Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Routeplanning Bariloche - Ushuaia (over Carretera Austral) - Forum Wereldfietser

Routeplanning Bariloche - Ushuaia (over Carretera Austral)

*Vernieuwde startpost*


Hallo allemaal,

Het probleem met het transport is inmiddels opgelost, ik ga waarschijnlijk met het vliegtuig. Echter zit ik nu nog te dubben over de planning. Ik vond het zonde een nieuw topic aan te maken, dus vandaar de gewijzigde startpost.

Even een globale routeschets:
Bariloche - El Bolson - Esquel - Palena (Chili) - Carretera Austral tot aan Villa O'Higgins - met de boot en te voet terug de grens over naar Argentinië - El Chalten - El Calafate - Puerto Natales - Puerto Arenas - met de boot naar Porvenir - Rio Grande - Ushuaia.

In totaal zouden dit zo'n 2600 km zijn. Ik heb een verleden met een overbelaste knie (waar ik deels nog altijd last van heb), dus ik ben genoodzaakt om de 3 tot 4 dagen een rustdag te plannen. Dit betekent dus sowieso 1 rustdag per week. Qua kilometers per dag kan m'n knie wel wat aan, dus daar verwacht ik weinig problemen.

Ik heb zelf de planning om bovenstaande route in 5 weken te voltooien, maar weet niet of dit een realistisch doel is. 5 weken is dus 520 km gemiddeld per week. Voor Europa geen schrikbarend gemiddelde, maar ik heb dus geen ervaring met de routes hier.

Wat denken jullie? Haalbaar?

Alvast bedankt! :)

Groet,

Job
Rijdt er nog / weer een trein tussen Buenos Aires en Bariloche (via Viedma)?
Dat zou je probleem oplossen, al rijden de treinen misschien maar één of twee keer per week. Wij zijn met de trein naar Tucumán gereisd en dat ging prima, alhoewel langzamer dan met de bus.
Voor zover ik het kan opmaken uit de artikelen op internet rijdt er inderdaad een trein vanuit Viedma naar Bariloche. Ik weet alleen niet hoe betrouwbaar die artikelen zijn, maar ik kan het hier natuurlijk vrij gemakkelijk navragen.

Probleem blijft alleen wel bestaan -hetzij op kleinere schaal- aangezien er geen trein van Buenos Aires naar Viedma gaat. Dan zou ik dus alsnog in de bus moeten o.i.d.
Wellicht dat ik een oplossing gevonden heb (met de trein). Er gaan geen treinen naar Viedma, maar wel naar Carmen de Patagones. Dit laatste dorpje ligt op 5 kilometer fietsen van Viedma (aldus Google Maps). Ik ga binnenkort even langs het kantoor van Tren Patagónico om wat informatie te halen. Wellicht wat vroeg, maar ik wil de komende maanden rustig kunnen slapen :wink:

Mocht ik meer weten zal ik het hier posten voor het geval er ooit nog iemand met dezelfde vraag zit!
Helaas, hoewel op internet staat aangegeven (zelfs op de posters op het station..) dat er treinen gaan naar Carmen de Patagones, zijn die er niet. Er gaan slechts treinen tot Bahia Blanca, het laatste stuk van Bahia Blanca naar Viedma wordt altijd in bus gedaan. De meeste fietsers die met de Tren Patagonico naar Bariloche gaan fietsen van Bahia Blanca naar Viedma (300 km).

Ik denk dat ik wat fietsenwinkels hier ga afstruinen om eens te kijken of zij dozen hebben waar de fiets in kan. Dan doe ik de fiets daarin en ga ik met de bus van Buenos Aires naar Bariloche. Die Tren Patagonico is op deze manier gewoon niet praktisch.
Wellicht biedt deze organisatie je een ingang: http://www.viajerosdelosvientos.com
fiets zonder in te pakken in de bus in Argentinië gaat prima. wel zelf even in het vrachtruim leggen.
Er is een fietswinkel die die dozen op voorraad heeft.

http://www.btt.com.ar/bici/10587-canaglia

Hier heb ik destijds zo een doos op kunnen halen. Alleen zat de winkel geloof ik wel een half blok verder dan dat er op die site staat. Maar goed, die winkel is een begrip, dus de mensen zullen je de goeie weg wel wijzen.

(voor in de bus heb ik overigens niet meer nodig gehad dan een paar stukken karton en wat tape. Daar deden ze niet moeilijk over op Salta-Buenos Aires, ik heb m niet in een echte fietsdoos gestopt).
Bedankt voor jullie tips. Ik ga denk ik een doos halen bij bovenstaande fietsenwinkel en kijk dan hoe makkelijk m'n fiets erin gaat. Punt is dat de chauffeur je kan weigeren, ook al gaven ze bij de ticketverkoop aan dat de fiets mee kan..

