Additionally, paste this code immediately after the opening tag: The Transcontinental Race - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

The Transcontinental Race

164 berichten
Mijn deelneming!
Er kan op iedere weg op elk willekeurig tijdstip wel een ongeluk gebeuren. Als je dit wil uitsluiten, moet je niet op een fiets gaan zitten. Een dodelijk ongeluk met een vluchtmisdrijf is natuurlijk heel erg.
Ik fiets soms ook 's nachts, en denk dan toch wel even extra na over veiligheid. Ik kan me wel vinden in de uitspraak dat men liever zelf kiest waar en wanneer je fietst. Maar als je kiest voor deelname aan deze "Race" omdat de uitdaging je prikkelt, dan begrijp ik dat ook.
Je mag België best een gevaarlijk land vinden hoor, en ik weet zelf ook veel wegen waar ik liever niet fiets bij mist of nacht. Maar ik kan wel ongeveer overal komen op een veilige manier als ik er een half uurtje voor uittrek.
Felix Fietst schreef:Dan kunnen we de mensen achter de rolweerstandtests van fietsbanden op fietspaden of rustige buitenweggetjes ook wel gaan aanklagen. In jouw eigen bewoordingen: tuig van de richel!
Een rolweerstand betreft een meettest en geen wedstrijd. Ik had het over willens en wetens aanwijzingen van een verkeersregelaar negeren en daarmee willens en wetens zich zodanig te gedragen dat het verkeer in gevaar wordt gebracht of kan worden gebracht. Dat noem ik tuig van de richel.
Leon schreef:
PietV schreef:....organiseren en deelnemen aan wedstrijden op de weg, zonder ontheffing, verboden.
Denk je dat een groot evenement als de TCR geen vergunning heeft? Weet je dat niet? Doe dan ook geen uitspraken die er van uitgaan dat ze geen vergunning hebben.
Met een bijna aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vermoed ik dat deze z.g. "organisatie" geen ontheffing heeft voor deze race. Dit mede gelet op de "regels" en het ontbreken van een parcours.
Ik heb geen uitspraken gedaan, dat geen ontheffing is verleend door het bevoegde gezag van elk mogelijk te passeren land.
Van http://www.transcontinental.cc :
www.transcontinental.cc schreef:Frank Simons’ death in the early hours of this race is a tragedy that has affected the cycling community deeply, and will continue to affect everyone close to the Transcontinental for a long time to come.

Frank was an Audax rider, and had applied to race in TCRNo4 as well as this edition. We understand from Frank’s wife that he would have wanted the race to continue and that everyone racing be able to continue their adventure on the TCRNo5. In honour and respect of what we understand to be Frank’s wishes, we currently feel it is appropriate that the TCRNo5 organisation continue to provide the race infrastructure as before, allowing the riders discretion in deciding their own course of action. We will, however, be guided by our riders.
Ik vind dat in deze discussie twee aparte dingen te veel met elkaar vermengd worden.

1) Het ongeval zelf. Het spreekt vanzelf dat de dader verantwoordelijkheid draagt, moet gestraft worden etc., al hangt de mate van de straf af van het onderzoek door justitie, de omstandigheden enzovoort.

2) Heeft de organisator de wet overtreden? Dat moet de rechter beslissen, maar art. 50 van het Belgische verkeersreglement zegt:
Behoudens speciale toelating van de wettelijk gemachtigde overheid zijn verboden op de openbare weg, alle snelheids- en sportwedstrijden, inzonderheid snelheids-, regelmatigheids- of behendigheidsritten of -wedstrijden.
Het lijkt me onomstotelijk vast te staan dat aan de Transcontinental Race een wedstrijdaspect zit. Voor zover ik dat kan zien heeft de organisatie aan de "wettelijk gemachtigde overheid" geen speciale toelating gevraagd om op die specifieke weg een wedstrijd te laten rijden. Ik ben vrijwel zeker dat de organisatie de wet overtreedt. In welke mate de rijders de wet overtreden, weet ik niet.
Maar 2) staat los van 1). Ook zonder ongeval zouden de organisatoren (wellicht) de wet overtreden hebben.

