Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 2 x gevallen, 2 x wat gebroken. Valtechnieken? - Forum Wereldfietser

2 x gevallen, 2 x wat gebroken. Valtechnieken?

Sinds ik aan het fietsen ben (+- 1,5 jaar), ben ik twee maal gevallen. Beide keren ben ik vanuit bijna stilstand gevallen (leuk die klikpedalen :oops: ).
Mei dit jaar ben ik rechtsom gevallen en heb mij dus waarschijnlijk met mijn rechterhand opgevangen, hierbij heb ik het spaakbeen bij de elleboog gebroken (door de klap op de handpalm) en ben ik nu twee schroeven rijker.
2 weken terug is ongeveer hetzelfde gebeurt en ben ik linksom gevallen. Ook nu weer het spaakbeen bij de elleboog gebroken, maar gelukkig deze keer geen schroeven en heb ik zelfs vandaag alweer een klein ritje kunnen maken.

Aangezien je altijd in onverwachte situaties terecht kan komen met het fietsen en niemand graag breuken of andere blessures aan zijn hobby wil overhouden, zou ik jullie willen vragen of er wellicht valtechnieken zijn waarmee bovenstaande en andere breuken voorkomen kunnen worden?
spurlie schreef:Sinds ik aan het fietsen ben (+- 1,5 jaar), ben ik twee maal gevallen. Beide keren ben ik vanuit bijna stilstand gevallen (leuk die klikpedalen :oops: ).
Mei dit jaar ben ik rechtsom gevallen en heb mij dus waarschijnlijk met mijn rechterhand opgevangen, hierbij heb ik het spaakbeen bij de elleboog gebroken (door de klap op de handpalm) en ben ik nu twee schroeven rijker.
2 weken terug is ongeveer hetzelfde gebeurt en ben ik linksom gevallen. Ook nu weer het spaakbeen bij de elleboog gebroken, maar gelukkig deze keer geen schroeven en heb ik zelfs vandaag alweer een klein ritje kunnen maken.

Aangezien je altijd in onverwachte situaties terecht kan komen met het fietsen en niemand graag breuken of andere blessures aan zijn hobby wil overhouden, zou ik jullie willen vragen of er wellicht valtechnieken zijn waarmee bovenstaande en andere breuken voorkomen kunnen worden?
Interessant, ik heb geen antwoord op je vragen, maar weet wel dat pupilletjes van wielerverenigingen wel eens met zijn allen in het gras gaan fietsen en dan bewust de grenzen opzoeken en zo zacht kunnen vallen. Misschien in combinatie met wat judotechnieken.
Wat betreft klikpedalen, ook bij scherpe bochten klik ik altijd een been uit. Ook bij stoplichten of onverwacht remmen ben ik al uitgeklikt voordat ik stilsta, het is al een soort tweede natuur geworden want denk er niet eens meer over na. De veerspanning van de pedalen verlichten kan ook helpen bij sneller uitklikken.

Valpartijen en fietsen hoort wel een beetje bijelkaar, op de lange duur onvermeidelijk, zo ook al 3x mijn pols gebroken. Laatste 10jaar gelukkig geen ongeluk meer gehad (snel afkloppen :)).
Van een fiets met 26 inch wielen val je van minder hoog...
Ik ben een paar keer met een mtb vanuit stilstand gevallen, want als je in een klim zowel voor je voorwiel als je achterwiel een steen hebt sta je erg snel stil... Het is duidelijk dat je je niet moet opvangen met je arm/hand. Maar ja, het is een reflex die je moet onderdrukken. Oefenen is geen gek idee.
gelukkig ben ik nog nooit gevallen met de fiets, maar ik heb dan ook geen gevaarlijke clikpedalen en ben een voorzichtige fietser, dat scheelt dan weer denk ik....
Ben je gevallen toen je bagage op je fiets had, of fietste je zonder bagage? (Of met een licht dagtasje?)
leuk om te zien dat elke doelgroep er anders over denkt. Hier zijn het de klikpedalen bij de wielrenners osteoporose.

ik denk zelf dat het gewoon pech is. Vanuit stilstand vallen heb je denk ik teveel tijd om na te denken. Je spant dan misschien bij de val alle spieren nog even aan.
De keren dat ik ben gevallen toen ik nog klikpedalen had landde ik vrij zacht.
Mijn voor- en achtertassen braken de val. Hoogstens een schrammetje op de knie.
Je zou het gebruiken van voor- en achtertassen als een tip kunnen zien.
Loes
Als ik al mijn valpartijen optel in alle fietsjaren, dan kom ik ongeveer uit op 1-2 keer vallen per jaar. Dat je dus in anderhalf jaar tijd 2 keer valt, is niet zo geel gek. Tot nog toe heb ik met alle valpartijen bij elkaar:
- een frame aan puin gereden
- een been gebroken
- een pink uit de kom gevallen
- heel veel schaafwonden verzameld.

