Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke foto camera gebruik jij ? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Welke foto camera gebruik jij ?

Wat mij betreft is een 1" sensor de ideale sensor voor een camera - afhankelijk van wat je wilt redelijk tot goed te gebruiken bij weinig licht (beetje afhankelijk van welke compact of bridge camera) en ook te tele-bereik is goed. Ik ben ondertussen erg blij dat ik geen lenzen meer hoef te wisselen en een heerlijk groot bereik heb op mijn bridge. Het is dan wel niet de lichtste die er is - Sony RX10 III is nog een stukje zwaarder :D . Heb de Panny FZ2500 die goede scherpe beelden geeft zeker in het buitenlicht. Fijne aan de camera vind ik de goede videomogelijkheden (die ik nog verder mag ontdekken), het ingebouwde ND filter en snelle scherpstelling alsmede het makkelijk te bedienen menu en het kantelbare LCD scherm.
bikelike schreef:Ik heb de A6500 gekocht.
lenzen
- Kit zoom SEL 16-50mm / F3.5-5.6 .
- SEL 55-210mm / F4.5-6.3.
- SEL 35mm F1.8 OSS,
- Samyang 12mm f/2.0,
Binnenkort: SEL 50mm F1.8, portretlens.
Hallo Erik en bedankt voor delen van informatie. Ik kijk soms aan jouw foto en fiets websites. Dit is mooi inspiratie bron, hoeveel mij interesten zitten in andere gebieden – landscape, nature & macro.
Voor de rest,
Vergelijking van verwisselbaar camera vs compact vs smartphen is vergelijken van werelfietser vs wielrenner vs MTB.

Een voorbeeld van mij fotoalbum gedaan met spiegelreflex.
1. Going Wide Angle
Afbeelding

Rondje Texel

Afbeelding
Of klimmen in de bergen van Bulgarije.
2. Macro
http://forum.photozone.de/uploads/galle ... 375348.jpg

Ergens in Zeeland tijdens fietspauze/lunchen
http://forum.photozone.de/uploads/galle ... 149290.jpg

3. Tele
Afbeelding
Afbeelding


Eens dat verwisselbare lenzen zijn zwaar maar de magie van de verwisselbare lens is weg met een compact of smartphone. Soort van dilemma ga jij op vakantie met de fiets of auto of allebei.
Mooie foto's, Miro, vooral die van Texel. Heb je nog ergens een website met foto's?

Ik vind het ook wel wat hebben, hoor, dat lenzen wisselen. Of juist niet, en het daarmee doen op dat moment.

Anyhow de nieuwe camera en set-up heeft prettig wat leven in de brouwerij gebracht.
bikelike schreef:Mooie foto's, Miro, vooral die van Texel. Heb je nog ergens een website met foto's?

Ik vind het ook wel wat hebben, hoor, dat lenzen wisselen. Of juist niet, en het daarmee doen op dat moment.

Anyhow de nieuwe camera en set-up heeft prettig wat leven in de brouwerij gebracht.
Hallo Erik,
Sorry dat ik laat antwoorden. Ik kijk af en toe naar het forum.
De foto van Texel heeft een prijs in benevisie gewonnen, en wat later was uitgekozen door het publiek voor de beste foto van het jaar van onze fotoclub.
http://www.fotobond-abw.nl/index.php/we ... /benevisie

