Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tentje én matje, goedkoop of duurkoop? - Forum Wereldfietser

tentje én matje, goedkoop of duurkoop?

Ik heb een leuke aanbieding gezien voor een tentje én matje.
Maar waar moet ik nu op letten wil goedkoop niet veranderen in duurkoop?

Wat is eigenlijk een 'licht'gewicht voor een tentje voor twee personen?
Blanche,

Ik ben ook op zoek naar een goedkope 2-3 persoons tent, mag ik vragen aan je waar deze aanbieding is? Als je een andere goedkope aanbieding weet van een 2-3 persoons (koepel "lichtgewicht") tent dan houd ik me warm aanbevolen.

Voor ervaringen van gebruikers van verschillende tenten kun je op de volgende site ook een kijkje nemen:
http://www.hiking-site.nl/materialen_tenten.php


Ik heb namelijk een tentje nodig omdat ik van de zomer wil gaan fietsen en nog niet zeker weet of ik het volgend jaar de tent nog wil gebruiken. Vandaar dat ik een goedkope simpele, niet te groot "pakformaat" tent wil. Met een duurdere kun je natuurlijk ook buiten de zomer gaan kamperen en er langere tijd van genieten. Ik heb nu een 4 persoons kruidvat tent (+/- fl150,-) waarmee we veel plezier hebben gehad na 4 jaar 14 dagen per jaar op de camping hebben gestaan. Maar nu is de rek er uit en zitten er een paar haarscheurtjes in waardoor ie doorlekt.

Gijs

Wanneer het een self-inflating matje betreft: let op de garantie. Die dingen willen wel eens delamineren, oftewel er komt een bobbel in.

Voor fietsers is een ruime tweepersoonstent (met voortent om in te koken) is een gewicht tot 3,75-4 kg toelaatbaar. Een gewicht van 3 kg is erg mooi, maar kijk of je nog genoeg ruimte hebt voor de fietstassen.
Fiets je in droge omstandigheden en heb je geen ruimte om te koken nodig, dan kun je onder de 3 kg blijven.

Groeten,

Marco

Marco de Wit schreef:Wanneer het een self-inflating matje betreft: let op de garantie. Die dingen willen wel eens delamineren, oftewel er komt een bobbel in.
Hoi,
Aan garantie heb je onderweg erg weinig. Bij kampeerweekenden van deze club valt het me op dat er maar heel weinig mensen zijn die iets anders kopen dan de beste matjes.
Ik heb zelf ooit eens een goedkoper matje gekocht wat bij nader inzien in een halve nacht leegliep en het was niet te repareren want het gaatje zat in de las aan de zijkant. Met moeite en onvriendelijke gezichten (het was "mijn schuld") heb ik naderhand in de winkel een nieuw zelfde matje gekregen maar dat matje had hetzelfde. Je kunt je voorstellen wat ik met dat matje heb gedaan: weg ermee.
Leon

Een Therm-a-rest slaapmatje betaal je misschien wat meer, maar betaal je ook maar 1 keer.
Die van mij gaat al jaren mee en zal dit nog jaren doen ook.

Meestal als een tent en een self inflating matje samen worden verkocht dan is de kwaliteit niet erg hoog, iedereen kent de "festival pakketten" wel veronderstel ik, ideaal voor een zomers festival maar meer stelt het niet voor. Dit soort aanbiedingen houden het nooit een hele fietsvakantie vol, koop dus een iets degelijkere tent om niet voor verassingen te komen te staan tijdens je fietsvakantie.

Meer dan 300 nachten deed ik met mijn vorige tent (€300 in 1997), goed bestand tegen regen en wind, ik heb ook een goedkope tent voor op automeetings, (€100 in 1998) en gaat met de minste wind tegen de vlakte, lekt langs alle kanten maar is wel een stuk ruimer, ze heeft haar beste tijd gehad en kom nog niet in de buurt van 100 nachten. Dus uiteindelijk komt die laatste mij duurder uit per nacht, heb ik minder comfort maar zit een stuk ruimer.
Zie het als een soort investering

Laten we nu niet overdrijven. Ik heb op dit en andere forums al heel wat verhalen gelezen van mensen die hun Therm-a-rest matrasje ook hebben opgeblazen.

Gerd

Klopt!

Ook thermarest kan stuk. De mijne ging ook stuk door delaminatie, natuurlijk aan een begin van een reis.

Voordeel van thermarest is de goede garantie voorwaarden. De mat werdt zonder blikken of blozen ingeruild voor een nieuwe.

Groeten, John.

Wellicht omdat veel mensen hem opgerond stockeren als ze hem lange tijd niet gebruiken.
Ik laat ze opgeblazen het hele jaar door met de dop los, iets wat trouwens word aangeraden door Term-a-rest maar waarschijnlijk weinigen doen.

Een beetje lucht bijblazen is normaal, dat doe ik trouwens ook altijd.
Ik kan alleen maar zeggen wat mijn ervaring ermee is, en die is goed
(+400 nachten gebruikt)

Wij hebben goedkope matten €40 pst van perry sport. Deze matten bevallen ons zeer goed. Ze zijnn klein en erg licht. Ik heb ze inderdaad ook het hele jaar door uitgerold met het ventiel open liggen.

Onze vorige tent was een "merk"tent. Deze tent is ons zeer slecht bevallen. Het onderzeil werd snel nat, en er bleef veel vocht in de tent.
Vorig jaar een relatief goedkopen €200 tent gekocht bij vrijbuiter. Iets meer dan 4 kg, en een ruime slaapruimte en voortent. Deze tent bevalt zeer goed.

Maak dus je eigen keuze. Wij maken soms expres de keuze voor hele goede merken en dure artikelen, terwijl wij bij andere artikelen juist voor de middenklasse kiezen.
Goedkoop is niet altijd duurkoop en Duurkoop is niet altijd goedkoop.