Men kan gerust van mening zijn dat de persoon die het dodelijke ongeval veroorzaakt heeft, verantwoordelijk is, en tegelijk dat de organisatoren zwaar in de fout gegaan zijn.
Normaal gezien horen bij een wedstrijd behalve de gepaste toestemming ook seingevers en andere veiligheidsaspecten. Als deze laatste niet aanwezig waren, en als het onderzoek zou aantonen dat dit mee heeft bijgedragen aan het ongeval, dan zou een rechter de organisatie wel eens mee verantwoordelijk kunnen vinden - als de zaak ooit voor een rechter komt. Maar de morele medeverantwoordelijkheid van de organisatie staat naar mijn morele intuïtie vast.
derdekeer schreef:Het lijkt me onomstotelijk vast te staan dat aan de Transcontinental Race een wedstrijdaspect zit. Voor zover ik dat kan zien heeft de organisatie aan de "wettelijk gemachtigde overheid" geen speciale toelating gevraagd om op die specifieke weg een wedstrijd te laten rijden. Ik ben vrijwel zeker dat de organisatie de wet overtreedt. In welke mate de rijders de wet overtreden, weet ik niet.
Maar 2) staat los van 1). Ook zonder ongeval zouden de organisatoren (wellicht) de wet overtreden hebben.

Men kan gerust van mening zijn dat de persoon die het dodelijke ongeval veroorzaakt heeft, verantwoordelijk is, en tegelijk dat de organisatoren zwaar in de fout gegaan zijn.
Normaal gezien horen bij een wedstrijd behalve de gepaste toestemming ook seingevers en andere veiligheidsaspecten. Als deze laatste niet aanwezig waren, en als het onderzoek zou aantonen dat dit mee heeft bijgedragen aan het ongeval, dan zou een rechter de organisatie wel eens mee verantwoordelijk kunnen vinden - als de zaak ooit voor een rechter komt. Maar de morele medeverantwoordelijkheid van de organisatie staat naar mijn morele intuïtie vast.
Volgens jouw strikte interpretatie is elke vorm van regelmatigheidsevenement een overtreding, zoals brevetten, oldtimer rally's, de dodentocht,... De wegcode is in dat opzicht inderdaad zo dat van zodra je tegen iemand anders roept "om het eerst" je strikt genomen in overtreding bent. Gelukkig bestaan er rechters wier taak het is om de letter om te zetten in de geest en dan kan je moeilijk ontkennen dat de basisregel van de TCR is dat je de wegcode ten allentijde moet volgen en dat de afstand zodanig is dat er niet kan gesproken worden van "wedstrijd"-gedrag. Het is aan de rechter om dan te oordelen, maar ik betwijfel of jouw zwart-wit visie zou gevolgd worden.

Omdat wij geen wagen hebben en ik graag fiets, bevind ik mij regelmatig 's nachts onderweg op verlaten en donkere wegen. Ik heb eigenlijk nog nooit een gevaarlijke ontmoeting gehad en altijd erg respectvolle chauffeurs ook diep in de Ardennen. Tijdens woon-werk ritten voel ik me vaker bedreigd dan tijdens die lange tochten, ik ben dus stellig van mening dat het risico dat hier werd genomen niet groter is dan normaal.

Ik ben eerlijk gezegd een beetje geshockeerd dat hier gezwind naar de fietser en de organisatie wordt gekeken en geen woord wordt gezegd over het feit dat de chauffeur vluchtmisdrijf pleegde (hij meldde zich uren later bij de politie). Wie weet wat onmiddelijke hulp had kunnen betekenen voor de man? Ik hoop alleszins dat niemand van ons het ooit moet meemaken om aangereden te worden en vervolgens achtergelaten te worden.
Ben het met PietV eens dat sommige wielrenners zich erg onsportief gedragen in het verkeer, dit heeft echter nu geen enkele relatie met genoemd ongeval in Belgie, waarvan wij hier totaal in het ongewisse zijn voor wat betreft de exacte toedracht.
Voor opmerkingen over 'moord' etc is dan ook geen plaats.
Als automobilist weet ik hoe moeilijk voetgangers en fietsers in het donker te onderscheiden zijn van veelal goed verlichte auto's, zeker ik bijv regenachtig weer. Op een voor de chauffeur lastig traject als een in nachtelijk duister gedompelde bochtige en heuvelachtige weg is het nog lastiger, zeker als je er flink de vaart in hebt, zoals gebruikelijk in verlaten landelijke gebieden.
Helaas is de fietser altijd de zwakke partij in het conflict met motorvoertuigen.
Frank is geenszins op een bochtige weg om het leven gebracht, (dat is mijn interpretatie van fietser tegen automobilist), kijk hier maar
http://trackleaders.com/transconrace17i ... ank_Simons

En de meeste deelnemers kleden zich vaak zo opvallend dat je je af moet vragen hoe het mogelijk is ze niet te zien. Don't blame the victim.
Het wordt tijd voor politieke maatregelen en handhaving, dat is voor velen helaas al te laat.
Ik ben eerlijk gezegd een beetje geshockeerd dat hier gezwind naar de fietser en de organisatie wordt gekeken en geen woord wordt gezegd over het feit dat de chauffeur vluchtmisdrijf pleegde
Ik weet niet naar wie je verwijst, maar dat de bestuurder eerst vluchtmisdrijf pleegde is vanzelfsprekend volledig fout. Ongeacht het wedstrijdaspect moet zijn verantwoordelijkheid vastgelegd worden door de rechter.

