Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zorgdekking buiten Europa gaat vervallen? - Forum Wereldfietser

Zorgdekking buiten Europa gaat vervallen?

Vakantiegangers die buiten Europa reizen moeten binnenkort een aparte verzekering afsluiten voor de ziektekosten. Minister Schippers van Volksgezondheid zal volgende maand voorstellen doen om de werelddekking uit het basispakket te halen.
bron: http://nos.nl/artikel/535402-dekking-zo ... rvalt.html

Zou dat per 2014 ingaan? Lekker dan, als je nu op wereldreis bent, en straks onderweg opeens zonder zorgverzekering zit :-(
Zal de premie voor het basispakket minder snel stijgen. Is wel zo eerlijk. Wij zijn toch ook Europeanen.
Verplicht verzekerden in Nederland hoeven dan niet meer te betalen voor een handjevol Wereldreizigers buiten Europa die risicovol op vakantie gaan.

Piet.
Als het om een handjevol reizigers gaat, dan levert het ook maar een handjevol geld op. Al die trucs om de basisverzekering uit te kleden gaan wel ten koste van het solidariteitsgevoel, en het principe dat een ieder recht heeft op gezondheidszorg. Of het nou gaat om reizigers, rokers, of obese mensen.
PietV schreef:Zal de premie voor het basispakket minder snel stijgen. Is wel zo eerlijk. Wij zijn toch ook Europeanen.
Verplicht verzekerden in Nederland hoeven dan niet meer te betalen voor een handjevol Wereldreizigers buiten Europa die risicovol op vakantie gaan.

Piet.
We zijn ook wereldburgers en dat zal steeds verder gaan .
En er zijn niet een "handjevol" mensen die buiten Europa gaan maar zeer vele, ook die in het geheel geen risicovolle reizen ondernemen.
Er zijn vele betere plannen om de verspilling in de zorg tegen te gaan

Ik vind dit geen goed plan

Dirk
Dit zou jammer zijn, hoewel er op zich wel iets voor te zeggen valt. Ik vraag me wel af om welke landen het precies gaat, blijkbaar wordt Turkije al gerekend als "niet-Europees":
Om het schrappen van de werelddekking mogelijk te maken, moeten enkele verdragen worden aangepast, waaronder die met Turkije
Het grote risico is dat lakse backpackers met geen cent te makken ineens een onbetaalbare ziekenhuisrekening gepresenteerd krijgen. Natuurlijk is het 100% eigen schuld als je straks buiten Europa reist zonder extra verzekering, maar zo'n wetswijziging creëert wel een gevaarlijke valkuil voor met name naïeve jonge wereldreizigers.
De bedragen die in het artikel genoemd worden vind ik wel frapant. Men hoopt op een besparing van 60 miljoen. Dat is dus blijkbaar geld dat aan zorg wordt besteed door Nederlanders in den vreemde. In Marokko wordt jaarlijks 5 miljoen uitgegeven aan zorg voor Nederlander; in Turkije zelfs 10 miljoen.

Wat doen al die Nederlanders toch in Turkije en Marokko? Is daar de zorg zo absurd duur of wordt er stiekem misbruik gemaakt van Nederlandse zorg verzekeraars?
bergbeklimmer schreef:In Marokko wordt jaarlijks 5 miljoen uitgegeven aan zorg voor Nederlander; in Turkije zelfs 10 miljoen.
Wat doen al die Nederlanders toch in Turkije en Marokko? Is daar de zorg zo absurd duur of wordt er stiekem misbruik gemaakt van Nederlandse zorg verzekeraars?
Met ruim een miljoen Nederlandse toeristen die in een jaar naar Turkije gaan* lijkt me die 10 miljoen zorgkosten niet veel. Dat is 10 euro pp. De meeste toeristen gaan 2 weken, dus het komt neer op 20 euro pp per maand, wat heel wat minder is dan de basispremie. Dus ga vooral naar Turkijke op vakantie, dat is gezond!
Leon

* Bron: http://www.nu.nl/economie/3534923/meer- ... rkije.html
Ook een stimulans om niet zo absurd ver meer op reis te gaan, lijkt me alleen daarom al een prima idee.
Wat is er mis met absurd ver weg gaan dan?

Niet dat Europa zo'n lelijk continent is. Integendeel. Maar wat is er mis met 4 weken in onze winter in een heerlijk zon overgoten fiets paradijs genieten van een hele andere cultuur.
PietV schreef:Zal de premie voor het basispakket minder snel stijgen. Is wel zo eerlijk. Wij zijn toch ook Europeanen.
Verplicht verzekerden in Nederland hoeven dan niet meer te betalen voor een handjevol Wereldreizigers buiten Europa die risicovol op vakantie gaan.

