Additionally, paste this code immediately after the opening tag: The Transcontinental Race - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

The Transcontinental Race

164 berichten
Ik ga het ook weer volgen. Vol verbazing gekeken vorig jaar, dus ik ben benieuwd hoe het dit jaar gaat. Beduidend meer deelnemers deze editie, dus ook meer concurrentie voor Kristof Allegaert die vorig jaar wel heel overtuigend won. Al rijdt hij nu ook al weer in de voorste gelederen.
Handig om reacties van rijders te volgen:

https://twitter.com/transconrace/lists/tcr14-riders
Ben alvast ook erg benieuwd, spannend om te volgen! Het kriebelt al om er mij zelf eens aan te wagen eigenlijk :lol: Zijn er eigenlijk nog zo'n gelijkaardige races/uithoudingsproeven?
Van wat ik weet:
  • London - Edinburgh - London
  • Parijs - Brest - Parijs
Verder is er volgens mij in Zweden ook nog iets, maar daar weet Yopie op dit forum meer over. Die woont daar.
Ook in de VS van A zullen vást wel dergelijke races zijn. En natuurlijk (jaarlijks?) de tocht van Cairo naar Kaapstad.

Als je wilt voorbereiden op dergelijke tochten, kun je ook meedoen met zogenaamde randonneurswedstrijden. (200km, 300km, 400km, 600km) Een juiste instelling hierbij lijkt wel aan te bevelen, om te voorkómen dat je je lichaam in de vernieling rijdt. En natuurlijk is er de Duchenne Heroes: een mountainbiketocht om geld op te halen voor onderzoek naar (oplossingen voor) de ziekte van Duchenne, van Luxemburg naar Nijmegen in een week. Al heb je daarbij wel te maken met een supportteam, als ik me niet vergis.
Big Wild Ride (USA)
Cascade 1200 (USA)
Colorado High Country 1200 (USA)
Endless Mountains 1240K Randonnée (USA)
Gold Rush Randonnée (USA)
Granite Anvil (Canada)
Great Southern Randonnée (Australie)
Last Chance 1200k Randonnée (USA)
LEL: London-Edinburgh (UK)
Madrid-Gijon-Madrid (Spanje)
PBP: Paris-Brest (Frankrijk)
PAP: Perth-Albany (Australie)
Rocky Mountain 1200 (Canada)
Shenandoah 1200K (USA)
Sofia-Varna-Sofia (Bulgarije)
Taste of Carolina (USA)
Texas Rando Stampede (USA)
VanIsle 1200 (Canada)
RAAM: race across America (USA)
Merselo-Verona (NL)
ZPZ: Zoetermeer-Parijs (NL)
Sverigetempot (Zweden)
ea.

maar het grote verschil met de transcon is dat je bij bovengenoemde tochten een route voorgeschreven krijgt. Bij de transcon. zijn er slechts checkpoints, de route is naar eigen inzicht.
Tjemig wat wordt er hard gereden, Kristof Allegaert is nu al ver voorbij Parijs, op weg naar checkpoint Stelvio.
Reed hij vorige editie zo'n 400km per dag ?!
Zo ver buiten mijn belevingswereld als fietsreiziger, juist daarom in verbazing volgend :-)

Afbeelding
Ardo schreef: Zijn er eigenlijk nog zo'n gelijkaardige races/uithoudingsproeven?
Voor het lijstje van Michaël, hier nog een bekende: de SBS, Super Brevet Scandinavia (Denemarken, Zweden, Noorwegen)
En er zijn in Zweden veel van dit soort races, van 200 tot 2200km, het leuke is dat er ook ligfietsen, velomobiel etc aan mee mogen doen. Of dat ook in andere landen zo is weet ik niet.

En natuurlijk de WCR, the World Cycle Race
Ja ze rijden hard, en vooral heel lang. Slapen is voor enkelen een lastige onderbreking en ze proberen het tot een minimum te beperken. Bizar, en knap.
Allegaert rijdt inderdaad weer vooraan, maar tot nu toe voortdurend stuivertje wisselend met Richard Dunnet, nummer 2 van vorig jaar. Zouden ze een soort van samenwerking hebben en samen rijden? Volgens mij mag dat gewoon. Kan mij niet voorstellen dat ze 24 uur lang individueel rijden met een onderlinge afstand van bijvoorbeeld 100 meter. Al zegt hun tracker wel dat ze verschillende rijtijden en gemiddelde snelheden hebben. Toch individueel?
Bedankt allemaal voor de suggesties, mooi lijstje :D
Ik vermoed dat Allegaert en Dunnet elkaar vooral beetje in de gaten houden, Dunnet was alleszins vastberaden om niet opnieuw tweede te worden. En Allegaert zal er net hetzelfde over denken, wordt alvast een mooie strijd! :D
Vraag me toch hoe ze de oversteek naar het vaste land hebben voorbereid.
Veel via Calais met boot of trein (tunnel).
Nr. 73 (Andrew Lloyd) is met de boot van Portsmouth naar Quistreham gegaan. Lijkt behoorlijke omweg en hij ligt dus ook behoorlijk achter in Fr.
Kristof Allegaert rijdt nu op een echte fiets.
Heel gesoigneerd! :D