Negen jaar geleden ben ik oficieel gestopt met fotoactiviteiten. Ik heb de website en clublidmaatschap afgesloten. Voor serieuze werk neem ik altijd de twee spielgelreflexen met lenzen eventueel tripod , flitser en schermen. “Just to get the job done.”
Veel fotoplezier met je nieuwe camera.
Ik heb veel plezier van mijn Canon G12 (compact). Vooral het naar alle kanten te draaien monitorschermpje is erg handig zodat je makkelijk uit een ongewone positie een foto kan maken zonder je zelf in bochten te hoeven wringen. De G12 is niet meer verkrijgbaar maar een soortgelijke camera is de G5X. Zie ook de foto's die ik met deze G12 maakte tijdens de pre-summertour van de Wereldfietser in 2016.
Ik vind het meer een dicussie van een fotoclub lijken dan van fietsers die een camera voor onderweg zoeken. Daar heeft dpreview wel oplossingen voor. Ik neem meest een oude handzame kb film camera mee met een vaste lens. Vroeger meest mijn Rollei 35, tegenwoordig een Leica CL met 40 mm en soms, maar meestal niet eens, een 90 mm. "Full frame" dus, licht, klein en niet erg kwetsbaar. Wel weer even wennen voor de meesten, maar een kleine meetzoeker is volop te vinden en nog steeds bijzonder bruikbaar voor in de fietstas ! En goede centrales zijn er ook nog volop die prima prints en vergrotingen maken.
Mijn full frame digitale camera met lenzen neem ik niet mee als ik ga fietskamperen. Te groot, te zwaar, te kwetsbaar en diefstal gevoelig.
Van de zomer hadden wij een Rollei 35 SE met zwart/wit filmpjes en een digitale Panasonic Lumix GX7 met 20 mm lens mee. De Rollei is bijna jeugdsentiment. Hij werkt nog steeds ook zonder werkende belichtingsmeter. De batterij is niet meer verkrijgbaar, maar met een belichtingsmeter app op de telefoon is hij prima te bedienen.
De Lumix GX7 is in combinatie met de zeer lichtsterke 20mm lens een geweldige combinatie. Een vast brandpunt dwingt je ook tot goed kaderen van je foto's.
Mijn spiegelreflex is voor het echte fotowerk en daar kom ik op fietsvakantie niet aan toe. Daarnaast veel te groot, zwaar e.d.
Nog steeds met 5 megapixel (wauw).. canon powershot A 530 destijds 200 euro (10 jaar geleden),
maar ik vind het helemaal prima.
Kiek schreef:De Lumix GX7 is in combinatie met de zeer lichtsterke 20mm lens een geweldige combinatie. Een vast brandpunt dwingt je ook tot goed kaderen van je foto's.
Hoezo dat? Mijn moeder had vroeger een camera met een 28mm-lens voor op vakantie. Van kaderen was geen sprake. Degenen (of hetgene) die ze op de foto wilden hebben pasten er altijd op, in het midden, heel klein.
Jouw moeder had nog nooit gehoord van voet-zoom. ;-)
Bij een evenement herken ik wel dat een vast brandpunt uitdaagt op zoek te gaan naar een goed standpunt van waar een foto te maken.

Op vakantie gaat het minder op zou ik zeggen. Een berg of ondergaande zon is een stuk minder vatbaar voor voet-zoom.
Op een fotoforum komen zelden lichtgewicht oplossingen naar voren, op een fietsreis forum wel. Vind het leuk te lezen wat mensen voor compact camera gebruiken. De laatste jaren zijn die overigens enorm verbeterd qua sensoren (lichtgevoeligheid met name), dus het loont om je > 6 jaar oude ding te vervangen. Zelf daarom nu ook aan het orienteren.
Afbeelding
Is dit een pinholecamera?