Piet.
Dat handjevol zal je vies tegenvallen als je kijkt naar de volksladingen naar Egypte, Tunesië, Ghana, Curaçao, USA, en vele andere landen. Dat nog aangevuld met Wereldfietsers :D .
De leveranciers van doorlopende reisverzekeringen zitten volgens mij blij in hun stoel af te wachten. Er zullen vast wel dure aanvullende modules worden aangeboden. En ...... je vergeet deze weer af te zeggen en betaalt dan elk jaar trouw weer die nieuwe hoge premie.
Erger is dat velen waarschijnlijk geen verzekering zullen afsluiten voor een weekje Dode Zee of zo. Met misschien alle gevolgen van dien.
En wat levert het de schatkist op? Nu misschien 60 miljoen, op lange termijn kost het misschien geld.
Gezondheidszorg is een kostbaar bezit, volgens mij ook een recht voor een ieder. En juist de collectiviteit geeft de mogelijkheid dat een ieder die zorg kan krijgen. Ook in de huidige tijd waarin reizen buiten Europa normaal aan het worden is.

Wat zal de volgende stap zijn.

Groet,

Arno.
bergbeklimmer schreef:Wat is er mis met absurd ver weg gaan dan?

Niet dat Europa zo'n lelijk continent is. Integendeel. Maar wat is er mis met 4 weken in onze winter in een heerlijk zon overgoten fiets paradijs genieten van een hele andere cultuur.
@bergbeklimmer, je spaart de natuur. Denk aan de co2 uitstoot. :wink:

(ik ging er even klakkeloos van uit dat iedereen dit al begreep)
DeFietsreiziger schreef:Ook een stimulans om niet zo absurd ver meer op reis te gaan, lijkt me alleen daarom al een prima idee.
Misschien de naam van deze website ook aanpassen naar thuisfietser.nl of zo :wink:

Ik voel in mijn water dat de reisverzekering kosten bij deze ook omhoog gaan volgende jaar :shock:
Het kost de staat nu €60 miljoen per jaar en met name in landen waar veel allochtonen een 2e paspoort hebben.. Het is niet voor niks dat Turkije en Marokko hier tegen protesteren. Die landen missen zo namelijk weer miljoenen aan inkomsten. Ze weten nl dat een deel van de uitgevoerde zorg niet meer wordt uitgevoerd als de mensen zich hiervoor extra moeten verzekeren.

Het lijkt me niet meer dan logisch dat men buiten Europa zelf via de reisverzekering de medische kosten gaat dekken. Ver reizen is je eigen keuze en verantwoordelijkheid.
windinderugfietser schreef:Het lijkt me niet meer dan logisch dat men buiten Europa zelf via de reisverzekering de medische kosten gaat dekken. Ver reizen is je eigen keuze en verantwoordelijkheid.
En de volgende stap is zeker buiten Nederland ? 8)
Deze maatregel is bedoeld om te besparen op de zorgkosten van Nederlanders die semi-permanent buiten Europa verblijven, met name (en voornamelijk) in Turkije en Marokko.
In het nabije verleden zijn deze Nederlanders ook al aangepakt door bijv. te korten op sociale uitkeringen die ze in die landen ontvangen.

Vakantiegangers en/of wereldfietsers zijn in principe niet de doelgroep van deze aanpak maar een toevallig mede-slachtoffer.
DeFietsreiziger schreef:
bergbeklimmer schreef:Wat is er mis met absurd ver weg gaan dan?

Niet dat Europa zo'n lelijk continent is. Integendeel. Maar wat is er mis met 4 weken in onze winter in een heerlijk zon overgoten fiets paradijs genieten van een hele andere cultuur.
@bergbeklimmer, je spaart de natuur. Denk aan de co2 uitstoot. :wink:

(ik ging er even klakkeloos van uit dat iedereen dit al begreep)
Maar als ik in de winter een maand naar de tropen ga, hoef ik mijn huis niet te verwarmen en eet ik geen paprika's en tomaten uit de kas. En ik rijd geen auto. Dat compenseert die CO2 toch weer (een beetje?)!
Dus als ik straks op een wereldreis ga voor zeg maar 8 maanden, dan betaal ik verplicht 8 maanden ziektekostenpremie voor een verzekering waar ik geen gebruik van mag maken. Het lijkt me dan ook fair dat ik in die premie niet hoef te betalen en zelf mag gaan shoppen. Zal wel niet want dan is die besparing een stuk minder dan 60 miljoen.

Sjirk
Je mag er best gebruik van maken, hoor.

.tsooJ
Daar zit natuurlijk wel enige logica in, zeker als je langere tijd buiiten Europa bent. Als je geen dekking meer hebt, waarom zou je dan nog premie moeten betalen?
SjirkM schreef:Dus als ik straks op een wereldreis ga voor zeg maar 8 maanden, dan betaal ik verplicht 8 maanden ziektekostenpremie voor een verzekering waar ik geen gebruik van mag maken. Het lijkt me dan ook fair dat ik in die premie niet hoef te betalen en zelf mag gaan shoppen. Zal wel niet want dan is die besparing een stuk minder dan 60 miljoen.

Sjirk
Ik begreep vanochtend uit de krant dat het toch allemaal wel mee valt
Buiten Europa zou je je kosten alleen zelf voor moeten voorschieten ,om het later in NL weer te declareren bij je verzekering
Er wordt ook niet verwacht dat dit voor 2015 al gaat gebeuren, wie weet waait het allemaal weer over.