Meestal beperkt een valt zich tot schaafwonden en wat krassen op het materiaal. En ik denk dat je val breken met de handen juist wel de remedie is. Vol je heup of schouder donderen is ook geen pretje. Als je namelijk niet je val breekt en je heup raakt als eerste de grond, dan heb je grote kans op een heupfractuur (=eigen ervaring). Dan nog liever een gebroken pols dan een gebroken schouder of heup. Asfalt is namelijk echt onverbiddelijk hard spul. Gras valt zoveel prettiger.

Misschien heb je gewoon pech gehad, of zwakke botten, of je fietst niet snel genoeg. De meeste botbreuken gebeuren namelijk bij lage snelheid. Bij hogere snelheid maak je eerder een schuiver met veel schaafwonden tot gevolg.
Ik fiets de helft van het jaar over gladde ijswegen, bevroren meren etc en heb gemerkt dat ontspannen op je fiets zitten heel wat valpartijen kan voorkomen. Bv krampachtig met billen dichtgeknepen een spekgladde helling afglijden; dan ben ik eerder dan mijn fiets beneden.
En ik draag dan helm, knie- en polsbescherming, scheelt een hoop ellende.

En vallen kun je zeker leren; het begint met het trainen van je evenwicht/de juiste balans zien te vinden, het vallen en rollen komt daarna en bij elke zelfverdedingsport kun je hiervoor terecht. Hierdoor durf je je ook vrijer te bewegen en zit je minder angstig op de fiets.
Een aanrader.
Wanneer je zo vlug iets breekt dan zou ik die klikpedalen toch vervangen door goede platform pedalen. En wanneer je valt jezelf niet tegenhouden, maar rollen. Dat helpt wel. :)
spurlie schreef:Sinds ik aan het fietsen ben (+- 1,5 jaar), ...
2x gevallen in zo'n 35 jaar, 2x wat gekneusd. 1x zwaar gekneusde ribben met val op asfalt, 1x gewoon gekneusde ribben met val op zandpad. Maar nooit met klikpedalen gereden, wel altijd met toeclips, dus ... misschien moet je eerst wat vaker gaan fietsen zonder klikpedalen of het laten afhangen wat voor soort tochtje je gaat maken :wink:
De vraag is natuurlijk wel wat voor soort fietsen dit dan is: racefietsen, mtb'en? Als ik naar mijn eigen statistiek kijk val ik iets van een keer per tien jaar. Maar ik doe geen wilde dingen. Anticiperen op de situatie kan ook helpen. Als je bijna stil staat is een fiets natuurlijk niet meer stabiel. Dan (en als dat dreigt te gebeuren) moet je op tijd uitklikken en een been uitsteken. Dit lijkt haast wel op die ebikers die denken dat ze in de auto zitten: eerst stoppen en dan uitstappen. Zelf rij ik met mijn sportieve fietsen met klikpedalen (vroeger met toeclips), en dat vind ik juist veiliger. Je loopt niet het risico dat je voet van het pedaal afschiet. Valtechniek heb ik niet. Wel draag ik een helm en handschoenen.
Wim
Ook ik ben sinds ik 2 jaar geleden klikpedalen heb gemonteerd 2 keer gevallen. Beide keren vergeten op tijd uit te klikken bij het stoppen, zonder schade gelukkig. Denk dat het gebruik van klikpedalen een kwestie van wennen is. Verder kun je naar mijn idee het best de val gewoon ondergaan en proberen zo ontspannen mogelijk te landen.
De val breken door op je polsen te landen is een reflex, maar met groter risico op breuk aangezien je polsen relatief kwetsbaar zijn als je er met je volle gewicht op valt. Ik kom dan toch liever op mijn zij terecht (=groot oppervlak).
De door sommigen genoemde valtechniek bij judo klinkt leuk, maar voor zover ik weet gaat het daarbij, naast ontspannen neerkomen, vooral om het verminderen van de impact door door te rollen. Als dat laatste lukt met een (heren)fiets tussen je benen kun je in het circus gaan werken.
Misschien moet je je afvragen of je wellicht kwetsbare botten hebt, aangezien je beide keren iets gebroken hebt. Dan zou ik toch wat voorzichtiger zijn en eventueel de klikpedalen weer inruilen voor gewone.
spurlie schreef:Aangezien je altijd in onverwachte situaties terecht kan komen met het fietsen en niemand graag breuken of andere blessures aan zijn hobby wil overhouden, zou ik jullie willen vragen of er wellicht valtechnieken zijn waarmee bovenstaande en andere breuken voorkomen kunnen worden?
Hoi spurlie.
Wat een pech met die klikpedalen. Heel los afstellen, veel oefenen en niet gebruiken in onzekere situaties is wat ik gedaan heb en nog steeds doe.

