Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke solar charger voor smarthones en tablets ? - Forum Wereldfietser

Welke solar charger voor smarthones en tablets ?

Rondfietsend met smartphone (Galaxy Note 2) (en soms ook nog een tablet), moet je dagelijks 100 % opladen. Ik zit te denken aan een klein, slim zonnepaneeltje dat je op of aan je fietstas kan hangen. Wie heeft hier goede ervaringen mee en konkreet advies? Heb zelf ook al even op internet gekeken en zie deze 2 outdoor combisets:

http://www.solarpowersupply.nl/solar-ba ... ab-204-pro

http://www.solarpowersupply.nl/solar-ba ... 000-ab-204

Beide veel vermogen zo te zien, praktisch ook lijkt mij, maar ook 550 gram voor de hele set. Hoor graag andere suggesties en waar te bestellen. Dank alvast.
Misschien heb ik het fout, maar volgens mij is er nog geen solar charger die klein genoeg is om op de fiets mee te nemen maar wel krachtig genoeg is om smartphones of tables op te laden.

Ik gebruik een charger die op mijn naafdynamo aangesloten is, en dat werkt prima voor mijn GPS en om af en toe voor mijn telefoon wat bij te laden.
@ Marc,
1. Niet iedereen heeft een naafdynamo. Ik niet in elk geval.
2. Solar panelen beginnen qua grootte al vanaf formaat smartphone. Alleen leveren die wel heel weinig vermogen. 1 van mijn 2 links geeft volgende specificaties:

Afmetingen: 220 x 160 x 20 mm. Gewicht: 500 gram
- Oplaadtijd zonnepaneel: 11 - 14 uur
- Oplaadtijd via USB: 3 - 4 uur
- Batterijcapaciteit: 7000mAh

Solar paneel is dus niet te groot lijkt mij, het vermogen moet (meer dan) genoeg zijn voor 2 smartphones + 1 tablet dagelijks.

Maar wellicht is er lichter/beter in de markt...
Hou er maar rekening mee dat je die oplaadtijd (aantal zonuren) met een flinke korrel zout moet nemen. Misschien dat je dat midden in de Sahara redt, maar in de praktijk, waarbij het paneeltje de halve dag achterop je fiets hangt, komt de werkelijke oplaadtijd bij goed weer op minstens het dubbele aantal uren.
Voordeel is natuurlijk wel dat er een powerbank met een redelijke capaciteit bij zit, die kan je ook bijladen via het stopcontact. Ik heb een vergelijkbaar zonnepaneeltje gehad, maar die was te slap geconstrueerd voor mijn reiswijze, na twee weken hing de bedrading los. Tegenwoordig gebruik ik enkel een powerbank die ik af en toe aan een stopcontact hang als daar gelegenheid toe is.
Abacus schreef:Tegenwoordig gebruik ik enkel een powerbank die ik af en toe aan een stopcontact hang als daar gelegenheid toe is.
ben benieuwd naar deze powerbank, kan je iets meer vertellen ? merk/type?
dit probleem zag ik ook aankomen voor mijn eerste fietsvakantie van komende zomer.
ik heb daarom een powerbank besteld via ebay:

http://www.ebay.com/itm/Universal-30000 ... 5d3d863c44

in theorie zou ik hier 17x mijn smartphone op kunnen laden. (zal wel tussen de 12 en 15 terecht komen. ik ben hem nu thuis aan het testen of het allemaal goed werkt en hoe vaak ik mijn smartphone nou echt op kan laden. (als je de voortgang wil weten moet je even een pb sturen)
@Wasbeer: geef eens op ebay.uk de zoekterm solar charger in dan zie je dat ze daar slechts een fractie vd prijs kosten t.o.v. de produkten die in jouw link staan.
Uiteindelijk komen al deze chargers toch uit China...

@Wottie: ik ben wel benieuwd naar jouw bevindingen vd powerbank. Kun je alvast wat zeggen over het gewicht?
300 gram volgens onze antieke weegschaal :wink:

met 2 USB uitgangen is het ook mogelijk om 2 apparaten tegelijk op te laden, er zit alleen wel een verschil in ampère tussen de uitgangen (maar omdat ik hem nog niet lang heb weet ik de voor/nadelen daarvan nog niet)
Wasbeer schreef:Ik zit te denken aan een klein, slim zonnepaneeltje dat je op of aan je fietstas kan hangen.
Vergeet het hele idee, het gaat niet werken.

