wat is de beste route van west naar oost bv er van uitgaande dat ik bij KP49 nabij Grijsoord uit kom. Ik wil dan de route via de Schelmseweg vermijden. Noordelijker mag ook, maar ook kilometerslang de Koningsweg wil ik vermijden . De fietsrouteplanner geeft aan dat het gebied voornamelijk wandelgebied is. Wie is daar bekend en heeft tips?
Op OpenStreetMap zie je dat net ten noorden van de Koningsweg de (voormalige?) vliegbasis Deelen ligt die afgesloten is, en ten zuiden ervan de A12, zodat de Koningsweg het enige alternatief lijkt. Als je na die paar kilometer Koningsweg echter over de A50 gaat kom je bij het Rozendaalse Veld en zijn er genoeg fietspaden door de heidevelden.
Hallo Ruud,

Jammer genoeg blijkt niet uit je bericht waar je precies vandaan komt/naartoe wilt, alleen dat je bij knooppunt Grijsoord uitkomt. Dat zou kunnen betekenen dat je vanuit het westen richting KP49 wilt, maar ook vanaf KP49 naar het oosten zou kunnen. De Koningsweg/Schelmseweg lopen namelijk zowel oostelijk als westelijk van Grijsoord. Aangezien je het over de Veluwezoom hebt, neem ik aan dat je vanaf Grijsoord naar het oosten wilt? Tenzij je de Hoge Veluwe bedoelt... :?

De Schelmseweg vanaf KP49 richting Rozendaal is wel druk, maar je hoeft er maar 3 km langs en kunt dan bij kasteel Rozendaal naar het noorden, Veluwezoom in. Lijkt mij wel meevallen.
En de Koningsweg ten oosten van de A50 is voor zover ik weet lang niet zo druk als ten westen van de A50, waar het een provinciale weg is. Je kunt vanaf KP49 dus ook richting KP3 rijden en dan na 2 km Koningsweg de heide op, zoals Reinier al schreef.

Succes, Dirk
Dirk,

Je hebt gelijk, dat geef ik niet goed aan. Ik fiets inderdaad van west naar oost.
Kom van 45 - 46 - 47 - 49 . Inmiddels besloten ri 3 te gaan. Na 2,5 km kan ik naar rechts en vermijd ik de Koningsweg. Ga onder de A50 door en kom even ten Oosten van KP24 op de Koningsweg. Die is daar al fietspad. Die volg ik naar 67 en pak daar de LF4a om een stukje Posbank mee te pakken.

Had mij mooi geleken om het NP te kruisen, maar dat is schijnbaar niet mogelijk.

Groet,