Maar als je dan toch valt heb je wellicht iets aan valbreektechnieken uit de judosport.
Basis, zoals mijn judoleeraar Toine Kneepkens mij in mijn kindertijd geleerd heeft, is het opvangen van de klap met een zo groot mogelijk deel van de minder essentiele delen van het lichaam, die meestal wel weer opgelapt kunnen worden. Belangrijkste: niet op het hoofd. Waar je wel op mag vallen is de hele zijkant. Wat je daarom moet doen is bij een val de eerste tik inderdaad opvangen met de handen, maar dan meteen doorrollen om de volgende tikken te incasseren met achtereenvolgens een elleboog, schouder, ribbenkast, heup/kont en benen.
Jij bent er alleen wat laat mee, want het best leer je de reflexen zo jong mogelijk. Bij mij was dat van mijn 5e tot mijn 11e. Ik ben daarna nog dik 10 keer flink op mijn snuit gegaan en heb daarbij nooit iets gebroken terwijl daar toch een paar koprollen voorover het stuur bij dik 20 km/u zaten.

Nu ik waarschijnlijk niet meer zo onbreekbaar ben als in mijn twintigers probeer ik vallen meer te voorkomen dan toen...

Succes,
Leon

P.s. iceman was me net voor. Hij heeft uiteraard gelijk dat je bij fietsongelukken vaak niet kunt doorrollen, maar de ingebakken relex om mijn hoofd te beschermen werkt desondanks. Ontspannen vallen lijkt me minder, want 'ontspannen' je hoofd op het asfalt laten stuiteren is echt geen goede tip, dan zijn jouw botbreuken toch een beter idee.
Net als Leon, heb ik judo gedaan. Zowel bij skieën als bij fietsen merk ik dat die reflex om relatief soepen en gecontroleerd neer te gaan de schade meestal beperkt tot schaafwonden. Ik neem nogal vaak risico's en val dan ook één of meerdere keren per jaar.

In jouw geval zou ik me inschrijven in een judoclub. Gewoon al het feit dat je lichaam leert aanvaarden dat je valt en dat dat niet noodzakelijk pijn gaat doen is een enorme hulp. Als volwassene kan het wel lang duren voor je afdoende je reflexen onder controle krijgt. Je hand plaatsen tijdens een val om je lichaam op te vangen moet je echt afleren. Als je al stilstaand valt, moet je schouder de klap opvangen, niet die gestrekte arm.

Twee jaar geleden ben ik bijvoorbeeld bij een fietstraining gevallen. We reden met twee naast elkaar kruisten een spoorweg in een veel te flauwe hoek, ik slipte en corrigeerde, mijn buurman slipte, viel en haalde mij neer. Op dat moment stond de teller op 47 km/u. Uiteraard heb ik me pijn gedaan, en tijdens mijn rol heeft mijn helm het asfalt geraakt. Maar als ik naar mijn wonden kijk dan is mijn lichaam ook dan weer volgens de regels terecht gekomen. Eén zijkant geschaaft en mijn rugzak op geschuurd. Groot verschil met mijn medevaller is ook dat ik de volledige valpartij bewust heb meegemaakt: ik weet hoe ik ben gevallen en wat ik heb gedaan terwijl ik viel. (hij had overigens ook weinig maar was in het gras terecht gekomen.)
Het zal inderdaad aan je valtechniek liggen. Deels echter ook aan je lichaam.
Ik ben vergeleken mijn broertje erg onhandig. Ik ben nogal lomp en
heb veel minder nauwkeurige controle over mijn lichaam dan mijn broertje.
Ik val dus af en toe en knal wel eens ergens tegenop tijdens het mountainbiken.
Ik ga dan gewoon te ver. Ik ben dus wel eens met 30km per uur over mijn stuur gevlogen, van mijn fiets gegooid door een tak die uitstak en ga zo maar door. (ook de stilstaand clippedaal valletjes).
Ik heb echter nooit wat gehad. Mijn lichaam heeft de nodige littekens maar geen breuken.

