Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bandenlichter, toch maar van metaal!! - Forum Wereldfietser

Bandenlichter, toch maar van metaal!!

Jeetje, even een lek bandje repareren.
Advies: Doe het maar met een metalen bandenlichter, die kunststoffen breken gewoon af!! :x :cry:
Ventie schreef:Jeetje, even een lek bandje repareren.
Advies: Doe het maar met een metalen bandenlichter, die kunststoffen breken gewoon af!! :x :cry:
De ene band is de andere niet (en dat geldt ook voor velgen), maar in de meeste (niet alle!) gevallen is het een kwestie van techniek (en soms geduld) om een band om (en af) de velg te krijgen zonder bandenlichters of toch zonder veel kracht op de bandenlichters te zetten. Als er zoveel kracht nodig is dat een plastiek bandenlichter breekt, dan heb je een probleem en loop je het risico met een metalen bandenlichter de velg te beschadigen (om nog maar te zwijgen van de binnenband zelf).

Beetje zeepsop, de rand van de band goed in het midden van de velg duwen, ... kan wonderen verrichten en internet staat waarschijnlijk vol met tips en voorbeeldfilmpjes om zoiets tot een goed einde te brengen.

Renaat
Ik heb toch veel liever een plastic bandenlichters. Liever dat die breekt dan dat ik met een metalen bandenlichters een velg beschadig.
Ik zweer nog bij die goeie ouwe metalen bandenlichters van Simson. Met de plastic ondingen krijg ik die niet eens tussen velg en band, veel te dik en bang dat hij afbreekt en in mijn oog zwiept. Mieteren in de kliko! Ik spaar nog altijd metalen bandenlichters uit oude Simson-dozen. Als je het voorzichtig doet kan er niks mee gebeuren.
Hier voorkeur voor de blauwe Schwalbe plastic bandenlichters. Persoonlijk vind ik die tig maal beter dan die metalen dingen.
Als eerder gezegd is het de techniek en band die veel bepalen. In veel gevallen geen lichter nodig gewoon met de hand eraf duwen..
Nadeel van metalen bandenlichters is dat je de binnenband makkelijk leksteekt. Althans, dat overkwam mij meerdere malen. Tel uit je verlies... Ik zou de topickop dan ook willen veranderen in "Bandenlichter, van metaal zo euro's lichter!!" (oef wat een slechte woordspeling) :oops:

Anyway, ik gebruik sindsdien naar volle tevredenheid de plastic Taxc bandenlichters.

Afbeelding
De ene kunststof is de andere niet.
De hiel van de velg en het merk van de band heeft meer invloed. Pakt het gunstig uit gaat het zonder lichters.
Goeie banden kopen dan heb je ze bijna niet nodig :wink:

Als ik nieuwe banden koop gebruik ik altijd plastic bandenlichters om te oude te verwijderen en monteren altijd met met blote handjes.

Doe tussen de hiel van de band en de velg rand
vaak een beetje zeepsop :idea:
Maar dat is meer om de band beter te laten "zetten" zo dat je niet met een bobbel in je band rijdt

Dirk
Heb honderden banden gerepareerd en alles gebruikt wat van handen was. Bandenlichters van metaal of kunststof, bestek (vork en lepel), schroevendraaiers en priemen. Het maakt niet uit. Nog nooit een velg beschadigd, een binnenband lek gestoken of een kunststof bandenlichter gebroken.

Piet.
Heb het ook wel eens gehad met de oude velgen van mijn racefiets, daarmee was het telkens oorlog om de band er op of af te krijgen. Vanwege vaak brekende spaken nieuwe wielen gehaald, en daarmee is het bandenprobleem ook opgelost :)
Ik heb het ook wel eens met mijn bestek moeten doen, omdat ik mij bandenlichters ergens had laten liggen. De banden van een reisfiets zijn meestal heel makkelijk om eraf te halen, bij een racefiets kan het lastiger zijn om ze te repareren.