(Je moet naar binnen gaan en met de deur dicht de lichtgevolige chemicaliën op de wand smeren. Dan trek je het gordijntje voor die wand dicht en ga je naar buiten. Je richt de camera met de pinhole op je onderwerp en trekt met het verborgen hendeltje het gordijntje op. Je wacht anderhalf uur. Dan gordijntje weer dicht. Ga weer naar binnen en met de handveger smeer je er nu de ontwikkelchemicaliën op. Als het negatief klaar is ga je op zoek naar een vergroter voor negatieven van 2x2 meter)
Yep. Een jaar of 15 geleden heb ik een tentoonstelling gezien van 2 ik dacht Braziliaanse kunstenaressen die met zo'n caravan/gaatjescamera ondermeer door Europa trokken. Ze gebruikten wel grote rollen fotopapier als drager.
CarlW schreef:Yep. Een jaar of 15 geleden heb ik een tentoonstelling gezien van 2 ik dacht Braziliaanse kunstenaressen die met zo'n caravan/gaatjescamera ondermeer door Europa trokken. Ze gebruikten wel grote rollen fotopapier als drager.
Je kunt die dan ook weer positief maken door de belichte versie omgekeerd op een nieuwe te leggen en die via de achterkant te belichten. De invloed die je hebt op het resultaat is niet erg groot....
fud0 schreef:Nog steeds met 5 megapixel (wauw).. canon powershot A 530 destijds 200 euro (10 jaar geleden),
maar ik vind het helemaal prima.
Gelukkig, niet de enige met een enigszins verouderde camera; in mijn stuurtas zit nog altijd (naast een iPhone) een 12 jaar oude Panasonic FZ5 met 5 MP en een microscopisch kleine sensor. Toch levert het ding heel acceptabele en (op een beeldscherm) zeer scherpe foto's op. Afdrukken zijn daarentegen teleurstellend, en de kleuren niet helemaal van Olympus/Fuji/Canon kwaliteit.
Ik ben dus ook al tijden de ontwikkelingen aan het volgen, maar de camera die ik wil is er er niet. Mijn ideale fiets-reiscamera zou iets zijn als een compact toestel met minimaal 1" sensor en een heel lichtsterke en scherpe zoomlens van 24-200 equivalent. Er zijn geen echt goede zoomlenzen met dat bereik en ook nog lichtsterk en compact. De natuurwetten staan dat geloof ik niet toe.
Wellicht neem ik toch genoegen met minder zoom, of toch een 'mirrorless' wissellens ding.
Georg schreef: Ik ben dus ook al tijden de ontwikkelingen aan het volgen, maar de camera die ik wil is er er niet. Mijn ideale fiets-reiscamera zou iets zijn als een compact toestel met minimaal 1" sensor en een heel lichtsterke en scherpe zoomlens van 24-200 equivalent. Er zijn geen echt goede zoomlenzen met dat bereik en ook nog lichtsterk en compact. De natuurwetten staan dat geloof ik niet toe.
Ikzelf vraag me zelf dus in hoeverre 'lichtsterk' nog heel belangrijk is aangezien die sensor al zoveel beter is. Met slecht licht en toch korte sluitertijd schieten op 6400 iso want dat kan tegenwoordig met dezelfde hoeveelheid ruis als oude sensors op 200 iso. Of zijn er aspecten die ik nu over het hoofd zie.

Ik zie momenteel niet snel iets moderns met 24-200, in het overzicht op https://en.wikipedia.org/wiki/Canon_Pow ... el_details zie ik wel een G3X met 24-600 lens maar of je daar nou wild van moet worden...
bast1aan schreef:Ikzelf vraag me zelf dus in hoeverre 'lichtsterk' nog heel belangrijk is aangezien die sensor al zoveel beter is. Met slecht licht en toch korte sluitertijd schieten op 6400 iso want dat kan tegenwoordig met dezelfde hoeveelheid ruis als oude sensors op 200 iso. Of zijn er aspecten die ik nu over het hoofd zie.
Nog iets: vibratiereductie is nu ook beter dan 10 jaar geleden.

De ideale camera zal altijd aan de andere kant van de heuvel liggen waar het gras groener is.
Bast1aan - dat ligt aan wat voor soort foto's je wilt maken en welke eisen je aan de kwaliteit legt. Ik heb zelf bewust voor een 1" sensor gekozen vanwege de hogere kwaliteit. Ik vergroot nog wel eens foto's uit - 120x90 cm en wil ook dan scherpe foto's zien en geen blokjes. Ook vind ik het leuk om dieren te fotograferen en dan is een goede, snelle tele wel heel erg fijn.

Je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat de kwaliteit van de sensoren een heel stuk verbeterd is maar een 1" sensor is voor mij ook in een kleinere camera een must i.v.m. eventuele donkere/ nachtopnames. Ik houd de iso waarde altijd graag zo laag mogelijk evenals de sluitertijd.

Ik heb nu zoals al eerder gemeld een panny fz2500 waar ik extreem tevreden over ben. En speel met de gedachte er een zs100 naast te nemen. Dit omdat die een stukje lichter, met een redelijk bereik (25-250mm) is en die standaard in de stuurtas zou kunnen wonen.