Additionally, paste this code immediately after the opening tag: snellere band - Forum Wereldfietser

snellere band

Even een korte vraag.

Met veel genoegen rijd ik op een oude stalen Koga Miyata Roadrunner van ruim tien jaar oud. Mijn Schwalbe Marathon Plus banden wil ik graag vervangen door snellere. Op de banden staat 37-622 en 28x15/8. Als ik vervolgens kijk op www.fietsband-kopen.nl dan vind ik daar bij 15/8 geen 37-622, maar 40-622. Hoe kan dat?

Verder zoek ik dus een snellere band, met het risico op wat vaker lek rijden op de koop toe. Komt de Schwalbe Little Big Ben daarvoor in aanmerking? Of zouden jullie een andere snelle band (Schwalbe Marathon Racer?) adviseren? Het doel is een vlotter woon-werkverkeer, comfortabeler rijden, ook tijdens mijn fietsvakantie (wrs ronde van Nederland) in augustus. Graag hoor ik van jullie.
Dag Jumbo,

Die topic heb ik gezien, een paar weken geleden al. Maar dat ging over 26 inch banden. Hoe zit dat met 37-622 versus 40-622? Is dat de hoogte van de band of zo?

En little Big Ben, is dat een aanrader?
Aart Veldhuizen schreef:Hoe zit dat met 37-622 versus 40-622? Is dat de hoogte van de band of zo?
622 is de omtrek voor 28" wielen, 37 of 40 of 28 of 50 mm is de breedte van de band. :wink:
Michael W schreef:622 is de omtrek voor 28" wielen
Lees dit eens: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php?title=Banden

Op de site fietsband-kopen zie ik overigens een heleboel 622-37-banden, ze hebben de menubesturing echter onnodig ingewikkeld gemaakt door voorop te stellen wat voor soort fiets het zou moeten zijn waar je een band voor zoekt.
Leon
Ik ga binnenkort mijn 37-622 conti sportcontacts vervangen door Schwalbe Marathon Racers, maat 40-622.
Naar ik meen rijdt een bredere band theoretisch zelfs lichter dan een smallere, bovendien, wat maakt die 3mm nou helemaal uit?
Inchmaten zijn interessant voor historisch onderzoek. Na 1980 meten we in mms. De Marathon Racers in 40-622 zijn in feite 38mm breed (en hoog) en behalve veel sneller ook heel veel lichter dan de Marathon Plus en volgens onderzoek (en mijn praktijk) nauwelijks lekgevoelig, omdat ze de Evolution struktuur delen met de Supreme, Extreme, Dureme enz. De soepelheid van deze struktuur zorgt voor de lage rolweerstand.
Dank jullie wel,

Bedoelen jullie dat ik ook een 40-622 kan monteren?
Die Schwalbe Marathon Racer heb ik al vaker op de diverse fora voorbij zien komen. Iemand van jullie ervaring met de Little Big Apple van Schwalbe?
Ja.
Little Big Ben heet die, is nog heel nieuw. Geen ervaring.
Wat minder makkelijk te krijgen, maar wel heel goed getest door de Fietsersbond:
Vittoria rando/voyager Hyper, 40-622.

Bevalt mij tot nu toe goed.
Dank je.
Toch snap ik het nog niet helemaal:

er zit nu 37-622 op. Kan ik daar dan zomaar 40-622 op zetten? Dat is wel drie mm breder als ik het wel heb. Past dat wel?
Aart Veldhuizen schreef:Dank je.
Toch snap ik het nog niet helemaal:

er zit nu 37-622 op. Kan ik daar dan zomaar 40-622 op zetten? Dat is wel drie mm breder als ik het wel heb. Past dat wel?
Dat gaat vast wel passen! De vrije ruimte tussen band en voor- en achtervork kun je zelf wel inschatten, maar 3mm lijkt me niet al teveel breder dan wat je nu al hebt.

En anders neem je 35mm Schwalbe Kojaks, weet je in ieder geval dat het past..... plus dat je dan een van de snelste bandjes op de markt hebt.
Okee, dat zou ik ook kunnen doen.
Maar een bredere band geeft wel wat meer rijcomfort lijkt me. Het is niet gezegd dat een smallere band sneller is, zo las ik. Een smalle band veert wat meer in en biedt dus wat meer weerstand.

Ik zal dinsdag eens even bij de fietsenmaker langs. Ik las elders op het forum dat de Little Big Ben in werkelijkheid ook wat smaller is, dus dat moet passen.

