Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Leuke foto's van the Great Divide - Forum Wereldfietser

Leuke foto's van the Great Divide

Met het bekijken van die filmpjes, krijgen we natuurlijk zin om de Great Divide te rijden in de zomer van 2014.
We kunnen ongeveer 7 weken fietsen (met bepakking). We denken aan een gemiddelde van 70 km per dag. Een 3000 km is haalbaar.

Voor wie de route al gereden heeft: welke 3000 ononderbroken km raad je ons aan? We fietsen in juli en augustus.
Als je met zomer juli-augustus bedoelt, kun je het beste starten in Banff (Canada) en rijden tot Como (Colorado; vandaar afzakken naar Denver), ca. 2000 mijl. New Mexico is dan te warm en te nat.
In Juni-Juli, zou ik aan de Mexicaanse grens starten en rijden tot Butte (Montana), ook ca. 2000 mijl.

Zo hou je nog één stuk van ca. 700 mijl over, dat je tijdens een volgende kortere vakantie kunt doen.

De logica hiervan zie je in het plaatje in.
http://www.crazyguyonabike.com/doc/page ... 10078&v=3M
70 km op de great divide is echt veel maar goed te doen. De suggestie hierboven is de juiste, beginnen in Banff en eindigen in Colorado. New Mexico is erg mooi in de zomer maar ik vond t erg heet en droog, en daardoor misschien wel het zwaarste deel van de great divide. Je kan een paar dingen aanplakken bij deze tocht. Ipv in Banff te beginnen kan je ook in Jasper starten en eerst een paar dagen de Icefield Parkway te doen. Mooi een paar dagen acclimatiseren en toch alvast geweldige uitzichten hebben. In Jasper is er altijd plek voor Hikers/Bikers op de campings. Twee mooie klimmen in deze tocht. Kamperen is erg duur maar er is altijd plek. (Al moet ik bekennen, ik heb een verkeerd CC nummer gegeven bij de selfregistration) Echt een aanrader, veel andere langeafstandsfietsers waar je ervaringen mee kan uitwisselen.

Ook zou je vanuit Idaho als je Wyoming ingaat een kleine detour maken naar Yellowstone.. Je kan t park in drie dagen fietsen maar als je echt wil genieten van de scenery heb je minstens 4 dagen nodig. Vlak buiten t park woont een park ranger die ook op warmshowers zit, zeker een aanrader om te slapen, aardige gozer en kan geweldige verhalen vertellen over Yellowstone.PM me voor zn adres. Ook in Yellowstone altijd plek voor Hikers/Bikers (5 dollar pp als ik me niet vergis)

Als laatste, in Glacier National Park kan je de going to the sun road doen, ook weer een detour van 2 dagen.. supermooi.. beklim de berg erg vroeg s ochtends voor de geweldige dieren en t zien opkomen van de zon.

Heel veel plezier met voorbereiden en fietsen.. ik ben jaloers!! :)
Alvast al bedankt voor jullie reacties !

Enig idee hoe druk die Going to the sun road is en de Icefields Parkway. Ik heb vlug eens gegoogeld en het lijkt me een mooie asfaltbaan te zijn.
Niet teveel risico om heel veel tussen bussen, toeristencars, mobilhomes, ... te moeten rijdne?

Jolien
Dag Jolien, beide wegen zijn druk in het toeristenseizoen. Going to the sun zelfs hudje mudje bij nauwe passages. Sommige toeristen rijden erg voorzichtig om je heen, sommige rijden belabberd in hun grote campers.
Ga je echter 's ochtends vroeg op pad dan is het behoorlijk rustig. Zeker bij de icefield parkway moet je regelmatig even van de fiets af om naar een mooi meertje te wandelen. Krijg je eindelijk die waterplanten etende eland van dichtbij op de foto. Neem daar dus ruim de tijd voor. Ook goede kans op zwarte beren op de icefield parkway en witte mountaingoats op de going to the sun road.

Geniet ervan

Erik Veeenstra
Toen ik er fietste (juli 2012) was de Parkway goed te doen, zeker tot 11 uur s ochtends is t rustig en er was altijd plek op de campings.

De going to the sun road is gesloten voor fietsers tijdens de drukte.. ik ben nog door een park ranger tegen gehouden toen we t park infietsten. Dat was tegen 4 uur aan, we moestten een half uurtje wachten.. ik denk dus dat t tussen 10-11 en 4 uur gesloten is voor fietsers omhoog, naar beneden is altijd vrij. (Amerikanen heh ;)) Daarom ben ik ook s ochtends die berg op geklommen. Je kan zo'n 10km voor t begin camperen (hiker/biker, dus altijd plek). Ik startte om 6 uur s ochtends, kwam aan om 9 uur en ben daar even te lang boven geweest. Ik kwam om 11 uur weer aan op de camping en zat daar vast, mocht pas om 4 uur weer de weg op.


ps. beide routes zijn toll roads, groot verkeer zie je weinig.. wel veel RV's maar bussen en vrachtwagens zijn er verboden. Grote shoulders waar je veilig kan fietsen. Ik kwam gratis de icefield parkway op, voor going to the sun moest ik betalen.