Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke toeclips, of andere pedalen? - Forum Wereldfietser

welke toeclips, of andere pedalen?

Ben nog niet zo lang op dit forum maar ben blij met alle informatie die ik tot nu toe hier al heb gevonden.
Ik ben een vrouw van 50 en ga woensdag solo op de fiets van Haarlem naar Groningen, heb een paar weken geleden al geoefend met een weekend Texel vanuit Haarlem.
Ik heb dit op een oude Batavus Cheyenne gedaan maar daar moet nog wel veel aan gebeuren
dus ben ik op zoek gegaan naar een andere fiets
en de cheyenne gaat weer terug op marktplaats.
Veel plezier van gehad deze zomer!

Afbeelding

Op marktplaats vond ik een oude koga miyata,
prima onderhouden, had alleen nieuwe banden nodig,
welke ik inmiddels vakantieklaar heb gemaakt:

Afbeelding

Deze heeft trappers waarop toeclips bevestigd kunnen worden,
maar welke zouden daar dan op moeten? en hoe ziet dat er uit?
ik kan me er geen beeld bij vormen en internet helpt me ook niet verder

dit zijn de pedalen:
Afbeelding

Afbeelding

Iemand die me verder kan helpen?
Anders kan ik er beter andere trappers op zetten want deze zijn niet ideaal en klappen steeds om.

Bedankt vast :D
Als deze niet prettig zijn, dan zou ik ze eraf halen en een paar eenvoudige brede pedalen bij de fietsenmaker kopen. Hoeft toch niet meteen de hoofdprijs te zijn, zo in de beginfase?
Ben benieuwd of ze nog los willen.. 8)
Succes.
Toeclips zijn een beetje uit de mode, maar dit zijn om te beginnen prima pedalen, al kan je ze maar aan 1 kant gebruiken.
Als je vast wil zitten kan je overwegen om combi pedalen te kopen met SPD dan kan je aan 1 kant vast zitten en de andere kant los, mij bevalt dit wel goed
Toeclips zijn niet een beetje uit de mode. Dat is echt ouderwets zooi. Of je hebt moderne klikpedalen en daar zijn diverse systemen van op de markt. Of je hebt gewone platform pedalen. Ik zou deze er af halen. Met een beetje kruipolie en met behulp van groot gereedschap van de fietsenmaket moet dat nog best lukken en daarna een pedaal naar keuze monteren. En platform pedalen koop je voor 2 tientjes. Klikpedalen zijn vaak duurder.
Wat mij betreft is er niet zo heel veel mis met toeclips (er is jarenlang de Tour de France mee gewonnen), maar ook niet veel wat er voor pleit ermee door te gaan. Het grote probleem is namelijk dat de fietschoenen met gladde zolen die je ervoor nodig hebt nauwelijks nog te koop zijn.
Kortom, je zit denk ik toch aan andere pedalen vast, en dan hebt je keus uit gewone of uit mtb klikpedalen als van Shimano. Bij de gewone ben ik erg gesteld op de lichte VP pedalen met rubber op de contactvlakken (ik zal het typenummer opzoeken). Die kosten inderdaad een kleine 20 euro. Voor tochten heb ik een duidelijke voorkeur voor mtb klikpedalen (Shimano in mijn geval). Als je de fiets niet voor andere dingen gebruikt zou ik gewoon dubbelzijdige kopen, dan zit je altijd aan de goede kant. En een ritje naar de bakker kun je ook wel maken zonder schoenen met plaatjes. Mocht je dat toch niet fijn vinden dan kun je er zo'n externe plastic reflectorset op zetten dan wordt het een pedaal dat aan een kant gewoon is. Dat geeft meer keuzevrijheid dan een pedaal dat vast aan een kant klik is en aan de andere kant gewoon.
Hier horen natuurlijk wel fietswandelschoenen voor gebruik met plaatsjes bij. De keus is groot, van sandalen met plaatjes tot dikke waterdichte winterschoenen. Zulkek schien moet je natuurlijk altijd zelf passen. Koop ze niet te klein, en let er vooral op dat ze niet te smal zijn. Vooaral Italiaanse zijn vaak veel te smal voor Nederlandse voeten, en dat gaat erg zeer doen.
Wim
Abri schreef: Deze heeft trappers waarop toeclips bevestigd kunnen worden,
maar welke zouden daar dan op moeten? en hoe ziet dat er uit?
ik kan me er geen beeld bij vormen en internet helpt me ook niet verder...
Abri,

