Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Juli + Augustus 2014 Canda + VS Great Divide - Forum Wereldfietser

Juli + Augustus 2014 Canda + VS Great Divide

Van begin juli tot eind augustus gaan we met 2 fietsen in Canada en VS. We hebben ter plaatste 59 dagen. We rekenen op +/- 50 fietsdagen.

We twijfelen tussen 2 routes. We horen graag de mening van mensen die er reeds gefietst hebben.

Mogelijkheid 1:
Great Divide van begin tot eind

Mogelijkheid 2:
Vancouver - Jasper - Banff - Great Divide tot in Denver
+ eventueel hier en daar even van route voor National Park
Ik heb het traject Vancouver - Jasper niet gefietst, maar ik veronderstel dat het helemaal over verharde wegen gaat. De belangrijkste afweging is dus wat je liever doet: fietsen over wegen met auto's en campers langs grotere toeristencentra óf over stille, afgelegen 'dirt roads' door kleine plaatsjes.

Canada is veel duurder dan de VS. Banff heeft zelfs een Zwitsers prijsniveau.

Ikzelf vond de route tussen Silverthorn (afslag Denver) en Silver City het mooiste deel van de Great Divide. De passen in zuidelijk Colorado zijn erg mooi; de onverharde wegen goed en niet steil. New Mexico daarentegen is ongetwijfeld het ruigste deel: slechte en steile wegen. Wel het traject met de mooiste herinneringen.

De route van Silver City tot Antelope Wells is niet veel bijzonders. Ik zou dat stuk (2 dgn) inruilen voor Jasper - Banff over de Icefields Parkway (3 dgn). Van Vancouver is er een trein naar Jasper, die verpakte fietsen meeneemt. Van Calgary-airport is er een bus naar Jasper (Brewster), maar ik weet niet of die fietsen meenemen. Als je toch de Mexicaanse grens wilt aantikken, zou ik in plaats van AW naar Douglas-AZ fietsen en van daar verder naar Tucson-AZ voor de terugvlucht.

Juli-augustus is niet optimaal voor de GD van begin to eind. New Mexico is dan heel heet en nat. Beter is augustus-september. Als je de vrijheid hebt om te schuiven, zou ik dat zeker doen. In Colorado fiets je in september al in prachtige herfstkleuren.
Hallo,


wij gaan ook misschien deze kant op. We hebben ongeveer 50 dagen.

Wie heeft deze tocht al gereden met een trekkingsfiets (Koga randonneur, 28 inch, zonder voorvering) én bagage?


Haalbaar?
Dag Sabien, ook de onverharde paden kun je goed fietsen met een randonneur zonder vering, maar dan moet ie wel in prima staat zijn en redelijk brede banden hebben (zelf reed ik grotendeels onverhard door de Canadese rockys en een klein deel VS met 50 mm en dat ging prima). Ook bagage is geen probleem.
Ik kwam een Amerikaan tegen die met een vrij eenvoudige racefiets de hele great divide had gedaan, maar ja Amerikanen..... :?

Erik Veenstra
Sabien, ik weet niet of je het jezelf realiseert, maar voor jouw 'Haalbaar?' is die 50 dagen van veel groter belang dan het type fiets. Ik denk dat het type fiets pas of de vijfde of zesde plaats komt.

Het belangrijkste voor die vraag is "Hoe sterk is de fietser?" Ben jij iemand die de Marmotte met 'goud' uitrijdt? Als het antwoord ja is, denk ik dat het wellicht haalbaar is. Heb je nog nooit de Marmotte gereden, dan denk ik 'nee'.
Op de tweede plaats komt de vraag hoeveel bagage (zonder eten en drinken) je denkt mee te nemen. Is het antwoord 30 kg, dan denk ik 'nee'. Is het 15-20 kg, dan denk ik 'misschien wel'.
Op de derde plaats komt de vraag of je denkt ook met slecht weer ca. 100 km over modderige wegen te willen rijden met ca. 1200 meter klimmen per dag.
Op de vierde plaats hoe bedreven je bent in het in het wild kamperen.

Anders gezegd: 50 dagen is heel krap, maar kan wél als je sterk bent. 28 inch wielen zijn eerder een voordeel tov 26 inch, omdat ze makkelijker rollen over oneffenheden en wasborden, die er heel veel zijn. Inderdaad zijn 50 mm brede banden gewenst als je verder geen vering hebt. Dan nog zullen je polsen en ellebogen het zwaar te verduren krijgen.

