Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kruiden kiezen - Forum Wereldfietser

Kruiden kiezen

Stel dat je vijf kruiden om te koken mee zou kunnen/willen nemen, welke zou je dan kiezen (incl. peper en zoute) en waarom zou je deze kruiden meenemen?

Ben wel nieuwsgierig wat de meeste fietsers meenemen.
Je mag ook aangeven wat je onderweg koopt als je het niet meeneemt.
peper, zout, kerriepoeder en couscouskruiden
Cayennepeper, paprikapoeder, bouillonpoeder (ook als zout te gebruiken) Kerrie.
Wat ik onderweg koop is afhankelijk van de reisbestemming. Plaatselijke kruiden, altijd lekker (maar tnt alleen in Europa gereisd, misschien is het elders anders).
Polling schreef:Cayennepeper, paprikapoeder, bouillonpoeder (ook als zout te gebruiken) Kerrie.
En natuurlijk kijken wat je onderweg kunt plukken (rozemarijn, thijm etc).
Zout, peper, provencaals of italiaans kruidenmengsel, kerrie-gembermengsel, couscouskruidenmengsel.
Meer afzonderlijke kruiden meenemen heeft uiteraard het voordeel dat je veel meer kunt variëren. Het gewicht en de omvang van je kruidenrek is vooral afhankelijk van de potjes, nauwelijks van de kruiden zelf.
Leon
Grappig dat hier toch aardig wat consensus over lijkt te zijn; ik neem ook peper, zout, kerriepoeder, italiaanse kruiden en ras-el-hanout (couscouskruiden) mee. Peper trouwens grofgemalen van de toko, dat blijft langer lekker dan dat niespoeder van de supermarkt. Alles in fotoroldoosjes, in m'n Trangiasetje. De zesde is trouwens gemalen korianderzaad, maar als ik er vijf mee mag nemen dan meng ik dat wel door de kerrie.
Geen zout. Peper, basilicum, oregano, Italiaanse mix. Zoiets dus.
HansvanderVeeke schreef:Stel dat je vijf kruiden om te koken mee zou kunnen/willen nemen, welke zou je dan kiezen (incl. peper en zoute) en waarom zou je deze kruiden meenemen?
Behoor jij nu ook al tot het ultra lightwight gilde Hans? :wink:

Ik heb meestal bij me; zout, peper, cayennepeper of chilipoeder, komijnpoeder, korianderpoeder, provinciaalse of Italiaanse kruiden.
Verder sleep ik ook nog olijfolie, azijn en sojasaus als smaakmakers mee. :P

Onderweg koop ik ook nog wel eens wat verse kruiden zoals; peterselie, basilicum of koriander.
Maarten & Line schreef:
HansvanderVeeke schreef:Stel dat je vijf kruiden om te koken mee zou kunnen/willen nemen, welke zou je dan kiezen (incl. peper en zoute) en waarom zou je deze kruiden meenemen?
Behoor jij nu ook al tot het ultra lightwight gilde Hans? :wink:

Ik heb meestal bij me; zout, peper, cayennepeper of chilipoeder, komijnpoeder, korianderpoeder, provinciaalse of Italiaanse kruiden.
Verder sleep ik ook nog olijfolie, azijn en sojasaus als smaakmakers mee. :P

Onderweg koop ik ook nog wel eens wat verse kruiden zoals; peterselie, basilicum of koriander.
Uit welke provincie komen die provinciaalse kruiden:)?
Maarten & Line schreef:
HansvanderVeeke schreef:Stel dat je vijf kruiden om te koken mee zou kunnen/willen nemen, welke zou je dan kiezen (incl. peper en zoute) en waarom zou je deze kruiden meenemen?
Behoor jij nu ook al tot het ultra lightwight gilde Hans? :wink:
Ik heb meestal bij me; zout, peper, cayennepeper of chilipoeder, komijnpoeder, korianderpoeder, provinciaalse of Italiaanse kruiden.
Verder sleep ik ook nog olijfolie, azijn en sojasaus als smaakmakers mee. :P
Onderweg koop ik ook nog wel eens wat verse kruiden zoals; peterselie, basilicum of koriander.
Ik kom op de camping wel naast je staan als er gekookt wordt :D
Ik had ivm de beperking tot 5 dingen drie kruidenmengsels gemaakt in plaats van een paar afzondelijke kruiden/specerijen.
Leon
Travelmaster schreef:
Uit welke provincie komen die provinciaalse kruiden:)?
Dislexia :)
Maarten & Line schreef:
Travelmaster schreef:
Uit welke provincie komen die provinciaalse kruiden:)?
Dislexia :)
Touché;)!
Travelmaster schreef: Uit welke provincie komen die provinciaalse kruiden:)?
Als het voornamelijk kruidnagels zijn gok ik op Grunn ;)
Travelmaster schreef:
Touché;)!
Geeft niet hoor. Heb wel mooiere verschrijvingen gemaakt door dyslexie. (Wat overigens natuurlijk gewoon een rotwoord is voor iemand die dyslectisch is.) :wink:
Maarten & Line schreef:
Travelmaster schreef:
Touché;)!
Geeft niet hoor. Heb wel mooiere verschrijvingen gemaakt door dyslexie. (Wat overigens natuurlijk gewoon een rotwoord is voor iemand die dyslectisch is.) :wink:
Mijn vriendin kan er ook wat van... dus ik ben wel wat gewend. Maar inderdaad, wie dat woord verzonnen heeft... je zou het er zelf van worden:)!

Ok, terug naar de kruiden!
Maarten & Line schreef: Behoor jij nu ook al tot het ultra lightwight gilde Hans? :wink:
Ha! Nee hoor. Velen vinden mij nog steeds veel te zwaar beladen alhoewel ik natuurlijk kijk naar lichtgewicht versies als ik wat nodig heb. Maar laat echt geen dingen thuis waarvan ik denk dat ik ze nodig heb. Als je op pad gaat met een stoeltje en een paraplu dan ben je niet welkom :wink: bij de ultra lichtgewicht mensen.

Vijf leek me een mooi aantal. We hebben nu alleen peper en zout mee. Ik ben benieuwd naar wat anderen kiezen en waarom. Maar het waarom komt niet zo goed uit de verf maar de antwoorden zijn al erg behulpzaam. Bedankt daarvoor.
zout zout zout zout zout

...en dan eigenlijk alleen om 2 theelepels in een bidon te doen

Culinair doen kan de rest van het jaar nog wel
HansvanderVeeke schreef:. Als je op pad gaat met een stoeltje en een paraplu dan ben je niet welkom :wink: bij de ultra lichtgewicht mensen..
tuurlijk wel, we zijn juist zeer geinteresseerd in zo'n paraplu met CF balijnen en nano bespanning :D
willem.m schreef:zout zout zout zout zout
...en dan eigenlijk alleen om 2 theelepels in een bidon te doen
Is dat niet wat veel, 4 à 6 gram zout per halve of driekwart liter?
Leon