Bron
Allegaert zit ondertussen al in Slovenië, lijkt al vrij duidelijk dat ie z'n transcontinentale titel nog een jaartje gaat verlengen :P Toch een klasse apart die kerel!
Ardo schreef:Allegaert zit ondertussen al in Slovenië, lijkt al vrij duidelijk dat ie z'n transcontinentale titel nog een jaartje gaat verlengen :P Toch een klasse apart die kerel!
Hij is iets slimmer door langs de kust te gaan, dat is vlakker en gaat sneller al zal Triëste wel voor wat oponthoud zorgen. Als je dit vergelijkt met degene die nog moeten inchecken in Parijs, gaat deze Belg wel erg rap.
Mooi filmpje van Jaegher! En ja, Kristoff gaat weer als een malle. Ik heb na het kijken van de docu van die AWOL-rijders van vorig jaar besloten dat zo'n wedstrijd echt niks voor mij is; lang op de fiets zitten is prima, en als ik veel zou trainen zou ~250-300 per dag misschien ook nog wel haalbaar zijn, maar dan wel langs mooie routes, anders hoeft het niet. En jahoor, daar is die finse randonneur weer, die m'n argumenten onderuit schoffelt. Lekker z'n eigen weg, een beetje bonus alpenpassen meepikken omdat ie er zin in heeft...
Hoewel zo'n race absoluut buiten mijn mogelijkheden ligt, probeer ik deze wel dagelijks te volgen. Ook om te analyseren hoe de deelnemers hun route uitstippelen.
Kristof Allegaert heeft vandaag control 3 gehaald op Mont Lovcen, Montenegro. Ongelooflijke wat die man presteert. (welke magische krachten zijn hier in het spel ?)
Maar als ik kijk wat hij nu voor route aflegt: hij gaat weer terug :shock: . Ben benieuwd hoe dat zijn vervolg krijgt.
Ook leuk om te zien dat bepaalde racers via Italie gaan en dan met de boot naar Control 3 willen gaan (vermoed ik).
(Edit: net weer gekeken, begin nu het idee te krijgen dat er wat met de tracklogger aan de hand is of de site).
Allegaert was via een ferry overgestoken die verboden was volgens de regels, daarom is hij halverwege de klim terug omgedraaid (nadat ze het hem hebben laten weten) om helemaal terug te fietsen en de juiste route opnieuw omhoog te fietsen. Al bij al 5u verloren maar nog steeds volop aan de leiding.

EDIT: vanop de officiele pagina:
Racer #01 Kristof Allegaert was informed on his arrival at the Restoran Nevjesta Jadrana at Control 3 that the ferry he took across the mouth of Kotor and Risan bay was not race legal.
Kristof stated he was [annoyed] and was unaware that the ferry was illegal but volunteered to return to the point at which he took the ferry and ride the correct route to CP3. This was to be the exact instruction by race control so within minutes the Belgian was gone without protest and has repeated the section.
TCR were impressed with how Kristof handled the mistake and corrected by repeating a long climb in 36C heat without hesitation, a correction which cost him around 5hrs riding time.
ach ja, wat is 5 uur omfietsen? Dan slaapt Kristof gewoon twee nachten niet, en dan heeft ie het weer ingehaald...
Ardo schreef: EDIT: vanop de officiele pagina:
Racer #01 Kristof Allegaert was informed on his arrival at the Restoran Nevjesta Jadrana at Control 3 that the ferry he took across the mouth of Kotor and Risan bay was not race legal.
Kristof stated he was [annoyed] and was unaware that the ferry was illegal but volunteered to return to the point at which he took the ferry and ride the correct route to CP3. This was to be the exact instruction by race control so within minutes the Belgian was gone without protest and has repeated the section.
TCR were impressed with how Kristof handled the mistake and corrected by repeating a long climb in 36C heat without hesitation, a correction which cost him around 5hrs riding time.
Het positieve is dat hij ook een hele mooie afdaling heeft gehad en 2 keer van een werkelijk prachtig uitzicht heeft kunnen genieten, voorzover hij zich daar de tijd voor gunt. Het asfalt rond de baai is nu in ieder geval een stuk beter dan 10 jaar geleden, dus dat scheelt ook weer.
Aanvankelijk vond ik de race-organisatie pietluttig. Hoe zo verboden veerpont? Als ze vanuit Italië met een ferry wel de Adriatische zee mogen oversteken.

En toen bleek deze pont zelfs expliciet in de regels genoemd te worden,en was het ineens Kristof Allegaert die de onnozelaar werd.

Afbeelding
De volledige set filmpjes over het AWOL team uit 2013...

Episode I: vimeo.com/80636312
Episode II: vimeo.com/81821776
Episode III: vimeo.com/82465189
Episode IV: vimeo.com/83397300

... voor als je van afzien houdt 8)
En Allegaert is klaar....

Ongelofelijk wat een eindbaas!