Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies aankoop fiets - Forum Wereldfietser

Advies aankoop fiets

Hoi,

Heeft iemand tips voor een merk en model fiets?

- Gebruik: stad, korte fietsvakantie (met bepakking), (zonder bepakking)
- Damesmodel
- Sportieve zit
- Naafverlichting
- Magura remmen
- Derailleur
- Budget: 1250-1500 euro

Geen naafversnelling: 8V te weinig voor bergen, en Rohloff is overkill want zal nauwelijks offroad worden gebruikt.

Ik zag na even zoeken een Fahradmanufaktur TX-800 XT-HS11 die me op het eerste gezicht wel wat lijkt. Maar misschien zijn er betere/lichtere/goedkopere alternatieven.

Alvast bedankt voor het meedenken!
VSF Fahradmanufaktur maakt stalen frames die binnen de garantietermijn gaan roesten op hele vervelende plaatsen, zoals waar de balhoofdcups zijn ingeperst. Ze worden slecht gespoten, geen poedercoat. De gebruikte trapassen van goedkopere modellen zijn van de allergoedkoopste Shimano "kwaliteit", Altus/Tourney
VSF Fahrramanufaktur maakt betaalbare fietsen die door veel mensen op dit forum naar tevredenheid worden gebruikt tussen hier en verweggistan.
Persoonlijk heb ik aardig wat gefietst met de goedkoopste Shimano trapassen en er nooit een afwijking aan geconstareerd.
In Duitsland in VSF een van de grote merken. In Duitsland zijn meer fietsen dan in Nederland: 71 miljoen.
Leon
Dennoch, bin ich nicht beëindrückt. Schade, quell?
sjefke schreef:quell(e)?
Op dit forum gelezen en mensen binnen de vereniging ontmoet, resp. zelf gefietst en in Aken en Keulen massaal op straat te zien.
Leon
en hier rijden we naar volle tevredenheid allebei op een VSF. zonder problemen. resp. 7 jaar en de ander twee jaar
ok ok, helder. Wie kan me verder helpen met mijn vraag?
willem.m schreef:ok ok, helder. Wie kan me verder helpen met mijn vraag?
Ik denk dat je al heel dicht bij het maximaal haalbare zit. Met 300 euro meer zijn er meer opties maar blijft de fiets die je noemt erg aantrekkelijk.

Ik denk overigens niet dat er lak onder de balhoofdcups hoort te zitten. Meestal wordt het balhoofdstel toch nagefreesd tussen coatingen montage van de cups?
(Leest Marten G dit?)

Leon
Fahrradmanufaktur fietsen zijn binnen een gegeven prijsklasse stukken beter dan het vergelijkbare aanbod van Gazelle, Batavus etc. En poedercoat is wat mij betreft niet speciaal een aanbeveling. Als er iets is waarmee je roestproblemen kunt krijgen dan is het dat wel. Ik vind hun afmontage duidelijk verstandiger dan van veel andere aanbieders, al zou ik eerder vallen over het gebruik van externe trapas lagers bij de duurdere modellen. Voor een paar honderd euro meer heb je echter wel wat beters, zoals een Avaghon Series, een Poppink, of misschien vooral een door m-gineering opgebouwde Thorn.
Wim
Hoi,

Je hebt gelijk. Misschien dat ik bepaalde onderdelen van de standaardconfiguratie/afmontage van de aangeboden TX800 wel kan wijzigen. Heb je concrete tips?

Ik ben niet bereid om 500 euro meer uit te geven voor een Avaghon. Overigens ging mijn eigen Avaghon na 5 jaar roesten, er was iets fout gegaan met poedercoaten...
Wat ik van deze fiets minder vind is de xt achternaaf (lx is degelijker) en de cranks met extern lager. Een handgebouwd wiel is ook beter. Je kunt crabks en achterwiel gebruiken totdat ze de geest geven (of liever iets eerder) en dan vervangen door degelijker spul zoals Sugino XD cranks met vierkante as en een handgebouwd achterwiel met lx naaf en Exal SP 19 velg. Het alternatief zou zijn een goedkoper model te nemen zoals de T300 Deore, en dat wat op te waarderen. Uit je beschrijving krijg ik overigens niet de indruk dat het om erg zwaar gebruik zal gaan (tenzij er op vakanties met bepakking erg veel wordt meegenomen).
Wim
Het gaat inderdaad niet om erg zwaar gebruik: merendeel asfalt en bij fietsvakantie meestal alleen tassen achter.

