Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slijtage velg - Forum Wereldfietser

Slijtage velg

Dag iedereen,

In december 2010 verving ik het voorwiel van men Santos nadat er vocht id naafdynamo was gekomen. Nu merkte ik iets eigenaardig op ad velg. De indicatiegroef voor slijtage is aan de linkerzijde op ongeveer 1/5 an het wiel weg en gelijk met de velg. Aan de rest van die zijde en de andere zijde is de indicatorgroef nog duidelijk zichtbaar. Voor zover ik weet heeft er niets tegen het wiel aangesleept of is er een slag. Mijn fietsenmaker zei dat dit van het remmen is en normale slijtage is. En dat ik zeker niet moest proberen om dit op de garantie te overhalen. Op sommige plekjes heeft de verf ook op de velg los losgelaten.

Ik vind het echter eigenaardig dat er maar aan 1 zijde voor ene redelijke beperkt stuk slijtage zichtbaar is. Als ik dit vergelijk met een oude velg is die aan beide zijden overal gelijk ingelopen.

Wat vang ik hiermee aan?

Peter
Geen idee of het rijden met een tandem in Engeland vergelijkbaar is.

Wij hebben daar - blijkbaar - ergens hard over een hobbel/kei/put gereden. Gevolg: de velg is ter plaatse ingedeukt en op dezelfde plaats dus ook breder geworden. (Je houdt het niet voor mogelijk met 50 mm. tractorbanden).
En dit alles precies op het zwakke punt in de velg: rondom het ventielgat.

Wij merkten dat tijdens het remmen. De rem bonkt, remt op één plaats meer dan op andere posities. Dat merk je niet tijdens voluit remmen (vol=vol), maar wel als je een beetje remt. Je voelt de rem dan meer en minder aangrijpen tijdens een wielomloop.
In korte tijd was er op de CSS velg nog geen onevenredige slijtage waarneembaar, maar de remsporen (waar de blokken meer aangrepen) waren aan één kant duidelijk zichtbaar.

Onze eerste geraadpleegde LFB constateerde een minimale slag in het wiel. Maar dat lostte het probleem niet op.
De verdikking bleef.
Betekende voor ons een nieuwe velg. Want dat "reMmen" was irritant.
Peeke schreef:Wat vang ik hiermee aan?
Hoeveel heb je er mee gefietst (km)? Onder welke omstandigheiden (heuevels of polder? Hoeveel km regen of modder)? Welke remblokjes heb je gebruikt? Waren dat de originele op de fiets?
Wat bedoel je met "nog zichtbaar", is dit nog net zichtbaar of nog vrijwel als nieuw?
Leon
De velg zal nu iets van een 11000km hebben. Ik heb er in alle omstandigheden mee gefietst, verhard en onverhard. Door zonnig en regenweer. Ik heb nog steeds hetzelfde type remblokjes als vroeger.

De groef is nog redelijk diep op de andere andere plekken. Dit fenomeen trad al redelijk snel op en was misschien al van het begin aanwezig. Ik was hier toen niet aandachtig voor omdat je dat niet verwacht bij een nieuw wiel.

In oktober bied zich een lange reis aan dus ik moet dit wel oplossen. Maar het blijft een eigenaardig gegeven aangezien de slijtage niet gelijkmatig is.
Inderdaad heel merkwaardig. 11.000 km is niet ver, tenzij je Shimanoblokjes gebruikt die de velg opeten.
Je hebt in ieder geval een nieuwe velg nodig, want te ver versleten velgen gaan stuk op de plek die het meest versleten is. Dat de rest nog goed is daar heb je niets aan.
Leon
hallo Peter.
Ik heb velgen van rigida andra 30
En na 18000km. plooide de velg open door de banden druk.
Mijn remmen zijn van magura HS11 met zwarte remblokjes .
Ik viel ook niet onder garantie omdat er op het remvlak een zwart lijntje
zichtbaar was gekomen, wat een indikator is voor slijtage.

Jan
ankeric schreef:In korte tijd was er op de CSS velg nog geen onevenredige slijtage waarneembaar, maar de remsporen (waar de blokken meer aangrepen) waren aan één kant duidelijk zichtbaar.
Da's jammer van de dure velgen want CSS velgen gaan als ze heel blijven behoorlijk veel langer mee dan normale goede aluminium velgen.
Leon
hallo Leon.

Ja daar heb je wel een punt.
Toen ik twee jaar geleden deze fiets kocht heb ik voor de keuze gestaan,
om die css velgen te nemen.
Maar toen werd me verteld dat die css velgen bij regen weer niet goed remmen
en bij droog weer lawaai maken. Voor dat probleem zou men telkens remblokken
moeten wisselen.

groeten jan


,
Wat voor remmen heb je op je fiets?
Kabelremmen hebben een soort schommelsysteem. Bij het aanvangen van remmen zullen de blokjes links of rechts altijd iets eerder tegen de velg komen maar wanneer de knijpkracht iets om hoog gaat zal deze bij het schommelsysteem links en rechts gelijk worden. Dus zullen je velgranden gelijk matig moeten slijten.
HALLO

Ik heb MAGURA HS11 velgremmen , dat zijn oliedrukremmen
groeten
Ik vroeg me af wat Peeke voor remmen heeft. Kapen van een vraag
kan verwarrend werken. :D
janengelen schreef:HALLO

Ik heb MAGURA HS11 velgremmen , dat zijn oliedrukremmen
groeten
Waarom "Hallo" en "Magura HS11" in hoofdletters. Staat zo scheeuwerig. Technisch gezien is de Magura HS11 gewoon mechnische velgrem, zoals gebruikelijk op een fiets. Dat Magura hydraulisch wordt bediend d.m.v. remvloeistof maakt van Magura nog geen oliedrukrem.

Piet.
Puur uit interesse Piet: wat is een oliedrukrem volgens jou?
Leon
Ik heb veel technische onderzoeken gedaan aan falende remmen, mechnisch bediend d.m.v. kabels of stangen, hydraulisch bediend en druklucht bediend.
Bij voertuigen wordt gebruikeleijk geremd d.m.v. frictie en niet met oliedruk. Olie is ook geen middel om te remmen en remvloeistof is geen olie.

In de hydraulic wordt gebruik gemaakt van tandwielpompen voor aandrijving van o.a. wielen en lieren. De draaisnelheid wordt klep of ventiel geregeld en ventiel geregeld stilgezet. Daaraan denk ik bij de term "oliedrukrem". Maar hydraulic vloeistof zit vol met dopes en is ook geen olie.

Piet.
Ik heb gewone V-brakes.