Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat te doen bij rammelend frameslot - Forum Wereldfietser

Wat te doen bij rammelend frameslot

Ik kocht dit ABUS frameslot en deed er net mijn tweede ritje mee.
Bedoeling van het slot is de fiets even snel te sluiten als je een boodschap doet terwijl ie in het zicht blijft. Wil je beter sluiten, kun je er nog een kabel of ketting aan verbinden.
Als het nog beter moet, neem je nog extra sluitmethodes erbij.

Een handig slotje dus voor de eerste stap in beveiliging.

Maar... dat ding rammelt bij elk putje in de baan... net enkele stukken beton gedaan, en het werkt danig op mijn zenuwen dat dit niet lang zo zal blijven. :x

Is er al iemand in geslaagd zo'n slot te dempen?
In de hoop dat er iemand een kant-en-klare oplossing zou hebben, heb ik er zelf nog geen tijd of studie in gestopt.
Had het zelfde. Heb tussen het frame van de fiets en het slot een stukje rubber(foam) geplaatst,probleem opgelost
Ik had hetzelfde probleem, heb het slot gesmeerd met wat vet.
De vraag is ,wat rammelt er?het slot tegen het frame? Of het binnenwerk van het slot?
Bedankt om mee te denken!
Ik heb het gisteren eens wat beter bekeken.

Er zijn twee zaken die rammelen:
- mijn uitklapbaar "staantje" pletscher: als ik een een putje rij (bvb overgangen tussen Belgische betonplaten elke 5m)
- het ABUS slot: rammelt al van de oneffenheden van standaard beton: continu dus op een beetje ruwe beton.

Het is niet het slot dat tegen het frame zou komen: het zit mooi parallel met het frame en zit verrassend stevig vast met de twee bouten in het frame in de voorziene gaten.
Eerst dacht ik dat het het kunststof afdekplaatje was dat de montagebout afdekt: daar zit speling op, maar ook zonder die afdekplaatjes bleef het duren.
Het rammelen komt van de binnenring (het onderdeel dat dus verschuift als je het slot sluit) dat dus speling heeft in de buitenhuls waarin het moet schuiven om het slot te schuiven.
De constructie van het slot: als je het bekijkt van de ene zijde naar de andere zijde heb je: plastic afdekplaat, ene metalen deel van de 'huls', bewegend binnenwerk met veer en dus veel speling, het andere metalen deel van de huls (vormt één deel met het eerder gemelde huls-deel), plastic afdekplaat.
Die plastic afdekplaten zijn naar mijn gevoel geklikt op het metaal (of plastic deel aan de andere kant). Het lijkt me niet uitgesloten dat ook dat gaat trillen ooit...

Meer de grootste trilling komt dus van het binnendeel dat ruim kan bewegen in het vaste deel. Dit voel je ook door aan de knop te bewegen, de knop waarmee je het slot de sluitbeweging laat uitvoeren.
Als mogelijke oplossing heb ik nu de gleuf aan die knop in de open-toestand, opgevuld met lijmsilicone. Wanneer het allemaal zal opgesteven zijn, zal het bewegende deel dus vastkleven aan het vaste (yes- geen speling meer). Dan zal ik met een cutter tussen het bewegende en vaste deel een snee maken zodat beide terug loskomen van mekaar, maar de open ruimte tussen beide (was toch 1mm aan beide zijden) zal opgevuld zijn met die dempende lijmsilicone, hopelijk voldoende om het rammelen tegen te gaan.
Nee, dat is inderdaad geen mooie oplossing, maar ik hoop dat dit het enige tijd volhoudt, anders wordt het weer een los slot, Bordo of zo... Ik kan er dan ook nog vet inspuiten om (samen met het vuil dat er zal inkomen) de boel te dempen... toch niet mijn favoriete manier van werken. :?
Ik ben hier wel wat teleurgesteld door Abus.