Mijn broertje valt veel minder. De keren dat hij viel was het meteen ook raak. Bij het opstappen op de fiets eens de andere kant op gevallen en zijn arm kapot. Hij stond eens stil op skeelers en viel achterover, de andere arm kapot. In beide gevallen ving hij zich echt op.

Ik laat me meestal gewoon vallen of doe een judorol verder. (en heb ik een ingebouwde airbag vergeleken mijn broertje :D ) Als je dus gewent bent te vallen zet je je minder schrap en is de druk op de botten minder groot. Waarom denk je dat stomdronken mensen vaak niks breken in een ongeluk....?
Ik lees hier de hele tijd..reflexen afleren. Jongens, het menselijk ras heeft in miljoenen jaren evolutie deze valreflexen verfijnd. En dan zouden we nu, omdat we toevallig op een fiets zijn gaan zitten onze reflexen moeten afleren? Lijkt me niet verstandig. :P

Ik val zeer regelmatig, vooral op de crosser in het bos, dus daar is het allemaal wat zachter dus nooit iets gebroken. Maar als je na 2x vallen 2x iets breekt, dan heb je of domme pech of er is iets anders aan de hand.

In ieder geval moet je de voetbeweging voor uitklikken zo inslijpen dat het een automatisme wordt. Dus veel fietsen :D
Vier keer gevallen, 2 keer gebroken. Het is een fact of life. :?

Ik heb geen tips over valtechniek voor je maar, aangezien je valpartijen veroorzaakt waren door je SPD pedalen, is dit misschien iets voor: Shimano T400 pedalen die 60% minder kracht vragen

http://www.sintchristophorus.nl/shimano ... ikpedalen/
http://road.cc/content/review/69035-shi ... ls-pd-t400
Peter Rodenburg schreef:Vier keer gevallen, 2 keer gebroken. Het is een fact of life. :?

Ik heb geen tips over valtechniek voor je maar, aangezien je valpartijen veroorzaakt waren door je SPD pedalen, is dit misschien iets voor: Shimano T400 pedalen die 60% minder kracht vragen

http://www.sintchristophorus.nl/shimano ... ikpedalen/
http://road.cc/content/review/69035-shi ... ls-pd-t400
Goede tip.... lijken mooie pedaaltjes voor de langzaam rijdende toerist die in de overgang zit tussen platform en spd.
Stevig vastzittende klikpedalen zijn vooral geschikt als je veel wattages rijdt, houdt je voet op de plaats, kun je krachten kwijt tijdens de hele rondraaiende beweging en goed voor de souplesse. Kijk ook eens naar baanwielrenners, hoe stevig die met hun schoenen in de pedalen zitten, die vallen met fiets en al vastgesjort aan de schoenen.
Hoe langzamer je fietst, oftewel met hoe met minder inspanning je trapt (dus als een relaxte sightseeing toerist) hoe minder groot het voordeel is van heel stevig in je pedalen geklikt zitten. Dan zijn die clickr's of platformpedalen goed genoeg, houdt je voet op de plaats en voorkomt het tegen spatbord of achtertas stoten van de hak/teen van je schoen. Als je van rammen op de fiets houdt, dan wil je niet meer zonder stevige klikpedalen.
Vaak is het zoals Gios al aangeeft een kwestie van een verkeerde reflex. Je arm uitsteken om de val op te vangen is vragen om problemen, zeker met gestrekte elleboog. Vaak is het beter om gewoon het stuur vast te bllijven houden en alleen je arm wat naar buiten te draaien zodat de kracht van de val over de lengte van de arm verdeeld wordt. Maar misschien is het een idee om een paar judolessen of zo te volgen. Bij judo leer je perfect hoe je een val breekt zonder zelf iets te breken (opvangen/afslaan met de onderarm en doorrollen).
Verder kan je de klemkracht van de spd pedalen zo licht mogelijk stellen, maar verstandiger is waarschijnlijk platformpedalen te gaan gebruiken.