Maar dat volgens jou er niet kan gesproken worden van een wedstrijd, dat vind ik bizar. Ongetwijfeld rijdt het merendeel zonder de ambitie om als eerste te arriveren, maar dat verandert niets aan het wedstrijdaspect van de TCR. In elke wedstrijd doen mensen mee die weten dat ze geen enkele kans maken om als eerste te arriveren.

Ik meen met jou dat men het slachtoffer niets kan verwijten op dit moment. Of toch niet moreel gezien, ik weet niet hoe het in België zit met zijn juridische verantwoordelijkheid (wet en moraliteit zijn niet hetzelfde).

En wat die brevetten betreft ... Ik heb ooit een toertocht meegereden(*), en heb toen besloten om dat nooit meer te doen, omdat de organisatoren m.i. de veiligheid niet voldoende konden garanderen. Ik herinner me dat het peloton een smalle weg insloeg en een auto hetzelfde deed, maar dan aan het andere einde van de weg en in de tegenovergestelde richting. De bestuurder was een idioot die meende dat "de weg van iedereen is" en dat het peloton maar even uit de weg moest gaan voor hem. Ik zal me die noodstop nog lang herinneren.

Het is allemaal geweldig zolang het goed gaat, maar wat als het niet goed gaat?

(*) Ik ben de naam vergeten, maar start en aankomst waren in Aarschot (België).
Beste mensen,
Ik heb dit bericht paar dagen geleden wakker gemakt met drie doelen
1. Legitimimitijt van deze wedstrijd
2. Het incident met alle gevolgen voor bestuurder en familie.
3. Waarschuwing voor iedereen. – wat bettend dit al voor ons/mij.
Over 1 en 2 wordt uitgebreid gesproken. Latten wij rechter/politie beslissen en familie in rust brengen.
Wat ik jammer vind is dat niemand praat over de 3-de
Wij zijn allemaal fietsliefhebbers wij dellen hetzelfde hobby en passie. Aan de andere kant wij zijn de zwakste schakel in het verkeer en weinig mensen beseffen dit. Het gevaar van fietsen is dat meestal gaat goed – bij auto rijden is anders. Het mentaliteit van fitsers is anders –“dat gaat goed mentaliteit”, dus ga je opzoeken naar grenzen. Dat is leuk maar ook verraderlijk. Ik herinner me mij eerste jaren in Nederland. Ik was verbaasd hoe netjes de automobilisten rijden en hoe slordig de fietsers zijn. Bijvoorbeeld – rode stoplicht, ¾ rotonde maken, bellen/app-en.
Ik heb een vraag – zou je in een auto instapen /nooit APK gekuurd/ en begin een race met deze regels
https://reportage.transcontinental.cc/?page_id=126
21h zo hard mogelijk op de openbare wegen rijden, 3h slapen en eten. Dat al voor 2..3weken.
PS: dat mag je familie voor gezelschap in de auto nemen  :D

Mij mening – Met 10..12,000fietskilomemters/jaar mij moto is “safety first”. Breng nooit jezelf en anderen in gevaar.
Nog eens de bewuste locatie bekeken. 90km/u doorgaande weg, bocht erin en de tracker staat stil aan het einde in de bocht. Als je daar met 90km/u aan komt rijden, kan ik me voorstellen dat je niet op tijd voldoende kunt afremmen... Al zou je als automobilist natuurlijk wel rekening moeten houden met andere weggebruikers, bijna niemand in de auto doet het. Althans niet bij mijn waarneming. Zeker niet onderling, maar ook niet met fietsers. Laat staan in een buitenland waar de fiets minder gemeengoed is.

Nu ik er zo over denk. Zelf heb ik ook op dergelijke wegen gefietst. Al voelde ik me dan niet gauw onveilig. Dat was dan wel bij daglicht en bij veelal mooi weer.
In Nederland mag je als fietser sowieso niet op wegen waar auto's 90 km/u rijden. Dat lijkt mij een goede keuze. Landen als België lopen hopeloos achter op dit gebied. Voor mij betekent dit dat ik dergelijke wegen, meer nog dan voorheen, zal proberen te vermijden. Fietspaden, zandpaden, zelfs omwegen om niet over dergelijke wegen voor snelheidsduivels te hoeven fietsen. En extra opletten in de nacht bij bochten.
Misschien moet ik ook maar eens een spiegeltje gaan monteren... Niet ter voorkoming, maar dan kan ik in ieder geval misschien nog op tijd de berm in duiken als er iemand aan komt.
Felix Fietst schreef:Nog eens de bewuste locatie bekeken. 90km/u doorgaande weg, bocht erin en de tracker staat stil aan het einde in de bocht.
Als ik het plaatje met trackergegevens bekijk zie ik dat de tracker op een aantal locaties de positie heeft doorgegeven. Daarom is het laatst doorgegeven punt niet (noodzakelijk) de exacte locatie van het ongeval.
Maar het blijft een weg met rechte stukken, en daar wordt regelmatig hard gereden in België. Daarbij zijn de weekendnachten (check voor dit geval) berucht bij de jonge bestuurders (check voor dit geval: 25).