Ik kan ze natuurlijk ook zelf op de site bestellen, maar eens even zien of dat veel scheelt.
Zo'n bruine retro kleur lijkt me wel leuk onder mijn oud-bruingetinte 12 jaar oude stalen Koga Roadrunner. Die gaat het worden dus!
Aart Veldhuizen schreef:Zo'n bruine retro kleur lijkt me wel leuk onder mijn oud-bruingetinte 12 jaar oude stalen Koga Roadrunner. Die gaat het worden dus!
Kek kleurtje....
Ik heb zelf vandaag een ritje gedaan met de 50mm Big Ben, het grotere broertje van de 40mm little big ben. Het rijdt erg lekker op asfalt en gezien het profiel, voldoende grip op schelpen- en bospaadjes zolang je niet van plan bent je als een atb'er te gedragen ;).
Als het je echt om snelheid gaat moet je meer naar het profiel (liefst geen profiel) en de soepelheid (om microschokjes op te vangen) van de band kijken. Dan blinken de Marathon Racer en de Kojaks uit. De breedte van de band zou ik me geen zorgen om maken, die 3mm maakt niets uit, het is geen racefietsje, die good old ouwe Koga barrel van je.
Nee, dat klopt, zo'n racer ben ik nou ook weer niet met mijn 102 kg schoon aan de haak. Maar ze zullen allicht een stuk sneller zijn dan mijn huidige Schalbe Marathon Plus, die er al drie jaar onder zitten en nog geen scheurtje vertonen.....
Aart Veldhuizen schreef:Nee, dat klopt, zo'n racer ben ik nou ook weer niet met mijn 102 kg schoon aan de haak. Maar ze zullen allicht een stuk sneller zijn dan mijn huidige Schalbe Marathon Plus, die er al drie jaar onder zitten en nog geen scheurtje vertonen.....
Ah, dus je wilt gratis snelheid om je 102kg te compenseren ;). Ik ken het probleem! Trainen Aart, dan vlieg je nog harder, daar kan geen bandje tegenop.

Of zoals Philippe Gilbert het zegt: train hard, eat less, rest more
De test-kees van de Fietsersbond heeft pas een bandentest gedaan waar ook diverse Schwalbe Marathon's in meegnomen zijn:

http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ond ... bandentest

Als beste uit de test kwam (verrassend genoeg) geen Schwalbe, maar een Vittoria Voyager Hyper. Zelf heb ik geen ervaring met deze band, maar ik zou het zeker overwegen als ik aan nieuwe toe ben..
JC772 schreef:De test-kees van de Fietsersbond heeft pas een bandentest gedaan waar ook diverse Schwalbe Marathon's in meegnomen zijn:

http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/ond ... bandentest

Als beste uit de test kwam (verrassend genoeg) geen Schwalbe, maar een Vittoria Voyager Hyper. Zelf heb ik geen ervaring met deze band, maar ik zou het zeker overwegen als ik aan nieuwe toe ben..
Niet alleen die uitslag is verrassend, maar ook de test methode zelf. :wink:

Maar daar is al genoeg over gezegd op dit forum. Laten we zeggen, de methode is niet wereldfietser certified.
Om nog even op het maatsysteem terug te komen: 622=28 inch en is de 'normale' Nederlandse stadsfiets en hybride maat. Het betreft de omtrek van de velg. Dat moet precies passen. 37 mm, 40 mm etc is de breedte van de band, en dat moet ongeveer passen bij de breedte van de velg, maar daar heb je een ruime marge: http://www.schwalbe.de/ger/de/technik_i ... nt=Technik Het beste is het als je ongeveer in het middenbereik uitkomt. Lastiger is of een bredere band nog in je frame past. De doorsnee hybride is gemaakt voor 37 mm banden, maar er passen meestal ook wel wat bredere banden op, zoals 40 of 42 mm. Dat gaat vaak des te makkelijker omdat banden in werkelijkheid vaak flink smaller zijn dat wat er op de band staat. Dat kan wel 5 mm schelen. Begin dus de werkelijke breedte van je huidige band te meten. Maar let op, een band als de Panaracer Pasela is wel vrijwel de opgegeven maat, dus een 37 mm Pasela is vermoedelijk net wat breder dan een 40 mm Marathon Racer. Die Pasela is een heel fijne snelle band.
Wim