Renaat
wottie schreef:dit probleem zag ik ook aankomen voor mijn eerste fietsvakantie van komende zomer.
ik heb daarom een powerbank besteld via ebay:

http://www.ebay.com/itm/Universal-30000 ... 5d3d863c44

in theorie zou ik hier 17x mijn smartphone op kunnen laden. (zal wel tussen de 12 en 15 terecht komen. ik ben hem nu thuis aan het testen of het allemaal goed werkt en hoe vaak ik mijn smartphone nou echt op kan laden. (als je de voortgang wil weten moet je even een pb sturen)
Wottie, ik ben wel geïnteresseerd in je bevindingen.
Een solarcharger gaat inderdaad niet werken. Ook met een powerbank blijft het lastig. Ik heb een powerbank van 5.000 mAh en als ik die 's-avonds geheel wil opladen duurt dat een paar uur. Ik ben benieuwd hoe lang het met een Powerbank van 30.000 mAh duurt. Als hij doet wat ie belooft is het wel een koopje! Momenteel laadt ik met mijn naafdynamo via een omvormer de powerbank op die weer de smartphone oplaadt waarmee ik offline navigeer. Tijdens het navigeren (alle andere functie behalve telefoon uit) gebruikt mijn smartphone iets van 750 mA (is dit de juiste eenheid als ik het verbruik per uur wil aangeven?). Bij relatief vlakke fietstochten kan ik met naafdynamo powerbank en smartphone voldoende bijladen. Lastig wordt het bij heuvelachtig terrein want onder de 5 km/h gebeurt er niet veel en bij hoge snelheden schakelt de omvormer zich uit om oververhitting te voorkomen.

Wottie, ik ben wel geïnteresseerd in je bevindingen en een PB kan ik je niet sturen.
Omdat er wel veel interesse is zal ik mijn bevindingen hier plaatsen.

tot nu toe:
- was bijna leeg toen ik hem kreeg, dus opgeladen, dat duurde zeker wel 6-8 uur. (maar het voordeel is dat il liever mijn powerbank in het toiletgebouw leg dan mijn smartphone)
- bijgeleverde kabeltjes/verloopstukjes zijn een beetje brak en ik gebruik dus de USB kabel van mijn telefoon. (jammer maar valt mee)

Op dit moment ligt me telefoon er aan en zal ik de bevindingen door geven komende dagen.

Wottie
wottie schreef:- was bijna leeg toen ik hem kreeg, dus opgeladen, dat duurde zeker wel 6-8 uur.
Bijzonder. Volgens de link die je gaf laadt ie op met max 1000mA, dus zou het minstens 30 uur moeten duren voor ie vol is.
Bert van Sprang schreef:Momenteel laadt ik met mijn naafdynamo via een omvormer de powerbank op die weer de smartphone oplaadt waarmee ik offline navigeer. Tijdens het navigeren (alle andere functie behalve telefoon uit) gebruikt mijn smartphone iets van 750 mA (is dit de juiste eenheid als ik het verbruik per uur wil aangeven?).
Ja, dat is de juiste eenheid. Maar 750 mA is pittig. Welke telefoon en welke omvormer gebruik je?
eindgebruiker schreef:
Bert van Sprang schreef:Tijdens het navigeren (alle andere functie behalve telefoon uit) gebruikt mijn smartphone iets van 750 mA (is dit de juiste eenheid als ik het verbruik per uur wil aangeven?).
Ja, dat is de juiste eenheid.
Toch niet helemaal... Althans, 750mA is de eenheid voor het stroomverbruik (als de telefoon aan staat). Het is niet de eenheid voor het energieverbruik per uur. Maar waarschijnlijk bedoelt Bert ook het stroomverbruik, niet het energieverbruik, dus dan klopt het wel weer... ;)
ik ga het op mijn eerste fietsvakantie proberen met een powermonkey extreme. We zullen wel zien hoe het loopt... Zit ook een bufferbatterij bij van 9000mah.

Als je je zonnenpaneel bevestigt wel zien dat er niets de zonnecellen blokkeert, geen strapje erover, geen schaduw,... je hele zonnepanneel haalt maar een rendenment van de zwakste schakel....
Net als Wottie heb ik via e-bay voor weinig geld een Chinees geval gekocht (Merk...? Long March staat er op), redelijk compact, niet al te zwaar (250 gr), 7000 Mah geloof ik. Ook met twee uitgangen, resp. 1A en 2A en een indicator hoever hij geladen is. Ik heb hem nog niet veel gebruikt, maar hij lijkt het prima te doen. Opladen duurt inderdaad vrij lang, maar zoals gezegd laat ik liever dat ding een paar uur onbeheerd in een sanitairruimte van de camping achter dan mijn smartphone.
Ik heb vorig jaar een verlengkabel gekocht van 5 meter omdat ik het zat was niet te kunnen laden. Vond ik ook geen probleem. Echter nu sparen voor een naafoplader
aapje99 schreef:Ik heb vorig jaar een verlengkabel gekocht van 5 meter omdat ik het zat was niet te kunnen laden. Vond ik ook geen probleem. Echter nu sparen voor een naafoplader
Dus nu kun je vijf meter van huis:)?
Travelmaster schreef:
aapje99 schreef:Ik heb vorig jaar een verlengkabel gekocht van 5 meter omdat ik het zat was niet te kunnen laden. Vond ik ook geen probleem. Echter nu sparen voor een naafoplader
Dus nu kun je vijf meter van huis:)?
:lol:
Dit lijkt wel een heel mooie combinatie. Een paneeltje met een krachtige powerbank (toch?)
Maar dan vraag ik me af. Als een zonnepaneel deze powerbank kan vol druppelen. Waarom kan een dynamo hub het dan niet? Zou daar dan weer een omvormer tussen moeten?
http://www.bever.nl/powertraveller-batt ... olour=5806