Stel je geen MTB-route voor als in Nederland, waar je voordurend slingerend door bossen fietst over smalle paadjes. De GD bestaat uit merendeels brede, rechte 'dirt roads', maar wel met flinke hoogteverschillen.

Van belang is ook hoeveel rek er in je schema zit om de terugvlucht op tijd te halen. Als je noord-zuid rijdt, eindig je aan de Mexicaanse grens, maar dat is een doodlopend eind. Je zal dan nog naar Tucson-AZ of El Paso-TX moeten komen. Dat kost ook nog een paar dagen.

Ik zou beginnen met het boek Cycling the Great Divide van Michael McCoy te lezen. Er is net een nieuwe versie uit, waarin ook het Canadese stuk beschreven is. Ik verwacht dat McCoy ongeveer 70 dagen, zonder rustdagen, rekent voor de volledige route.
Conclusie:

met een trekkingsfiets én bagage haalbaar.
We gaan van Banff naar Denver fietsen.

We schrokken enorm van de prijs om de fiets mee te nemen.
200 euro enkele vlucht met een aantal maatschappijen.

Bij Britisch Airways, gratis als de totale bagage (1 stuk, fiets inbegrepen) beneden de 23 kg blijft, handbagage mag tot 15 kg gaan. Dat zal dus niet lukken. En we moeten twee nachten hotel boeken.

Of moeten we ons gewoon neerleggen bij die hele dure prijs? Suggesties?
Groeten,
Sabien
Hoi ik ben vorige jaar met klm naar calgary gevlogen ging perfect rechtstreeks.

Fiets was geloof ik 100 euro dus goed te doen vond ik, in calgary heb ik een bus( http://www.banffairporter.com/) genomen naar banff super geregeld.

Ik heb ook de divide gedaan en wou naar denver maar ben tot ongeveer rawlings geraakt. Mocht je info willen hebben stuur me maar een mailtje

Ps voor de reis was ik 1082 euro kwijt(ex fiets) en vloog terug op denver
Jerry
We kregen bericht dat de fiets met KLM 210 euro kost per fiets enkele reis.
Moet ik dus nog eens nader bekijken.
Ik vlieg met Condor naar Vancouver. Ik vertrek vanuit Frankfurt am main. Ik betaalde enkel 640 euro (fiets inbegrepen, kost 75 euro).

Groetjes en misschien tot daar in de zomer!

Evert
Sabien schreef:We kregen bericht dat de fiets met KLM 210 euro kost per fiets enkele reis.
Moet ik dus nog eens nader bekijken.
Vreemd, zie op de KLM-site toch echt 100 Euro staan. Ik heb dat afgelopen jaar ook moeten betalen.
Op de terugweg een equivalent van 133 dollar.
Reisorganisatie had verkeerd gekeken. Is ondertussen al rechtgezet.
Het is beslist, we gaan beginnen fietsen in Jasper en dan naar Banff.

We hebben bijna onze tickets geboekt.

Ofwel naar Vancouver, Edmonton of Calgary. De prijs is nogal verschillend.

Weet iemand hoe je gemakkelijk
- van Vancouver naar Jasper
- van Calgary naar Jasper
- van Edmonton naar Jasper
geraakt met openbaar vervoer?

En hoeveel het transport kost en of de fiets mee kan?


Groeten,
Sabien
Sabien schreef:Het is beslist, we gaan beginnen fietsen in Jasper en dan naar Banff.

We hebben bijna onze tickets geboekt.

Ofwel naar Vancouver, Edmonton of Calgary. De prijs is nogal verschillend.

Weet iemand hoe je gemakkelijk
- van Vancouver naar Jasper
- van Calgary naar Jasper
- van Edmonton naar Jasper
geraakt met openbaar vervoer?

En hoeveel het transport kost en of de fiets mee kan?