Toeclips, dat zijn zulke dingen:
http://singlespeedparts.nl/fixed-gear-o ... dgear.html
die gewoonlijk nog gecombineerd worden met één of twee riempjes.
Zoiets dus: http://urbanvelo.org/wordpress/wp-conte ... _front.jpg

Greetz,
Bram
Ook te koop bij m-gineering. Maar zoals gezegd het probleem is dat de schoenen die je erbij gebruikte nauwelijks nog te krijgen zijn. Ik heb mijn toeclip schoenen een paar jaar terug weggegooid, en ben overgestapt op spd klikpedalen. Moderne geribbelde zolen van fiets schoenen blijven vaak haken achter de randen van de pedalen, en als je dan vastgesnoerd zit met toeclips kom je niet los.
Wim
Bedankt voor alle adviezen. Het is niet zo dat deze pedalen beroerd fietsen,
Op zich zijn ze wel lekker breed, en passen goed bij deze toch wel retro- fiets.
Het enige is dat als je bij een stoplicht snel wilt 'optrekken' de pedalen wel eens willen draaien en je geen grip hebt,
Maar eenmaal fietsend voldoen ze prima.

Voor de komende fietstocht laat ik het zo en daarna kijk ik wel of ik ze wil vervangen of niet.
Hopen op mooi weer natuurlijk, In de regen kunnen ze misschien best glad worden.

Verder tzt zeker niet zomaar weggooien, er zijn vast nog liefhebbers uit de retro hoek voor te vinden...(http://www.flickr.com/photos/classic-li ... 834324908/)
Pedalen uit 1982-83, uit de onderkant van het Shimano-segment, wat niet wil zeggen dat ze slecht zijn. Als je goed zoekt zijn er mogelijk nog wel toe-clips voor te krijgen. je hoeft overigens de riempjes niet te gebruiken, alleen het metalen deel om je voet op de juiste plek te houden kan al voldoende zijn. Grote voordeel van fietsen met toeclips is wel dat je je gewone schoenen aan kan, al dan niet met een wat stijvere zool. Om zo maar over te stappen op SPD is denk ik nog te vroeg, naast een gewenningsperiode en ongetwijfeld een keer vallen terwijl je nog aan de pedalen vast zit moet je ook even naar het kostenplaatje gaan kijken, voor onder de 100 euro ben je niet klaar. Hier nog iets meer info http://www.velobase.com/ViewComponent.a ... 6&Enum=109
Ze blijven er gewoon op want ze zijn ook wel comfortabel met dunne zooltjes
Toeclips ga ik nog naar kijken want die setjes metalen clips kosten niet zoveel
en dan kan ik altijd nog bekijken of me dat bevalt.

Vanavond vertrek ik al naar een camping hier in de buurt
en morgen ga ik de eerste etappe fietsen van de LF 20 (flevoroute)
Haarlem - Lelystad.

kan allemaal ook zonder toeclips want ik doe het lekker rustig aan!
Wim schreef:Ook te koop bij m-gineering.
Aangezien je toch naar Groningen gaat kom je daar practisch langs.
http://www.m-gineering.nl/shoppedal.htm
Doe hem van ons de groeten.
Leon
Als je geen klikpedalen wil en riempjes eng vindt dan is er nog de aloude zefal clip, heb je toch wat meer grip en je zit niet vast..

http://www.bikeradar.com/gear/category/ ... s-10-35398
Toeclips vind ik zelf nog prima rijden. Ik gebruik gewoon oude gympen erin.
Soms is het wel lastig nieuwe bandjes snel ergens te vinden. Mijn
oom een tante gebruikten ze ook gewoon tijdens hun wereldreis.

Op de atb gebruik ik wel Shimano clickpedalen (duurdere edities. De goedkope reed ik erg snel kapot) omdat ik daar echt mee spring enz.