Afijn, er zijn genoeg mensen die het gelukt is, dus het moet mij ook gewoon lukken :wink:
Heb inmiddels besloten met het vliegtuig te gaan. Grote voordeel is de reistijd, ruim 22 uur in de bus tegen 2 uur en 20 minuten in het vliegtuig en de prijs is nagenoeg gelijk (ik heb een visum dus kan vliegen tegen de Argentijnse prijzen). Kom ik ook stuk uitgeruster in Bariloche aan :) Vervolgens een paar dagen in een hostel om de fiets te checken en eventueel nog langs de fietsenmaker te gaan en dan richting Ushuaia.

Fietsdoos heb ik inmiddels geregeld en staat klaar om gebruikt te worden. Nu even de komende 2 maanden doorkomen :wink:
Aangezien ik na het transport-vraagstuk nog altijd met vragen zit heb ik de startpost en het onderwerp maar even gewijzigd. Hopelijk kunnen jullie me hier wat advies over geven:

Kopie startpost:
Het probleem met het transport is inmiddels opgelost, ik ga waarschijnlijk met het vliegtuig. Echter zit ik nu nog te dubben over de planning. Ik vond het zonde een nieuw topic aan te maken, dus vandaar de gewijzigde startpost.

Even een globale routeschets:
Bariloche - El Bolson - Esquel - Palena (Chili) - Carretera Austral tot aan Villa O'Higgins - met de boot en te voet terug de grens over naar Argentinië - El Chalten - El Calafate - Puerto Natales - Puerto Arenas - met de boot naar Porvenir - Rio Grande - Ushuaia.

In totaal zouden dit zo'n 2600 km zijn. Ik heb een verleden met een overbelaste knie (waar ik deels nog altijd last van heb), dus ik ben genoodzaakt om de 3 tot 4 dagen een rustdag te plannen. Dit betekent dus sowieso 1 rustdag per week. Qua kilometers per dag kan m'n knie wel wat aan, dus daar verwacht ik weinig problemen.

Ik heb zelf de planning om bovenstaande route in 5 weken te voltooien, maar weet niet of dit een realistisch doel is. 5 weken is dus 520 km gemiddeld per week. Voor Europa geen schrikbarend gemiddelde, maar ik heb dus geen ervaring met de routes hier.

Wat denken jullie? Haalbaar?
Ik heb in 2007 de Carretera Austral (15 fietsdagen) en deel van de Ruta 40 (7 fietsdagen) gefietst en heb ook ik in het Merendistrict van Chili & Argentinië (12 fietsdagen) gefietst.

Het is op zich haalbaar als je maar rekening houdt met de veerbindingen naar Villa O'Higgins en Chaiten (via het eiland Chiloe). Mis je de boot, dan kan je een paar dagen wachten. Ik kon vijf dagen wachten op de veerboot naar Chaiten. Bij Villa O'Higgins had ik het geluk dat ik de boot op tijd haalde anders kon ik vijf dagen wachten. Aangekomen in Argentinie moest ik met een groep reizigers noodgedwongen in een refugio overnachten vanwege hevige noodweer. De veerboot bij lago del desierto (grens argentinie/chili) vertrok pas de volgende dag. Als alles meezit, dan doe je Villa O'Higgins - El Chalten binnen een dag en anders kom je de volgende dag aan. Verder was de sterke tegenwind hinderlijk, als je uitstapjes maakte naar bijv. El Chalten/El Calafate/ Lago Viedma/ general carrera lake door in westelijke richting naar de Andes Bergketen te fietsen.

Het is haalbaar, maar je hebt weinig dagen over voor andere dingen. Uitstapje naar Torres del Paine zou ik een rustdag inplannen.
Thanks voor je bericht. Had eigenlijk niet verwacht dat 5 weken wat aan de krappe kant zou zijn, maar wellicht slim om dan wat extra dagen te rekenen? 40 dagen dan?

Overigens heb ik niet echt het plan om vele uitstapjes te maken, aangezien ik onderweg ook al het nodige zal zien en me het meer om de fietsreis gaat. De Perito Moreno glacier bij El Calafate wil ik denk ik wel bezoeken en Torres del Paine ziet er ook gaaf uit, maar daar blijft het wel zo'n beetje bij. Als ik alle tijd van de wereld zou hebben zou ik wellicht meer plannen, maar de tijd is nu eenmaal beperkt.

Hoeveel kilometer per dag is haalbaar op de Carretera Austral? Ik begrijp dat dat af hangt van de weersomstandigheden, maar gemiddeld? 50? 100?

Groet!
In de eerste helft van 2012 zijn wij van Ushuaia naar het uiterste noorden van Chili gefietst (wat betreft de wind ga jij zeker de goede kant op!). Een reisschema met daarin dagafstanden, overnachtingsplekken enz. staat op onze website. Hier het adres: http://antoonenmelanie.blogspot.nl/p/reisdetails.html wellicht heb je er iets aan!
Mijn reisschema is te vinden op: http://www.the-lonely-push-biker.eu/; klik op ' Fietstocht registratie' . Daar vind je mijn tripgegevens en googlemap; Het Meren-district en vulkaangebieden in Chili en Argentinie zijn zeer leuk om te fietsen; iets ten noorden van Bariloche.

suc6 met de voorbereiding.