Groeten,
Sabien
Vanuit Edmonton of Vancouver kun je met de trein. Je zult dus vanuit het vliegveld nog een transfer naar het treinstation moeten regelen met taxibusje ivm je fietsdoos. Wellicht kun je ook vanaf het vliegveld fietsen naar het treinstation en aldaar je fiets in een nieuwe doos inpakken. Vanaf Edmonton zou je ook naar Jasper kunnen fietsen, iets van 360km, dus daar ben je in 2 of 3 dagen. De treinrit (VIA Rail, check website voor prijzen) laat dus vervoer van de fiets toe, maar moet je wel vantevoren apart inchecken..... een treinritje daar is een beetje vergelijkbaar met een vliegreis hier. Alles gaat ordelijk en relaxed in tegenstelling tot in NL, waar een trein meer een soort tram is.
Vanuit Calgary naar Banff kun je fietsen over de oude highway, de 1A (Bow Valley Trail). Voor de Icefields Parkway moet je toegang betalen als je over de snelweg gaat. Neem je de fietsroute (Spray River Trail of Banff Legacy Trail vanuit Canmore) , dan fiets je gratis de Icefields Parkway op. Starten vanuit Calgary is wel onhandig als je de Icefields Parkway wilt zien, retourtje of grote omweg is dan je enige optie als je Jasper wilt aandoen. Wellicht kun je ook de fiets achterlaten in Banff en dan een busexcursie (met japanners) doen, maar dat is wel zonde, fietsend is het veel mooier. Begin je de Icefields Parkway vanuit Jasper dan is betaling van entreeticket onvermijdelijk, maar nog steeds zeer de moeite waard. Aan te raden is dus om op Vancouver of Edmonton te vliegen.

Mooie reis voor jullie in het verschiet, de meren aan de Icefields Parkway zijn onvergetelijk mooi, sla er geen één over (dus ook niet Maligne Lake, die ik helaas wel heb overgeslagen, heb nog steeds spijt). De GDMBR is uiteraard ook prachtig, maak hem af tot het eind, de rit wordt richting het zuiden alleen maar mooier, mooier en mooier.
Wellicht met een busje naar banff helpt al zie http://www.banffairporter.com/

Erg makkelijk en snel heb ik afgelopen zomer gedaan.

Jerry
Ben destijds met de greyhound van Calgary naar Jasper gegaan. De fiets bleef in de doos van tijdens het vliegen en kon zo mee de greyhound in. Wel vantevoren aanmelden als je in dezelfde bus als je fiets wilt zitten. Of in ieder geval even goed laten informeren.
Hallo,


heb je dan een ticket van de greyhound vooraf gereserveerd? En hoelang vooraf? Wist je dan zeker dat de fiets meekon?

Of heb je bij aankomst in de luchthaven je ticket gekocht? Of is er dan veel kans dat de bus volzet is voor die dag en eventueel volgende dagen. Wij gaan in het toeristisch hoogseizoen met aankomst op 29/6.

Vriendelijke groeten,
Sabien
Ik heb inderdaad vantevoren gereserveerd. Ik kan me niet meer herinneren hoever vantevoren, maar fietsen konden gewoon mee. Wij kwamen 2e week van juli aan in Calgary, wat nog meer hoogseizoen is.
Bus zat wel aardig vol, dus reserveren lijkt me wel aan te raden, zeker met fietsen. Gewoon even informeren dus via mail/telefoon.

Van de website:
Bicycles can be accepted as baggage only if they are in a cardboard box designed for bicycles and are subject to the maximum charge ($30 plus GST) regardless of the distance traveled.
5. Bicycles in Baggage Service: Bicycles checked into baggage must be boxed. Bicycle boxes are available from Greyhound Courier Express at selected terminals for $10 each (plus GST). You will be charged the oversize charge of $30 plus GST.
Hartelijk bedankt voor je antwoord.
We boeken in elk geval onze vlucht naar Calgary (is trouwens ook 200 euro goedkoper dan naar Edmonton).
En dan nemen we de bus naar Jasper. We houden dan wel de website in het oog om eventueel vooraf te boeken.

Groetjes,
Sabien
Sabien schreef:Hallo,


wij gaan ook misschien deze kant op. We hebben ongeveer 50 dagen.

Wie heeft deze tocht al gereden met een trekkingsfiets (Koga randonneur, 28 inch, zonder voorvering) én bagage?


Haalbaar?
Hoi!

Ja ik heb grote delen van de divide gedaan met Koga Globetraveller (28 inch) en fully loaded. Is zwaar, zeker in t eerste deel van de tocht bij Banff tot aan US border. Moest af en toe tassen eraf halen... fiets op schouders en terug lopen voor tassen. Vanaf Montana werd t iets makkelijker. Heb t laatste deel (New Mexico) niet gedaan omdat ik met mn 90 dagen ook Utah en Louisiana wilde zien.

Voor de OP's: Ik raad zeker Icefield Parkway aan en een kleine detour van de divide into Yellowstone park (3 dagen zeker)..Yellowstone ligt op de route en is het waard!
Hallo,

Bedankt voor je reactie. Yellowstone staat zeker op het programma.
Ik zie het volledig zitten. En dat ik zal afzien, dat weet ik heel goed. Te voet, met de tassen sleuren, fiets dragen, ... ik zal me erop voorbereiden.

Vele groetjes,
Sabien