Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietspad ontoegankelijk voor niet doorsnee fiets - Forum Wereldfietser

Fietspad ontoegankelijk voor niet doorsnee fiets

Aangezien er geen subforum Fiets & Infrastructuur bestaat, dan maar in kletspraat.

Waar het natuurlijk ook thuis hoort 8)

Afgelopen weekend een nieuwe bottleneck ontdekt in de categorie mooie, nieuwe, kostbare fietspaden, ontoegankelijk voor niet doorsnee fietsen.

Afbeelding

(1) Achterweteringseweg, knooppunt 93, Korssesteeg
Doodlopende weg (L8), uitgezonderd fietsers.
Na 2,3 km.: onverplicht fietspad (G13)
Na 2,8 km.: fietspaaltje
Na 4,1 km.: hek!

Dit hek is niet te passeren voor:
Vakantiefietser met bagage, tandem, fiets met aanhanger, ligfiets, invalidenwagen, sommige ouderen met slechts één bagagetas achterop, rolstoel, sommige kinderwagens.

Dit hek bevat een afzonderlijke passage voor paarden. Deze passage (verhoogd liggende horizontale balk) is voor sommige bromfietsen gemakkelijker te passeren dan de fiets passage met een volgepakte fiets.

(2) Exact hetzelfde hek staat op de Ruigenhoeksedijk ingang Recreatiegebied Ruigenhoek.

(3) Dirck A. Lambertszkade (Loenderveense Plas). Wordt gebruikt door een knooppuntroute. Hek aan de oostzijde (Oud Loosdrecht).

Afbeelding

In alle gevallen is de constructie uitgevoerd in de vorm van een fuik: vanuit de ene richting kun je probleemloos tot aan het hek fietsen. Waar je vervolgens in de fuik loopt.
De keuze is nu: of 8,2 km. omrijden (in het geval van Korssesteeg), of een onredelijke inspanning leveren om de fietsen over het hek te krijgen.

(4) Een dergelijke constructie bestaat ook rond de Maarseveenseplassen: Essenpad eindigt met een hek op de Gageldijk. Ondanks dat hier zelfs een knooppuntenroute overheen loopt.
Hier wordt echter aan de westzijde van het Berkepad wél gewaarschuwd door een informatiebord.

(5) Ook de Kanaaldijk is toegankelijk voor fietsers. Oók knooppuntenroute. Met in het midden een hek. Niet te passeren voor bovengenoemde soorten fietsen.
Dit hek is soms op slot en meestal niet. Maar het is dus vooraf altijd onzeker of dit hek probleemloos gepasseerd kan worden.

(6) Tenslotte de Boterwal. Ook hier een fuik aan de oostzijde (Oud-Aa).

Is het onredelijk om te verwachten dat je met een fiets die aan de wettelijke eisen voldoet (niet breder dan 75 cm. indien normale tweewielige fiets) toegang hebt tot een fietspad?
Of het fietspad normaal kunt verlaten?
Of een fietssluis kunt passeren zonder eerst alle bagage van de fiets te moeten nemen?

Ik wil best begrijpen dat het tegenhouden van bromfietsen en scooters hoge prioriteit heeft, maar is het redelijk dat dit ten koste gaat van de iets minder "normale" fietser?

Wat mij opvalt:
Ik ken ongeveer 5 problematische locaties in Nederland, buiten Utrecht.
In het buitenland ken ik er ongeveer 10, waarvan de helft in Engeland.
In Utrecht ken ik er dus 6, waarmee Utrecht in mijn, scheve, steekproef behoorlijk is oververtegenwoordigd. In zeer negatieve zin.

Voor alle duidelijkheid.
Het probleem is wat mij betreft niet opgelost door het plaatsen van een informatiebord dat aangeeft dat de doorgang voor sommige fietsers geblokkeerd is.
Evenmin is het opgelost door aan beide zijden een hek te plaatsen. Zoals de gemeente Oud Loosdrecht ooit in een reactie richting ANWB suggereerde. Hiermee wordt het probleem alleen maar verdubbeld.
Voor Kanaaldijk, Korssesteeg en Ruigenhoek geldt bovendien dat dit uit toeristisch oogpunt redelijk noodzakelijke fietsverbindingen zijn tussen, bijvoorbeeld, de nieuwe fietsbrug over de A2 (Rijnveldsche Pad, Maarssenbroek) en bijvoorbeeld, Lage Vuursche.

Gewoon niet druk om maken?
Speciale tag toevoegen aan OpenFietsMap om anderen te waarschuwen voor onaangename verrassingen? De Tovenaar zal daar niet vrolijk van worden als er wéér een nieuwe POI in het leven geroepen wordt die niet past binnen het Garmin keurslijf.
Boze brief aan @recreatiemiddennederland.nl? O nee, vriendelijke brief, uiteraard :wink:
Fietserbond?

_________________

Don Quichot
ankeric schreef: Fietserbond?