(Ik ben nog elke minuut dat ik op mijn Avaghon mountainbike en onverhard door IJsland stuiter blij met die fiets (en de wielen en de Rohloff), dat rechtvaardigt dan ook een duurdere fiets.)

De Magura HS11: is dat een groot verschil met de HS33? Ik ben HS33 gewend en ben daarover te spreken, maar heb geen ervaring met de HS11.
Volgens mij zijn HS11 en HS33 technisch gezien, en dus wat remwerking betreft, vanaf 2011 identiek. verder geen belangrijk verschilpunten volgens mij. HS11 is ook een brake booster op te leveren, die zit er bij HS33 standaard bij.
Ik heb overigens zelf geen ervaring met HS33, wel sinds kort met de HS11. Die werken m.i. perfect voor verreweg de meeste toepassingen. .
Klopt. Ik heb zelf echter alleen ervaring met de HS 33 en de HS 66. Die zijn prima, beter dan v brakes, al zijn de betere daarvan ook heel goed.
Wim
Nog een vraag:

De fiets wordt vooral voor asfalt gebruikt en misschien maar 10% van de tijd met zware fietstassen. Omdat de fiets ook geschikt moet zijn voor gebruik in de stad gaat de voorkeur uit naar een damesmodel. Maar die frames zijn natuurlijk weer minder stijf. En om nu zwabberend een Alpenpas af te gaan...

Ik snap ook wel dat ik niet een fietsend schaap met vijf poten moet zoeken. Maar zou het damesmodel van de T700 wel voldoende stijf zijn? Ik vraag dit omdat het frame echt anders is dan de andere modellen en de stang doorloopt tot aan de achteras. Misschien helpt dat...

Willem

Afbeelding
Sommige damesframes zijn heel behoorlijk, andere vallen erg tegen. Ik denk dat alleen Marten Gerritsen hierover iets verstandigs kan zeggen. Hij heeft laatst zelf een damesfiets gebouwd, maar met een ander type frame.
Ik zou vooral goed nadenken over de vraag of je deze fiets ultralight kunt belasten. Als je zorgt voor erg lichte uitrusting is het probleem vast veel minder groot. Je zult wel denken "daar komt hij weer" maar het maakt natuurlijk wel uit in dit geval.
Wim
willem.m schreef:... gaat de voorkeur uit naar een damesmodel. Maar die frames zijn natuurlijk weer minder stijf.
... zou het damesmodel van de T700 wel voldoende stijf zijn? Ik vraag dit omdat het frame echt anders is dan de andere modellen en de stang doorloopt tot aan de achteras. Misschien helpt dat...
Mijn vriendin heeft een T100 in damesmodel in de geometrie met drie achtervorken (1 vanaf de trappers, 1 vanaf het zadel en 1 vanaf de schuine stang). Het gaat om maat 52 (of is het 54?), dus geen heel grote maat maar ook niet klein. Deze fiets rijdt erg goed met fors gevulde achtertassen. (zeker 20 kilo)
Of de T700 op dezelfde manier in elkaar steek weet ik niet.
Bij kleinere maten is stijfheid minder een probleem dan bij grote.
Leon
Heb je al eens in het gamma van Stevens gezien ?
jansenius schreef:Heb je al eens in het gamma van Stevens gezien ?
De gewenste combinatie derailleurversnelling, Magura remmen en geen vering levert helaas geen bevredigend resultaat op bij Stevens.

Zouden de wielen van die T-700 sterk genoeg zijn?
willem.m schreef:
jansenius schreef:Heb je al eens in het gamma van Stevens gezien ?
De gewenste combinatie derailleurversnelling, Magura remmen en geen vering levert helaas geen bevredigend resultaat op bij Stevens.

(..)
Nee, maar voor het prijsverschil tussen een Primera Luxe Stevens en een T-700 vind je zo wel een handelaar die je er een goeie ONgeveerde vork bijgeeft en gratis plaatst....