Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Horizontale stang van frame - Forum Wereldfietser

Horizontale stang van frame

Ik rijd nu al een heel aantal jaren rond op mijn mountainbike.
Maar omdat ik eigenlijk alleen maar op het fietspad fiets (en dan
verre afstanden) wil ik nu een racefiets aanschaffen. Nu heb ik gehoord
dat de bovenste horizontale stang beter naar beneden kan aflopen, dan dat hij naar boven toeloopt. Hier een foto:

Afbeelding

Afbeelding

Snapt u. Bij de onderste foto loopt de bovenste horizontale stang naar beneden.

Ik heb me laten vertellen dat die onderste fiets beter is, omdat je zo minder weerstand heb, door je zithouding.

Kan iemand mij hier verduideling over geven? Alvast bedankt.

Mark

ikbenlekker schreef:je moe een indo fiets(ligfiets) kope dan wor je nie moe en er is weinig weerstand
Dat wordt ook mijn volgende fiets, alleen moeilijk om te testen hier in Thailand aangezien niemand ligfietsen verkoopt.

:roll:

Hoi Mark,

Eén van de reden dat de horizontale buis schuin afloopt is de strijd tegen het gewicht. Je hebt zo minder (en zware) staande buis nodig. een lange zadelpen is nou eenmaal lichter dan een fietsbuis.
Veel heeft echter ook met "mode" te maken. Bij sommige merken is de schuine buis alweer "uit". Laat je echter niet gek maken. waar het om gaat zijn de maten, en daarmee de rij-eigenschappen, van het frame. Dus hoe groot is de afstand stuur-zadel, achterwiel tov trapas, de hoek van de voorvork, de hoeken van het frame, enz.
Die kunnen voor jou goed zijn met zowel een schuine- als een rechte buis.
groeten,
marco