__
onverlicht wit hek zonder reflectie dwars over de weg? Je zal er maar in dichte mist fietsen!. Altijd melden bij de fietspadplaagmuur, maar je hebt natuurlijk kans dat de gemeente zegt dat het pad niet van hun is, en opties om bij provincie etc te klagen zijn er geloof ik niet in het systeem.
ankeric schreef:...Ik wil best begrijpen dat het tegenhouden van bromfietsen en scooters hoge prioriteit heeft, maar is het redelijk dat dit ten koste gaat van de iets minder "normale" fietser?...
Hier zit de kern van het probleem. Als je scooters, brommers en motoren wil tegenhouden dan moet er een fors en onhandig hoog hek staan. En daarmee hou je dus ook de fiets tractoren tegen en oude van dagen die minder handig met hun fiets kunnen manouvreren.

En volgens mij is daar niet 1-2-3 een oplossing voor te bedenken.
Toevallig.
Nog geen uur geleden fietste ik voor het eerst langs het hek op de foto. Ik ben enorm blij met dat nieuwe fietspad, want het is nl. ook voor forensen (zoals ik) een prettige korte route tussen Utrecht en Hilversum (nu nog een shortcut tussen Kikkerpad en Korssesteeg en dan ben ik helemaal tevreden).

Ik ben een stuk minder blij met dat hek. Zelfs met een onbeladen trekkingfiets moet een paar keer gestoken worden om langs dit hekwerk te fietsen.

Met kanaaldijk bedoel je dat pad langs het Tienhovens kanaal?
Dan vallen vier van de zes locaties onder het beheer van Noorderpark en daar is een "landinrichtingscommissie" verantwoordelijk voor de inrichting. Dat is dan ook de verklaring waarom deze constructie rond Utrecht vaker voor lijkt te komen.
In die commissie zit o.a. de natuurbeheerder, de landbouworganisatie en het recreatieschap. Het hek is een zichtbaar compromis tussen de belangen van die organisaties.
Ook op het fietspad langs de A27 tussen Voordorp en Groenekan (LF9 en knooppuntennetwerk) zit een lastig te nemen sluis, waar ik ooit mijn voordrager op kapotgereden heb. Het hek naast deze sluis staat tegenwoordig bijna altijd open.
Elstar schreef:Met kanaaldijk bedoel je dat pad langs het Tienhovens kanaal?
Ja, tussen Tienhoven en Egelshoek.
Dergelijke hekjes tag je op OSM met cycle_barrier:
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag: ... le_barrier
Ik neem toch aan dat je me hiermee niets nieuws meent te vertellen :lol:

[barrier=gate] was al door iemand anders geplaatst, ik heb de node alleen verplaatst.
Maar die [barrier=gate] heeft wel als voordeel dat ik vooraf al had bedacht dat dit zou kunnen gebeuren. We waren voorbereid.
De [cycle_barrier] is normaal gesproken prima te passeren. Vaak zelfs zonder af te stappen.
In dit geval doel ik op een eventuele (!) markering zoals die ook op de Routeplanner van de Fietsersbond staat: 'niet geschikt voor lange fietsen'/'niet geschikt voor brede fietsen'.

Daar ga ik weer 'off-topic':
More restrictive cycle barrier
Others may have tighter spacing and actually prevent cyclists from cycling through without dismounting or lifting their bike over the obstruction. And yes, this can even be the case on designated cycle paths in some countries. If this is the case, you can tag with something like:
barrier=cycle_barrier
access=no; None shall pass

Maar dat gaat dan ook weer te ver :?
access:ankeric=almost_impossible :P
ankeric schreef:Fietserbond?
In principe wel, maat VVV en ANWB krijgen als toeristenbelangenpartij soms meer gedaan bij de gemeente dan de fietsersbond. Je zult er wel iemand moeten kennen want in principe zijn VVV en ANWB weer niet officieel de belanghebbenden. Het beste zou zijn als het het toegang geeft tot de plaatselijke markt, dan is het overmorgen weg.
Leon
De tovenaar schreef:access:ankeric=almost_impossible :P
Oké, heb ik die versie van OFM nog aanstaande zaterdag? Volgende week weer een weekje fietsen. Al dan niet impossible.

Maar eh, wij hebben inmiddels geleerd om dit soort hindernissen glimlachend te nemen. Ik ben namelijk bang dat er een webcam staat en ik gun ze die lol niet...
Waarom probeer je niet één of meerdere politieke partijen uit Provinciale Staten; de provincies subsidiëren de fietsvoorzieningen meestal. De directe verantwoordelijkheid ligt bij de wegbeheerder, dat is de gemeente (meestal), het waterschap of het recreatieschap. Als je wat tijd wilt nemen zou ik je info ook toesturen aan wat gemeentelijke politieke partijen, die hier aandacht voor kunnen vragen.
m-gineering schreef:...maar je hebt natuurlijk kans dat de gemeente zegt dat het pad niet van hun is, en opties om bij provincie etc te klagen zijn er geloof ik niet in het systeem.
Als bewoner van de ene naburige gemeente en werknemer van een andere naburige gemeente, denk ik dat de gemeenten 'Stichtse Vecht'' en 'de Bilt' inderdaad dat antwoord zullen geven. Er zijn vele eigenaars en beheerders in dit gebied, maar 'de gemeente' hoort hier in dit geval niet bij.
Provincie wel, trouwens.
ankeric schreef: Maar eh, wij hebben inmiddels geleerd om dit soort hindernissen glimlachend te nemen.
Dat zou ik maar blijven doen :lol:

Dit soort hekken zijn meestal te vinden bij privéwegen (waterschap of recreatieschap). De beheerder is zo vriendelijk om bepaalde groepen (fietsers of wandelaars) toestemming te geven om gebruik van de weg te maken voor eigen risico. In Duitsland sluit de beheerder zo'n weg wel eens helemaal af, ook voor fietsers.
ankeric schreef:
Maar eh, wij hebben inmiddels geleerd om dit soort hindernissen glimlachend te nemen.
hier nog wat cursusmateriaal:
Elstar schreef:... denk ik dat de gemeenten 'Stichtse Vecht'' en 'de Bilt' inderdaad dat antwoord zullen geven. Er zijn vele eigenaars en beheerders in dit gebied, maar 'de gemeente' hoort hier in dit geval niet bij. Provincie wel, trouwens.
Voor Korssesteeg en Recreatiegebied Ruigenhoek geldt Recreatieschap Stichtse Groenlanden. Kanaaldijk ook dacht ik.

Afbeelding

Deelnemers van Recreatieschap Stichtse Groenlanden
• Gemeente De Bilt
• Gemeente Houten
• Gemeente Lopik
• Gemeente Nieuwegein
• Gemeente Stichtse Vecht
• Gemeente Utrecht
• Gemeente Woerden
• Gemeente IJsselstein
• Provincie Utrecht

Ik keek net nog even naar mijn eigen foto.
Als dit hekwerk in eerste instantie bedoeld is tegen bromfietsen/scooters, dan ben ik toch nieuwsgierig naar het doel van die zaagtanden over de lengterichting van het middelste hek.
Klinkt als: effectieve directe afstraffing van tandemrijders die toch proberen dit hek te passeren en daarbij een foutje maken :twisted:
In de Ruigenhoek ontbreekt de bridleway, dus die lage balk links is daar geen optie.
Vriendelijke gastheren :roll:
De Fietsersbond heeft een meldpunt. http://meldpunt.fietsersbond.nl/
Lijkt mij ook de aangewezen organisatie om dit soort knelpunten aan te kaarten.
Je kunt overigens ook de Fietsersbond ondersteunen door lid te worden. De bond heeft veel plaatselijke afdelingen. www.fietsersbond.nl
m-gineering schreef:
ankeric schreef: Maar eh, wij hebben inmiddels geleerd om dit soort hindernissen glimlachend te nemen.
hier nog wat cursusmateriaal:
Met een tandem met aanhanger wordt dat nog even oefenen...

:wink:

Carl
Dan mag je eerst je doopceel lichten en daarna meteen de complete administratie doen.
Dat ze het zelf doen: de meeste problemen zijn al vele jaren bekend, het is een van de doelstellingen van Fietsersbond en het is de plicht van de wegbeheerder om problemen op te sporen en in behandeling te nemen.
Leon
Wegbeheerders, die onder voorwaarden toestaan dat met een bepaald voertuig op een weg of pad mag worden gereden, kunnen niet rekenen op handhaving door politie. Mogen ze zelf doen met gediplomeerde en beëdigde Buitengewone Opsporingsambtenaren (BOA's).

Dus moet de wegbeheerder, voor toegang tot die weg, het fysiek onmogelijk maken dat bestuurder van andere voertuigen die weg kunnen berijden. Gelijk het plaatsen van (levensgevaarlijke) palen in het midden van fietspaden.

Voertuigsluizen ruimer maken levert overlast op. Op de maatvoering voor zwaar bepakte fietsen, fietsen met aanhangwagen of voor tandems, levert het overlast op door b.v. bromfietsers of vormen van criminaliteit.

Piet.
PietV schreef:Wegbeheerders, die onder voorwaarden toestaan dat met een bepaald voertuig op een weg of pad mag worden gereden, kunnen niet rekenen op handhaving door politie. Mogen ze zelf doen met gediplomeerde en beëdigde Buitengewone Opsporingsambtenaren (BOA's).

Dus moet de wegbeheerder, voor toegang tot die weg, het fysiek onmogelijk maken dat bestuurder van andere voertuigen die weg kunnen berijden. Gelijk het plaatsen van (levensgevaarlijke) palen in het midden van fietspaden.

Voertuigsluizen ruimer maken levert overlast op. Op de maatvoering voor zwaar bepakte fietsen, fietsen met aanhangwagen of voor tandems, levert het overlast op door b.v. bromfietsers of vormen van criminaliteit.

Piet.
dit is een hele rij beslismomenten en keuzes, en de gekozen oplossing is een keuze uit velen. Als een fietser zich dood moet rijden tegen een onzichtbaar hek om te voorkomen dat hij een keer door een brommer wordt ingehaald lijkt het mij dat iemand zijn prioriteiten niet op een rij heeft.