Felix schreef:
>Landen als België lopen hopeloos achter op dit gebied.
In Vlaanderen heeft met laatst (begin dit jaar of in 2016?) het regime 90 vervangen door regime 70. Daardoor mag je nu op heel veel wegen maar 70. In Wallonië is de basissnelheid echter nog 90!

(edit: tikfout 79->70)
@ Felix: ik heb altijd een spiegeltje eerlijk gezegd. Ben daar heel blij mee. Zit keurig in mijn Ergon grip
Een spiegeltje is erg waardevol idd.

Ik ken in NL niet veel wegen met een 90 limiet, wel veel 80 wegen buiten de BK en daar kun je gewoon op fietsen.

We weten niets over de toedracht. De suggestie van Leon is wel erg waarschijnlijk.
Verhitte reacties over 'fietsers die omgebracht zijn' zien over het hoofd dat zelfs zonder slok op men in nachtelijk Wallonië in het buitengebied geen fietser verwacht. Het in het donker fietsen in dergelijk gebied is dan ook gewoon riskant, los van de verdere schuldvraag.
Ik heb me ook wel eens (overdag) op wegen gewaagd om een stukje af te snijden waarbij ik blij ben dat ik het na kan vertellen.
Dat lezend is niet echt vertrouwenwekkend voor al die mensen die in Wallonië, of is het geheel België, willen gaan fietsen.
Een spiegeltje heb ik al 25 jaar op mijn fiets zitten, gewoon om te zien of er bij tegemoetkomend verkeer er ook iets van achter aan komt dat vindt dat ze er nog wel even langs kunnen. (Achter een vrachtwagen wil nog wel eens een sukkel zitten die het idee heeft daar nog steeds goed zicht te hebben) Het mag duidelijk zijn dat ik de deur wel eens dicht gooi. Wel met mijn eigen veiligheid voorop natuurlijk.
Voor nog meer langeafstandsfietsen/racen/bikepacken is er momenteel ook de Northcape 4000 aan de gang. Voor het volgen van de rijders en hun route
http://www.northcape4000.com/en/node/25
Hier de RACE MANUAL van de Transcontinental:
https://static1.squarespace.com/static/ ... ssue+2.pdf
een document van maar liefst 34 pagina's
Ik ben geen jurist maar als ik het zo bekijk dan is echt over alles is nagedacht.
Niet onverstandig dit goed door te nemen als je aan zo'n race zou willen deelnemen.
Als je dan toch zo nodig moet dan weet je waar je aan begint.
Nog meer info over de race
1. Organizator is ook aangerend dit jaar - RIP
https://en.wikipedia.org/wiki/Mike_Hall_(cyclist)
https://www.theguardian.com/sport/2017/ ... -australia
2. “Criticism and risks section” van wikipedia
https://en.wikipedia.org/wiki/Transcontinental_Race
3. Zonder de super man- Kristof Allegaert de groep dit jaar loopt gelijk en duidelijk langzamer dan vorige jaren. Vorige jaren hij kwam een dag vroeger dan de tweede.de resultaten zijn meer geloofwaardig voor mij.
http://www.transcontinental.cc/tracking
PietV schreef:Maar een race is geen normaal verkeer en bij wet verboden op de voor het openbaar verkeer open staande wegen. Bij sportwedstrijden zijn vele doden en gewonden gevallen, dan wel de gezondheid benadeeld. ........................ De show moet gewoon doorgaan. Ook bij nacht en ontij. Afzien is een element van de show.

Piet.
Geen Idea wat de wet zeg maar de statistieken kommen overheen met mij onderbuik gevoel. Drie doden in vier manden in soortgelijk evenementen
http://www.cyclingweekly.com/news/lates ... ace-344533
En de "race" waarbij iedereen die hem uitfietst een winnaar is is voor de snelste fietser al weer voorbij.
In net geen 7 dagen ruim 3600km fietsen is overigens niet mijn idee van vakantie, (+500km per dag).