In dezelfde moeite heb ik ook de Pletscher staander afgenomen om eens te bekijken, want bij elke putje maakt deze ook lawaai doordat ie dan eventjes ietsje naar beneden zakt dan, en dan lawaai maait bij het opnieuw boven komen. Mocht iemand daar een oplossing voor hebben verneem ik dit graag.
Hier heb ik voorlopig ook een pruts-oplossing voor toegepast: een beetje lijmsilicone op de punten waar de twee metalen delen (bewegende en vaste deel) elkaar raken, maar 'k heb er weinig hoop op, dat dit het langer dan vijf bewegingen zal uithouden: de zwarte lak is er op die punten ook al lang af.
Een betere oplossing ware wellicht de interne veer wat krachtiger maken. In elk geval was het ook tijd dat ik het eens uitkuiste. Dit en nieuw vet erin zal misschien iets wijzigen... Hopelijk, want die staander kan ik veel moeilijker missen dan dat Abus frameslot.
Dag Xyuny,

Zelfde probleem gehad met de standaard. Ik heb het klungelig maar wel afdoende kunnen oplossen met een vijsje en een stukje binnenband.
Ik heb een fijn gaatje geboord in het platte deel van de standaard nabij het gewricht (het deel dat klappert). Ik heb dat een stukje binnenband (ongeveer een vierkante cm of iets dergelijks) doorboord met een klein vijsje en dat geheel in het gaatje geschroefd. Zo maakte ik een rubber demper die vastgevezen zit in de standaard. Ik rij daar nu al enkele 10.000km mee rond en het werkt nog steeds. :-)

Lang leve de stilte.
Goede tip, Aniphys! Bedankt.
Zal ik ook zo doen.
Mogelijk helpt ook nog het sleuteltje vast zetten met een postelastiek.
Bij mij ook de bovenstaande oplossing : sleutel onder spanning trekken met een elastiek.
Op mijn fiets zit een AXA defender-slot, met hetzelfde probleem dus.
De binnenring rammelt in het slot

Nog wel contact gehad met AXA. Ik zou kostenloos een nieuwe kunnen krijgen.
Ik zag dit niet zitten, immers de constructie deugt niet.
Xyuny schreef:In dezelfde moeite heb ik ook de Pletscher staander afgenomen om eens te bekijken, want bij elke putje maakt deze ook lawaai doordat ie dan eventjes ietsje naar beneden zakt dan, en dan lawaai maait bij het opnieuw boven komen. Mocht iemand daar een oplossing voor hebben verneem ik dit graag.
Dit probleem ken ik. Ik heb er nog geen afdoende oplossing voor gevonden anders dan het ding met een postelastiek vast te zetten tijdens het fietsen, maar op dit moment rammelt hij niet maar gaat hij om een of andere reden stroef. De smering is kennelijk kleverig geworden. Ik denk dat ik de fiets voorlopig maar niet poets :D
Leon
Pman schreef:Mogelijk helpt ook nog het sleuteltje vast zetten met een postelastiek.
Ik heb een type gekozen met in-open-toestand-verwijderbaar-sleuteltje. Het sleuteltje kan dus alvast niet rammelen.

Ik heb net al eens een eerste test gedaan:

HET SLOT:
rammelen is al heel veel verbeterd. Ter hoogte van de duwknop om het schuivende deel te bewegen, is de beweging door de silicone beperkt en gedempt, dus het "laag-energetische" trillen is weg. Nog wel wat lawaai bij putjes (overgangen betonplaten).
Dat komt doordat de schuivende ring nog kan bewegen daar waar hij uit het vaste deel schuift. Nu heb ik aan dat uiteinde van de bewegende ring lijmsilicone gewreven over de laatste twee centimeter rondomrond (in half uitgeschoven toestand) en dat is nu aan het opstijven in open toestand, dus dit zal kleven aan de huls waaruit de ring schuift. Eens opgesteven, zal ik het nog wel kunnen losduwen, en dan zou ik een opvullende/dempende laag moeten hebben ter hoogte van het uiteinde van de ring, waar die uit de huls uitschuift.
Vraag is natuurlijk hoe lang dat allemaal zal meegaan... 't Blijft geen gelukkige oplossing, maar momenteel kan ik de aanwezigheid van het slot al beter verdragen. :wink:

DE STAANDER:
met het kleine boordje silicone dat ik gelegd heb waar bewegend en vast deel samenkomen zijn alle geluiden weg. Maar ook hier voorzie ik dat dit beetje silicone heel rap zal weggesleten zijn. Dan zal ik voor het stukje binnenband gaan. Er is inderdaad plaats genoeg om een klein schroefje te monteren.
Ik heb zelf een AXA Defender. Ook deze rammelt. Ik heb hiervoor contact opgenomen met AXA, deze erkennen dat sommige batches kunnen rammelen. Ik krijg helaas geen nieuw slot. Echter sturen ze wel kosteloos wat clipjes op om het probleem te verhelpen. Misschien dat dit voor sommige forumbezoekers ook eventueel een oplossing kan bieden.