Thuis gebruik ik bandenlichters van metaal en onderweg heb ik ze van plastic.
Als je het goed doet dan kan het in 90% van de gevallen zonder bandenlichters. Ook voor racebandjes.
k_a_r_e_l schreef:Als je het goed doet dan kan het in 90% van de gevallen zonder bandenlichters. Ook voor racebandjes.
Ja, daaaaaag. Dus echt niet. Wel eens geprobeerd smalle bandjes op een Neutron velg te leggen? Daar zijn bandenlichters of een bandenknecht voor nodig om er een band op te krijgen. Mijn ervaring is dat naarmate banden breder worden en fietsen minder sportief, banden zich makkelijker laten monteren en demonteren. Ik heb al veel racefietsen en racewielen gehad en bij niet een er van, kon ik zonder bandenlichters een band eraf halen.
bergbeklimmer schreef:Ja, daaaaaag. Dus echt niet. Mijn ervaring is dat naarmate banden breder worden en fietsen minder sportief, banden zich makkelijker laten monteren en demonteren.
Ja, dag. Dus echt niet. Mijn ervaring is dat bij een dieper velgbed de band er gemakkelijker op en af gaat. Dat heeft niets met de bandbreedte te maken.

Piet.
en zie daar de ervaring van de ene is niet die van de ander.. maar dat maakt ook weer dat we in het weekend, naast het fietsen , op de bank met n bak koffie los kunnen gaan in dit soort discussie.. :lol:

Maar t lukt mij ook om banden van Fulcrum R1, Campa vento, Miche velgen te krijgen zonder het gebruik van.. maar dat komt wellicht dat de meeste banden al bijna over de houdbaarheidsdatum (versleten) zijn.. :oops:
Combo velg band zegt alles, ik heb hier open pro velgen van mavic en op 2 sec trek je haast elk type band over die velg. Met een rigida DP18 zal je veelal je lepels mogen uithalen, wat wel helpt is een zo fijn mogelijk velglint, dit maakt u velgbed dieper, waardoor je u band er iets vlotter zal kunnen opkrijgen.

Sommige merken maken het midden van hun velgbed iets dieper, wat de montage ook stuk makkelijker maakt.
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... DlUYfR2k9g
bergbeklimmer schreef:
k_a_r_e_l schreef:Als je het goed doet dan kan het in 90% van de gevallen zonder bandenlichters. Ook voor racebandjes.
Ja, daaaaaag. Dus echt niet. Wel eens geprobeerd smalle bandjes op een Neutron velg te leggen? Daar zijn bandenlichters of een bandenknecht voor nodig om er een band op te krijgen. Mijn ervaring is dat naarmate banden breder worden en fietsen minder sportief, banden zich makkelijker laten monteren en demonteren. Ik heb al veel racefietsen en racewielen gehad en bij niet een er van, kon ik zonder bandenlichters een band eraf halen.
Geloof het of niet, maar ik rij momenteel met Neutron's icm Continental 4000S. Schwalbe Ultremo's haal je er zelfs nog met een pak minder moeite af. Ook op Fulcrum 1 en Vento's gaat dit probleemloos. Gewoon band naar het midden van de velg duwen, en dan gaan ze er redelijk makkelijk af.
Bij tourfietsen gaat dat zelfs nog makkelijker omdat je meer grip hebt op de dikke banden.
PietV schreef:Mijn ervaring is dat bij een dieper velgbed de band er gemakkelijker op en af gaat.
+1
Dat is uiteraard wiskundig-natuurkundig gezien een open deur, maar niet iedereen ziet deze opening.

Ik gebruik die plastic dingen. Die zijn veel lichter. Als ze stuk zouden gaan heb ik nog vanalles waarmee het ook zou kunnen. Bij mijn reisfietsen kan ik de Schwalbe Marathons er overigens als het moet ook wel af zonder bandenlichter. Kwestie van goed naar het midden masseren. Bedenk dat als je de band er op legt de eerste hieldraad altijd wel gemakkelijk gaat. Mocht de tweede lastig gaan, begin dan maar eens met de andere hieldraad :wink:

Leon
Ik gebruik ze van plastic. Puur omdat ik deze nu eenmaal heb. Heb zelfs wel eens een schroevendraaier gebruikt. Maar net wat voor handen is. Ik krijg alleen de buitenbanden van mijn ATB er nooit af. Deze zijn zo enorm strak. Die van mijn stadsfiets waren daarintegen weer zo slap dat ze er zonder bandenlichters af te trekken waren.
Zelf handen zijn niet nodig: http://www.youtube.com/watch?v=PWCDEAYn8rQ